Türkiye
ekonomisinin lokomotif şehirlerinden birisi olan Bursa, 2023 yılı için
belirlenen 500 milyar dolarlık ihracat hedefine 75 milyar dolarlık bir katkı
sunmayı hedefliyor. Bölgede lojistik sektörünün gelişimi için gerekli eylem
planını hazırladıklarını belirten Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu
Başkanı İbrahim Burkay, öncelikli olarak belirledikleri üç hedefi; lojistik
zirvesi düzenlenmek, lojistik merkez oluşturmak ve sektörün nitelikli elaman ihtiyacının
karşılanması için sürekli eğitim merkezi kurmak olarak açıkladı.
Üretim üssü
konumundaki Bursa’nın Türkiye ekonomisindeki potansiyelini nasıl
değerlendiriyorsunuz?
Bursa, tarihi
kültürel mirası, doğal kaynakları ve yerel kabiliyetleri ile Türkiye
ekonomisinin lokomotifidir. Tekstille başlayan otomotiv, makine, kimya ve gıda
sektörlerinde hızla büyüyen güçlü bir ticaret ve sanayi şehriyiz. Ortak aklın
hâkim olduğu, tüm dinamiklerin Bursa paydasında buluştuğu ve geleceğine emin
adımlarla yürüyen bir kent kimliğine sahibiz. Bu güçlü sinerji, Bursa’mıza
bugüne kadar başardıklarından çok daha fazlasını gerçekleştirme fırsatı
sunuyor.
Bizler, bir
taraftan konvansiyonel sektörlerimizde nitelikli ve katma değerli üretimin
gelişmesini sağlarken, diğer taraftan da uzay, havacılık, savunma ve raylı
sistemler gibi yüksek teknolojili ve yeni nesil sektörlerimizin merkezi olmayı
hedefliyoruz. Firmalarımızda bu üretim altyapısı ve kabiliyeti var. BTSO
öncülüğünde başlattığımız kümelenme ve Ur-Ge projeleri ile firmalarımızın sahip
oldukları bu potansiyeli ortaya çıkarmak adına çok önemli adımlar attık. Bu
projelerde 500’ün üzerinde firma, Odamızın liderliğinde geleceğe hazırlanıyor.
Tüm bu
çalışmalarla birlikte Türkiye’nin ilk organize sanayi bölgesini hayata geçirme
vizyonuna sahip olan Bursa, yüksek teknolojili üretim ve ihracat hedefleri
doğrultusunda TEKNOSAB gibi dev bir projeye de kavuşuyor. Yaklaşık 25 milyar
dolarlık bir yatırım öngörüsüyle hazırladığımız TEKNOSAB, Ar-Ge, tasarım ve
mükemmeliyet merkezleri, lojistik imkanları ve üretim altyapısı ile ülkemizin
ihracatına 40 milyar dolarlık bir katkı sağlayacak. Böylece Bursa büyüyecek,
Bursa büyürse Türkiye büyüyecek.
EN FAZLA
İHRACAT YAPAN 2. KENT
Bursalı
firmaların ihracatını güçlendirmeye yönelik çalışmalarınız hakkında bilgi verir
misiniz?
Yıllık
ortalama 12,5 milyar dolarlık ihracat gerçekleştiren Bursa’mız Türkiye’nin en
fazla ihracat yapan 2. kenti durumunda. Ancak bizler bugüne kadar
başardıklarımızı yeterli görmüyoruz. Yeni pazar arayışlarımız sürerken mevcut
pazarlardaki konumumuzu güçlendirmeyi hedefliyoruz. Bu kapsamda 3 yıldan bu
yana sürdürdüğümüz “Küresel Fuar Acentesi Projesi” ile 80’i aşkın fuar
organizasyonuna katıldık. Yüzlerce işadamımız ise ilk kez pasaport çıkartarak,
yurtdışı tecrübesi kazandı. Bu fuarlar kapsamında 4 bin üyemizi dünyanın en
prestijli fuarlarına taşıdık. Aynı şekilde ‘Ticari Safari Projesi’ ile 70’i
aşkın ülkeden 8 bin 500 civarında kişiden oluşan alım heyetlerini Bursalı
firmalarımızla bir araya getirdik. Türkiye’de en fazla Ur-Ge projesi geliştiren
ve bu projeleri aynı anda yürüten kurumuz. Firmalarımıza eğitim, danışmanlık,
tanıtım ve yurtdışı fuar destekleri için 150 milyon TL’lik kaynak oluşturduk.
