Haydarpaşa
Limanı’nda yük hareketi hızla azalıyor. Yük gemilerinin neredeyse artık hiç
uğramadığı liman en büyük müşterisi Ekol’ü de kaybediyor. Limanın geleceği
Ankara’da tartışılıyor. Hızlı tren bağlantısı ve yolcu gemilerine yönelik
hizmet gündemde.
Yüzyıldan
fazladır Türkiye’nin iç ve dış ticaretine hizmet veren Haydarpaşa Limanı’nda
artık eski hareketlilik yok. En büyük müşterisi Ekol, bir iki haftaya kadar
Yalova’daki kendi limanına çekilecek ve böylece limanın en büyük müşterisi de
gitmiş olacak.
Rıhtım
uzunluğu, derinliği, liman sahası büyüklüğü bakımından uzun yıllar yüksek
kapasitelerle çalışan liman şehir içinde kalmanın ağır sonuçları ile karşı
karşıya. Yol yasakları sebebiyle sabah 6 – 10, akşam 4 - 10 arasında TIR’la giremiyor.
Büyük araçlar giremiyor. Daha önce TCDD’nin demiryolu hatları içine kadar
uzanıyordu. Şimdi o hatlar da çalışmıyor. Yol yasaklarından etkilenmeyen ve
daha rahat trafiği olan alternatif limanların artması Haydarpaşa’nın durumunu
etkiledi. Gemi trafiğinde büyük düşüş oldu. Limanın gelecekteki işlevi ise
Ankara’da tartışılıyor.
En büyük
müşterisini kaybediyor
Haydarpaşa’da
son dönemde en büyük iş yaratan şirket, limanı kullanan Ekol Lojistik’ti. Ancak
bu şirket de artık limanı kullanmayacak. Ekol Lojistik İntermodal Taşıma
Yöneticisi Eşber Horosan, “Haydarpaşa’daki en büyük hareketliliği getiren bizim
gemilerimiz. Haftada 4 seferle birçok araç girip çıkıyor. Bizim dışımızda 2
Ro-Ro gemisi var. Rusya Ro-Ro’su vardı ama onlar da yavaş yavaş Karasu tarafl
arına gidiyorlar. Oralarla ilgili çalışma yapılıyor diye bilgimiz var. Zaten
hacimler de biraz düşmüştü özellikle bu Rusya olaylarından sonra. Hala uğrayan
küçük konteyner gemileri var ama Haydarpaşa’nın eski hacimlerine baktığınızda
şu anda hiçbir şey uğramıyor diyebiliriz. Dolayısıyla biz de oradan
çıktığımızda çok ciddi bir kayıp olacak. Ama şu anda işler az. Bizi de
çıkardığınızda o koskoca liman için hiçbir şey” dedi.
TOBB
Denizcilik Meclis Başkanı ve Armatörler Birliği Başkan Vekili Erol Yücel, “Haydarpaşa
artık bildiğimiz konteyner ya da diğer yükler için pek kullanılmıyor.
Ro-Ro’ların kullandığı bir liman konumunda. En fazla da Ekol kullanıyor. O da
Yalova’ya gidecek kendi limanına. Onun dışında Haydarpaşa’da bir şey yapılmıyor
şu anda” diye konuştu. Haydarpaşa’ya inen yükleri diğer limanlara taşıyan
Medkon Lines Genel Müdürü Mahmut Işık da “Eskiden çok fazla alternatifi olan
bir liman değildi. Ama şu anda alternatifl er mevcut. Artık Haydarpaşa limanı
çok fazla tercih edilen bir yer değil” dedi.
Bulunduğu
arazi çok değerli
Denizcilik
sektörü uzmanlarına göre limanın o bölgede oluşu trafiğe çok ağır bir yük
oluşturuyor. Bu nedenle de uzun zamandır yük trafiğinden çıkarılması gündemde.
DÜNYA’ya açıklamalarda bulunan bir sektör uzmanı, “Hızlı tren bağlantısı
yapılması gündemde. Bunu resmi olarak da söylüyorlar. Dolayısıyla da
Haydarpaşa’nın işlevi daha ziyade yolcuya dönük olacak. Belki liman da yolcu
gemileri için düşünülecektir. Konu hem ulaşım sektörünü çok etkiliyor ama aynı
zamanda İstanbul’un yaşamını çok etkiliyor. O bakımdan her an her şey
değişebilir. Ama liman olmayacağını şöyle de düşünebiliriz. Türkiye’de 7 liman
var TCDD’nin kendisine ait. Bunların 6’sının işletme hakkını (Alsancak hariç)
serbest işletmeye verdiler. Ama Haydarpaşa liman olmayacağı için onu öyle
düşünmezler. Yük trafiğinden çıktıktan sonra 1. Ordu Komutanlığı’nın oradan
Haydarpaşa’nın sahasına kadar arazinin boşaldığını düşünün ki Harem’in de
kalkacağı konuşuluyor. O bakımdan konu çok netlik kazanmadı” dedi.
Yolcu gemilerine
açılabilir
Ekol Lojistik
İntermodal Taşıma Yöneticisi Eşber Horosan, “Sanıyorum yavaş yavaş orası da bu
nakliyeye hizmet verme gömleğini çıkartıp başka bir şeye doğru yönelir diye
düşünüyorum. Burası da artık yavaş yavaş zamanını doldurur. Sonrası ne olur
bilemiyorum. Umarım olimpiyat projesi gibi güzel bir proje olur” dedi. Medkon
Lines Genel Müdürü Mahmut Işık, Ankara’da liman bölgesinin yolcu gemilerine
açılması konuşulduğunu belirtti. “Şehrin içinde kalmasından ve trafiği negatif
etkilemesinden dolayı oradaki yük elleçlemesinin bir şekilde başka yerlere
kaydırılması, oranın turizme açılması konuşuluyor. Bu aşamada da en doğru şeyin
bu olduğunu düşünüyorum” diye konuştu.
Liman sektöre
100 yıl hizmet etti
Haydarpaşa
Limanı 1899’da Anadolu Bağdat Demiryolları Kumpanyasına inşa ettirildi ve 1924
yılına kadar bu kumpanya tarafından işletildi. 1924’te liman, hükümet
tarafından satın alındı. 1927’ye kadar özel bir rejimle idare edildi. Daha
sonra Bayındırlık Bakanlığı’na bağlı Demiryolları İdaresi’ne devredildi.
Hesisleri yeterli olmadığından ilk kısmı 1954 yılında olmak üzere aşama aşama
TCDD İşletmesine devredildi ve gerçek anlamda 1967 yılında hizmete girdi.
İkinci modernizasyon çalışmaları 1979’da başladı. Konteyner molü, feri iskelesi
gibi kısımlar yapıldı. Limanda bulunan konteyner terminali, 4 adet Gantry Crane
ve 1 adet MHC vinci ile donatılı. -10/12 metre su derinliğine, 945 metre
uzunluğunda rıhtımlara ve 12.000-15.000 TEU konteyner istifl eme kapasitesine
sahip. Konteyner istif araçları ile üst üste 4+1 istif yapılabiliyor ve 80 adet
soğuk hava tertibatlı konteyner için alt yapı bulunuyor.
Aysel YÜCEL -
DÜNYA
Kaynak: lojiport.com