Avrupa
Birliği'nin 2020 yılına kadar deniz taşımacılığı politikasındaki öncelikleri
belirlendi. Valletta Deklarasyonu kapsamında belirlenen önceliklerin,
rekabetçilik, karbonsuzlaştırma ve dijitalleştirme olduğu ifade edildi.
Selin Yeleser
/ DTO Dış İlişkiler
Deniz
taşımacılığı hakkındaki Valletta Deklarasyonu, 28-29 Mart tarihlerinde AB'nin
Malta Başkanlığı tarafından düzenlenen Bakanlık Paydaş Konferansı'nın sonunda
kabul edildi. Rekabetçilik, dijitalleştirme ve karbonsuzlaştırma konularına
odaklanan deklarasyon, AB'nin deniz taşımacılığı politikasındaki önceliklerini
ana hatlarıyla çiziyor.
Avrupalı
Ulaştırma Bakanları’nın Valletta Deklarasyonu kapsamında belirledikleri
önceliklerin özeti şu şekilde:
Rekabetçilik
hakkında
Valletta
Deklarasyonu, Avrupa’da dünya lideri bir deniz taşımacılığı endüstrisinin
geliştirilmesi için; emniyet, güvenlik, çevre ve sosyal koşullara yönelik
uluslararası standartlara dayanan istikrarlı, öngörülebilir ve rekabetçi
koşulları sağlamanın önemini vurgular.
Yeni
endüstrilerin ve lojistik faaliyetlerin muhafaza edilmesinde ve cazip hale
getirilmesinde, farklı bölgelerin Avrupa Birliği iç pazarında birleştirilmesi
ve çevreci taşımacılığın desteklenmesinde birbirine iyice bağlanmış modem
limanların ve etkin kısa mesafeli deniz taşımacılığının oynadığı rolü
hatırlatır.
Mevcut
bağlantı kopukluklarını gidermek, izolasyonu önlemek ve adalar, çevre dışı
bölgeler, periferik ve tecrit edilmiş bölgeler için eşit gelişme fırsatları
sunmak amacıyla; güvenilir, sık ve sürdürülebilir denizcilik bağlantılarının
artırılması anlamında gelişmiş bağlantısallık çağrısında bulunur.
Endüstriyel,
periferik, tecrit edilmiş ve ada alanlarını bağlayan; modem aktarma
tesislerini, etkin ve sürdürülebilir liman altyapısını, otomasyon trendlerini
ve ileri teknolojileri ön plana çıkaran bir multimodal taşımacılık koridorları
ağının oluşturulmasına duyulan ihtiyaç üzerinde ısrar eder. Bu bağlamda
çalışmaların, ilgili finansal enstrümanların ve hibelerin en iyi şekilde
kullanılmasını sağlayan Trans Avrupa Taşımacılık Ağı (TEN-T) ve Avrupa’yı
Birleştirme Aracı (CEF) çerçevesinde durmaksızın sürdürülmesi çağrısında
bulunur.
Avrupa
denizcilik çevrelerinin, uygun beceri ve yeterliliklere sahip yetkin personel
sıkıntısı yaşamaması için, AB deniz taşımacılığı sektörünün gelecek nesiller
adına cazip hale getirilmesi ihtiyacını vurgular. 2006 ILO, MLC ve diğer ilgili
sözleşmelerin etkin şekilde uygulanması yoluyla, deniz taşımacılığında sosyal
anlamda eşit koşulların pekiştirilmesi ve gemi adamlarına adil muamelenin
garanti altına alınması ihtiyacını teyit eder. Yeterli sayıda AB Ti gemi
adamının yetiştirilmesine yönelik girişimleri destekler ve iyi çalışma ile
yaşama koşullarını temin eden uluslararası standartların geliştirilmesi ve
uygulanması gerekliliğinin altını çizer.
Daha fazla
kadının taşımacılık sektöründe istihdam edilmesinin yaratacağı faydalarını
kabul eder; kadınların deniz taşımacılığı sektöründeki katılımının artırılması
ihtiyacını vurgular.Çok taraflı, iki taraflı ve bölgesel diyalogun
geliştirilmesinin, uluslararası düzeyde deniz taşımacılığına ilişkin iyi
uygulamaların paylaşılmasının ve daha yakın bir işbirliğinin önemini vurgular.
Küresel eşit
şartların oluşturulmasına yönelik çabaları yoğunlaştırması için Avrupa
Komisyonu’na çağrı yapar.
Rekabete
zarar vermeyecek şeffaf, küresel olarak bağlayıcı ve teknolojik olarak ileri
standartları desteklemeyi sürdürmeleri için AB üyesi devletleri ve Avrupa
Komisyonu’nu teşvik eder.
