Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / LOJİSTİK SEKTÖRÜNDEKİ DİJİTAL PLATFORMLARA GENEL BİR BAKIŞ (I)

LOJİSTİK SEKTÖRÜNDEKİ DİJİTAL PLATFORMLARA GENEL BİR BAKIŞ (I)

LOJİSTİK SEKTÖRÜNDEKİ DİJİTAL PLATFORMLARA GENEL BİR BAKIŞ (I)05.06.2017Lojistik sektörünün ve denizcilik sektörünün dijitalleşme anlamında diğer sektörler ile kıyaslandığında bir hayli geri kaldığını bu köşede sık sık dile getirmekteyim. Hatta denizcilik sektörünün bu konuda henüz taş devrinde olduğunu belirten birçok görüşün olduğunu da bu tespitime ekleyebilirim.

Bu yazımda, daha önceleri de kısmen değindiğim sektörün dijital platformlarının bir değerlendirmesini yapmaya çalışacağım. Bu hafta için 4 işletmeyi kuruluş tarihlerine göre seçtim.

www.track-trace.com platformu sektörün ilklerinden. 1998 yılında kurulan bu platform sadece “tracking” konusuna odaklanmış. Havayolu, konteyner ve ekspres kargo konularında müşterilerine “tracking” hizmeti veriyor.  Tracking konusunda uzun yıllardan bu yana hizmet vermesinden dolayı dijital ortamda bilinirliği de bir hayli yaygın. Web siteleri sıralama kuruluşu Alexa verilerine göre www.track-trace.com dünya sıralamasında 16 bininci sırada. Hiçbir sosyal medya enstrümanı kullanmayan platformun Google aramasında “container tracking” kelimesi yazıldığında ilk sırada çıktığının altını çizmek isterim. Aslında, her konteyner numarasını “track” edemeyen ve kullanıcısına raporlama yapmayan platformun denizcilik sektörünün dijital ortamının en değerli kelimelerinden biri olan “container tracking” kelimesinde google aramalarında birinci sırada çıkmasının en temel nedeni ise uzun yıllardır bu işin içinde olması. İlk giren her zaman avantajlıdır ilkesi bu ortamlarda da geçerliliğini koruyor diyebiliriz.

www.inttra.com, 2001 yılında büyük armatörlerin iş birliği ile kurulan ve günümüze kadar çeşitli aşamalardan geçerek hizmet çeşitliliğini arttıran bir dijital platform. 280 çalışanı olan platform sadece denizyolu konteyner taşımacılığı kapsamında hizmet veriyor. Özellikle, “booking” konusunda uzmanlaşan platform üzerinden haftada yaklaşık 700 bin konteynerin hareketi sağlanabilmekte.  Bu rakamda, dünya deniz konteyner taşımacılığının yüzde 27’sine denk gelmekte. Platformun diğer önemli hizmetleri ; “tracking” ve “konteyner rota bilgisi”.  Alexa verilerine göre dünya sıralamasında 159 bininci sırada olan platformun sosyal medyada çok yoğun olmasa da hareketli olduğunu görebiliyoruz.  Alexa sıralamasında bu kadar hizmet çeşitliğine rağmen www.track-trace.com‘dan geri kalmasının nedenini ise daha kapalı bir sistem olmasına bağlayabiliriz.

www.searates.com 2005 yılında kurulmuş bir platform. Hizmet çeşitliği bir hayli yüksek seviyede; “navlun arama motoru”, “tracking”, “lojistik rota planlayıcısı”, “booking”, “container load calculator” ve “yükleme noktaları arası mesafe hesaplayıcı” gibi konularda kullanıcılarına hizmet vermekte. Denizyolu dışında havayolu taşımacılığına yönelik de hizmetleri bulunmakta. Alexa sıralamasında 72 bininci sırada yer alan platformun sosyal medyada hesapları bulunmakta ancak çok etkin kullanıldığı söylenemez. Google aramasında “container tracking” kelimesi yazıldığında ise ikinci sırada çıktığının altını çizmek isterim.  Daha önce de belirttiğim gibi, bu durum dijital ortamda bu işletmenin elini güçlendirmekte.

www.linespace.com 2009 yılında kurulan ve yoğunlukla denizyolu konteyner taşımacılığı “schedule” ağırlıklı çalışan bir platform.  Ara yüzünü yakın bir zaman içerisinde yenileyen işletme “Schedule” hizmeti dışında başka bir hizmet vermemekte.  Alexa sıralamasında 900 bininci sırada olan platformun sosyal medya hesapları bulunmakta ancak çok etkin bir şekilde kullanılmamakta.

Yazımın başında da belirttiğim gibi, bu haftalık 4 işletmeyi seçtim. Gelecek hafta 4 işletmeyi daha ele alacağım.

Prof.Dr. Okan TUNA

Dokuz Eylül Üniversitesi DETTO Koordinatörü otuna@deu.edu.tr

Kaynak: yesilklojistikciler.com