2016 her
sektör için sancılı bir yıl oldu. Yine de yaşanan tüm zorluklara rağmen
cirolarda, yatırımlarda büyük düşüşler yaşanmadı. Ama tedirginlikler ve
belirsizlikler, planlamalar ve ‘umut’ için negatif etki yarattı.
İstatistiklere
bakarak hemen her konuda analizler yapabilir, öngörülerde bulunabiliriz. Fakat
sektör temsilcilerinin düşünceleri, kararları çok daha önemli. Biz de bu
sayımızda lojistik sektörünün önümüzdeki döneme bakışını yansıtmak istedik.
Rail Cargo
Logistics İş Geliştirme ve Pazarlama Müdürü Barış Polat
Demiryolu ve
Intermodal Taşımacılık yöntemlerini ana iş dalı olarak benimseyen, bu
doğrultuda yatırımlar yapan ve hizmet kapasitesini her geçen gün geliştirmeye
çalışan Rail Cargo Group yeni yıl hedeflerini de her zamanki gibi en üst
seviyeler olarak belirledi.
Olumlu ve
olumsuz birçok gelişmenin yaşandığı 2016 yılını hedeflerinin üzerinde
rakamlarla tamamlayan Rail Cargo Logistics Türkiye olarak 2017 yılından
beklentilerimizin oldukça yüksek olduğunu özellikle belirtmek isterim. Çevre
dostu, ekonomik ve kolay planlama avantajları yaratabilen, artan hizmet
kalitesi sayesinde her geçen gün daha tercih edilir hale gelen Demiryolu ve
Intermodal taşımacılık yöntemlerinin etki alanının da gelişmesiyle birçok yeni
firmaya hizmet vermeye başladığımız 2016 yılındaki başarımızı 2017 sürdürmemiz
en önemli hedeflerimizden. Bu doğrultuda çalışmalarımızı 2017 yılında da devam
ettireceğiz .
Rail Cargo
Logistics İş Geliştirme ve Pazarlama Müdürü Barış PolatPiyasa dengelerinin
yakın zamanda en optimum noktada olacağını ümit ederken, 2017 yılında da pazarı
çok iyi takip etmemiz ve proaktif yaklaşımlarla en doğru stratejileri
belirlememiz gerektiğini de vurgulamak isterim. Lojistik ve taşımacılık sektörü
enerjisini makro ekonomideki dinamizmden ve dış ticaret dengesinden elde eder,
her ne kadar tüm hedefler yakalanmış olsa da 2016 yılı bu açıdan bakıldığında
kolay bir sene olmadı ama 2017 için beklentilerimiz dengelerin daha olacağı
yönünde. Özellikle döviz kurlarındaki dalgalanma ve İthalat /İhracat
dengesizliği ana işi demiryolu taşımacılığı olan Rail Cargo Logistics için de
oldukça önemli sorun. İyi yapılanmış bir sistemimiz ve güçlü bir mali yapımız
sayesinde birçok zorluğun üstesinden gelip bütçe hedeflerimizi yakalayabiliyor
olsak da büyüme hedeflerimizi yakalamamız için piyasa dengelerinin de yerini
bulması bizim açımızdan çok önemli.
Bu anlamda
belirtmek isterim ki hızlı bir şekilde büyüyen Türkiye lojistik ve taşımacılık
sektörü ülkemizi Avrupa'nın en önemli Lojistik merkezlerinden biri haline
getirecek yeterlikte altyapı, kalifiye insan gücü ve bilgi birikimine sahiptir.
Daha önemli başarıları yakalamak için 2017 yılında beklentimiz siyasi
gerilimlerden uzak, huzurlu, istikrarlı ve ekonomik dengeleri oturmuş bir ülke
olarak işlerimizi geliştirmek ve hedeflenen büyümeyi yakalamak olacaktır.
2017’nin sektörümüz için başarılı bir yıl olmasını diler, demiryolu ve
Intermodal taşımacılık yöntemlerinin Türkiye genelinde daha da yaygınlaştığı ve
bu çevre dostu yöntemler ile ortaya çıkan katma değerden daha fazla firmanın
kazanç elde ettiği bir yıl olmasını temenni ederim.