Tüm bunlarla
birlikte kentte yeni nesil fuar organizasyonları ile firmalarımızın üretimdeki
gücünü ve ihracat potansiyelini geliştirmekteyiz. Hazırladığımız tanıtım ve
işbirliği platformları Bursa’mızın ticaretine de yansıyor. Bursa’nın Kasım ayı
ihracatı Türkiye ortalamasının 3 katından fazla arttı. Son 2 yılda Bilecik ve
Eskişehir’in toplam ihracatçısı kadar yeni ihracatçı kazandık. 2023 yılında
ülkemizin 500 milyar dolarlık ihracat hedefine 75 milyar dolarlık bir katkı
sağlamayı hedefliyoruz.
Lojistik
sektörü, ekonomiyi nasıl etkiliyor, sanayicinin rekabet gücüne ne oranda katkı
sunuyor?
Dünya
ticareti teknolojik gelişmeye bağlı olarak sürekli bir değişim ve dönüşüm
içerisinde. Yatırım, ticaret ve ulaşım zincirinin sağlıklı çalışması,
rekabetteki yerinizi de belirler. Günümüzde firmalarımızın en önemli beklentileri
arasında mal ticaretinin hızlı ve güvenli bir şekilde yapılmasıyla birlikte
sağlayacağı maliyet avantajları gelmektedir.
Bugün
yaklaşık 25 milyar dolarlık dış ticaret hacmine sahip olan Bursa’mızın
ticaretini, sadece 6 yıl sonra tam 6 katına çıkarmayı hedefliyoruz. Bursa 2023
yılında 145 milyar dolarlık dış ticaretin döndüğü bir şehir olacak. Bizim de
kurgumuzu bu hedefler doğrultusunda şekillendirmemiz gerekiyor.
Dünya ile
rekabette bulunduğumuz coğrafya itibariyle önemli bir avantaja sahibiz. Asya
ile Avrupa arasında önemli bir geçiş noktasındayız. Ancak hala mal
ticaretimizde karayolu kullanım oranımız yüzde 76 seviyesinde. Oysa Avrupa’daki
rakiplerimizin mal ticaretinde karayolu kullanım oranı yüzde 45’lerde. Bu durum
hem şirketlerimizin maliyetlerinde ciddi artışlara neden olmakta; hem de her
geçen gün büyüyen Bursa’da şehir trafiğini zorlamakta. Ülkemizin ticaret ve
sanayi merkezi Bursa’nın karayolu ile birlikte deniz, hava ve demiryolu
taşımacılığını da aktif olarak kullanması gerekiyor.
Sanayimizdeki
dönüşümün sembolü olan TEKNOSAB’ı, yüksek teknolojili üretim hedeflerimize
sağlayacağı katkılarla birlikte, içerisinde barındıracağı lojistik merkezle de
örnek bir yapıda kurgulamaktayız. TEKNOSAB’da hayata geçireceğimiz Lojistik
Merkez, entegre ulaşım ağıyla firmalarımıza rekabette önemli avantajlar sağlayacak.
HAVA KARGO
TAŞIMACILIĞI İÇİN HAREKETE GEÇİLDİ
Bursa
sanayicisi ve ihracatçısının lojistik alandaki kozunu güçlendirmek için
özellikle hangi alanlarda çalışmalar yürütüyorsunuz?
BTSO olarak
stratejik alanlarda 20 sektörel konsey oluşturduk. Ortak akıl doğrultusunda
sektör temsilcilerimiz, akademisyenlerimiz ve kamu kurumlarının ilgili
birimlerinden temsilcileri bir araya getirdiğimiz bu konseylerimizden biri de
Lojistik Konseyimiz oldu. Konseyimizin lojistik sektörünün gelişimi adına
gerçekleştirdikleri çalışmalar doğrultusunda eylem planlarımızı belirledik. Bu
kapsamda; Bursa’da lojistik zirvesi düzenlenmesi, lojistik merkez oluşturulması
ve sektörde nitelikli elaman ihtiyacının karşılanması için sürekli eğitim
merkezi kurulması öncelikli eylem planlarımız arasında yer almakta. Tüm bu
çalışmalarla birlikte Bursa'da hava kargo taşımacılığının da bir an önce
başlatılması için BTSO olarak çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Yenişehir Havalimanı’mızdaki
kargo depolarını hayata geçirerek, Bursa’da hava kargo taşımacılığını da
başlatmayı hedefliyoruz.
