2016 yılında
Türkiye’den Uzakdoğu’daki 12 ülkeye yaklaşık 300 bin ton un ihracatı
gerçekleştirildiğinin bilgisini veren TUSAF Yönetim Kurulu Başkanı Eren Günhan
Ulusoy, “Gerçekleştirilen ihracatın tamamında denizyolu kullanılmıştır. Bu sene
de Uzakdoğu’daki tedarik payımızı arttırmayı, tonaj ve değer bazında %5-10
civarında bir ilerleme kaydetmeyi hedefliyoruz” dedi.
Türkiye’de
yılda yaklaşık 12 milyon ton civarında un üretiliyor. 2003'ten itibaren un
sektöründe ihracatın "inanılmaz" şekilde yükselmeye başladığını
vurgulayan Türkiye Un Sanayicileri Federasyonu (TUSAF) Başkanı Eren Günhan
Ulusoy, un fabrikalarının da limanlara yakın bölgelerde kurulduğunu söyledi.
Türkiye’den 156 ülkeye un ihracat gerçekleştirdiğini vurgulayan Ulusoy,
Uzakdoğu’nun da sektörün büyümeye geçtiği pazarlar arasında yer aldığını
söyledi. Un sanayicisinin Uzakdoğu’ya yaptığı ihracatta denizyolunu tercih
ettiğini vurgulayan Ulusoy, en büyük sıkıntının ise sürekli değişen navlun
fiyatları olduğunu belirtti.
TÜRKİYE UN
İHRACATINDA DÜNYA REKORU KIRDI
Türkiye’nin
un ihracatı ne durumda? Dünya un ticareti içerisinde Türkiye hangi konumda?
Türkiye 156
ülkeye un ihracatı gerçekleştiriyor. Söz konusu ülkelerde yaşayanların toplamı
dünya nüfusunun %90'ını geçiyor. Halihazırda Türk unu dünya nüfusunun %90'ına
hitap ediyor. 2004'te 300 bin ton un ihraç ederken, 2016 yılı için belirlemiş
olduğumuz 3,5 milyon tonluk ihracat hedefimize yılsonu itibariyle ulaşmış
bulunuyoruz. 2015'e göre ise miktar bazında %25, değer bazında ise artış var.
Dünya un ticaretinde liderliğini açık ara devam ettiren un sanayicilerimiz,
2016’da ülke kasasına da yaklaşık 1.1 milyar dolarlık bir girdi sağlamıştır. Un
ihracatının 1 milyon 291 bin 162 ton ile %40,2'si Irak'a yapıldı. Irak'ı ,2 payla
519 bin 590 ton ihracatın yapıldığı Sudan izledi. Suriye ise 343 bin 823 tonluk
un ihracatı ile ,7'lik paya sahip oldu. En çok ihracat yapılan diğer ülkeler
ise; Angola, Filipinler, Madagaskar, Endonezya, Benin, İsrail ve Gana oldu.
Uluslararası Tahıl Örgütü (IGC) verilerine göre 2015/16 sezonunda toplam un
ihracatının %30’unu tek başına gerçekleştiren Türkiye, 2016/17 sezonunda toplam
satıştaki payını %32,5’e yükseltecek.
Uzakdoğu’da
başlıca ihracat yaptığınız ülkeler hangileri?
Türkiye için
önemli bir pazar olan Uzakdoğu pazarının 2016 ihracatımızdaki payı yüzde 9’a
yakındır. Özellikle Endonezya ve Filipinler önemli ihracat pazarlarımız
arasında yer alıyor. Bu iki destinasyona 2016 yılında yaklaşık 190 bin ton un
ihracatı gerçekleştirdik. Uzakdoğu pazarımızın yüzde 65’ini iki ülkeye yapılan
ihracat oluşturmaktadır. Ayrıca Çin ihracatta büyüdüğümüz bir başka pazar. 2016
yılında un ihracat ettiğimiz ülkelerde en hızlı yükseliş Çin'de görüldü. Söz
konusu ülkeye yapılan ihracatımız 2015'e göre 0 artış kaydetti.
UZAKDOĞU İÇİN
HEDEF BÜYÜME
Uzakdoğu
pazarına yönelik 2017 yılı hedefleriniz neler?
Geliştirilebilir
destinasyonlarımız arasında bulunan Uzakdoğu pazarında yer alan ve ihracat
gerçekleştirdiğimiz ülkelerin sayısını ve mevcutta ihracat gerçekleştirdiğimiz
ülkelerdeki payımızı arttırmayı hedefliyoruz. 2016 yılında Uzakdoğu’da 12
ülkeye un ihracatı gerçekleştiren un sanayicilerimiz, yaklaşık 300 bin ton
satış yapmış, gerçekleştirilen ihracatın tamamında denizyolu taşımacılığı
kullanılmıştır. Bu sene de Uzakdoğu’daki tedarik payımızı arttırmayı, tonaj ve
değer bazında %5-10 civarında bir ilerleme kaydetmeyi hedefliyoruz.
Uzakdoğu’ya
yapılan ihracatta lojistik şirketlerinin hizmet kalitesini yeterli buluyor
musunuz?
İhracatını
gerçekleştirmekte olduğumuz ürün stratejik bir öneme sahip olduğu kadar,
müşteriye ulaştırılması konusunda da son derece özenli çalışma yapılmasını
gerektirmektedir. Sevkiyatın minimum 20 gün sürmesine neden olan mesafe
uzaklığı ve insan sağlığı açısından ürünün hiçbir dış etkenden etkilenmemesinin
gerekliliği, lojistik firmalarının üstüne düşen görevi arttırmakta. Ayrıca
hizmet kalitesinden de ödün vermemeleri gerektiğini ortaya koymakta. Un
ihracatçıları olarak ürünümüzü müşterilerimize ulaştırmamızda bizlere yardımcı
olan lojistik firmalarının hizmetlerinden memnun olduğumuzu belirtmek isterim.
Sanayicilerimiz sorunlarla karşılaşmıyor değil. Ancak gerçekleştirilen işin
zorluğu ve önemini dikkate alırsak, genel anlamda lojistik firmaları iyi iş
çıkarıyorlar diyebiliriz.
“NAVLUN
FİYATLARI STABİL HALE GETİRİLMELİ”
Lojistik
alanda devletten ve şirketlerden temel beklentileriniz neler?
Endonezya ve
Filipinler’de Türkiye aleyhine açılan anti damping davaları, uygulamaya alınan
kota ve safe guard uygulamaları ile Türkiye’nin bu bölgeye yaptığı ihracata
engel olunmaya çalışılıyor. Bu konuda kumadan ihracatçıya destek olunmasını,
daha kuvvetli lobi çalışması yürütmesini bekliyoruz. Ayrıca 2016 yılının
sonlarında konteyner hatlarının Uzakdoğu limanlarına navlunlarında büyük artışlar
yaşandı. Gemi bazında navlun çalışmaları başladı. Eskiden çok stabil olan
navlunlar, bugünlerde her an, her gemi seferinde farklılık göstermeye başladı.
Bir diğer önemli konu ise yeterli sayıda ekipmanın olmaması. 2016 sonlarında
başlayan bu sıkıntı halen devam etmektedir.
Kaynak:
lojistikhatti.com