Lojistikte,
Geleceğin Milyar Dolarlık 12 StartUp’ı. Dünya’da lojistik sektörünün geleceğine
damga vurarak Milyar dolarlara koşacak lojistik StartUp’ları kimler? İşte
Dünya’nın birçok ülkesinde hedefi 12’den vuran 12 lojistik operasyon yönetim
StartUp’ı.
1. Coyote
“Gerçek Akıllı Lojistik”
2006’da
kurulan Şikago merkezli StartUp, Mart 2014’te “Access America Transport”u
bünyesine katıyor. Coyote, Kuzey Amerika bölgesinde Nakliye ve Lojistik
firmalarına karayolu lojistik hizmetleri sağlıyor. Günlük 30 Bini aşkın
yüklemeye aracılık yapan dijital platform 2015 yılında dijital dönüşüm için
çözüm arayan dünyanın en büyük kargo taşımacılığı şirketi UPS’in dikkatini
çekti ve geçtiğimiz yıl tam 1.8 Milyar USD’ye satın alındı.
2. Convoy “Daha İyi Lojistik Parmaklarınızın
Ucunda”
Nakliye ve
Lojistik firmalarıyla, kamyoncu ve kamyon kooperatiflerini birleştiren bir
platform ve altyapı hizmeti veren StartUp, Ekim 2015’te 2.5 Milyon USD yatırım
ile hayata geçti. Kısa süre içinde hızla büyüyen ve dikkat çeken Convoy, Mart
2016’da Greylock Partner yatırım grubundan 16 Milyon USD yatırım aldı.
Kasım 2016’da
perakende devi Unilever ile anlaşarak Unilever’in tedarik zincirine dijital
altyapı ve platformuyla bir lojistik ERP olarak hizmet vermeye başladı.
Unilever anlaşmasından sonra değeri hızla artan Convoy, halen 100 Milyon USD’ye
yakın bir değerlemeye ulaşmıştır. Birçok uluslararası fonla yatırım görüşmeleri
yapmaktadır.
3. Doft
“Lojistiği Dönüştürüyoruz”
ABD’de hizmet
veren 400 bin bireysel kamyon sahibi ve küçük nakliye firmasına hizmet vermek
üzere hayata geçen Doft, oldukça iddialı bir şekilde pazara girdi. Doft, Uber
ve Lyft’e benzer yapısıyla toplam değeri yaklaşık 80 Milyar USD’yi bulan
lojistik taşıma sektörüne pazarına hızla yayılmayı hedefliyor. Doft’un kazanç
modeli, platform üzerinden yapılan yük taşıma hizmeti başına 5 USD’lik hizmet
bedeli olarak belirlenmiş. Yükün değeri, büyüklüğü, mesafesi ne olursa olsun
taşıma başına 5 USD’lik hizmet bedeli değişmiyor.
Eski IBM
mühendisi yeni Doft CEO’su Dmitri Fedorchenko geliştirdikleri sistemle lojistik
sektöründe hem zaman hem maddi kazanç olarak katma değer yaratmalarının
ötesinde, ABD’de nakliyat sisteminde sıkça görülen -geri dönüş yükü olmadan-
boş dönen kamyonlara dönüş yükü bulunacağını ve bu sayede önemli bir çevresel
katma değer yaratılacağını belirtiyor. Doft sayesinde ilk etapta geri dönüşü
yükü olmadan boş dönen kamyonlarda %15 ile %25 oranında bir azalma bekleniyor.
4. CargoX
“Her Zaman Hatasız Taşıma”
2014 yılında
1 Milyon USD kurucu sermaye ile yatırım ve geliştirme süreci başlamış, 2016
yılında 4 Milyon USD yatırım alarak canlıya geçmiştir. CargoX sadece bir yıl gibi kısa sürede
dijital platformuna üye kamyoncu sayısını 100 bine çıkarmıştır. CargoX Brezilya’daki Nakliye ve Lojistik
firmalarını dijital olarak birleştiriyor ve Brezilya’nın tüm bölgelerine uzanan
hizmet veriyor. Brezilya lojistik sektöründe ses getiren CargoX’in başarısı
Uber’i de fonlayan Goldman Sachs grubunun dikkatini çekiyor ve 2016 içinde
yatırım grubundan 10 Milyon USD fonla büyümesini sürdürüyor.
Halen değeri
40 Milyon USD’nin üzerine çıkan Lojistik teknolojisi startup’ı CargoX
Brezilya’da “Kamyonların Uber’i” unvanıyla biliniyor.
5. Huochebang (Truck Gangs)
Lojistik
taşımaların %80’inin karayolundan gerçekleştiği, 20 Milyon Kamyonun hizmet
verdiği dev Çin lojistik sektöründeki yıllık hacim 1.6 trilyon USD’yi
geçmiştir. Bu dev pazarda 2008 yılında kurularak hızla öne çıkan Huochebang.
