Ayak açıklığı
2023 metre olarak belirlenen ve bu bakımdan “dünyanın en uzun köprüsü” olacak
1915 Çanakkale Köprüsü için imzalar atıldı. 18 Mart’ta yapılacak temel atma
törenine, Cumhurbaşkanı Erdoğan ve Başbakan Yıldırım da katılacak.
1915
Çanakkale Köprüsü dahil Malkara-Çanakkale Otoyol kesimi sözleşmesi, Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan ile Güney Kore Cumhuriyeti Arazi,
Altyapı ve Ulaştırma Bakanı Ho-In Kang'ın katılımıyla imzalandı.
Anadolu
Yakası'ndaki Lapseki’nin Şekerkaya ile Avrupa tarafındaki Gelibolu’nun Sütlüce
mevkisi arasına yapılacak köprü, Çanakkale Boğazı’nın ilk, Marmara Bölgesi’nin
de 5. asma köprüsü olarak hizmet verecek. Türkiye Cumhuriyeti nin kuruluşunun
100. yılı 2023 te açılması planlanan Çanakkale 1915 Köprüsü, tamamlandığında
“dünyanın en uzun aralıklı köprüsü” olacak.
Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Gelibolu-Balıkesir-Savaştepe
Otoyolu’nun ilk etapta Malkara-Gelibolu-1915 Çanakkale Köprüsü ve Çanakkale
bağlantısını sağlayacak 100 kilometrelik Malkara-Çanakkale kesimi için temel
atma töreni, 18 Mart Çanakkale Zaferi’nin 102. yıl dönümünde
gerçekleştirilecek. Törene Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile Başbakan
Binali Yıldırım da katılacak.
31 viyadük, 5
tünel 30 kavşak
Köprü ve 100
kilometrelik kısmın 2023’te hizmete açılması hedeflenen otoyolun, toplam uzunluğunun
354 kilometre olacak. Yol, İstanbul Silivri’den başlayıp, Balıkesir’in Balya
ilçesindeki otobanla birleşecek. Otoyol projesi kapsamında Çanakkale Boğaz
Köprüsü’nün yanı sıra toplam 31 viyadük, 5 tünel, 30 köprülü kavşakla 143 alt
ve üst geçit köprüsü yapılacak.
10.5 milyar
liralık proje
İmza
töreninde konuşan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan, Avrupa’yı
Asya’ya dördüncü kere kıta aşan bir proje ile bağlamış olacaklarını, ancak
deniz altından Marmaray ve Avrasya da düşünüldüğünde, altıncı kere kıta aşan
bir proje yapmış olacaklarını söyledi. Köprü ile Malkara’ya kadar 101 kilometre
otoyol da yapılacağını anlatan Arslan, “Yavuz Sultan Selim
Köprüsü artı
bağlantı otoyolları, Osmangazi Köprüsü artı bağlantı otoyolları ve 1915 Çanakkale
Köprüsü artı bağlantı otoyollarıyla Marmara Denizi etrafında bir ring
oluşturacağız. Köprü, özellikle ülkenin batısı yani Ege ile Batı Akdeniz’deki
tüm yük hareketinin Çanakkale’den Tekirdağ, Edirne üzerinden Avrupa’ya
gitmesini sağlayacak. Ülkenin batısı ile Avrupa arasındaki süre kısalacak,
yakıt anlamında ciddi bir tasarrufun sağlanacak” diye konuştu.
Köprü için
dünyanın önemli firmalarının teklif verdiğini ve 10.5 milyar liralık bir
projenin YİD modeliyle yapılacağını ifade eden Arslan, şunları söyledi: “En
uygun süreyi veren yurtdışında başarılı projelere imza atmış ülkemizden Limak
ve Yapı Merkezi ile Güney Kore’den ülkemizde Avrasya Tüneli yapımında yer alan
SK’nın Daelim ile iki ülkenin önemli dört firmasının ortak girişim olarak
teklif vermişler. Bugün itibarıyla görevli şirketi kurup, bu aşamaya
getirdiler. Sadece bu firmaların teklif vermesi değil, bu firmalarla dünyada
çok önemli 13 finans kuruluşunun da ‘evet, biz bu projenin finansmanını
sağlarız’ demiş olması ve bununla ilgili mektuplarını vermesi çok önemsediğimiz
bir konu.”
Kang:
Türkiye’ye teknoloji transferinde yardımcı olacak
İmza
töreninde konuşan Güney Kore Cumhuriyeti Arazi, Altyapı ve Ulaştırma Bakanı
Kang Ho-In, projenin hedeflenen zamanda sorunsuz şekilde tamamlanmaya çalışılacağını,
bu şekilde Türkiye nin 2023 hedefine ulaşmasına katkıda bulunmak istediklerini
bildirdi. Kang, “Kore firmaları, Türkiye nin 2023 hedefine ulaşma sürecinde yer
alması halinde, şimdiye kadar ülkelerinin ekonomik gelişiminde kazandıkları
deneyimleri Türkiye ile paylaşacak ve ayrıca teknoloji transferi konusunda da
daha çok yardımcı olacaktır. Bu sayede iki ülke arasındaki iş birliğinin daha
da gelişeceğini ümit ediyorum” dedi.
Konuşmaların
ardından Karayoları Genel Müdürü İsmail Kartal ile Çanakkale Otoyolu ve Köprüsü
İnşaat Yatırım İşletme AŞ (ÇOKİYİ) adına Nihat Özdemir, Ersin Arıoğlu, Jason
Ahn, Taeseob Yoon, tarafından 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale
Otoyolu kesimi sözleşmesi imzalandı. Daha sonra Bakan Arslan ve Güney Kore
Cumhuriyeti Arazi, Altyapı ve Ulaştırma Bakanı Ho-In Kang ise Uzun Açıklıklı
Kablo Destekli Asma Köprüleri, Ulaştırma Teknolojileri Alanında Ar-Ge ile
Demiryolu Sektöründe İşbirliği 3 ayrı mutabakat zaptını imzaladı.
Kaynak:
dunya.com