Günümüzde her
ne kadar dronelar, görsel gerçeklik gözlükleri ile depo operasyonları
çalışmalarına başlanmış ve uygulanmış olmasına karşın Türkiye’de lojistik
anlamda teknoloji ve Ar-Ge yatırımlarına önem veren Türk Lojistik firmalarının
sayısı çok azdır ve genelde depo operasyonlarını daha çok depo personeli-iş
gücü kullanarak yerine getirmektedirler. Lojistik depo operasyonlarında
verimlilik artırma yöntemleri olarak çok farklı uygulamalar gerçekleştirilebilir.
Lojistik depo
operasyonları için öncelikle çok temel bilgi ve verilere göz atalım, daha
sonrasında bu bilgi ve sektör tecrübelerim ışığında bir kaç lojistik tavsiyelerde
bulunmak istiyorum.
Klasik bir
depoda temel operasyon süreçleri aşağıda şekilde sınıflandırabiliriz;
1. Mal Kabul,
2. Yerleştirme, 3. İkmal-Transfer, 4.Sipariş Toplama, 5. Çapraz Sevkiyat, 6.
Katma Değerli Hizmetler, 7. Paketleme, 8.Sevkiyat, 9. İade Alma, 10. İşleme,
11. İmha
Lojistik
depoda yukarıda belirtilen temel süreçleri incelediğimizde bir siparişin-ürünün
hazır hale gelmesi için harcanan sürelerin dağılımı şu şekildedir. Tabloda
dikkatimizi çeken en önemli iki unsurun yürüme-seyahat süresi ile ürünü arama
süresi olduğunu görüyoruz. Lojistik
deponun temel süreçlerinde optimizasyonu-verimliliği artırmak için
uygulayabileceğimiz temel metod ve sistemleri aşağıdaki başlıklarda
tanımlayabiliriz.
Ürüne sadece
bir kez dokunun: Depoya giriş yapan veya depodan çıkış yapacak ürüne sadece bir
kez dokunacak-elleçleme yapılacak şekilde operasyon süreçlerinizi oluşturun. Bu
şekilde ürüne dokunmayı minimuma indirebilirseniz maksimum düzeyde zaman
tasarrufu kazanmış olacaksınız. Örnek olarak ürünü toplayan depo çalışanı, o
ürüne bir kere dokunup, el terminali ile okutarak ürün sepeti-aracına koyarak direk
paketleme ve-veya kargo alanına götürebilir, diğer bir deyişle ürünü depo
içerisinde tekrar tekrar elleçleme ve yer değiştirme işlemi yapmayın.
Süreçleri
otomatik olarak doğrulayıp, kontrol edin: İnsan hatasını minimize etmek için en
etkili yöntemlerden birisi de en temel teknolojik ekipman olan el-barkod
terminallerini doğru bir şekilde kullanılmasıdır. Bu süreçte insan hatasının
anında sistemsel olarak farkedilmesi amaçlanmalıdır. Daha sonra farkedilecek
hatanın önlenmesi için ekstra zaman ve efor sarfedilmesi demektir.
Yürüme-Seyahat
mesafesini azaltın: Depo personelinin yürüme süresini en aza indirmek için
birden çok farklı çözümler uygulayabilirsiniz. Raf koridorlarında çift taraflı
toplama, çok hareket gören ürünlerin ürün çıkış alanlarına yakın ve
toplayıcının daha rahat toplayabileceği görüş ve el seviyesine göre
stoklanması, sipariş toplama sürecinin sistem üzerinden en kısa rota
mesafesinin hesaplanarak optimize edilmesi faaliyetlerinde bulunabilirsiniz.
ABC analizini
kullanın: ABC-Pareto 80/20 analizini depo stoklarınızda kullanabilirsiniz. Depo
stoklarınızda ABC analizi yaptığımızda genel olarak vardığımız sonuç; A grubu
miktarların % 20’sini, toplam değerin %
80’ini, B grubu miktarların % 30’unu, toplam değerin % 15’ini, C grubu ise
miktarların % 50’sini, toplam değerin ise sadece % 5’lik payını oluşturur.
Bu verilere
göre ürünlerinizi stoklarsak en çok sipariş alan ürünleri daha az yürüme
mesafesi sağlayan daha dar bir alanda sağlamış olursunuz.
