"Ülke
olarak hedefimiz büyük. Bu coğrafyanın hamisi olmamız, dünyayı yönlendiren ülke
olmak için sağlıklı bir yapıyla makine gibi tıkır tıkır çalışan bir yapı içinde
olmamız lazım. Ben ‘İzmir-Ankara demiryolu’ dediğimde bürokratın keyfine
kalmamalıyım."
İzmir'de
Kars, Ardahan ve Iğdır Federasyonu temsilcileriyle bir araya gelen Bakan
Arslan, federasyon temsilcilerine 23 ili kapsayan "Cazibe Merkezleri
Programı" hakkında bilgi verdi.
Arslan,
İzmir'e yerleşmiş Karslı, Ardahanlı ve Iğdırlı iş adamlarından doğdukları
topraklara yatırım yapmalarını isteyerek, "Kars, Ardahan ve Iğdır bu
ülkenin doğudaki ucu. Biz batıdaki ucundayız, bir serhadden diğerine geldik.
Biz istiyoruz ki bu 3 il, sadece sınırı bekleyen iller olmasın, elbette bu
ülkenin bekası için geçmişte olduğu gibi bugün de dimdik şehit olmaya hazır
olsun, ancak bununla yetinmiyoruz bölgeyi kalkındırıp geliştirecek katma değer
oluştursunlar. Asıl o zaman görevimizi yapmış oluruz." diye konuştu.
Kars, Ardahan
ve Iğdır'ı kolay erişilebilir hale getirmek için bölgede pek çok ulaştırma
projesini hayata geçirdiklerine işaret eden Arslan, şöyle devam etti:
"Bölgeyi,
Türkiye'nin Orta Asya'ya hatta Çin'e kadar uzanan kapısı yapalım. Bunun için
bölgeyi demiryolu ağlarıyla örüyoruz. Bakü-Tiflis-Kars demiryolu projesi ile
ülkemizin Asya ile Avrupa arasındaki demiryolunu kesintisiz yapıyoruz. Bu da
yetmiyor Kars-Edirne'ye hızlı tren ağını yapıyoruz. Bunun da üzerine bu üç ilden
Pakistan ve Hindistan'a giden ayrı bir demiryolu yapıyoruz. Bölgeye bir de
lojistik merkez yapıyoruz. İnşallah 1 ay içinde inşaatı başlayacak. Bölgeyi
demiryoluyla dünyanın her yerinde erişilebilir bir merkez haline getireceğiz.
Bölünmüş yolları hem yapıyoruz hem de mevcutları sıcak asfalt haline
getiriyoruz. Bölgeden Gürcistan'a Karadeniz'e erişmek için llgar Tüneli'nin
inşaatına başlıyoruz. Bu 3 ili Karadeniz'e bağlamak için yine Şavşat yolunu
bölünmüş yapıyoruz ve Sahara Tüneli'ni yaparak 3 il üzerinden Karadeniz'i ülkemizin
güneyine bağlayacağız. "
Bakan Arslan,
Türkiye'nin batıya açılan limanı olduğu için İzmir'e ayrı bir önem verdiklerini
belirterek, İzmir'de Çandarlı Liman ve bağlantı yollarıyla Çanakkale otoyolu
projesi, İzmir-İstanbul otoyolu, İzban, Antalya-Denizli otoyolu, Ankara-İzmir
yüksek hızlı tren projelerini yaptıklarını anlattı.
Kars, Ardahan
ve Iğdır'a yatırım çağrısı
"Türkiye'nin
batısında ne varsa doğusunda da o olmalı" prensibiyle, iller arasındaki
kalkınmışlık düzeyini en aza indirmek için Cazibe Merkezleri Programını hayata
geçirdiklerini söyleyen Arslan, şöyle konuştu:
"Bu
programla, o bölgenin geçmişte olduğu gibi nereye gittiği belli olmayan
teşvikler yerine, bölgeyi geliştirecek, kalkındıracak bir program yapıldı. İş
adamlarımızdan ricamız; önemli teşviklerin verildiği, Cazibe Merkezleri
Programı kapsamında Kars, Ardahan ve Iğdır'ı ihmal etmeyin. Programda 23 il
var, ama Kars, Ardahan, Iğdır ve Ağrı'da bir yatırımcı gelecek en az 2 milyon
liralık yatırım ortaya koyacak. Biz kamu olarak yatırım için arsayı vereceğiz.