Devlet
yardımları için topluluk kurallarının deniz taşımacılığına olan katkısını teyit
eder, AB deniz taşımacılığı için küresel eşit şartları sürdürebilmek amacıyla
bu kurallar doğrultusunda istikrarlı bir vergilendirme çerçevesine ve AB üye
devletlerinin bayraklarının kalitesinin ve cazibesinin artırılmasına duyulan
ihtiyacı doğrular.
Dijitalleştirme
hakkında
Valletta
Deklarasyonu, gemiler için gümrük formalitelerini hafifletmeyi planlayan Blue
Belt’in, uyumlaştırılmış bir elektronik yük manifestosunun (e-Manifest)
kullanılması da dahil olmak üzere, tam ve hızlı şekilde uygulanmasına duyulan
ihtiyacı hatırlatır. Ayrıca Avrupa Komisyonu’nu, Blue Belt’in uygulanması ve
etkinliği hakkında paydaşlarını düzenli şekilde bilgilendirmeye davet eder.
Deklarasyon,
Avrupa Komisyonu’nun üye devletler, denizcilik endüstrisi ve Avrupa Deniz
Güvenliği Ajansı (EMSA) ile birlikte geliştirdiği e-Manifest’in özelliklerine
ilişkin çalışmayı memnuniyetle karşılıyor ve destekliyor.
Multimodal
taşımacılığı Avrupa’da ve tüm dünyada geliştirmek ve lojistik zincirleri en iyi
hale getirmek amacıyla, verileri tüm tarafların erişimine açacak koşulları
netleştirmenin ve veri alışverişini teşvik etmenin önemini kabul eder.
Özellikle bu amaçla yapılan akıllı liman girişimlerini ve Dijital Taşımacılık
ve Lojistik Forumu (Digital Transport and Logistics Forum) gibi diğer
girişimleri memnuniyetle karşılar.
Yakıt
tüketiminde azaltmalar sağlanmasında, lojistikte verimliliğin artırılmasında ve
yük akışlarının iyileştirilmesinde ve aynı şekilde AB deniz taşımacılığı
sektöründe emniyetin ve çevresel performansın geliştirmesinde dijitalleşmeyi
tamamlayan otomasyonun sahip olduğu potansiyelin farkındadır. Bu nedenle
deklarasyon, daha fazla dijital çözümün ve ileri denizcilik teknolojisinin
geliştirilmesine imkan tanımanın önemini vurgular.
Gemiler ve
mürettebat için sertifikaların dijitalleştirilmesi ve elektronik tasdiki
konseptinin daha fazla geliştirilmesine duyulan ihtiyacı vurgular ve
sertifikaların elektronik ortama taşınmasını teşvik eder.
Karbonsuzlaştırma
ve hava emisyonlarının azaltılması
AB üyesi
devletleri ve Avrupa Komisyonu’nu, sera gazı emisyonlarının azaltılmasına
ilişkin kararlı bir ön IMO stratejisinin 2018 yılında kabul edilmesine yönelik
çalışmaya davet eder.
Avrupa
Komisyonu’nu, küresel sistem için yasal çerçeve oluşturulduktan sonra,
uluslararası anlaşmaya uyumun sağlanması amacıyla AB MRV Kuralı’nda değişiklik
yapılmasına yönelik öneride bulunmaya davet eder.
Avrupa
Komisyonu’nun ve AB üyesi devletlerin, gemilerden kaynaklanan hava emisyonları
hakkındaki bölgesel ve küresel kuralların etkin şekilde uygulanmasına yönelik
işbirliği yapmaları için ısrar eder.
Küresel
emisyon gerekliliklerine uyum sağlamak ve denizcilik sektörünün çevresel
performansını yükseltmek amacıyla, başta AB limanlarında LNG yakıt ikmali için
LNG yakıt ikmal bağlantıları ve üreticilerine yönelik uyumlaştırılmış
standartlar olmak üzere, deniz taşımacılığı için alternatif enerjilerin ve
yakıtların kullanımını artırmaya yönelik Avrupa Komisyonu’nun girişimlerini
destekler.
Avrupa
Komisyonu’nu, denizcilik sektörünün çevresel sürdürülebilirliğini geliştirmek
amacıyla, Avrupa Birliği, üye devlet ve liman seviyesinde mevcut olan finansal
ve ekonomik teşvikleri en iyi şekilde kullanması için deniz taşımacılığı
endüstrisine yardımcı olmaya davet eder.
Kutup
sularındaki emniyetli ve çevre dostu deniz taşımacılığına yönelik güçlü desteği
onaylar ve IMO Kutup Kodu’nun etkin şekilde uygulanmasına duyulan ihtiyacı
vurgular.
Kaynak: virahaber.com