SKU’ları ayrı
lokasyonlayın: Sipariş toplarken bir lokasyon-gözde birden fazla ürün-sku varsa
aradığınız ürünü bulmak için diğer ürünleri inceleyip ellemeniz gerekecektir.
Örnek olarak bir göze 15 tane farklı gömlek stoklarsanız, sipariş edilen ürünü
bulmak için 15 tane ürüne bakmanız gerekeceğinden, mümkün olduğunca tek
lokasyon-tek sku uygulamasını tercih edin.
Parti-Kümesel
Toplama: Toplu sipariş toplama metodları ile ürün toplamada geçen seyahat
süresini azaltabilirsiniz. Bunun için bir bant-konveyör sistemi kullanabilir
veya bir ürün toplayıcıya tek bir seferde bir den fazla sipariş
toplatabilirsiniz.
Yatay alanda
toplama sistemini tercih edin: Deponun fiziksel şartları el verdiğince ürün
hareketleri aynı yatay seviyede-katlarda gerçekleşsin, dikey-katlar arası
hareketler zaman tasarrufu kazandırır. Örnek olarak en çok sipariş edilen
ürünleri alt kat raflara, en az hareket eden ürünleri raflarda üst katlara
yerleştirebilirsiniz.
Özel Stok
alanı oluşturun: Sipariş analizleri inceleyerek belirli ürün gruplarını
birbirine yakın özel stok alanlarında toplayabilirsiniz. Örneğin gömlek ile
birlikte, genellikle kravatta sipariş ediliyorsa bu ürünleri bir arada özel bölgelerde
lokasyonlayabilirsiniz.
Ürünün rafta
bulunması-İkame/Yenileme: Ürün toplayıcının gittiği lokasyonda ürünü
bulamamasını önlemek için lokasyon ürün ikame/yenileme işlemini aksatmadan,
operasyonu geciktirmeden tamamlamalısınız. Burada toplama listelerinin sadece
stokta mevcut olan ürünlere göre hazırlanması gerekmektedir ya da buna
alternatif olarak günün belli saatlerinde ikame işlemi yaptırabilirsiniz.
Siparişe
başlayan bitirmeli: Buradaki amaç siparişi toplayan kişi başka bir toplayıcıya
ürünü aktarmadan siparişin tamamını kendisinin tamamlamasıdır. Unutmayın ki her
çalışanın sipariş toplama hızı, verimliliği farklılık gösterir. Bu sayede hem
çalışanı daha verimli ölçebilirsiniz hem de kendisinden daha yavaş çalışandan
etkilenmesini engellersiniz.
Eğitime ve
Sürekli iyileştirmeye zaman ayırın: Depo sisteminiz, düzeniniz, süreç
akışlarınız ne kadar başarılı olursa olsun, değişen ekonomik şartlar,
müşteriden gelen farklı talepler, gelişen teknolojiler mevcut sisteminizi
yenilemeniz ve en önemlisi personellerinizi eğitmenizi gerektirir. Kendinizi ve
ekibinizi sürekli yenileyip geliştirin.
Yönetici
olarak sahada bulunun: Depo yöneticisi olarak depoda-sahanın içinde bulunun,
planlamış olduğunuz süreçleri hem deneyimlemek hem de gözlemlemek için depoda
çalışmaktan çekinmeyin. Yalın yönetim prensiplerini uygulamasanız da Gemba
yürüyüşünün çok fazla faydasını göreceksiniz.
Lojistik depo
süreçleri birbirinden farklılık gösterebilir. Müşteri talepleri, ürünlerin
farklılıkları ve deponun fiziki şartları operasyonları şekillendirmenizde
önemli etkenlerin başında gelmektedir. Farklı faktörler olsa da lojistik depo
operasyonlarında amaç optimum kaynak kullanımı ile maksimum fayda ve değer
sağlamaktır.
Lojistik operasyonun
bir ekip ve iletişim işi olduğunun altını çizerek, sektör çalışanlarına stressiz
ve başarılı çalışmalar diliyorum.
Yazar: Barış
Akçay, Lojistik Direktör
Kaynak: lojistikglobal.com