Genç
girişimciler Gökberk Özsakallı ile Engin Çavuş'un Yaşar Üniversitesi Kuluçka
Merkezi Minerva'da hayata geçirdiği projeyle, toplam ürün maliyetinin yüzde
35'ine kadar çıkabilen taşıma maliyetlerinde indirim sağlanacak. Türkiye'de 50
milyar TL'yi aşan hacme sahip kara yolu taşımacılık sektörüne yönelik bir planlama
yazılımı geliştiren Özsakallı ve Çavuş'un projesiyle, taşıma maliyetlerinde ve
zamanda yüzde 20'ye varan tasarruf ön görülüyor.
Türkiye'de
yurt içi yük taşımacılığının yüzde 90'ına yakın bölümü kara yolu ağırlıklı
gerçekleşiyor. 1,5 milyona yakın kamyon, çekici, kamyonet gibi yük taşıyan araç
sayısı, yurt içi taşımacılık yetki belgeli 275 bin, yurt dışı taşımacılık yetki
belgeli de 5 bin taşıtıyla, Türkiye'de kara yolu nakliyesinin ne kadar büyük
bir sektör olduğunu gösteriyor. Türkiye lojistik endüstrisi ise günümüzdeki
hacmiyle ülke Gayri Safi Yurt İçi Hasılasında (GSYH) yüzde 12-13 pay sahibi. Bu
rakam ise 100 milyar doları aşıyor. Yurt dışı taşımacılıkta ise kara yolu
taşımacılığının aldığı pay yaklaşık yüzde 35. OECD ülkelerinde, taşımacılık maliyetleri,
bir ürünün maliyetinde yüzde 15 ile yüzde 35 arasında yer tutuyor.
"Hem
maliyetten hem zamandan tasarruf etmek"
Yaşar
Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü mezunu Gökberk Özsakallı ile yazılım
ve bilgisayar mühendisi Engin Çavuş, hayata geçirdikleri projeyle kara yolu
taşımacılık sektöründe 'Araç yükleme ve dağıtım optimizasyonu, rota planlaması,
satış ve stok tahminleme' gibi konularda çözümler sunan, verimlilik, maliyet ve
zaman tasarrufu sağlayan bir yazılım geliştirdi.
Özsakallı ve
Çavuş, Yaşar Üniversitesi Bilgi ve Teknoloji Transfer Ofisinin desteğiyle
Kuluçka Merkezi Minerva'da proje fikirlerini Radius isimli şirketlerini kurarak
işe dönüştürdü. Yazılımlarını anlatan Gökberk Özsakallı, "Günümüzde
taşımacılık alanında en çok tercih edilen kara yolu taşımacılığı. Bir ev
taşınmasından, bir fabrikanın taşınmasına kadar her tip taşımacılık kara yolu
taşımacılığıyla gerçekleşiyor. Bu sektörde en büyük problem ise yüksek
maliyetler ve verimlilik. Siparişlerin alınmasından, teslimata kadar olan tüm
süreci planlayan bir yazılım geliştirdik. Müşterinin teslimatı istediği zamana
göre aracın kaçta gideceğinden, hangi rotayı izleyeceğine, yüklemenin nasıl
yapılacağına, sevkıyat planına, aynı aracın rota üzerinde dönüş dahil nasıl
verimli kullanılabileceğine, insan kaynağının yönetimine kadar geniş bir
planlama sürecini içeriyor. Amacımız, araç sayısını mümkün olduğu kadar
düşürerek kat edilen mesafeyi azaltarak hem maliyetten hem zamandan tasarruf
etmek, müşteri memnuniyetini de artırmak" dedi.
Engin Çavuş,
yazılımlarının ilerleyen süreçte en az yakıtı kullanarak, en kısa sürede, en
fazla mesafeyi almayı amaçlayarak internetten anlık çevrimiçi trafik yoğunluk
haritalarını da kullanacak şekilde geliştirildiğini belirtti. Projeleriyle
KOSGEB'in Ar-ge ve inovasyon destek programına da başvurduklarını ifade eden
Çavuş, "Bu sistemle, hem maliyetlerin yüzde 20'ye kadar düşmesini hem
zamandan tasarrufu hem de insan kaynağının verimli kullanılmasını hedefliyoruz;
ayrıca ulaştırma, enerjiden sonra ikinci en büyük sera gazı emisyonuna neden
olan sektör. Kara yolu ulaşımı tek başına AB'nin toplam karbondioksit emisyonlarının
5'te 1'ini oluşturuyor. AB'de yüklerin yüzde 44'ü kara yolu ile taşınıyor. Kara
yolu taşımacılığının ulaştırmadan kaynaklanan karbondioksit emisyonlarının
yüzde 84'ünden sorumlu olduğu belirtiliyor. Projemizin sağlayacağı faydalardan
biri de daha az karbondioksit salınımı sayesinde çevreye yapacağı katkı"
diye konuştu.
Kaynak:
lojiport.com