‘Bir Kuşak
Bir Yol’ Projesi Çin-Türkiye İlişkilerini Güçlendirecek. Asya ile Avrupa
arasında deniz ve karayoluyla bir ulaşım ağı inşa etmeyi amaçlayan Çin’in ‘Bir
Kuşak Bir Yol’ projesinde Türkiye’nin de önemli bir kavşağı oluşturduğunu
vurgulayan Qian Bo, “Ülkemiz, Türkiye ile stratejik işbirliğini güçlendirmeyi
istiyor” dedi.
Dünyanın en
çok ticaret yapan ve gerçekleştirdiği yatırımlarla dikkat çeken Çin’in Devlet
Başkanı Xi Jingpin, Eylül 2013’te Kazakistan’da İpek Yolu ekonomik kuşağını,
Ekim 2013’te ise Endonezya’da 21’inci yüzyıl deniz İpek Yolu’nu ilan ederek tüm
dünyayı ilgilendiren yatırımları açıklamıştı. Dünya ticaret dengelerini
değiştireceği düşünülen iki girişim “Bir Kuşak, Bir Yol” (OBOR/One Belt-One
Road) olarak adlandırıldı. 65 ülkede 3 milyar insanı ilgilendiren proje kara ve
deniz yolu olarak iki aşamada gerçekleşecek. Çin böylece, Asya ile son durağı
İngiltere olan Avrupa arasında deniz ve karayoluyla bir ulaşım ağı inşa etmeyi
amaçlıyor. Türkiye ise hem kara hem deniz yolunda önemli bir merkez olacak.
Çin İstanbul
Başkonsolosu Qian Bo, “Bir Kuşak Bir
Yol” projesini anlattı:
“Bu proje
ortak görüş, ortak inşa, ortak fayda ilkesinde; dışa açık, kapsayıcı, dengeli,
karşılıklı fayda değerlerinden oluşmakta. Sadece ticarette değil, politika,
altyapı ve sermayeyle ilgili konularda gelişme sağlanacak. Proje, halklar arası
ilişkileri pekiştirmeyi hedefliyor. Halkların dostluklarını ilerletirken
birbirlerini daha yakından tanımaları sağlanacak. Ülkeler ekonomik kalkınma
stratejilerini ve politikalarını birbirleriyle koordineli yürütecek. Fikir
ayrılıklarını kenara bırakıp ortak noktalar bulunurken ekonomik kaynaşmaya
yeşil ışık yakılacak.”
“Pasifik
Okyanusu’ndan Baltık Denizi’ne uzanan ulaşım ağı oluşturulacak. Ülkelerin
ulaşım altyapısının tamamlanmasıyla doğu, batı ve Güney Asya’yı birbirlerine
bağlayan ulaşım ağı oluşturulacak. Benzersiz bir pazarda 3 milyar insanı
ilgilendiren bir yatırım. Yatırımı kolaylaştıran düzenlemelerle ticaretin
önündeki engeller kaldırılabilecek, sermaye aza indirgeneceğinden karşılıklı
kazanç sağlanacak. Kendi ülke para birimiyle ticaret için adımlar atılabilir.
34 ülke ve uluslararası kuruluş; Çin ile birlikte ortak inşaya imza attı. 40
milyar dolarlık İpek Yolu fonu oluşturulurken, 100 milyar dolarlık Asya Altyapı
Yatırım Bankası kuruldu. Çin-Laos ve Çin-Tayland Trans Asya Demiryolu ağının
inşasına başlandı.”
Dünyanın en
büyük uluslararası projesi olan “Bir Kuşak, Bir Yol”un Çin Halk Cumhuriyeti’nin
100’üncü kuruluş yılı olan 2049’da tamamen hizmete girmesi hedefleniyor. Toplam
4 trilyon dolarlık yatırımın yapılacağı proje, 2025 yılında 2.5 trilyonluk ticaret
hacmine ulaşacak.
Limanlar,
kara ve demir yolları, havalimanları ile lojistik ve taşımacılık sektörüne yeni
bir bakış açısı getirecek projede İstanbul Kumport Limanı önemli bir aktarma
merkezi olacak.
İstanbul,
Çin’de üretilen malların İngiltere’ye kadar gideceği iki rotanın da üzerinde.
Bu nedenle, China Merchants, Cosco, China Investment Konsorsiyumu, Kumport
Limanı’nı satın almıştı. Yakın zamanda Bank of China’nın İstanbul’da şube
açması bekleniyor. Ayrıca Çin Başbakan Yardımcısı Wang Yang, Türkiye ile 300
milyon dolarlık ithalat anlaşmasına da imza attı. 2016 yılında Çin-Türkiye
ikili ithalat-ihracat hacmi 25 milyar 640 milyon dolara ulaştı.
Çin
Türkiye’nin ikinci büyük ticaret ortağı. Çin, Türkiye’ye 1 milyar 342 milyon
dolar finans dışı doğrudan yatırım yaptı. Beş yıl içinde 700 milyon Çinlinin
seyahat edeceği öngörülüyor. Çin’in yatırım hacminin 750 milyar dolara ulaşması
bekleniyor. Projedeki 65 ülkede 3 milyar insan yaşıyor ve milli gelirin toplamı
25 trilyon dolar. 48 ülke de projeye dahil olmak için bekliyor. Proje için
2013’ten beri 230 milyar dolar harcandı. İngiltere ile Çin’i birbirine bağlayan
ilk yük treni, 12 bin kilometrelik bir yolculuk için yola çıktı. Essex’ten
bebek eşyası ve ilaç konteynerleri alan tren Manş tünelinden geçerek Fransa,
Belçika, Almanya, Polonya, Belarus, Rusya ve Kazakistan’ı aşarak Çin’e girecek.
Çin, çelikten çimentoya kadar pek çok ürünü Asya’dan Avrupa’ya bu iki yolla
aktaracak.
Kaynak: lojistikglobal.com