Yavuz Sultan
Selim Köprüsü’nden geçişte gidiş-geliş maliyetleri 300 TL’ye yaklaşan
kamyoncular çareyi Sirkeci-Harem arabalı vapur hattında buldu. İskelede uzun
kuyruklar oluşturan kamyonlar tek yön geçişini 17 TL’ye yapıyor. Manzarası da
cabası...
Vatandaşın
Ekonomisi köşesinde zaman zaman ulaşımı konu etmeye çalışıyorum. Malum artan
akaryakıt fiyatlarıyla birlikte herkesin bütçesinde önemli bir yer ediyor.
İster arabanız olsun, ister toplu taşımayı kullanın devir hesap devri. İstanbul
Boğazı’na inşa edilen 3. Köprü’nün açılmasıyla birlikte metropolde yaşayan ve
gelip geçenlerin hayatında da pek çok değişiklik oldu. Kabul etmek lazım Yavuz
Sultan Selim devreye girdiği andan itibaren iki eski köprünün trafiğinde gözle
görülür bir rahatlama oldu. Avrasya Tüneli’nin de hizmet vermeye başlamasıyla
alternatiflerin çoğalması bir yakadan diğerine geçecekler için büyük kolaylık
oldu.
YOL UZUN
MALİYET ÇOK
Özellikle
otomobil trafiğinde gözlemlenen rahatlık ağır vasıta araçları yani kamyonlar
içinse ortaya farklı bir tablo çıkardı. Kamyon trafiğinin olduğu gibi Yavuz
Sultan Selim Köprüsü’ne verilmesi, köprüyle bağlantılı Kınalı-Odayeri
otoyolunun henüz açılmaması, kamyoncuların özellikle TEM otoyoluna giriş
çıkışları için hayli uzun bir yol yapmasına sebep oldu. Bu uzun güzergah yakıt
maliyetlerini de arttırdı. Üstelik bununla da kalmadı köprü geçiş ücretlerinin
de geçmişe oranla hayli yükseltilmesi bir anda kamyoncuların kabusu haline
geldi. Yavuz Sultan Selim Köprüsü devreye girmeden önce 4-5 akslı kamyonlar
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden 44.50 TL’ye geçiyordu. Yeni köprü devreye
girince bu araçların geçiş ücreti bir anda 137.85 TL’ye fırladı. 6 ve daha
fazla aksa sahip araçların geçiş ücretleri ise 59.25 TL’den 172.55 TL’ye
tırmandı. Üstelik köprüye ulaşmak için kullanılması gereken bağlantı yollarına
da yaklaşık 10 TL daha vermek zorunda kaldılar. Nereden baksanız bir anda 3’e
katlanan maliyetler kamyoncuları yeni arayışlara itti.
ÖNCE FATİH
SULTAN MEHMET
Önce yasak
olmasına rağmen Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü zorlamaya başladılar. Öyle bir
tablo vardı ki geçiş cezasına rağmen maliyetleri yeni köprüden geçişten daha
azdı. Bu durumu fark eden bakanlık geçiş cezalarını artırınca Fatih Sultan
Mehmet Köprüsü kamyoncular için geçilemez hale geldi. Yavuz Sultan Selim’den
gidiş-geliş maliyetleri 300 TL’yi bulan kamyoncular veya şirketleri yeni
arayışlara yöneldi. Eski iki köprüyü kullanmaları da Avrasya Tüneli’nden
geçmeleri de yasaktı. İşte tam bu anda imdada eski bir dost, Harem-Sirkeci
hattı yetişti. Üstelik çok da cazip bir fiyatla...
Sirkeci’den
başlayıp zaman zaman Kumkapı’ya kadar uzanan kuyruklarda bekleyen kamyoncuları
finalde mutlu bir tablo bekliyordu. Çünkü Sirkeci’den Harem’e arabalı vapur ile
geçmenin bedeli sadece 17 TL’ydi.
Nakliye
işinde uğraşanlar için kuruşun çok önemli olduğu bilinir. Bırakın kuruş
hesabını kamyoncuların bir kıtadan diğerine geçmesini sağlayan eski dost
arabalı vapur 10’da bir fiyata hizmet veriyordu.
VAPURDAN
FAZLA İMKANSIZ!
HAFTA içi Sirkeci-Harem
hattının son durumunu görmek için iskeleye gittim. Gelen bazı sınırlamalar
sonucu eskisi kadar kuyruk olmadığını gördüm. Çünkü kamyoncuların buraya
ulaşması için bir çok engeli aşması gerekiyor ve ara bağlantı yollarının büyük
bir bölümüne girmeleri yasak. Ama yine de kuyruk olduğuna şaşırmamak gerekiyor
çünkü kamyoncular buraya ulaşmak ve 17 TL’ye karşıya geçebilmeyi kafaya koymuş
durumdaydı. Kendileriyle konuştum. Yeni köprüye ulaşmanın hem yolun uzunluğu
hem de geçiş ücreti bakımından çok maliyetli olduğuna dikkat çektiler. Vapur
hem işlerini kolaylaştırmış hem de maliyetlerini düşürmüştü. Kamyoncular vapur
seferlerinin sayısının artmasını istiyor. Ancak öğrendiğime göre bu şimdilik
imkansız durumda. İşletmeci İDO hatta 6 vapur çalıştırıyor. Bunun üzerinde bir
sayı boğaz trafiği açısından sakıncalı olduğu için hatta daha fazla vapur
koyamıyorlar.
HEM DÜZENLEME
HEM ZAM GELİYOR!
BU noktada
birkaç taze bilgiyi de paylaşmamda fayda var. Konuya yakın yetkililerden
aldığım bilgiye göre kamyonların buraya ulaşması için belediye yeni bir
düzenleme üzerinde çalışıyormuş. Sanırım hem güzergahlar hem de vapur saatleri
konusunda bazı kısıtlamalar gelecek. Aslında belki de bu düzenleme
kamyoncuların işini kolaylaştırır. Ama bir de üzücü haberim var. 17 TL’lik
geçiş ücreti de yine belediye ve işletmeci firma tarafından bugünlerde gözden
geçiriliyor. Anlayacağınız önümüzdeki günlerde zam kapıda!
Kaynak: lojiport.com