Türkiye
mobilya sektörü 2017’de Uzakdoğu pazarına yaptığı ihracatı %50 oranında
artırmayı hedefliyor. Mobilya Sanayi İş Adamları Derneği (MOBSAD) Başkan Vekili
Cüneyt Yanıkçıoğlu, Türk mobilya sektörünün bu pazarda sağlıklı büyümesi ve
İtalyan rakipleri karşısında öne geçebilmesi için zamanında ve hasarsız
teslimatın çok önemli olduğunun altını çiziyor.
Uzakdoğu
pazarı mobilya sektörü açısından nasıl bir öneme sahip?
DEİK, Türkiye
ile Çin arasındaki ekonomik ilişkilerin geliştirilmesi için 9 maddelik bir yol
haritası hazırladı. Çin, tüm sektörler için önemli bir pazar. Mobilya sektörü,
11 yıl önce 2023 rotasını çizmişti. O günden beri de her yıl ihracatını biraz
daha arttırıyor. Sektörümüz üzerine düşen görevi, bu ülkeler açıklanmadan önce
de yürütüyordu. Sektörün en büyük itici gücü; girişimcilerinin çok gayretli,
her pazarda yer almak için mücadele eden ve ülkesi için çalışmaktan yılmayan
bir karakterde olmasıdır. Özellikle son 11 yıldır mobilya sanayicilerimizin ve
üreticilerimizin ayak basmadığı hiçbir ülke kalmamıştır. Bizden kaynaklanmayan
nedenlerle (savaş, göç vb.) pazar kaybettiğimiz ülkelerin yerine hızla
yenilerini bulmak için alternatif çalışmalara yönelmemiz sayesinde DEİK’in yeni
sunduğu ülkelere, biz 11 sene öncesinden ulaşmaya başladık. Uzakdoğu’da bu
pazarlardan biri.
Türkiye
mobilya sektörü 2016 yılını ihracatta nasıl bir başarıyla kapattı? Uzakdoğu
nasıl bir pay aldı?
Türkiye
mobilya sektörü 2016 yılını 2 milyar 700 milyon dolarlık bir ihracatla kapattı.
İhracat pazarları konusunda Irak, Suriye ve Rusya pazarlarında yaşanan
sıkıntılardan dolayı rotamızı Hindistan, Çin, Nijerya gibi alternatif pazarlara
çevirmiştik. Özellikle dünyanın ihracat devi Çin’e ciddi anlamda zanaatkar
mobilya ihraç etmeye başladık. Çin’de artan lüks tüketime karşılık, zanaatkar
mobilya yapacak ustaların bulunmaması, mobilya zanaatına yönelik bir geleneği
olmaması ve Türkiye’nin bir Avrupa ülkesi olarak görülmesi, bizi bu pazarda
güçlü kıldı. Yıl boyunca ciddi ihracat yaptık. Keza Çin gibi Tayland, Endonezya
pazarlarında da yerimizi aldık.
SEVKİYATLARDA
DENİZYOLU KULLANILIYOR
2016 yılında
Uzakdoğu ülkelerine ne kadarlık bir sevkiyat gerçekleştirildi? Gerçekleştirilen
sevkiyatlarda hangi taşıma modlarından yararlandı?
2 milyar 700
milyon dolarlık ihracatımızın çok küçük bir dilimini Uzakdoğu ülkelerine ihraç
ediyoruz. Ancak bizim Uzakdoğu pazarına açılmamız 3 yıllık bir süreci kapsıyor.
Örneğin; üyelerimizden bazıları geçmiş yılarda küçük küçük ihracatlar
gerçekleştirseler de, istenilen düzeyde değildi. Şanghay’da düzenlenen dünyanın
en büyük mobilya fuarlarından biri olan CIFF fuarına katılmamız Çin pazarını tanımamız
ve buraya ihracat gerçekleştirmemiz konusunda ufkumuzu açtı. 2016 yılındaki
fuarda 2015 yılına göre ticaret hacmimizi yüzde 30 oranında arttırdık. Sadece
CIFF 2016 fuarında 2 milyon dolarlık ticaret anlaşmasına imzamızı attık. Bunlar
pazarı doğru değerlendirmemiz için umut verici rakamlar. Çin ile kurduğumuz iyi
ilişkiler sayesinde mobilya sektörünün gerçek gücünü temsil eden İstanbul
Mobilya Fuarı’nda bu sene 5 bin Çinliyi ağırladık. 2017 yılında da Uzakdoğu
pazarındaki ihracatımızı %50 oranında arttırmak istiyoruz. Çin’e
gerçekleştirdiğimiz sevkiyatlarda denizyolunu kullanıyoruz.
Uzakdoğu’ya
yapılan ihracatta lojistik şirketlerinin hizmet kalitesini yeterli buluyor
musunuz? Lojistik süreçlerde yaşanan sorunlar neler?
Lojistik
bizim için ayrı bir hassasiyet taşıyor. Çünkü ürettiğimiz mobilyaların hepsi el
emeği. Bir mobilyanın yapımı için ustalarımız aylarca uğraşıyorlar. Bu yüzden
sevkiyatta meydana gelebilecek bir sıkıntı, ürünlerimizin kalitesini
düşürebilir ya da bizim İtalya gibi önemli mobilya geleneğine sahip
üreticilerle rekabet şansımızı azaltabilir. Gümrükte yaşanan sıkıntılardan
dolayı zaman kaybı, paketlemelerdeki eksikliklerden dolayı mobilyaların zarar
görmesi yaşadığımız sıkıntılardan sadece birkaçıdır. Sektörümüz Uzakdoğu
pazarında büyüdükçe lojistik şirketlerinin de bu yönde kendilerini geliştirmesi
gerekiyor. Sektörlerin sağlıklı büyüyebilmesi için kaliteli, katma değeri
yüksek ihraç ürünleri üretmesi kadar ürünün sorunsuz olarak müşteriye
ulaşmasında da tüm sıkıntıların çözülmüş olması lazım.
EN ÖNEMLİ
PAZAR ÇİN
Sektörünüzün
Uzakdoğu pazarına yönelik orta ve uzun vadeli hedefleri neler?
Uzakdoğu’da
Tayvan, Kamboçya, Kore gibi pazarlar şu anda küçük bir pay alsa da Çin bizim
için önemli bir pazar. Biz her demecimizde Çin pazarını sadece mobilya sektörü
olarak değil, tüm sektörlere açık olduğunu belirtiyoruz. Çinliler şu anda
kaliteli, markalı ürün tüketmek istiyorlar. Bu anlamda her sektörün doğru
değerlendirmesi üzerine pazarda ciddi bir boşluk mevcut. Zanaatkar mobilya
ihracatı konusunda bu bakir pazarda, pastadan büyük dilimi almak istiyoruz.
Uzakdoğu, dünyaya açılmak konusunda önemli bir bağlantı noktası. Nüfusu ve
ekonomik potansiyeli dolayısıyla orta vadede önemli bir pazar. Uzakdoğu pazarı
için projelerimizi sağlam adımlarla atıyoruz ve uzun vadeli projeler
geliştiriyoruz.
Kaynak:
lojistikhatti.com