Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın Limanlar Yönetmeliğinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Yönetmeliği, Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Liman
Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Resmi Gazete'de
yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Buna göre,
Türk karasuları ve iç sularında seyreden veya faaliyet gösteren her türlü gemi
ve deniz araçlarından kaynaklı kirlenmelerle, acil müdahaleyi gerektiren
çarpışma, kırılma, yangın, patlama gibi olaylar nedeniyle gemiler veya kıyı
tesislerinin yol açtığı kirlenme durumlarında, liman başkanı tarafından 5 milyon
liraya kadar idari para cezası kesilebilecek.
Ayrıca, liman
başkanı tarafından, liman idari sahasında sahipsiz, terk edilmiş, atıl halde
bulunan, hacizli gemi veya deniz aracı üzerinde incelemede bulunularak,
bunların seyir, can, mal, çevre emniyeti ve güvenlik bakımından risk teşkil
edip etmediğine dair tutanakla tespit yapılacak.
Liman
başkanının tespit edeceği riskin derecesine göre, tüm masrafları gemi veya
deniz aracı ilgililerine ait olmak üzere, geminin bir başka yere nakli veya
yakıtının tahliye edilmesi dahil her türlü tedbir alınacak. Bu konularda
yetkili olacak liman başkanı, önemli risk taşıdığı tespit edilen gemi veya
deniz aracı hakkında ihtiyati veya kesin haciz kararı bulunması durumunda, 7
gün içinde geminin satışı için ilgili icra hakimliğine başvuruda bulunacak.
Üzerinde
ihtiyati veya kesin haciz kararı olan ve personelsiz bir yıldan, personeliyle 2
yıldan uzun süre liman idari sahasında bekleyen gemi veya deniz aracının,
seyir, can, mal ve çevre emniyeti veya güvenlik bakımından önemli risk taşıdığı
kabul edilecek.
Yönetmelikle
ayrıca, bazı deniz araçlarının kılavuz kaptan bulundurması koşullarında ve
zorunluluklarında değişikliğe gidildi.
Öte yandan,
demirleme alanları ve izinli tesisler dışındaki deniz alanlarında, koylarda,
korunaklı alanlarda ve balık çiftliklerinde her türlü gemi ve deniz
araçlarının, aynı bölgedeki kalış süresi en fazla 15 gün olabilecek. Liman
başkanının izniyle bu süre en fazla 15 gün uzatılabilecek. Balık çiftliklerinde
uzun süreli kalmak isteyen yüzer araçlar için liman başkanlığından izin
alınması, seyir ve çevre emniyetine yönelik belirlenen tedbirlere uyulması
gerekecek.
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından:
LİMANLAR
YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 –
31/10/2012 tarihli ve 28453 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Limanlar
Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (k) bendine
“sıvılaştırılmış gaz boru hattı şamandırası veya platformu,” ibaresinden sonra
gelmek üzere “şamandıralı tesisler,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 2 –
Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(8) İdarece
ihtiyaç duyulması halinde veya seyir emniyetine ilişkin şartların ortadan
kalkmış olması durumunda, kılavuz alma ve bırakma noktaları veya kılavuzluk
hizmeti uygulamaları, demir yerleri, yaklaşım rotaları, trafik ayırım düzeni
gibi seyir emniyetine yönelik düzenlemeler Bakanlık tarafından belirlenir.
(9) Liman
başkanlıkları idari sahasındaki sığlık, batık, yarı batık ve kayalıkların
tespit edilmesi ve markalanmasını sağlamak, liman başkanlığının görevidir.”
MADDE 3 –
Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Kıyı
tesislerine ve balık çiftliklerine yanaşacak veya bu tesislerden ayrılacak 500
GT ve daha büyük tanker ve her türlü tehlikeli madde taşıyan gemi ve deniz
araçları, 1000 GT ve daha büyük Türk Bayraklı gemi ve deniz araçları, 500 GT ve
daha büyük yabancı bayraklı gemi ve deniz araçları ile 1000 GT ve üzerindeki
yabancı bayraklı ticari ve özel yatlar kılavuz kaptan almak zorundadır.
