Lojistik
sektörünün ve denizcilik sektörünün dijitalleşme anlamında diğer sektörler ile
kıyaslandığında bir hayli geri kaldığını bu köşede sık sık dile getirmekteyim. Hatta
denizcilik sektörünün bu konuda henüz taş devrinde olduğunu belirten birçok
görüşün olduğunu da bu tespitime ekleyebilirim.
Bu yazımda,
daha önceleri de kısmen değindiğim sektörün dijital platformlarının bir
değerlendirmesini yapmaya çalışacağım. Bu hafta için 4 işletmeyi kuruluş
tarihlerine göre seçtim.
www.track-trace.com
platformu sektörün ilklerinden. 1998 yılında kurulan bu platform sadece
“tracking” konusuna odaklanmış. Havayolu, konteyner ve ekspres kargo
konularında müşterilerine “tracking” hizmeti veriyor. Tracking konusunda uzun yıllardan bu yana
hizmet vermesinden dolayı dijital ortamda bilinirliği de bir hayli yaygın. Web
siteleri sıralama kuruluşu Alexa verilerine göre www.track-trace.com dünya
sıralamasında 16 bininci sırada. Hiçbir sosyal medya enstrümanı kullanmayan
platformun Google aramasında “container tracking” kelimesi yazıldığında ilk
sırada çıktığının altını çizmek isterim. Aslında, her konteyner numarasını
“track” edemeyen ve kullanıcısına raporlama yapmayan platformun denizcilik sektörünün
dijital ortamının en değerli kelimelerinden biri olan “container tracking”
kelimesinde google aramalarında birinci sırada çıkmasının en temel nedeni ise
uzun yıllardır bu işin içinde olması. İlk giren her zaman avantajlıdır ilkesi
bu ortamlarda da geçerliliğini koruyor diyebiliriz.
www.inttra.com,
2001 yılında büyük armatörlerin iş birliği ile kurulan ve günümüze kadar
çeşitli aşamalardan geçerek hizmet çeşitliliğini arttıran bir dijital platform.
280 çalışanı olan platform sadece denizyolu konteyner taşımacılığı kapsamında
hizmet veriyor. Özellikle, “booking” konusunda uzmanlaşan platform üzerinden
haftada yaklaşık 700 bin konteynerin hareketi sağlanabilmekte. Bu rakamda, dünya deniz konteyner
taşımacılığının yüzde 27’sine denk gelmekte. Platformun diğer önemli hizmetleri
; “tracking” ve “konteyner rota bilgisi”.
Alexa verilerine göre dünya sıralamasında 159 bininci sırada olan
platformun sosyal medyada çok yoğun olmasa da hareketli olduğunu görebiliyoruz. Alexa sıralamasında bu kadar hizmet çeşitliğine
rağmen www.track-trace.com‘dan geri kalmasının nedenini ise daha kapalı bir sistem
olmasına bağlayabiliriz.
www.searates.com
2005 yılında kurulmuş bir platform. Hizmet çeşitliği bir hayli yüksek seviyede;
“navlun arama motoru”, “tracking”, “lojistik rota planlayıcısı”, “booking”,
“container load calculator” ve “yükleme noktaları arası mesafe hesaplayıcı”
gibi konularda kullanıcılarına hizmet vermekte. Denizyolu dışında havayolu
taşımacılığına yönelik de hizmetleri bulunmakta. Alexa sıralamasında 72 bininci
sırada yer alan platformun sosyal medyada hesapları bulunmakta ancak çok etkin
kullanıldığı söylenemez. Google aramasında “container tracking” kelimesi
yazıldığında ise ikinci sırada çıktığının altını çizmek isterim. Daha önce de belirttiğim gibi, bu durum
dijital ortamda bu işletmenin elini güçlendirmekte.
www.linespace.com
2009 yılında kurulan ve yoğunlukla denizyolu konteyner taşımacılığı “schedule”
ağırlıklı çalışan bir platform. Ara
yüzünü yakın bir zaman içerisinde yenileyen işletme “Schedule” hizmeti dışında
başka bir hizmet vermemekte. Alexa
sıralamasında 900 bininci sırada olan platformun sosyal medya hesapları
bulunmakta ancak çok etkin bir şekilde kullanılmamakta.
Yazımın
başında da belirttiğim gibi, bu haftalık 4 işletmeyi seçtim. Gelecek hafta 4
işletmeyi daha ele alacağım.
Prof.Dr. Okan
TUNA
Dokuz Eylül Üniversitesi
DETTO Koordinatörü otuna@deu.edu.tr
Kaynak: yesilklojistikciler.com