Çinli Kamyoncular ve Lojistik firmaları için dijital bir lojistik platformu
sağlıyor.
Aralık
2016’da aldığı 115 Milyon USD fon ile toplam değerini 885 Milyon USD’den 1
Milyar USD’ye çıkartarak StartUp dünyasında “Unicorn” olarak bilinen büyüklük
seviyesine ulaştı.
6. Rivigo
“Önce Kamyonlar”
Bilişim
teknolojilerindeki gücü ile bilinen Hindistan’ta lojistik sektörü parçalı bir
yapıda ve kurumsal işleyişten çoğunlukla uzak. İletişim koşullarının özellikle
yönetim maliyetlerini aşırı derecede arttırdığı ve Kamyoncuların uzun beklemelere-gecikmelere
yol açan koşullarla mücadele edildiği görülüyor.
Hindistan’da
“Trucks First” (Önce Kamyonlar) sloganıyla 2014 yılında canlıya geçen Rivigo
StartUp’ı öncelikle Kamyoncuların gidiş ve dönüş yükleri bulmalarını hedefleyen
bir strateji güdüyor. Rivigo, ABD merkezli Warburg Pincus grubundan aldığı son
75 Milyon USD yatırım ile birlikte toplam değerini 114.9 Milyon USD’ye
çıkartarak Hindistan dijital lojistik hizmetlerinde kendini gösteriyor.
7. Delhivery
“Geleceğin Ticaret Ekosistemi”
2011’de
kurulan StartUp’ın stratejik alanı içinde e-ticaret ve e-ticaret lojistiği yer
alıyor. StartUp bünyesinde e-ticaret çözümlerine odaklı tedarik zinciri
yönetimi, 3PL, tersine lojistik, depolama yönetimi, nakliye yönetimi ve
tahsilat yönetimi için geliştirilmiş dijital altyapı sağlanıyor. 1.5 Milyon USD
yatırımla kurulan StartUp, kısa sürede dikkat çekerek 6 Milyon USD ve ardından
35 Milyon USD ek yatırımla büyüdü.
Delhivery,
2015 Mayıs’ında ABD merkezli Tiger Global Management yatırım grubundan aldığı
85 Milyon USD ve 2017 Mart’ında The Carlyle Group’dan yeni aldığı 100 Milyon
USD yatırım ile toplam yatırım değerini 227.5 Milyon USD’ye taşıdı.
8. Blackbuck
“Kolay ve Efektif Taşıma”
2015 yılında
canlıya geçen Blackbuck, Hindistan lojistik sektöründeki geleneksel yapıların
verimsizliğine çözüm sağlamayı amaçlıyor. StartUp, sektörün büyük bir dijital
dönüşüm ile yeniden yapılanarak güvenilir ve efektif bir yapıya kavuşması için
hizmet veriyor. Böyle bir dijital dönüşümün Hindistan Lojistik Sektörü için
yeni bir başlangıç olacağı savunuluyor. Temmuz 2015’te 5 Milyon USD yatırımla
kurulan Blackbuck, kısa sürede ABD merkezli Accel Partners yatırım grubunun
dikkatini çeken StartUp, Kasım 2015’te aldığı 25 Milyon USD ile toplam değerini
30 Milyon USD’ye çıkarttı.
BlackBuck
yeni yatırımcısı Sands Capital ve halihazırdaki yatırımcıları Accel Partners ve
e-ticaret devi Flipkart’an aldığı 70 Milyon USD yeni yatırımla birlikte toplam
değerini 100 Milyon USD’ye taşıdı.
9. Truckiez
“Sorunsuz, Kusursuz, Garantili Servis”
2016’da
Avustralya merkezli kurulan Truckiez, hizmet ağıyla tüm Avustralya’yı kapsayan
bir dijital lojistik platform sağlıyor. TrukiezStartUp’ı Avustralya’da 20 yılı
aşkın süredir perakendeci ve üreticilere, lojistik ve tedarik zinciri hizmeti
veren TIC Group’u bünyesine alıyor.
Avustralya’da
taşıyıcıların yüzde 80’i, 1 ila 5 kamyondan fazlasına sahip olmayan küçük
nakliye firmalarından oluşuyor. Bu yapı taşımaların sürekli outsource edildiği,
takip edilmesi güç bir yapı oluşturuyor. Truckiez StartUp’ı bu küçük ve orta
ölçekli taşıma şirketlerini bünyesindeki dijital platforma alarak, Lojistik
firmaları ile -Yük Veren- şirket ve fabrika yüklerini Truckiez ERP üzerinden
kolayca takip edip yönetebilmelerini sağlıyor. Truckiez’in hedefi; 52 Milyar
USD’lik Avustralya lojistik sektörüne dijital dönüşüm sağlayarak sektörün
yönetim giderlerinde hem kayda değer bir tasarruf elde etmek hem de efektif
yönetim kazancı sağlamak.
