Petrol dışı
ekonomiyi canlandırmaya çalışan Azerbaycan, Orta Asya'ya açılan kapısı Bakü
limanını genişleterek taşıma kapasitesini yıllık 25 milyon tona çıkartmayı
hedefliyor.
Petrol ve
doğalgaz ülkesi Azerbaycan'da, petrol dışı ekonomiyi canlandırmak ve
çeşitlendirmek için ülkenin transit olanakları geliştiriliyor.
Çin ile
Avrupa'yı birleştiren tarihi "İpek yolu"nun yeniden kurulmasında rol
almak isteyen Azerbaycan, Türkiye ve Gürcistan'la Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu
hattını inşa ederken diğer yandan da başkentten 70 kilometre mesafede, Alat
kasabasındaki Bakü limanını genişletiyor. Bakü limanın hemen yanı başında,
çeşitli sektörlerde üretim yapılabilecek fabrikaların bulunacağı serbest
ticaret bölgesi inşa ediliyor.
Faaliyete
2014'te başlayan ve bugün aynı anda 2 gemi kabul etme kapasitesine sahip Bakü
limanından Kazakistan'ın Aktau ile Türkmenistan'ın Türkmenbaşı limanlarına
gemilerle TIR ve konteynerler taşınıyor. Yıl sonunda tamamlanması öngörülen
genişletme çalışmalarının ardından limana, aynı anda 11 gemi yanaşabilecek.
Hazar'ın en büyük limanı ünvanını elde edecek Bakü limanının taşıma kapasitesi
yıllık 25 milyon tona çıkacak.
Limandan
taşınan yüklerin yüzde 87'sini transit yükler oluşturuyor. Türkiye ve Rusya
arasında 2015'te yaşanan uçak krizinin ardından Türk tırlarının Azerbaycan
güzergahını seçmesi Bakü limanının önemini daha da artırdı. Azerbaycan'ın,
tırların transit ücretlerinde yüzde 40, Hazar denizinden Ro-Ro gemileri ile
yapılan taşıma işleminde yüzde 20 indirim yapması dolayısıyla Bakü limanından
yapılan taşımacılıkta önemli ölçüde artış kaydedildi.
Kaynak:
ulasimonline.com