Yabancı
bayraklı tüm askeri gemiler, askeri olmayan kıyı tesislerine giriş ve bu
tesislerden çıkışlarında kılavuz kaptan almak zorundadır. Yakıt ikmali amacıyla
demirde veya kıyı tesisinde bulunan gemilere aborda olmak için yanaşıp ayrılan
veya yapılacak yakıt ikmali için yükünü almak üzere kıyı tesisine yanaşıp
ayrılan 1000 GT ve daha küçük yakıt ikmal gemileri kılavuz etap seyri olan
liman sahalarındaki etap seyirleri de dâhil olmak üzere, kılavuz kaptan almak zorunda
değildir.”
MADDE 4 –
Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin ikinci fıkrasının birinci cümlesine
“İdare” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya liman başkanı” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 5 –
Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Liman
sahalarına giriş ve bu sahadan çıkış yapan gemi ve deniz araçları için kılavuz
kaptan alma ve bırakma yerleri; Ek-1’de yer alan koordinatlar olup, gemiler bu
koordinatları merkez kabul eden 5 gomina yarıçaplı daire dâhilinde kılavuz
kaptan alabilir ya da bırakabilir. Ek-1’de kılavuz kaptan alma ve bırakma yeri
belirlenmeyen kıyı tesislerinin ve balık çiftliklerinin kılavuz kaptan alma ve
bırakma koordinatları, her tesis için 1 deniz mili yarıçaplı daire üzerindeki
seyir emniyetine en uygun nokta olarak kabul edilir. Gerektiğinde İdarenin
onayı ile liman başkanlığınca kılavuz kaptan alma ve bırakma yerlerinde geçici
olarak değişiklik yapılabilir veya yeni yerler oluşturulabilir. Yapılan
değişiklik denizcilere ve ilgililere duyurulur.”
MADDE 6 –
Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(3) Liman
idari sahasında ve bitişik limanlar arasında tehlikeli yükler; özel kaplar ve
ambalajlar içerisinde, vagonlara ve kamyonlara yüklenmiş olarak ve taşıyan ile
taşıtan tarafından gerekli emniyet tedbirleri alınmak kaydıyla; bu işlere
tahsisli ve tehlikeli yük kara taşıtlarının sürücüleri hariç olmak üzere
üzerinde yolcu bulunmayan gemi ve deniz araçları ile taşınır. Bu taşıma, liman
başkanlığınca belirlenen usul ve esaslara göre ve liman başkanlığınca uygun
görülen saatlerde yapılır.”
MADDE 7 –
Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkranın (h) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
“ğ) Kıyı
tesisine yükleme/boşaltma amacıyla yanaşacak gemi ve deniz araçlarının
yanaşacağı rıhtım veya iskele boyu; gemi boyundan en az %10 daha büyük olmak
zorundadır. Bu tesislerdeki su derinliği, yanaşacak gemilerin yüklü su
çekiminden en az 0,5 metre fazla olmak zorundadır. Tesislere bunun dışında
yanaşmak isteyen ve boy koşullarını sağlamayan gemiler liman başkanlığının
yazılı onayına istinaden yanaşabilirler. Bu tesislere yanaşacak gemilerin,
deniz trafiğine ve manevraya engel teşkil etmeme, emniyetli bağlama ve giriş ve
çıkışların emniyetli bir şekilde yapılması gibi liman başkanlığınca
belirlenecek ilave tedbirlere uymaları zorunludur.”
MADDE 8 –
Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesinin on yedinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(17)
Korunaklı deniz alanlarında toplu tonoz sistemli bağlama düzenekleri veya
demirleme ihtiyaçları gibi geçici düzenlemeler, liman başkanlığınca İdareye
bildirilir; İdare bu sistemlerin uygunluğu ve işletme usul ve esaslarını
belirler.”
