Kanal
İstanbul’da güzergahla ilgili nihai aşamaya gelindiğini bildiren Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, trafiğin aksamaması için kanal
açılmadan önce üzerindeki köprülerin inşa edileceğini söyledi.
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Kanal İstanbul projesinde bütün
güzergahlarla ilgili nihai aşamaya geldiklerini ve artık güzergahlarla ilgili
tekrar bir çalışma yapmayacaklarını söyledi.
Bazı basın
mensuplarıyla bir araya gelerek sohbet gerçekleştiren Bakan Arslan, Kanal
İstanbul’un önemli bir proje olduğunu vurgulayarak, “Etrafındaki oluşumlarda
dahil hepsinin birbirini tamamlaması lazım. Ve her birinde farklı bir finanssal
yöntem de kullanılabilir. Özellikle adalarla ilgili çalışmaları da
netleştirmemiz gerek ki bu finanssal yöntemi çalıştığımızda buna katkısı ne
olabilir, getirisi ne olabilir görülsün. Büyük rakamlardan bahsediyoruz. Bu
herhangi bir köprü veya herhangi bir tüneldeki rakam değil. Çok daha büyük bir
rakamdan bahsediyoruz” dedi. Kanal İstanbul projesi üzerinde kurulacak
köprüleri projeden önce yapmayı hedefl ediklerini belirten Arslan, “Amacımız
önce köprülerin yapılması. Önce köprüler yapılmak zorunda ki oradaki trafik
akışı aksamasın. Önce köprü yapılacak, köprüden geçiş verilecek sonra mevcut
yol devreden çıkarılarak oraya kanal kazılacak” diye konuştu. Beş köprünün
ikisinden tren geçeceğini aktaran Arslan, “Kanaldan önce ikisini birleştirme
alternatifi de çalışılıyor. Eğer kanaldan önce iki demiryolu bağlanmış olursa
bir, kanaldan sonra bağlanacak olursa iki olacak. Kanaldan önce gelip ikisi
birleşirse mesela Anadolu Yakası'nda Çayırova’da ve Akyazı’da birleşecek, aynı
şekilde Halkalı’da birleşebilir, Kınalı’da birleşebilir her iki alternatifi de proje
olarak çalışıyoruz” dedi.
Kanalların
giriş çıkışlarına limanların öngörüldüğünü kaydeden Arslan, adalarla birlikte
Marmara Denizi'nde liman öngörüldüğünü söyledi. Karadeniz tarafında ise bu
konunun çalışıldığını belirten Bakan Arslan, “Karadeniz tarafına dolgu şeklinde
ileriye doğru doldurma da olabilir ada da olabilir. Sonuçta bunların bir
fizibilitesi var ve çalışılıyor. Hangisi finansal modelde projeye daha çok
katkı verecekse o çalışılıyor” ifadelerini kullandı.
“Üç yeni hat
geliyor”
Kuzey Marmara
otoyolunun da ilave bir güzergah olarak yapıldığını aktaran Arslan,
“Havalimanından başlayarak Edirne istikametinde gidecek olan tren hattı var, o
ilave bir hat getiriyor. Zaten Edirne’ye şimdi mutasavver hızlı tren hattımız
var ki bu sene ihale etmeyi düşünüyoruz. Yani şu an olan güzergahların dışında
da üç tane daha hat geliyor” dedi.
“Çevreci
çalışmalara hassasiyetle yaklaşıyoruz”
Proje
kapsamında çevrecilerden alınan tepkilere de değinen Bakan Arslan, bu projeyle
ülkeye çok daha fazla yeşil alan kazandıracaklarını söyledi. Yapacakları
düzenlemelerle insanların nefes alabileceği alanlar kazandıracaklarını belirten
Arslan, “Çok daha fazla ağaçlandırma yapacağız. Zaman zaman İstanbul’da boğazın
altında yaptığımız projelerde de konuşuldu ekolojik dengeyi, deniz dibi
ekolojisini bozacak diye. Günün sonunda insanlar gördüler ki Marmaray’ın veya
Avrasya’nın deniz dibi ekolojisini bozacak herhangi bir etkisi söz konusu
değil. Kanal İstanbul’da da özellikle bu konunun uzmanı olan üniversiteler ve
üniversite hocalarıyla çalışıyoruz. Sadece bir iki hocayla da değil, birçok
hocayla birçok üniversiteyle çalışıyoruz” ifadelerini kullandı. Bakan Arslan,
Karadeniz’den Marmara’ya bağlantı yapıldığında ekolojik dengeyi bozmayacak
derinlik nedir, hem ekolojik dengeyi gözeten hem de gemi geçişini kolaylaştıran
ikisini bir arada gözeten bir derinlikle çalışmayı öngördüklerini söyledi.
“Büyük
projelerimizde varlık Fonu'nun bize ciddi katkısı olacak”
Varlık
Fonu'yla ilgili soruları da yanıtlayan Bakan Arslan, henüz Varlık Fonu
tarafından ayrılan bir kaynak olmadığını belirterek şöyle dedi:
“Yap-işlet-devret modeli ile değil, öz kaynakla yapacağımız projelerde klasik
borçlanma yöntemlerinin dışında Varlık Fonu maliyetiyle uygun şartlarda
borçlanma yapıp bizim projelerimizi destekleyebilirler. Büyük projelerimizde
varlık fonunun bize ciddi katkısı olacak.”
En büyük
gemiler geçebilecek
Kamuoyuna
Kanal İstanbul’un derinliğinin zaman zaman farklı yansıdığına değinen Arslan
“En büyük gemilerin geçebileceği ama ekolojik dengeyi de bozmayacak bir
derinlik bir genişlik olması gerekiyor. İşte bütün bunları gözeterek nihai
derinliği ve nihai genişliği de öyle şekillendireceğiz” dedi.
Kaynak: dunya.com