Ekol Lojistik
Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Musul
2016 yılının
son 9 aylık verilerine baktığımız zaman 422 milyon Avro’ya ulaşarak 2015 yılına
göre yüzde 15 büyüme yakaladığımızı görüyoruz. 2016 içerisinde Çekya ve
İran’daki yapılanmalarımızla birlikte ülke portföyümüzü 14’e yükselttik. Ro-Ro
filomuzu büyütmek adına 2 yeni Ro-Ro siparişi verdik. Sipariş verdiğimiz
Ro-Ro’larımızdan 280 treyler kapasiteli MELEQ gemimiz 18 Kasım’da Almanya’nın
Flensburg kentinde denize indirildi. Şubat 2017’de ise Türkiye-İtalya arası
seferlere başlamasını hedefliyoruz. İkinci gemimiz de 2018 yılında teslim
edilecek. İtalya – Trieste’de Ro-Ro ve blok tren seferleri için kullandığımız
limanın işletmeciliğini yapan Europa Multipurpose Terminals firmasının yüzde 65
hissesini de 6 Aralık itibarıyla bünyemize kattık. Aynı anda 2 farklı Ro-Ro’nun
operasyonlarını yürütecek kapasiteye sahip Trieste’deki limanda, yapılacak
ilave yatırımlarla birlikte tren yükleme kapasitesi günde karşılıklı 10 sefere
çıkartılacak.
Mevcutta Türk
ve Yunan Ro-Ro’ları’na hizmet veren liman, ileriki dönemlerde İsrail ve Mısır
gibi ülkelere de hizmetEkol Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Musul vermeyi
de hedefliyoruz. 2016 yılı 110 bin Ro-Ro ve 70 bin tren kapasitesi ile
kapanacakken, 2017 yılı için hedef 140 bin Ro-Ro ve 100 bin trene hizmet
verebilmek. Intermodal taşımacılık hizmeti kapsamında kullandığımız elektrikli
blok tren seferlerimize bir yenisini daha ilave ettik. Şuanda İtalya Trieste,
Almanya Köln ve Ludwigshafen şehirleri, Çekya’nın Ostrava, Fransa’nın Sete
şehirleri arası faaliyet gösteren haftalık toplam 44 blok tren seferimize
Sete-Paris hattı da dahil oldu. Bu hattımız da 7 Aralık’ta Paris’te gerçekleşen
6. Nuit du Shortsea Shipping et de l’intermodalité Gala'sında Multimodal
Operatör kategorisinde ödüle layık görüldü.
2017 yılı
itibariyle de yine bir ilke imza atıyor ve yeni yatırımımız olan Trieste-Kiel
blok tren hattının 25 Ocak tarihinde -seferlerine başladık. Böylece ülkemizin
neredeyse her bölgesi ile Kuzey Almanya ve Danimarka arasındaki sefer süresini
5-6 gün; Kiel ile Malmö ve Göteborg, Helsinki arasında da yine Ro-Ro gemileri
hiç çekici ve şoför olmadan Türkiye-İsveç taşıma süresini 6 gün, Finlandiya’yı
ise 7 günde neredeyse hiç karayolunda yol gitmeden hızlı, güvenilir ve çevreci
bir çözüm daha üretmiş oluyoruz. Bunların haricinde de sadece Türkiye ile
Avrupa ülkeleri arasında değil; Avrupa ülkelerinin birbirleri arasında da
farklı hat yatırımlarına 2017 yılında da devam etmeyi planlamaktayız.
Şu anda
Yalova’da inşaatı devam eden limanımız, Türkiye’nin en önemli sanayi ve
otomotiv üreticilerine çok yakın mesafede. Yatırım bedeli 35 milyon Avro’yu
aşan terminalimizi inşaat çalışmalarının beklediğimizden daha zorlu geçmesi
nedeni ile ancak 2017 Mart ayı gibi devreye alarak uluslararası karayolu
taşımacılığına operasyonel avantajlar getireceğiz. Türkiye ve Azerbeycan
ticaret yolunun üzerinde bulunan Qazvin’i 2020’ye dek Ortadoğu’nun en modern ve
yüksek kapasiteli “Lojistik Üssü” yapmak. 65 bin m2’lik bir arsa üzerinde,
içerisinde hem otomasyonel hem konvansiyonel çözümler barındıran büyük bir
lojistik merkezi kurmak üzere temelini attığımız İran tesisimizin konvansiyonel
bölümünü 2017 yılının ilk yarısında hizmete sunmayı hedefliyoruz.