Sıra fabrikaya geldiğinde yüzde 30'u öz kaynak şartıyla fabrikanın yüzde 70'ini
biz yapacağız. Bunu verdikten sonra fabrikanın içine alınacak makine, teçhizat
için teminat göstermek şartıyla kredi alabileceksiniz. Bu teçhizatı yerli
olarak alırsanız 3 yılı ödemesiz 7 yılı faizsiz toplam 10 yıl vade yapacağız.
Yurt dışından alırsanız 2 yılı ödemesiz, 6 yıllık kredi var. Sebebi yerli
üretimi teşvik etmek. İstihdam konusunda ise personel eğitimini ücretsiz
sağlıyoruz. İşinizi kurduktan sonra işletme kredisinde faizin yüzde 50'sini biz
karşılıyoruz. Üretilen ürünle ilgili kamu ihalelerinde cazibe merkezlerinde
üretilen ürünlere yüzde 15 teşvik var. Bu kadar önemli bir projeyi hayat
geçirirken bölgenin potansiyeli ve özellikleri dikkate alındı. Kars, Ardahan ve
Iğdır'da tarım hayvancılıkta entegre tesisler, sanayi, çağrı ve veri merkezi
desteklenecek en az 30 kişi istihdam şartı var."
"Başarının
şartı uyum"
Arslan, yeni
anayasa ve referandum sürecine değinirken de uyum içinde çalışan yasama ve
yürütme organlarının Türkiye'nin büyümesine ciddi katkı sağlayacağını,
bürokratik engellerin ortadan kalkacağını söyledi. Arslan, şunları kaydetti:
"Bir
işte başarılı olmak için kurumlar arası uyum ve koordinasyon eksiksiz olmalı.
Bir süreç yaşıyoruz, 14 yıldır AK Parti hükümeti ile güven istikrar, büyük
hedeflerimiz var. Bu hedeflere yürürken, özel sektörde firma kurup çalıştıran
biri olarak kurumlararası uyumun ne kadar önemli olduğunu biliyorum. Hükümetin
iradesini, programını bürokrat tartışırsa, 'yanlıştır' derse o kaybettiğimiz
gündür. Bürokrat diyor ki 'bu program bana uymaz'. Bunun yerine uyum içinde
çalışılırsa biz 14 yılda kat ettiğimiz mesafenin 3-4 misli mesafe kat ederiz.
Bu olmazsa 2023 hedeflerine erişemeyiz. Uyum olursa, 500 milyar dolar, en büyük
onuncu ekonomi olma hedeflerimize sağlıklı adımlarla yürürüz."
AK Parti'nin
görevde bulunduğu süreçte yaptığı çalışmalarla başarısını ortaya koyduğunu dile
getiren Arslan, şu değerlendirmelerde bulundu:
"Şu anki
halimizle devam etsek olur, ancak eğer büyüdüyseniz, yön verenler arasında yer
aldıysanız, sorumluluk aldıysanız o zaman yerinizde sayma şansınız yok.
Paçanızdan asılanlar, sizi yerinizde durdurmaz. Bu durumda ya aşağıya inmeyi
kabul edeceksiniz ya da büyük hedefleri emin adımlarla yürümeniz lazım. Emin
adımlarla 2023'e yürüyoruz. Biz büyük projeleri yapıp sonrasına 'Allah kerim'
demiyoruz. Ülke olarak hedefimiz büyük. Bu coğrafyanın hamisi olmamız, dünyayı
yönlendiren ülke olmak için sağlıklı bir yapıyla makine gibi tıkır tıkır
çalışan bir yapı içinde olmamız lazım. Ben 'İzmir-Ankara demiryolu' dediğimde
bürokratın keyfine kalmamalıyım. Bir başka bürokrat sabaha kadar çalışıyor biri
'bana ne' diyor. 49 halka sağlıklı olsa biri bozuk olsa zincirim var
diyemezsiniz. Bazıları gayret gösterirken engelleyen çürük halkalar da var o
zaman sistem tıkır tıkır çalışmıyor."
Kaynak:
T.C.ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI