Lojistik
sektörü dinamik bir sektör olduğu için büyümeye ve gelişmeye çok açık. Sektörün
gerek uluslararası boyutu olmasından gerekse de ticari ve hukuki boyutu
olmasından dolayı nitelikli personele olan ihtiyacı ve önemi de ortaya
çıkarıyor.
Bu nedenle
sektörde istihdam edilecek kalifiye personel arayışı sektörün büyüme ve
gelişmesiyle paralel her geçen gün artıyor.
Uluslararası
ticaretin artarak küreselleşmesi, ortak pazara girme çabaları kara-hava-deniz
yolları ulaşımında ve şirketlere sağlanan lojistik hizmetlerinde artışa neden
oldu. Bu konuda hizmet veren şirketlerin hizmet kalitelerini ve standartlarını
yükseltmeleri kaçınılmaz. Lojistik, müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak
üzere, ham maddenin başlangıç noktasından, ürünün tüketildiği son noktaya kadar
ürün ve hizmetlerin ve bunlarla ilgili her türlü bilgi akışının verimli olarak
planlanması, yürütülmesi ve denetlenmesidir. Tüm bu özelliklerin sağlanması
için de nitelikli orta ve üst düzey elemanlara ihtiyaç var.
Üniversitelerdeki
lojistik bölümlerinin gelişmesi dünyada son 30 yılda görülmemiş bir hızla arttı
ve Türkiye’de lojistik eğitimi son 10 yıl içinde çok büyük bir gelişme
gösterdi. Türkiye’de lojistik eğitimi ortaöğrenim ve yükseköğrenim şeklinde
yapılandı. Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde; denizcilik alanında 75, ulaştırma
alanında 60 lisede lojistik eğitimi veriliyor.
Türkiye’deki
Meslek Yüksekokullarının durumuna baktığımızda, 2016 yılı Yükseköğretim Temel
Göstergeleri’ne göre; devlet üniversitelerine bağlı 854, vakıf üniversitelerine
bağlı 93 ve vakıf MYO’larda 8 olmak üzere toplam 955 MYO bulunuyor. 20 bin 325
öğretim elemanının görev yaptığı bu okullara, 2015-2016 eğitim yılında
öğrenimlerine devam eden öğrenci sayısı 5.449.961 ve bunların 1.750.133 ön
lisans öğrencisi. Bu rakamlara göre örgün yükseköğretimde okuyan öğrencinin yüzde
32,5’i mesleki eğitimdir.
Bilindiği
üzere meslek yüksekokulları çoğunlukla sektörde çalışacak lojistisyenleri
yetiştirirken, dört yıllık yüksekokullar ve fakülteler ise planlayıcı, yönetici
veya uygulayıcıları yetiştiriyor.
Lojistik
eğitim üzerine yapılan çalışmalar incelendiğinde genellikle ön lisans ve lisans
seviyesine odaklandıkları görülüyor. Diğer yandan bir de bu eğitimin lisansüstü
boyutu mevcut. Lojistikle ilgili lisansüstü programların amacı genelde alan
uzmanlarını yetiştirmek, alanda görev alacak orta düzey ve üst düzey yönetici
veya idarecileri yetiştirmek, lojistik alanda karşılaşılan problemlere çözüm
üretmek ve lojistik alanında öğretim elemanı yetiştirmek. Gerek dünyada gerekse
ülkemizde lojistikle ilgili lisansüstü programların son yıllarda artan bir
ivmeyle ortaya çıkmaya başladığı görülüyor.
Lojistik
sektörü önümüzdeki 10 yıl içerisinde istihdam oranını iki katına çıkaracak
Lojistik
konusunda deneyimli ve nitelikli iş gücü yetiştirmek için çeşitli üniversiteler
lojistik ve taşımacılık alanında yeni bölümler açıyor. Bu da gençlerin hayli
yüksek bir potansiyele sahip olan sektöre yönelmeleri açısından iyi bir fırsat
olarak görülebilir. Taşımacılık sektörünün önümüzdeki 10 yıl içerisinde
istihdam oranını iki katına çıkaracağı ve iş hacminin de önemli ölçüde büyüme
kaydedeceğini belirten uzmanlar sevkiyat süreçlerinde bilgili, takip yeteneği
gelişmiş, ticaret ve taşımacılık alanında bilgi sahibi olan kişilerin bu
sektörde önemli iş pozisyonları bulabileceğinin altını çiziyor.
Lojistik
eğitimi konusunda sektör beklentilerini iyi okuyan ve sektörle temas içinde
olan üniversiteler de boş durmuyor. Gerek firmalarla işbirliği yaparak, gerekse
firma ziyaretleri ile ilişkileri sıcak tutan okullar öğrencileri için staj,
mezunları için de iş imkanı yaratmaya çalışırken, konferanslar, paneller gibi
organizasyonlarla da sektör ve öğrencileri bir araya getiriyor.
İstanbul
Üniversitesi Ulaştırma ve Lojistik Yüksek Okulu Öğr. Üyesi Yrd.Doç.Dr.A.Özgür
Karagülle, Yeditepe Üniversitesi Uluslararası Lojistik ve Taşımacılık Bölüm
Başkanı Erdal Nebol, Dokuz Eylül Üniversitesi, Denizcilik Fakültesi, Lojistik
Yönetimi Bölümü Başkan Yardımcısı Doç. Dr. Soner Esmer ve Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Yönetim ve
Organizasyon Bölümü Başkanı Yrd. Doç. Dr. Ezgi Uzel Aydınocak, KargoHaber
Dergisine lojistik sektöründe istihdamın genel durumu ve lojistik bölüm okuyan
öğrencilerin nasıl fark yaratacakları, firmaların tercihlerinin nasıl olması
gerektiği konusunda önemli bilgiler verdiler.
Beykoz
Lojistik MYO Yönetim ve Org. Bölümü Başkanı Yrd. Doç. Dr. Ezgi Uzel Aydınocak:
“Sektörün iki beklentisi var. İlki yabancı dil diğeri ise lojistik ile ilgili
temel bilgileri uygulayabilecek seviye”
Yeditepe
Üniversitesi Uluslararası Lojistik ve Taşımacılık Bölüm Başkanı Erdal Nebol:
“Küresel rekabet ve faaliyet alanında var olabilmek için, tercihen birden fazla
yabancı dili iyi derecede bilmek gerekir”
Dokuz
Eylül Üniversitesi, Denizcilik Fakültesi, Lojistik Yönetimi Bölümü Başkan
Yardımcısı Doç. Dr. Soner Esmer: “Bölümde verilen dersler lojistikle ilgili
küresel dinamikleri içeren yapıdadır”
İstanbul
Üniversitesi Ulaştırma ve Lojistik Yüksek Okulu Öğr. Üyesi Yrd.Doç.Dr.A.Özgür
Karagülle: “Dünyadaki eğitim alanındaki gelişmeleri takip ediyor ve eğitim
kalitemizi arttırmaya çalışıyoruz”
Kaynak: kargohaber.com