“(20)
Demirleme alanları ve izinli tesisler dışındaki deniz alanlarında, koylarda,
korunaklı alanlarda ve balık çiftliklerinde her türlü gemi ve deniz araçlarının
aynı bölgedeki kalış süresi en fazla 15 gündür. Liman başkanının iznine tabi
olmak koşulu ile bu süre en fazla 15 gün daha uzatılabilir. Balık
çiftliklerinde uzun süreli kalmak isteyen yüzer araçlar, liman başkanlığından izin
almak ve ilave olarak belirlenecek seyir ve çevre emniyetine yönelik tedbirlere
uymak zorundadır. Yukarıda tanımlanan süre sonunda yüzer araçları kaldırma sorumluluğu,
liman başkanındadır.”
MADDE 9 –
Aynı Yönetmeliğin 39 uncu maddesine on birinci fıkradan sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiş ve sonraki fıkra buna göre teselsül ettirilmiştir.
“(12) Türk
karasuları ve içsularında seyreden veya faaliyet gösteren her türlü gemi ve
deniz araçlarından kaynaklanan ve 5312 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde
tanımlanan olay veya kirlenme durumunda liman başkanı tarafından ilgili gemi
veya deniz aracına 5.000.000 TL’ye kadar idari para cezası verilir.”
MADDE 10 –
Aynı Yönetmeliğin 41 inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(4)
Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddeler, Anadolu ve Avrupa
yakaları arasında, özel kaplar ve ambalajlar içinde, vagonlara ve kamyonlara
yüklenmiş olarak, taşıyan ve taşıtan tarafından gerekli güvenlik önlemleri
alınarak, bu işe ayrılmış ve tehlikeli yük kara taşıtlarının sürücüleri hariç
olmak üzere üzerinde yolcu bulunmayan araba vapuru, araba ferisi veya tren
vapuru ile taşınabilir. Bu taşıma, liman başkanlığınca belirlenen usul ve
esaslara göre ve liman başkanlığınca uygun görülen saatlerde yapılır.”
MADDE 11 –
Aynı Yönetmeliğin 46 ncı maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(4) Liman
idari sahasında sahipsiz, terkedilmiş veya atıl halde bulunan ya da hacizli
gemiler hakkında aşağıdaki hükümler uygulanır:
a) Liman
başkanı tarafından, liman idari sahasında sahipsiz veya terkedilmiş veya atıl
halde bulunan ya da hacizli gemi veya deniz aracı üzerinde incelemede
bulunularak seyir, can, mal ve çevre emniyeti veya güvenlik bakımından risk
teşkil edip etmediğine dair tutanak ile tespit yapılır.
b) Liman
başkanının, (a) bendinde belirtilen incelemesine istinaden risk tespit edilmesi
durumunda, riskin derecesine göre tüm masrafları gemi veya deniz aracı
ilgililerine ait olmak üzere, geminin bir başka yere nakli veya yakıtının
tahliye edilmesi de dâhil olmak üzere her türlü tedbiri almakla veya aldırmakla
liman başkanı yetkili ve görevlidir.
c) Liman
başkanı, (a) bendinde belirtilen inceleme neticesinde önemli risk teşkil ettiği
tespit edilen gemi veya deniz aracı hakkında ihtiyati veya kesin haciz kararı
bulunması durumunda, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun
1386 ncı maddesinin ikinci fıkrası hükümleri kapsamında 7 gün içinde geminin
satışı için ilgili İcra Hâkimliğine başvurur.
ç) Üzerinde
ihtiyati veya kesin haciz kararı olan ve personelsiz olarak bir yıldan uzun
süre, personeli ile birlikte iki yıldan uzun süre liman idari sahasında
bekleyen gemi veya deniz aracının seyir, can, mal ve çevre emniyeti veya
güvenlik bakımından önemli risk teşkil ettiği kabul edilir.”