İran’daki
mevcut yatırımlarımızın dışında 2017’de Slovenya, Slovakya, Gürcistan,
Azerbaycan, Kazakistan ve Fas öncelikli yatırım planlarımız arasında. Depolama
konusunda ise, 220 bin metrekare kapalı alanı olan, 120 milyon Euro yatırım
bütçesine sahip, Türkiye’nin tek çatı altındaki en büyük lojistik merkezini
Şekerpınar’da inşa ediyoruz. 2017 yılı ilk çeyreğinden itibaren faaliyete
geçmesi planlanan LEED sertifikalı bu tesisimiz, ihtiyaç duyduğu enerjinin
büyük bir kısmını güneş panelleri ile sağlayarak kendi içerisinde birçok ilki
ve yeniliği de sektörümüze getirmiş olacak. İkinci olarak, Ankara’da varolan 60
bin palet kapasiteli yüksek otomasyon teknolojisine sahip tesisimizi yüzde 50
oranında büyütmek için hem inşaat hem de otomasyon sistemlerini içeren yaklaşık
20 milyon Avro’luk bir yatırım yapmaktayız.
Üçüncü olarak
ise özellikle perakende sektörü için tedarik zinciri sürelerini ve
maliyetlerini önemli derecede düşürecek bir lokasyon olan Aksaray’da hem
otomasyonel hem de konvansiyonel çözümler içeren bir lojistik merkezi
yatırımımız devam etmekte. Diğer taraftan inovasyon ve teknoloji
yatırımlarımıza da devam ediyoruz. Yoğun bir şekilde Endüstri 4.0 devrimine
hazırlanıyor, artık Ekol 4.0’ı konuşuyor onun için projeler yürütüyoruz.
Endüstri 4.0 stratejisinin sektörümüze inovasyon, katma değer ve
sürdürülebilirlik alanlarında önemli fırsatlar sunacağına inanıyoruz. Tüm
çalışmalarımızla sektörümüzün ufkunu açarak, ülkemiz ve dünya ekonomisine katkı
sağlamaya devam edeceğiz.
Borusan Lojistik
Genel Müdürü İbrahim Dölen
2016 yılında
genel ekonomik performansa baktığımızda ilk 6 ayda yüzde 4’ler seviyesinde
büyüyen bir Türkiye ile karşılaşıyoruz. Ancak Temmuz ayında ülke olarak
yaşadığımız ve hala yaşamaya devam ettiğimiz şoklarla farklı bir ekonomik
gerçeklik ile karşı karşıya kaldık. Yaşanan gelişmeler Türkiye’nin büyüme
ivmesine de etki etti. Ülke büyüme hızımız düşerek yılın ikinci yarısını yüzde
2,3 büyüme ile kapattık. Borusan Lojistik açısından 2016 Borusan Lojistik Genel
Müdürü İbrahim Dölenhedeflerin tutturulduğu bir sene oldu. 2016 yılını Türk
Lirası bazında yüzde 20 büyüme ile kapattık. Sene başında belirlediğimiz bu
hedefe ulaşmış olmak bizim adımıza sevindirici oldu. Bu noktada mevcut
müşterilerimizin düşen iş hacimlerini, kazanmış olduğunuz yeni müşterilerimizle
gidermemiz önemli bir yer tuttu. Öte yandan geçen yıl yapmayı planladığımız
yatırımlarımızı da gerçekleştirdik.
2016’da 3
temel yatırıma odaklandık. Bunlardan ilki limandaki araç sahamızın kapasitesini
250 bin adetten 350 bin adede çıkartmaktı. Bu kapsamda limanımızın saha büyütme
dolgu alanlarını Haziran ayı başında tamamladık. Limanımız şu an 350 bin araca
hizmet verebilir duruma geldi. Bir diğer yatırımımız ‘Proje Taşımacılığı’
alanında oldu. Türkiye‘de ilk defa kullanılan yeni bir ekipman ve alt yapılarla
birlikte yaklaşık 2.5 milyon dolarlık bir yatırımı hayata geçirdik. Mühendislik
çözümlerimizi yeni ekipmanlarımızla birleştirerek özellikle rüzgâr enerjisi
alanında farklılıkları müşterilerimize sunacağız. Son olarak İnovasyon ve Ar –
Ge çalışmalarımız üçüncü temel yatırım alanımızı oluşturdu. Özellikle inovasyon
ve Ar – Ge 2016 ajandamızda önemli bir yer tutuyordu. Bildiğiniz gibi 5746
sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun
çerçevesinde, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından “Ar – Ge Merkezi”
olarak Nisan ayında onay aldık. Ar – Ge merkezimizi kurduğumuz günden bugüne
100 milyon TL seviyesinde yatırım yapmıştık. Bu alandaki yatırımlarımıza
önümüzdeki dönemde aldığımız belgenin de sağladığı artan bir motivasyonla devam
edeceğiz.
Bu yıl
Türkiye yüzde 2-3’ler seviyesinde bir büyüme hedeflemekte. Ancak ön ekonomik
gelişmelerden okuduğumuz Türkiye 2017 yılında pozitif bir büyüme sağlayabilirse
çok şanslı olacağımızdır. Lojistik sektörü ise her şeye rağmen Türkiye
ortalamasının üstünde bir büyüme sergileyecektir.
Biz de
Borusan Lojistik olarak bütçelerimizi yüzde 3 ülke büyüme hedefimize paralel
olarak yaptık.
Önümüzdeki
dönem yapacağımız yatırımların 20 milyon dolarlık kısmı Ar – Ge ve İnovasyon
üzerine olacak. Yine önümüzde ki dönemlerde biri İstanbul’da diğeri İzmir’de
toplam 112 bin metrekare alana sahip iki depomuzu hizmete almayı planlıyoruz.
İnovasyon ve Ar – Ge konusunda 2017’de 8 farklı dijitalleşme projesi ve bir
yeni inovatif ürünümüz bulunuyor. Ar – Ge merkezimiz üzerinden yürüteceğimiz
çalışmalarımız sonucunda, şirket satışlarımızda ek yüzde 5’lik bir artış elde
etmeyi hedefliyoruz. Özetle, 2017 genelinde inovatif iş modelleri geliştirmeye
ve başarılı bulduğumuz projeleri başlatmaya odaklanacağız. Müşterilerimizin
kendi tedarik zincirleri içindeki lojistik maliyetlerini düşürebilmek veya
hızlandırabilmek, onlara yeni pazarlara girerken rekabet avantajı sağlayabilmek
önceliğimiz olacak.
Alışan
Lojistik Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Damla Alışan
1985 yılında
20 araçlık filo ile bir Uluslararası Nakliyat firması olarak kurulan Alışan
Group; bugün 31 yıllık tecrübesiyle bünyesinde başta Lojistik İnşaat, Sigorta
ve Kimyasal Yıkama sektörlerinde şirketler barındıran bir Şirketler Topluluğu
halini almıştır. Bu şirketlerden, 2005 yılında Hollandalı ortağı ile birlikte
kurmuş olduğu Alışan Den Hartogh; halen gelişmiş, modern ve çevreci tesisiyle
Türkiye‘de Kimyasal taşıyan ekipmanları Avrupa standartlarında modern
tekniklerle yıkamakta ve çıkan atıkları özel arıtma sistemleriyle bertaraf
ederek doğaya karışmasına engel olmaktadır.
Grubun
Lokomotif Şirketi Alışan lojistik; günümüzde ulaştığı 450 adet öz mal araç
filosu ile taşımacılık sektörüneAlışan Lojistik Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı
Damla Alışan yön veren önemli oyunculardan birisidir. Lojistik sektöründe
profesyonel anlamda verimli, güvenilir hizmet sağlayıcı ve aynı zamanda çözüm
ortağı sıfatıyla küresel pazarlarda faaliyet gösteren bir dünya markası olmak
için müşterilerine çözüm odaklı, kaliteli ve farklılık yaratan hizmetler
sunmaktadır. Başta kimya ve FMCG sanayi olmak üzere birçok alanında faaliyet
gösteren Alışan Lojistik’in; kimya sektörünün en önemli başlıklarından biri
olan tehlikeli kimyasalların elleçlenmesi, taşınması ve depolanması konusunda
çok ciddi bir uzmanlığı, altyapısı ve başarılı bir çalışma modeli
bulunmaktadır. Uluslararası Taşımacılık, Yurt İçi Dağıtım, Depo Antrepo
Operasyonları, Likit ve Enerji Lojistiği, Multimodel Taşımacılık Operasyonları
ve bunlara bağlı Katma Değerli Hizmetler üreten Alışan Lojistik; Entegre
Lojistik Hizmetleri alanında saygın ve büyük bir marka halini almıştır.
Ağırlıklı
olarak Gebze bölgesinde olmak üzere Gebze Güzeller OSB, Dilovası OSB ve Tuzla
Deri OSB’de lojistik merkezleri bulunmaktadır. Bunun yanı sıra; Gaziantep,
İskenderun, Adana, Mersin İzmir, Marmara Ereğlisi, Ayvalık, Konya gibi
noktalarda depo, aktarma merkezi ve çeşitli hizmet birimleri bulunmaktadır.
Mart ayı başı itibariyle ise Güzeller Organize Sanayi’de 20 bin paletlik yeni
bir depo açılışı daha gerçekleşmiş; yaz başında da Gebze Güzeller Organize
Sanayi Bölgesi’nde 15 bin palet kapasiteli yeni bir depolama tesisini devreye
almıştır. Bunlar ek olarak Alışan Lojistik;
son dönemde yurtiçi nakliye alanındaki dağıtım hizmetlerine Konya’da
açtığı yeni operasyon merkezini ve 5 bin palet kapasiteli 3 bin 500 metrekare
kapalı alan ve 5 bin metrekare açık alanı kapsayan yeni deposunu da eklemiştir.
Böylelikle toplam 255 bin palet depolama kapasitesi ile Marmara, Trakya, Ege ve
Çukurova Bölgesi’nden sonra, tüm İç Anadolu Bölgesi’ne hizmet vermeye
başlamıştır.
Çözüm odaklı,
kaliteli ve farklılık yaratan hizmetler için kurulduğu günden itibaren
yatırımlarına devam eden Alışan Lojistik; 2016 yılında da son yıllardaki büyüme
trendini devam ettirmiş ve yılı yüzde 20 büyüme ile tamamlamıştır. Bu
doğrultuda 2017 yılında da yine yaklaşık aynı düzeylerde bir büyüme hedefi
bulunmaktadır.
Arkas Holding
Lojistik Hizmetleri Grup Başkanı Diane Arcas
Geçen yıl
ulaştırma, depoculuk, forwarding şirketlerinin hepsini tek çatı altında
birleştirerek yarattığımız sinerji sayesinde operasyon süreçlerini daha hızlı
ve verimli hale getirdik.Tek merkezden güçlü takım çalışması ile verdiğimiz
hizmetler sayesinde karlılığımızı da artırdık.
Küresel
ekonomide yaşanan belirsizlikler ve yavaşlamaya rağmen yılın ilk dokuz ayında
geçen seneye kıyasla Arkas Holding Lojistik Hizmetleri Grup Başkanı Diane
Arcaskarlılıkta TL bazında yüzde 38 artış yakaladık, 2016 yılını bu oranla
kapatmayı, 2017 yılında da karlılığını korumayı hedefliyoruz. Büyük taşıma projelerine imza attığımız bu
yılın ardından 2017’de de gücümüzü ve farkımızı gösteren TANAP gibi referans
projelerimizin sayısını artırmak istiyoruz. Kapalı depo hizmetlerimizi
genişletmek ve konteyner taşımacılığına yönelik 30 çekici ve farklı iş
kollarına yönelik farklı özellikleri olan ekipman yatırımları yapmak da
gündemimizde.
