Tank
operatörleri, “içine mülteciler giriyor” gerekçesiyle demiryoluyla Kapıkule’den
çıkış yapamıyor. Mültecilerin mühürlü tank konteynerlere de girebilmesi, TCDD
ve Gümrük Muhafaza Müdürlüğü’nün zafiyeti olarak açıklanıyor.
İhracata yine
Kapıkule engeli. Hafta sonu uzayan TIR kuyruklarına kaçak mülteci girdiği
gerekçesiyle çıkış yapamayan tank konteynerleri de eklendi. Yaklaşık 15 gün
önce tank konteynerlerinin içine saklanarak Macaristan’a kadar giden kaçakların
ortaya çıkmasıyla gündeme gelen sorun giderek büyüyor.
Konuştuğumuz
bir tank operatörü yetkilisi, TCDD ve Gümrük Muhafaza Müdürlüğü’nden sorunun
çözümü için daha hassas davranmaları gerektiğinin altını çizerek şöyle konuştu:
“Tüm
önlemlerimizi aldığımız halde kimyasal tankların içine giriyorlar. Geçtiğimiz
günlerde Kapıkule’ye gelmeden 17 mülteciyi yakaladık ve çıkardık. TCDD ve
Gümrük Muhafaza Müdürlüğü’nü uyardık. Kapıkule’de X-Ray cihazı yok alınırsa
faydalı olacağını düşünüyoruz. Geçenlerde bir konteynerde 5 kişi yakalandı,
içinde 500 bin Euro’luk yük vardı, yükün yarısını boşaltıp girmişler.
Boşaltılan yük de kayıp. Biz bu konteynerin Kapıkule’ye sapasağlam geldiğini
biliyoruz. Yani TCDD ve Gümrük Muhafaza’nın kontrolünde olan bir durum.
Yetkililerden daha sağlıklı kontroller yapmalarını istiyoruz.”
Kaçaklar
içerden bilgi mi alıyor?
Tüm riskleri
alarak tank konteynerlere giren kaçakların oldukça donanımlı ve bilgi sahibi
olduğunu kaydeden yetkili şöyle devam etti: “Mühürlü konteynerin arkasına bir
cıvata takıyorlar, ellerinde gres yağına kadar malzeme var. Mülteciler hava
alsın diye çelik uçlu bir matkapla deliyorlar. Çok donanımlı bir yapıyla karşı
karşıyayız. Bunda görevlilerin de ihmali olduğunu düşünüyoruz. Bu yüzden çıkış
yapamıyoruz. Bu hafta sadece 45’lik konteynerlerle çıkış yapacağız. Tank
konteynerler için sorun çözülene kadar bekleyeceğiz. Deniz yoluyla gidilse aynı
olay onların da başına gelecektir. Çıkışları durduruyoruz diyene kadar kimse
yerinden kıpırdamadı. Bir demiryolu operatörü olarak çözüm bekliyoruz. Sorun,
hem TCDD, hem de Gümrük Muhafaza’dan kaynaklanıyor. Biz gerekli önlemleri
aldık, kontrollerimizi yapıyoruz. Sonuçta olan Türk ihracatçısına ve sanayiciye
oluyor. Birçok firma bu sorunu yaşadı. İşin bir ilginç yanı da ithalat
konteynerlerine girmemeleri. Hangi konteyner nereye gidiyor, ne malzeme var
kişilerin bilgisi dahilinde. Bazen yanıcı tanklara da giriyorlar. Bu tanklar
kapalı devredir. Kapağı açtığınızda içindeki amonyak havayla temas ettiği için
sertleşip donar ve yurtdışındaki yıkanma bedeli 4.500 Euro. Boş bile olsa o
bedeli ödüyorsunuz. Hiçbir tank operatörü bu ekstra masrafı kabul edemez,
etmez.”
Kaynak:
lojiport.com