10. uShip
“Yük Verenler Kamyoncularla Buluşuyor”
2003 yılında
ABD Texas merkezli olarak kurulan uShip StartUp’ı kendisini online nakliye
pazaryeri olarak tanımlıyor. Online platformu üzerinden birçok yük çeşidinin
nakliye hizmeti sağlanabiliyor. Taşıyıcı havuzunda büyük lojistik şirketleri
ile birlikte, küçük filolar, sadece bir kamyonu olan şoförler hatta bazen
sadece bir yerden başka bir yere yolculuk eden özel araçlar bile olabiliyor.
uShipmüşteri merkezli yapısı içinde parsiyel yük taşımaya olanak veren bir yapı kurarken diğer yandan
da geliştirdiği “kurumsal yazılım altyapısı” ile büyük lojistik firmalarını,
lojistik brokerları ve 3PL hizmet veren yapıları barındırabiliyor.
DB
Schenker’den aldığı son 25 Milyon USD’lik yatırımla toplam değerini 69 Milyon
USD’ye çıkartan uShip, Schenker’le birlikte başta Almanya ve Avrupa geneline de
hizmet ağı kurmaya hazırlanıyor.
11. Ezyhaul “Lojistikte
Zaman ve Para Kazan”
Nisan 2016
yılında kurulan Singapur merkezli dijital lojistik StartUp’ı Ezyhaul Singapur
lojistik sektörü liderlerinden 836 bin USD kuruluş yatırımı aldı. Toplam değeri
27 Milyar USD’yi bulan Güneydoğu Asya karayolu taşımacılığında geleneksel
yönetim uygulamalarından oluşan verimsizlikleri dijital teknoloji çözümleriyle
aşmayı hedefliyor. Güney Asya’nın Malezya gibi diğer anahtar lojistik pazarlarına
da açılma imkânı yakalayan Startup canlıya geçtiğinden beri her ay %80’lik bir
büyüme yakaladı. Başarılarında özveriyle çalışan Kuala Lumpur, Penang ve Johor
Bahru’daki ofislerine dikkat çeken Ezyhaul StartUp’ı 2017’de Güney Doğu
Asya’nın iki ana pazarında daha ofis açarak büyüme stratejisi güdüyor.
12. TIRPORT
“Lojistiğin Geleceği”
TIRPORT,
“Lojistiğin Geleceği” sloganıyla, internet yatırım şirketi AB Plus Bilişim
Teknolojileri A.Ş. tarafından Türkiye’de hayata geçirilmektedir. 2.5 Milyon
USD’lik bir yatırımla, 2014 yılında başlatılan tasarım ve geliştirme
çalışmaları 2016 sonunda yaşam bulmuştur. İş Modelinin zenginliği, lojistik
aktörlere ve pazaryerine kattığı değerleriyle sektörünün uberleşmesinde dünya
çapında bir örnek olma özellikleri taşımaktadır.
TIRPORT; Yük
Veren fabrika ve şirketler ile Lojistik Firmalarına ve Kamyoncu
Kooperatiflerine mevcut lojistik operasyonlarını etkili bir şekilde
yönetebilme, gerçek zamanlı ve konum tabanlı olarak izleyebilme konusunda
onlara özel geliştirilmiş bir Lojistik ERP gibi de hizmet vermektedir. Taşımaya
ait tüm irsaliye ve fatura bilgileri taşıma sürecine elektronik olarak
gömülüyor, geliştirilen GPS tabanlı elektronik güvenlik sistemleri ile taşıma
süreci ve yük her aşamasıyla kontrol altına alınıyor. TIRPORT’u kullanan bir
kamyon yükleme noktasına ulaşmadan onaylı irsaliyeyi TIRPORT Mobil Uygulamasına
yükleyemiyor, taşımada gecikme varsa yükün sahibi yeteri kadar önceden haberdar
olabiliyor.
TIRPORT’un
bir diğer dikkat çekici hizmeti kamyonlara ücretsiz olarak takmaya başlayacağı
Araç Güvenlik Sistemidir(AGS). (www.agsteknoloji.net ) AGS ile araçlar birer
Karakutu’ya sahip oluyor, kaza anındaki tüm görüntü ve yolculuk bilgileri
otomatik oluşturulan dinamik raporla bulut ortamına aktarılarak; araç ve yük
sahiplerine, aracı sigortalayan sigorta firmalarına anında kaza bilgilerine
ulaşabilmesi sağlanıyor. AGS ile yük verenler ve kamyon sahipleri kendilerini
güvende hissederken, araç sahipleri ciddi sigorta indirimleri alabiliyor.
Önümüzdeki 3
yıl içinde günlük 20 binin üzerinde taşımaya aracılık yapmayı hedefleyen
TIRPORT, bölgenin en büyük lojistik yönetim platformu olmayı hedeflemektedir.
Kaynak: lojistikglobal.com