Önemli
projelerimizden biri de demiryolu serbestleşmesi. Özel sektörde en fazla yük
taşıyan şirket olan AR-GÜ de serbestleşmeye hazırlanan şirketler arasında yer
alıyor.
Vagon
işletmecisi bir şirket olarak Türkiye’de ilk defa ECM (Bakımdan Sorumlu Kuruluş)
belgesini alan şirket AR-GÜ oldu. AR-GÜ’de EYS (Emniyet Yönetim Sistemi)
sertifikası ile ilgili çalışmalar da sürüyor. Filomuzdaki 706 vagonla 35 bin
ton taşıma kapasitemiz var. Dolayısıyla kapasite ile ilgili gerekliliği
hâlihazırda fazlasıyla yerine getiriyoruz. Ancak beklediğimiz lokomotif
yatırımına geçebilmek için TCDD altyapı kullanım ücreti, enerji kullanım
bedelleri gibi ekonomik dataların belirlenmesini bekliyoruz. Lokomotif yatırımı
yapıp kendimiz işletmeyi planlıyoruz. Özel sektörün kendi lokomotiflerini
almasıyla, havayolu yolcu taşımacılığında yaşandığı gibi bu sektörde de büyük
gelişmeler olacağına inanıyoruz. Diğer taraftan lokomotif siparişi verilmesi,
teslimi ve işletmeye başlanması iki seneyi bulacak. Bu noktada özel sektör
sistemini kurana kadar TCDD’nin geçiş sürecini nasıl planlayacağı da önemli.
Barsan Global
Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Çaptuğ
2016 yılı
ülkemizde sektörümüz için zorlu bir yıl oldu, özellikle yılın ikinci yarısından
sonra güney sınırımızda Barsan Global Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz
Çaptuğyaşananlar, terör olayları, dövizdeki dalgalanmalar ve yükseliş sektörü
etkileyen unsurlardı. Sektörümüz yılı geçen seneye göre az da olsa daralma ile
kapattı. Ancak, turizmden sonra en fazla hizmet ihracatı yapan lojistik
sektörünün Turquality kapsamına alınması sektör için 2016 yılının olumlu bir
gelişmesi olarak değerlendirilebilir.
2017 yılının
ilk çeyreğinde lojistik sektörü için eldeki verileri değerlendirdiğimizde
durağan bir ilk çeyrek ile karşılaşacağımızı düşünüyoruz. Türkiye’nin yaşadığı
bütün sıkıntıları güçlenerek aştığını düşündüğümüzde 2017’den temel beklentimiz
büyümenin sürdürülebilir olması yönünde. Barsan Global Lojistik olarak ülkemize
ve sektörün gelişimine olan inancımız tamdır. 2017 yılında büyüme hedeflerimizi
ve yatırım planlamamızı eksiksiz olarak uygulamaya devam edeceğiz. 19 ülke 56
lojistik merkezde yürüttüğümüz faaliyetlerimize 20 yeni merkez daha açarak
hayata geçireceğiz.
Gök-Bora
Lojistik Satış ve Pazarlama Direktörü Sefa Ezgin
2016 yılının
taşımacılık ve lojistik sektörü açısından zor bir yıl olduğunu söylemek yanlış
olmaz. Sektör, ülkemizde yaşanan terör saldırıları ve dış ticaret hacmindeki
dalgalanmalardan önemli ölçüde etkilenmiştir. Özellikle komşu ülkelerde ve
yakın coğrafyamızda yaşanan krizler, siyasi belirsizlikler ve güvenlik riskleri
sebebiyle yolların Gök-Bora Lojistik Satış ve Pazarlama Direktörü Sefa
Ezginkapanması, lojistik ve taşımacılık sektörünü ciddi anlamda etkilemiştir.
Bununla birlikte; 2016 yılında dış ticaret rakamlarında yaşanan gerilemeler
doğal olarak lojistik sektörü için de olumsuz sonuçlar ortaya koymuştur. Bu
duruma istinaden, sektör firmaları, ciro hedeflerini revize ederken, yeni pazar
arayışlarını bahsi geçen sıkıntılardan dolayı askıya almış ve birçok yabancı ve
yerli sermaye yatırım kararını ertelenmek zorunda kalmıştır. Diğer yandan,
uluslararası taşımacılık sektöründe yer alan global şirketler ise yeni
yatırımlardan ziyade tahsilatları zamanında yapabilme ve belirsizlikten oluşan
riski yönetme endişesine kapılmıştır.
