Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / ‘BİR KUŞAK BİR YOL’ PROJESİ ÇİN-TÜRKİYE İLİŞKİLERİNİ GÜÇLENDİRECEK

‘BİR KUŞAK BİR YOL’ PROJESİ ÇİN-TÜRKİYE İLİŞKİLERİNİ GÜÇLENDİRECEK

‘BİR KUŞAK BİR YOL’ PROJESİ ÇİN-TÜRKİYE İLİŞKİLERİNİ GÜÇLENDİRECEK18.04.2017‘Bir Kuşak Bir Yol’ Projesi Çin-Türkiye İlişkilerini Güçlendirecek. Asya ile Avrupa arasında deniz ve karayoluyla bir ulaşım ağı inşa etmeyi amaçlayan Çin’in ‘Bir Kuşak Bir Yol’ projesinde Türkiye’nin de önemli bir kavşağı oluşturduğunu vurgulayan Qian Bo, “Ülkemiz, Türkiye ile stratejik işbirliğini güçlendirmeyi istiyor” dedi.

Dünyanın en çok ticaret yapan ve gerçekleştirdiği yatırımlarla dikkat çeken Çin’in Devlet Başkanı Xi Jingpin, Eylül 2013’te Kazakistan’da İpek Yolu ekonomik kuşağını, Ekim 2013’te ise Endonezya’da 21’inci yüzyıl deniz İpek Yolu’nu ilan ederek tüm dünyayı ilgilendiren yatırımları açıklamıştı. Dünya ticaret dengelerini değiştireceği düşünülen iki girişim “Bir Kuşak, Bir Yol” (OBOR/One Belt-One Road) olarak adlandırıldı. 65 ülkede 3 milyar insanı ilgilendiren proje kara ve deniz yolu olarak iki aşamada gerçekleşecek. Çin böylece, Asya ile son durağı İngiltere olan Avrupa arasında deniz ve karayoluyla bir ulaşım ağı inşa etmeyi amaçlıyor. Türkiye ise hem kara hem deniz yolunda önemli bir merkez olacak.

Çin İstanbul Başkonsolosu Qian Bo,  “Bir Kuşak Bir Yol” projesini anlattı:

“Bu proje ortak görüş, ortak inşa, ortak fayda ilkesinde; dışa açık, kapsayıcı, dengeli, karşılıklı fayda değerlerinden oluşmakta. Sadece ticarette değil, politika, altyapı ve sermayeyle ilgili konularda gelişme sağlanacak. Proje, halklar arası ilişkileri pekiştirmeyi hedefliyor. Halkların dostluklarını ilerletirken birbirlerini daha yakından tanımaları sağlanacak. Ülkeler ekonomik kalkınma stratejilerini ve politikalarını birbirleriyle koordineli yürütecek. Fikir ayrılıklarını kenara bırakıp ortak noktalar bulunurken ekonomik kaynaşmaya yeşil ışık yakılacak.”

“Pasifik Okyanusu’ndan Baltık Denizi’ne uzanan ulaşım ağı oluşturulacak. Ülkelerin ulaşım altyapısının tamamlanmasıyla doğu, batı ve Güney Asya’yı birbirlerine bağlayan ulaşım ağı oluşturulacak. Benzersiz bir pazarda 3 milyar insanı ilgilendiren bir yatırım. Yatırımı kolaylaştıran düzenlemelerle ticaretin önündeki engeller kaldırılabilecek, sermaye aza indirgeneceğinden karşılıklı kazanç sağlanacak. Kendi ülke para birimiyle ticaret için adımlar atılabilir. 34 ülke ve uluslararası kuruluş; Çin ile birlikte ortak inşaya imza attı. 40 milyar dolarlık İpek Yolu fonu oluşturulurken, 100 milyar dolarlık Asya Altyapı Yatırım Bankası kuruldu. Çin-Laos ve Çin-Tayland Trans Asya Demiryolu ağının inşasına başlandı.”

Dünyanın en büyük uluslararası projesi olan “Bir Kuşak, Bir Yol”un Çin Halk Cumhuriyeti’nin 100’üncü kuruluş yılı olan 2049’da tamamen hizmete girmesi hedefleniyor. Toplam 4 trilyon dolarlık yatırımın yapılacağı proje, 2025 yılında 2.5 trilyonluk ticaret hacmine ulaşacak.

Limanlar, kara ve demir yolları, havalimanları ile lojistik ve taşımacılık sektörüne yeni bir bakış açısı getirecek projede İstanbul Kumport Limanı önemli bir aktarma merkezi olacak.

İstanbul, Çin’de üretilen malların İngiltere’ye kadar gideceği iki rotanın da üzerinde. Bu nedenle, China Merchants, Cosco, China Investment Konsorsiyumu, Kumport Limanı’nı satın almıştı. Yakın zamanda Bank of China’nın İstanbul’da şube açması bekleniyor. Ayrıca Çin Başbakan Yardımcısı Wang Yang, Türkiye ile 300 milyon dolarlık ithalat anlaşmasına da imza attı. 2016 yılında Çin-Türkiye ikili ithalat-ihracat hacmi 25 milyar 640 milyon dolara ulaştı.

Çin Türkiye’nin ikinci büyük ticaret ortağı. Çin, Türkiye’ye 1 milyar 342 milyon dolar finans dışı doğrudan yatırım yaptı. Beş yıl içinde 700 milyon Çinlinin seyahat edeceği öngörülüyor. Çin’in yatırım hacminin 750 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Projedeki 65 ülkede 3 milyar insan yaşıyor ve milli gelirin toplamı 25 trilyon dolar. 48 ülke de projeye dahil olmak için bekliyor. Proje için 2013’ten beri 230 milyar dolar harcandı. İngiltere ile Çin’i birbirine bağlayan ilk yük treni, 12 bin kilometrelik bir yolculuk için yola çıktı. Essex’ten bebek eşyası ve ilaç konteynerleri alan tren Manş tünelinden geçerek Fransa, Belçika, Almanya, Polonya, Belarus, Rusya ve Kazakistan’ı aşarak Çin’e girecek. Çin, çelikten çimentoya kadar pek çok ürünü Asya’dan Avrupa’ya bu iki yolla aktaracak.

Kaynak: lojistikglobal.com