Gümrük ve
Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, güven damgası düzenlemesi ile e-ticarette
güvenlik, gizlilik ve hizmet kalitesi konularında yaşanan endişelerin giderileceğini
bildirdi.
Tüfenkci,
yaptığı yazılı açıklamada, Bakanlığın “Elektronik Ticarette Güven Damgası
Hakkında Tebliğ”inin Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdiğini
hatırlattı.
Güven damgası
sistemi ile öncelikli olarak tüketicilerin güven algısının iyileştirilmesi ve
elektronik ticarette güven ortamının tesis edilmesini amaçladıklarını
vurgulayan Tüfenkci, sistemle e-ticarette dolandırıcılık faaliyetlerinin önüne
geçileceğini, ortaya çıkan uyuşmazlıkların hızlı, etkin ve maliyetsiz
çözümlenebileceğini belirtti.
Tüketicinin
güven damgası tahsis edilen e-ticaret sitelerine yöneleceğini ve güven damgası
olan sitelerin diğer sitelerin bir adım önüne geçeceğini belirten Tüfenkci,
Bakanlık tarafından Güven Damgası Sağlayıcısı (GDS) olarak yetkilendirilecek
kuruluşun, güven damgasının tahsis edilmesi, askıya alınması ve iptaline
ilişkin işlemleri yürüteceğini ve güven damgası tahsis edilen e-ticaret sitelerini
denetleyeceğini kaydetti.
Tüfenkci,
tüketicilerin bilgi güvenliğinin sağlanması ve hizmet kalitesinin artırılmasının
da sağlanacağı ifade ederek, “Güven damgası düzenlemesi ile e-ticarette
güvenlik, gizlilik ve hizmet kalitesi konularında yaşanan endişeler giderilecek.”
değerlendirmesinde bulundu.
“E-ticaret
hacmi artacak”
Güven damgası
ile e-ticaret hacminin de artacağına işaret eden Tüfenkci, şöyle devam etti:
“46,2 milyon
internet kullanıcısıyla e-ticaret potansiyeli yüksek olan ülkemizde, güvenlik
endişeleri sebebiyle elektronik ticaretin toplam perakende ticaret içerisindeki
payı yüzde 3,5 seviyesiyle dünya ortalaması olan yüzde 8,5 seviyesinin altında
kalmaktadır. Öncelikli olarak güven ortamını tesis edeceğiz. Böylece elektronik
ticaret hacmi arttırılarak Türkiye ekonomisine olumlu bir katkı sağlanacaktır.
Ayrıca başarılı ve başarısız ticari aktörlerin ayrıştırılması, e-ticaret
girişimcilerinin tanınırlığının, itibarının, ulusal ve uluslararası rekabet
gücünün arttırılması sağlanacak. Böylece ülkemizin dijitalleşen dünyadaki yeri
sağlamlaştırılacaktır.”
Güven damgası
nasıl çalışacak?
Açıklamaya
göre, sisteme dahil olmak isteyen e-ticaret siteleri Bakanlıkça yetkilendirilen
GDS’ye başvuruda bulunacak. Tebliğde yer alan güvenlik ve hizmet kalitesi
standartlarına uyduğu tespit edilen e-ticaret sitelerine GDS tarafından güven
damgası tahsis edilecek. Böylece güven damgasını internet sitesinde gören
vatandaşlar e-ticaret sitesinin belirli standartları yerine getirdiğini,
tüketicinin korunması, kişisel veriler ve ödeme sistemleri konusunda ilgili
mevzuatlara uygun davrandığını, güvenilir bir otorite tarafından denetlendiğini
bilecek ve alışveriş yaparken kendini güvende hissedecek.
Bilgi
güvenliği için önlem alınacak
Elektronik
ticaret faaliyetinde bulunanlar, internet sitelerinin ve mobil platformların
güvenliğini bilgilerin yalnızca internet sitesi ve alıcı tarafından görülmesini
sağlayan, yani üçüncü kişilerin siteye girilen bilgilere erişimini engelleyen
sistemlerle sağlayacak. Ayrıca belirli aralıklarla yapılan sızma testleriyle de
varsa güvenlik açıkları tespit edilebilecek ve vatandaşlar herhangi bir zarar görmeden
bu açıklar düzeltilebilecek. Bu şekilde güven damgasına sahip olan sitelerin
güvenliği tam anlamıyla sağlanmış olacak.
Güven
damgasına sahip e-ticaret siteleri, alıcıların siparişi hakkında bilgi
alabilmesi, talep ve şikayetlerini telefon aracılığıyla iletebilmesi için
müşteri hizmetleriyle iletişim imkanı sunacak, talep ve şikayetlerin etkin bir
şekilde yönetilmesini ve sonuçlandırılmasını sağlayacak.
Öte yandan,
e-ticaret sitelerinde elektronik ticarete konu malın stok bilgisi, içeriği,
malzemesi, ölçüleri gibi özelliklerine ilişkin detaylar ile gerçek boyutlarının
anlaşılmasını mümkün kılan görseller gibi birçok ayrıntıya yer verilecek,
alıcıya kargo takip imkanı sunulacak. Bu gibi uygulamalarla hizmet kalitesinin
arttırılması sağlanacak.
Çevrim içi
şikayet sistemi getirilecek
GDS olarak
yetkilendirilecek kuruluş, güven damgasının tahsis edilmesi, güvenlik ve hizmet
standartlarına uyulmaması halinde askıya alınması ve iptaline ilişkin işlemleri
yürütecek ve güven damgası tahsis edilen e-ticaret sitelerini denetleyecek.
Güven damgası sistemine dahil olan firmalar ile vatandaşlar arasında
çıkabilecek uyuşmazlıkların çözümü, talep ve şikayetlerin etkin bir şekilde
yönetilmesini ve sonuçlandırılmasını sağlanabilmesine yönelik “çevrim içi
şikayet sistemi” ile e-ticarette ortaya çıkan uyuşmazlıkların hızlı ve etkin
çözümlenebilmesi sağlanacak.
Kaynak: lojistikglobal.com