2017 yılına
dair öngörülere bakıldığında, globalde ve Türkiye bazında yaşanan jeopolitik
gelişmeler ve güvenlik endişeleri sektörü olumsuz etkilemeye devam edebileceği
söylenebilir. Bu bağlamda, 2017 yılından beklentilerimiz, öncelikle siyasi
zeminde bir istikrarın sağlanması, komşularımızla yeniden iyi ilişkiler
kurulması ve Avrupa - Türkiye arasındaki anlaşmazlıkların orta vadede ortadan
kaldırılmasıdır. 2017 yılına dair sektörel bazda konuşmak gerekirse; petrol
fiyatlarının yükselmesiyle beraber maliyetlerin artması, altyapı eksiklikleri,
mevzuat sorunları ve gümrük kapılarında yaşanan sorunlar öncelikli gündem
maddeleri olacaktır. Bütün olumsuz koşullara rağmen Türkiye’nin potansiyelinde
çok dinamik bir ticaret ve yatırım ortamının varlığının giderek gelişmekte
olduğu hatırlamalıdır.
Gök-Bora
Lojistik, olarak, ana faaliyet alanımız olarak uluslararası kara taşımacılığı
alanının yanı sıra hava, deniz, proje ve depolama alanında hizmet
sağlamaktayız. 2016 yılında, yaşanan olumsuz gelişmelere rağmen satış rakamları
şirketimiz için önceki yıla kıyasla memnuniyet vericidir. 2016 yılı bizim için
var olan müşterilerimizi korumak ve müşterilerimiz için daha kolay ulaşılabilir
olma yolunda önemli adımlar atılmıştır. Bununla birlikte, uluslararası karayolu
taşımacılığında, hasar, kayıp ve çalıntıların da dahil edildiği hasarsızlık
oranı geçen yıllara göre büyük oranda iyileştirilmiştir. 2016 yılında hız
verdiğimiz, müşterilerimize daha kaliteli, sürdürülebilir, düşük maliyetli ve
verimli hizmet sunmamızı sağlayan intermodal yatırımlarına 2017 yılında da
devam etmeyi planlamaktayız. Her şeyden önemlisi doğa dostu bir taşımacılık
modeli olan intermodal ile karbondioksit salınımı en alt seviye indirmek ve
böylece çevre korunmasına katkıda bulunmak bizim için en önemli önceliklerden
birisi olmaya devam edecektir. 750 araçlık genç - çevreci filomuz, 500’ü aşkın
çokuluslu çalışanımızla, farklı sektörlerdeki müşterilerimize lojistik ve
tedarik zinciri çözümleri sunmaya devam edeceğiz. 2017’de daha yetkin, hizmet
çeşitliliği artmış, müşterilerine daha fazla katma değer üreten bir Gok-Bora
Lojistik ile yolumuza devam etmeyi arzuluyoruz.
Mars Logistics
Genel Müdürü Ali Tulgar
Sektörümüz
geçtiğimiz 2016’yı yüzde 4 ila 4,5’luk bir büyüme performansıyla kapattı. Bu
yılı, iyimser bir bakışla 2017’nin de ülke büyümesinin bir puan üzerinde yine
yüzde 4’lük bir büyümeyle kapatmasını bekliyoruz. Türkiye olarak içinde
bulunduğumuz coğrafya bizim için bazı zorluklara gebe. Yaşanan siyasi ve
ekonomik çalkantılar, güvenlik riskleri, ticaret yolları üzerinde olumsuz bir
etki yaratıyor. Karlılık bizim sektörümüzde sürdürülebilir büyüme açısından
kritik bir öneme sahip. Sektörümüzde karlılık 5 yıl öncesine kadar yaklaşık
yüzde 10 civarındaydı. Bu rakam bugün yüzde 4’ün altına kadar düşmüş bulunuyor.