Bursa’nın
üretim ve sanayi konusundaki potansiyeli hakkında önemli açıklamalarda
bulundunuz. 19 yıldır Bursa iş dünyasının profilini yansıtan ‘İlk 250 Büyük
Firma Araştırması’nın sonuçlarını bizimle paylaşır mısınız?
Yaptığı
ihracatla 112 ülkeyi geride bırakan Bursa, önceki yıllarda olduğu gibi 2015’te
de ülkemizin sürükleyici gücü olmayı sürdürdü. Kentimiz iş dünyasının büyük
gayretleri neticesinde Türkiye’mizin yaşadığı düşüşlerden Bursa’mız nispeten
daha az etkilendi. 19 yıldan bu yana gerçekleştirdiğimiz Bursa’da ilk 250 büyük
firma araştırmamız, işletmelerimizin performansını ortaya koyarken, kent ve
ülke ekonomisi için önemli bulgular sundu. Buna göre Bursa ekonomisinin
lokomotif sektörleri tekstil ve hazır giyim, otomotiv yan sanayi, gıda, tarım
ve hayvancılık, makine ve teçhizat ile metal sektörlerimiz olmaya devam etti.
Bu 5 sektörün sanayimiz içindeki payı 2015’te yüzde 75’e kadar yükseldi.
2015 yılında
firmalarımızın ürettikleri katma değerde yüzde 30’a yakın bir sıçrama
gerçekleşti. Bu artış, kent olarak yüksek katma değerli çalışmalara öncelik
vermemizin sonucu oldu. Bursa’daki ilk 250 firmamızın vergi öncesi dönem
kârları da 4,7 milyar TL’ye yükseldi. 229 firmamızın kârlılıkla kapattığı 2015
yılı, araştırmaya başladığımız tarihten bu yana en fazla firma sayısı ve en
yüksek kârlılık düzeyi olarak kayıtlarımıza geçti.
‘250 Büyük
Firma’ araştırmamızda ciro büyüklüğüne göre Bursa’da ilk 10’a giren
firmalarımız sırasıyla; Tofaş, Oyak Renault, Bosch Sanayi ve Ticaret AŞ, CLK
Uludağ, Borçelik, Sütaş, Aknur Döviz, Ecza Koop, Türk Prysmıan ve Özdilek’ten
oluştu. Katma değere göre ilk 10 firma ise sırasıyla; Bosch, Tofaş, Oyak
Renault, Korteks, Aunde Teknik, Özdilek, Sütaş, Borçelik, Boyteks ve
Componenta’dan oluştu. Öz sermayelerine göre ilk 10’daki firmalarımız ise; Oyak
Renault, Tofaş, Gemlik Gübre, Korteks, Bosch, Zorlu Enerji, Borçelik, Boyteks,
Sütaş ve Özdilek’ten oluştu. Net aktifine göre ilk 10 sırada yer alan
firmalarımız ise; Tofaş, Bosch, Oyak Renault, Gemlik Gübre, Zorlu Enerji,
Korteks, Uludağ Elektrik, Karsan, Özdilek ve Borçelik. 2015 yılı dönem kârına
göre ilk 10 sırada yer alan firmalarımız ise; Oyak Renault, Tofaş, Aunde
Teknik, Korteks, Borçelik, Boyteks, Sütaş, Gemport, Ormo ve Gemlik Gübre’den
oluştu. Bursa’da 2015 yılı içerisinde en fazla ihracat yapan firmalarımız ise
sırasıyla; Oyak Renault, Tofaş, Bosch, Componenta, Aunde Teknik, Yeşim, Yazaki,
Boyteks, Türk Prsymian ve Barsan Global Lojistik firmamız oldu. Geçtiğimiz yıl
en fazla istihdam sağlayan firmalarımız ise sırasıyla; Bosch, Tofaş, Oyak
Renault, Özdilek, Sütaş, Ar Güvenlik, Köfteci Yusuf, Aunde Teknik ve Yeşim
Tekstil oldu. Üretimden yaptıkları satışlara göre yaptığımız sıralamaya göre
ise ilk 10 sırayı; Oyak Renault, Tofaş, Bosch, Borçelik, Sütaş, Türk Prysman,
Karsan, Componenta, Beyçelik Gestamp ve Martur aldı.
Kent ve ülke
ekonomimize yüksek düzeyde katkı sağlayan, Bursa’mızı hedeflerimize taşımak
adına var gücüyle çalışan tüm firmalarımıza sizlerin vasıtasıyla bir kez daha
şükranlarımı sunuyorum.
Kaynak:
lojistikhatti.com