TÜDEMSAŞ
tarafından üretilen yeni nesil yerli yük vagonunun Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşme Bakanı Arslan'ın katılımıyla düzenlenen törende tanıtıldı.
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Türkiye Demiryolu Makinaları
Sanayi AŞ (TÜDEMSAŞ) tarafından üretilen yeni nesil yerli yük vagonunun
Sivas'taki üretim tesisinde düzenlenen tanıtım programına katıldı.
Bakan Arslan
burada yaptığı konuşmada, "Bir hafta önce muhatabım Koreli bakanla
konuştuğumda çok net söylediği bir ifade vardı; 'Siz farkında olmayabilirsiniz
ama dünya Türkiye'nin son 15 yıl içinde katettiği mesafenin çok bir net şekilde
farkında. Bu mesafe sizi bölgenizde lider hale getiriyor.' Ekonomisiyle,
kalkınmışlığıyla daha da önemlisi hem coğrafyasına hem de dünyadaki mazlumlara
ve mağdurlara sahip çıkmasıyla artık lider bir ülkeyiz. Bunu bilip bu düstur
üzerine sorumlusu olduğumuz bakanlıkta da ulaştırma altyapılarını, türü hiç
önemli değil, demiryolu, denizyolu, karayolu, havayolu, haberleşme, ulaştırma
altyapılarında geldiğimiz noktada Türkiye'yi dünyanın en önemli ülkeleri
arasına taşımış olmak bizi ziyadesiyle memnun ediyor." dedi.
Arslan,
Türkiye'nin bulunduğu coğrafyanın önemine dikkati çekerek, "Avrupa ile
Asya arasında köprü konumundaki Türkiye'nin bütün bu taşıma türlerini birbirine
entegre ederek, lojistik merkezleriyle entegre etmek, böyle bir Türkiye'yi
planlamak çok önemliydi." şeklinde konuştu.
Avrupa'nın 6,
dünyanın 8'inci yüksek hızlı trenine sahip ülke olmanın önemli olduğunu vurgulayan
Arslan, şunları kaydetti:
"Demiryolu
sektöründe sadece taşımacılık değil, imalat alanında da lokomotif, yolcu
vagonu, yük vagonu ve yan sanayide geldiğimiz nokta çok önemli. Bu da bizi
ziyadesiyle memnun ediyor. Daha da önemlisi 'kara tren gecikir' döneminden
'hızlı tren yetişir' dönemine adım atmış olmak da önemli. Bu konuda emeği geçen
herkesi tebrik ediyorum. Bir şeyi daha önemsiyoruz. Avrupa ile Asya arasında
özellikle uluslararası taşımacılıkta en kısa, en kestirme, maliyeti en düşük orta
koridoru oluşturmak ülkemiz için önemli. Orta koridorun tamamlayıcısı olarak
Marmaray'ı yaptık, Bakü-Tiflis-Kars da bitmek üzere."
"Teker
deyip geçmeyin"
Yerli
sanayiyi geliştirmenin önemine dikkati çeken Arslan, şöyle devam etti:
"Kendi
rayımızı geliştirmek adına, kendi araçlarımızı, kendi tekerlerimizi üretmek
adına önemli mesafeler katettik. 'Teker' deyip geçmeyin. Gerçekten çok
önemlidir. Onun için Kardemir'de kendi mevcut hatlarımızda kullanmak üzere ray
ürettik. Onun için araç parkımızı modern hale getirdik. Mevcut konvansiyonel
hatlarımızı hem iyileştirdik hem elektrikli hale hem sinyalli hale getiriyoruz.
Yüksek hızlı tren işlemecisi olan önemli ülkelerden biri haline geldik.
Elbetteki bu bizim için çok önemli. Yine demiryolu endüstrisini geliştirmek
adına Erzincan'da ray bağlantı elemanları üretiyoruz, ihraç ediyoruz.
Adapazarı'nda yüksek hızlı tren araçlarını metro araçlarını üretebilecek
fabrikayı kurduk. Karabük'te hızlı tren raylarını da üretmeye başladık.
Kırıkkale'de tekerlek takımlarını MKE ile üretiyoruz. Çankırı'da hızlı tren
makas fabrikasını kurduk. Eskişehir'de TÜLOMSAŞ'da da yıllardır yeni nesil
lokomotif üretip ihraç ediyoruz. Milli motorun da üretimine başladık."
Rakiplerinden
yüzde 26 daha hafif
Yerli yük
vagonunun avantajlarından bahseden Arslan, şu bilgileri verdi:
"Birincisi
29,5 metre uzunluğuyla 2 vagonluk konteyneri tek bir vagonda taşıyabilme
özelliği çok önemli. Benzer vagonlardan yaklaşık 9,5 ton daha hafif olması bir
başka önemli özelliği. Bu yüzde 26 daha hafif olması anlamına geliyor. Yine
25,5 ton boş ağırlığıyla Avrupa'daki eş değer vagonlara göre 4 tondan daha
fazla yük taşıma fırsatı veriyor. Taşıma kapasitesindeki bu artış işletmeciye
elbetteki yüksek fayda avantajı demek. Daranın hafifliği nedeniyle de yüzde 15 oranında
daha fazla yük ya da daha düşük maliyet demek. Ülkemizde ilk defa üretilen 3
adet H tipi boji ve kompak fren sistemi sayesinde yüzde 15 oranında yük taşıma
maliyeti düşürülmüş durumda. Seyir sırasındaki düşük ses seviyesi de gürültüden
uzak yine bu yük vagonlarımızın işletmecilik anlamındaki bir başka avantajı.
İki adet
vagonun görevini görebilen tek bir adet yeni nesil milli yük vagonunun üretim
maliyeti de yüzde 15 daha düşük. Elbetteki aynı zamanda bu uzun soluklu bakım
maliyetinin de düşük olması anlamına geliyor. Prototip olarak üretilen vagonun
kısa bir sürede seri üretimine geçilmesi ve buradan da inşallah ihracatı
amaçlıyoruz. TÜDEMSAŞ'da çalışan arkadaşların bir sözü var. Bu sene 150 tane
üretim yapıp hem iç piyasaya hem ihracata sunmuş olacağız."
Kaynak:
dunya.com