Bu durum şirketlerin yaşama şansını düşürüyor. Riskleri azaltmak için yenilikçi
bir anlayışla faaliyetleri sürdürmek gerekmektedir. Sektörde farklılık
yaratmak, maliyetleri düşürmek, inovatif çözümler üretmek şart. Özellikle son
bir yıldır yaşanan krizler kâr marjının azalmasına sebep oldu. Bu durum sadece
Türkiye’yle sınırlı değil. Ülkemizin bulunduğu coğrafyadaki güvensiz ortam da
lojistik sektörünün potansiyeline ulaşmasını engellemektedir.
Sektörün yanı
sıra, 2016 yılı Mars Logistics açısından olumlu geçti. Yılı yüzde 12’lik bir
büyüme ve 250 milyon Mars Logistics Genel Müdürü Ali TulgarAvro ciroyla
kapatıyoruz. İhtiyaçlarımız doğrultusunda filo ve depolarımıza yatırım yaptık.
Geride bıraktığımız yılda birçok yenilikle sektörümüzde öncü olma rolümüzü
sürdürdük. 2016’da yetkilendirilmiş yükümlülük ve FORS belgelerini aldık.
Ayrıca Milkrun hizmeti vermeye başladık. Almanya-Giengen arasında başlattığımız
tren seferleri de markamız adına 2016 yılındaki önemli gelişmelerden birisiydi.
Öte yandan Bursa, İzmir ve Mersin ofislerimiz de yeni yerlerine taşındı.
Avrupa’nın yanı sıra Asya pazarına da açıldık. 2017’de de yüzde 12 oranında
büyümeyi hedefliyoruz.
Bu yılın ilk
çeyreğinde Hadımköy’deki yeni lojistik merkezimizi hizmete sokacağız. Bu yeni
tesise 30 milyon Avro’luk bir yatırım yaptık. Almanya-Türkiye ve
Lüksemburg-Türkiye arasındaki yeni Intermodal hattımızı 2017’de daha da
geliştireceğiz. Başka bir güzergahta da yeni bir Intermodal servisi için
fizibilite çalışmalarını sürdürüyoruz. Ayrıca filomuza da 20 milyon Avro’luk
yatırım yapacağız. İstanbul-Anadolu yakasında da bir lojistik merkezi inşa etme
planımız var. Mars Logistics olarak “yeşil lojistik” kavramına çok önem
veriyoruz. Intermodal taşıma sistemimizle çevreci ve sürdürülebilir bir dünya
yaratmaya katkı sağlıyoruz. Bu katkımızı daha da artırarak sürdüreceğiz.
Sektörümüzde
farklı taşıma yollarına göre farklı sorunlar oluşabiliyor. Denizyolundaki en
büyük sorunumuz, coğrafi konumumuzun gücüne, 3 tarafımızın deniz olmasına
rağmen limanlarımızın Avrupa’daki seviyede olmaması. Tren taşımacılığı
konusunda coğrafi içyapımızın engebeli oluşu sebebi ile ray sisteminin tüm
yurda yeterli düzeyde ulaşamamış olması istenen oranda tren taşımacılığının
kullanılmasını engellemektedir. Kara taşımacılığı ise ülkemizin Avrupa’nın en
büyük filolarından birine sahip olması sebebi ile önemli bir konumdadır. Ancak
filomuzun gücü Avrupa tarafından uygulanan geçiş belgesi sınırlandırmaları ile
ciddi anlamda performans kaybına uğramaktadır. Aynı zamanda ithalat - ihracat
arasındaki hızlı değişen araç talebi dengesizlikleri de navlun dengesinin
düzenli gitmesini engellemektedir. Bunun sonucunda hizmet sağlayan ve hizmet
alan taraflar senelik hedeflerini tutturmada ciddi zorluklar yaşamaktadırlar.
Bir önceki sorunlarda da değindiğimiz gibi öncelikli olarak bir master plan
oluşturmamız gerekiyor. Son olarak bizi etkileyen bir diğer durum da
coğrafyamızdaki negatif ortam. Bu krizlerin aşılmasıyla Türkiye, lojistik
sektöründe çok önemli başarılara imza atacaktır.
Kaynak:
kargohaber.com