MADDE 12 –
Aynı Yönetmeliğin Ek-1’inde yer alan İstanbul Liman Başkanlığı başlıklı 1 inci
maddenin A bölümü, Kocaeli Liman Başkanlığı başlıklı 2 nci maddenin A bölümü,
Tuzla Liman Başkanlığı başlıklı 4 üncü maddenin A bölümü, İğneada Liman
Başkanlığı başlıklı 9 uncu maddenin A bölümü, Kefken Liman Başkanlığı başlıklı
11 inci maddenin A ve B bölümleri, Karasu Liman Başkanlığı başlıklı 12 nci
maddenin A ve B bölümleri, Mersin Liman Başkanlığı başlıklı 15 inci maddenin A
bölümü, Botaş Liman Başkanlığı başlıklı 16 ncı maddenin A, B ve C bölümleri,
İskenderun Liman Başkanlığı başlıklı 17 nci maddenin A, B ve C bölümleri,
Aliağa Liman Başkanlığı başlıklı 33 üncü maddenin B bölümünün (ç) fıkrası,
Bodrum Liman Başkanlığı başlıklı 34 üncü maddenin A bölümü, Datça Liman
Başkanlığı başlıklı 36 ncı maddenin A bölümü, Fethiye Liman Başkanlığı başlıklı
38 inci maddenin A bölümü, Göcek Liman Başkanlığı başlıklı 40 ıncı maddenin A
bölümü, Güllük Liman Başkanlığı başlıklı 41 inci maddenin A bölümü, Kuşadası
Liman Başkanlığı başlıklı 42 nci maddenin A bölümü, Marmaris Liman Başkanlığı
başlıklı 43 üncü maddenin A bölümü, Finike Liman Başkanlığı başlıklı 46 ncı
maddenin A bölümü, Kaş Liman Başkanlığı başlıklı 47 nci maddenin A bölümü,
Samsun Liman Başkanlığı başlıklı 49 uncu maddenin A bölümü, Gerze Liman
Başkanlığı başlıklı 55 inci maddenin A bölümü, Ünye Liman Başkanlığı başlıklı
59 uncu maddenin A ve B bölümü ile Karataş Liman Başkanlığı başlıklı 69 uncu
maddenin A bölümü ekteki şekilde değiştirilmiş, Finike Liman Başkanlığı başlıklı
46 ncı maddenin B bölümüne ekteki (ç) fıkrası eklenmiş ve Kaş Liman Başkanlığı
başlıklı 47 nci maddenin B bölümünün (ç) fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 13 –
Aynı Yönetmeliğin Ek-2’sinde yer alan İstanbul Liman Başkanlığı haritası,
Kocaeli Liman Başkanlığı haritası, Tuzla Liman Başkanlığı haritası, İğneada
Liman Başkanlığı haritası, Kefken Liman Başkanlığı haritası, Karasu Liman
Başkanlığı haritası, Mersin Liman Başkanlığı haritası, Botaş Liman Başkanlığı
haritası, İskenderun Liman Başkanlığı haritası, Aliağa Liman Başkanlığı
haritası, Bodrum Liman Başkanlığı haritası, Datça Liman Başkanlığı haritası,
Fethiye Liman Başkanlığı haritası, Göcek Liman Başkanlığı haritası, Güllük
Liman Başkanlığı haritası, Kuşadası Liman Başkanlığı haritası, Marmaris Liman
Başkanlığı haritası, Finike Liman Başkanlığı haritası, Kaş Liman Başkanlığı
haritası, Samsun Liman Başkanlığı haritası, Gerze Liman Başkanlığı haritası,
Ünye Liman Başkanlığı haritası ve Karataş Liman Başkanlığı haritası ekteki
şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 14 –
Aynı Yönetmeliğin Ek-3’ünün Nemrut Koyu Trafik Ayırım Düzeni başlıklı 5 inci
maddesi ekteki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 15 –
Aynı Yönetmeliğin Ek-4’ünde yer alan Nemrut Körfezi Trafik Ayırım Düzeni ve
Pilot Mevkileri haritası ekteki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 16 – Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 17 – Bu
Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı yürütür.
Kaynak: lojiport.com