Lojistik ve
taşımacılık sektöründe son iki yıldır yaşanan siyasi krizler 2016 yılında
Türkiye’nin pazar payını düşürdü.
2015 yılı
sonunda Rusya ile başlayan uçak krizi ve ardından Suriye’nin tamamı ve kısmen
Irak pazarında yaşanan kan kaybı lojistik sektörünü olumsuz etkiledi.
Türkiye’nin en başarılı olduğu sektörlerden biri olan lojistik, 2016 yılında
ihraç taşıma sayılarında yüzde 2 düşüş yaşadı. Diğer yandan yabancı taşımacılar
ise yüzde 7 büyüme sağladı ve Türkiye’den yapılan ihracat taşımalarındaki
payları yüzde 20’den yüzde 21’e çıktı.
Irak ve
Suriye bölgesinde ihracat trafiğinde düşüş
Irak ve
Suriye bölgesinde ihracat trafiğinde düşüş yaşanması Avrupa ülkelerine olan
yönelimi artırdı. Avrupa ülkelerine yapılan taşımacılık sayısı yüzde 12 artış
gösterdi. Avrupa ülkelerindeki artış eğilimine bakıldığında Baltık ülkelerine
yapılan taşıma sayıları geçen yıla göre yüzde 50’den fazla büyüdü. Kuzey Avrupa
ve Doğu Avrupa’ya taşıma sayılarında da artış gözlemlendi. BDT ve Orta Asya
ülkelerinde ise Hazar koridorunun aktif olarak kullanılmasının etkisiyle yüzde
12’lik büyüme sağlandı. Azerbaycan, Gürcistan ve Ukrayna’ya yapılan taşımalar
her yıl olduğu gibi artış eğiliminde. Azerbaycan’a yapılan taşımalar yüzde 25,
Gürcistan’a yüzde 25, Ukrayna’ya ise yüzde 180 arttı.
Türkiye Lojistik
Performans Endeksi
Dünya Bankası
tarafından her iki yılda bir hazırlanan Küresel Lojistik Performans Endeksi’nin
2016 verilerine göre, Türkiye performansta geriledi. (2014-2015 sıralaması: 30)
2016
Sıra Ülke Lojistik Performans Puanı
1 Almanya 4,23
2 Lüksemburg 4,20
3 İsveç 4,20
4 Hollanda 4,19
5 Singapur 4,14
***
34 Türkiye 3,42
UTİKAD
BAŞKANI EMRE ELDENER: 2017 ZORLU GEÇECEK
“Rusya ile yaşanan siyasi kriz, güney
sınırındaki çatışma ortamı, dövizdeki dalgalanma ve mülteciler nedeniyle AB’nin
sınır geçişlerini zorlaştırması sebebiyle lojistik sektörü 2016’yı daralma ile
tamamladı. 2017’de de önceki yıla paralel bir görünüm sergilenecek. Ancak
2017’de demiryolu taşımacılığının serbestleşmesi, devreye girmesi beklenen
Kars-Tiflis demiryolu hattı ve Suriye’de oluşabilecek olası barış ortamının
getireceği iş hacminin sektörü olumlu etkileyebileceği öngörülüyor. Artan
taşımacılık maliyetleri ise sektörün uluslararası rekabet gücünü olumsuz
etkilerken; yabancı yatırımcı ilgisindeki düşüş sürüyor. 2017 zor bir yıl
olacak. Rusya ile ilişkiler düzeldi ama mal sevkiyatındaki sınırlamalar henüz
tam olarak kalkmadı. 2017, 2016’ya
benzer geçecek.”
100 MİLYAR
DOLAR
Türkiye’de
taşımacılık, lojistik, depoculuk faaliyetlerini içeren lojistik sektöründe 2016 yılında gerçekleşen ciro.
Agility 2016
Lojistik Endeksi’nde Türkiye geriledi
Yedi yıldır
yayınlanan ve 45 ülkeyi büyüklük, iş ortamı, altyapı ve diğer lojistik cazibe
faktörleri açısından değerlendiren “Agility 2016 Emerging Markets Logistics
Index” (2016 Yeni Gelişen Pazarlar Lojistik Endeksi) kapsamında
gerçekleştirilen araştırmaya katılan bin 100 lojistik sektörü yöneticisinin
yüzde 61’i, 2017’de küresel ekonomide belirsizlik ve kırılganlık öngörüyor.
2016’da en fazla büyüme vaat eden ülke Hindistan oldu. Türkiye cazip pazarlar
sıralamasında endekste 10’uncu sırada yer aldı. “Pazarın Dış Dünya ile
Bağlanabilirliği Endeksi”nde ilk üç ülke BAE, Malezya ve Çin oldu. Türkiye
önceki endekse göre üç sıra gerileyerek 18’inci sırada yer aldı. Türkiye,
“Geleceğin En Önemli Lojistik Pazarları” sıralamasında da bir basamak geriledi
ve 11. oldu.
Kaynak:
lojiport.com