Türk kargo
sektörü e-ticaretin hızına maalesef ayak uyduramadı. Kargo şirketlerin en karlı
satışlarını oluşturan e-ticaret müşterileri, kargo şirketlerinin verdiği
hizmetlerden memnun değil. Bununla birlikte birçok e-ticaret firması kendi
kargo ağını kurmak adına çalışmalara başladı. Bu duruma sebep olan nedenler;
· Zamanında teslimatın yetersiz olması
· Hasar sorunları
· Kargo takip sıkıntıları
· Problem karşısında ilgisizlik ve muhatap
bulunamaması
· Türk kargo şirketlerinin, şehir içi aynı gün
teslimat taleplerine cevap verememesi.
· Kargo çalışanları odaklı İADE süreçlerinin
yoğunluğu
· Kalitesiz personel istihdamı
· Hasar ve
çalınma olayların yoğun olması
· Değişken
talepli e-ticaret müşterisi
· Fiyat
Lojistik
sektöründe Ütopya yoktur. Yapılabilecekler sizin işe verdiğiniz değer ile aynı
orantılıdır. Müşteri odaklı hizmet anlayışı ve inovasyon, alışılagelmiş
operasyonları çok farklı bir boyutlara taşıyarak kargo göndericisini ve kargo
alıcısını her daim memnun etmelidir. Ülkemizde ki kargo firmalarının en çok kar
ettiği ve para kazandıkları aksiyon e-ticaret operasyonlarıdır. Çoğunluğu dosya
ve Mİ (0-500 gr ) olarak sevk edilir. Kargo mantığı şöyledir. Bir buzdolabını
sevk ettiğinizde mi daha çok ciro yaparsınız, yoksa bir buzdolabı kolisini
farklı ücretlerde dosya-Mİ paket ile dolu şekilde sevk ettiğinizde mi?
E-Ticaret
hacmi ülkemizde her geçen yıl büyüme kaydetmekte. Yabancı sermayeli birçok
firma Türkiye’de aksiyon almak adına fizibiliteler yapıyor.
Türkiye’de
ortalama e-ticaret harcaması 510 TL
Türkiye’de
bugün 36 milyon kişi internet kullanıyor ve bu nüfusun yaklaşık yüzde 47’sine
denk geliyor. Ülkemizde, internet kullananların 10 milyonu internetten en
azından bir kez satın alma gerçekleştirmiş ve bu kullanıcıların ortalama
e-ticaret harcamaları yaklaşık 510 TL’ye ulaştı.
Türkiye,
Avrupa ortalamasına eriştiği taktirde; Türkiye’de 48 milyon internet
kullanıcısı olacak. Bunların 31 milyonunu online alışveriş yapar hale gelecek
ve ortalama harcamaların ise 1.600 TL seviyesine ulaşacak.
2016 yılı
beklentilerine bakacak olursak Türkiye’nin internet kullanıcısı sayısında 42
milyona, internetten alışveriş yapanların sayısında ise 16 milyona ulaşacağı ön
görülüyor. Ortalama alışveriş tutarları ise 600 TL sınırına dayanacak.
2008 yılında
dünyadaki e-ticaret hacmi 862,2 milyar TL, Türkiye’de ise 4,5 milyar TL idi. Bu
tarihten sonra dünyada e-ticaret yıllık yüzde 18,7 büyüme gösterdi. Türkiye’de
ise büyüme oranı dünya ortalamasını ikiye katlayarak yüzde 35 seviyesinde
gözlendi. 2016’ya kadar e-ticaretin her yıl yüzde 16,8 büyümeye devam edeceği
tahmin ediliyor.
Online
alışverişlerde kredi kartı kullanım oranı yüzde 88’e ulaştı
Online
alışverişlerde müşterilerin yüzde 88’i kredi kartı ile ödeme yaparken, yüzde
4’ü ise banka kartı tercih ediyor. Online ödemelerini havale/EFT ve mobil ödeme
ile yapanların her ikisinin de oranı yüzde 1’er olarak dağılıyor. Online
alışveriş yapanların yüzde 6’sı ise satın aldıklarının ücretini kapıda ödemeyi
tercih ediyor. (Kaynak;
http://www.piramiteticaret.com/Blog/turkiye-de-e-ticaretin-bas-dondurucu-buyume-hizi-66.aspx
)
Peki, Türk
kargo sektörü e-ticaretin bu denli büyümesine hazırlıklı mı? Bence hayır.
Sadece kapıdan ödeme hizmeti vererek e-ticaret firmalarını memnun edemezsiniz. Yapılması gerekenler;
· Teknik alt yapının tam online yapılması
· Operasyon
yapılarının gözden geçirilmesi. Yönlendirme kargo ve devir kargonun kontrol
altına alınması.
· Şehiriçi aynı gün teslimat aksiyonlarının
organize edilmesi
· E-Ticaret teslimleri için özel ekiplerin
kurulması ve eğitilmesi
· İADE süreçlerinin çok katı şekilde takip edilip,
İADE’nin minimize edilmesi.
· Teslim
şekillerin yapılandırılması. ( Zaman ve günü belli, zamanı öncelikli, saatli
teslim, gece teslim, randevulu, aynı gün teslim)
· Ödeme
şekillerin attırılması ( Kontörle öde, kendin al ucuz öde)
Yazar: Halit Kaya
Kaynak:
lojistikglobal.com