TİM Başkanı
Mehmet Büyükekşi, lojistik sektörünün yaşadığı üç temel sorun olan;
gümrüklerdeki fazla mesai ücreti, kurumlar arası çalışma saati uyumsuzluğu ve
iç gümrüklerle ilgili sorunların çözümü için Ulaştırma Koordinasyon Kurulu
kuracaklarını açıkladı.
Ekonomi
Bakanlığı koordinasyonunda Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından
düzenlenen “İhracat Zirvesi 2016”da Türk ihracatının sorunlarını masaya
yatırıldı ve 2023 hedefine ulaşmada yeni açılımlar tartışıldı. Zirvede
düzenlenen “Lojistik ve Gümrük Paneli”nde sektörün sorunlarına çözüm için somut
adım atıldı. Uluslararası lojistik sektörünün gümrüklerdeki mesai ücreti,
kurumlar arası çalışma saati uyumsuzluğu ve iç gümrüklerle ilgili sorunların
çözümü için Ulaştırma Koordinasyon Kurulu kurulacak.
2017
İHRACATTA ATILIM YILI OLACAK
Başbakan
Binali Yıldırım ve Bakanların ihracatın sorunlarını yüz yüze dinlediği zirvede
konuşan TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, son dönemde Hükümet tarafından ihracatı
desteklemek için atılan adımların memnuniyet verici olduğunu ifade etti.
Büyükekşi, “2017'yi önemli bir sıçrama dönemi olarak ilan edelim. 2017 bizim
için çok önemli bir ivme yılı olsun. Biz bunu başarabilir miyiz?
Cumhurbaşkanımız ve Başbakanımızın destekleriyle, Hükümetimizin attığı büyük
adımlarla, fedakar ihracatçılarımızla başarırız. İnanır ve istersek tekeden süt
bile çıkaracak bir milletiz biz. Bu hedefe ulaşmak için koşacağız. Dünyayı
fellik fellik dolaşacağız. Dolaşacağız ki nasibimizi bulalım” dedi.
İhracat
hedeflerine ulaşmak için üretimle birlikte tasarımı, yüksek teknolojiyi,
inovatif fikirleri ve yüksek katma değerli Türkiye markasını kimseye ihtiyaç
duymadan hayata geçirebilecek bir yapıyı birlikte inşa etmeleri gerektiğini
vurgulayan Büyükekşi, sözlerini şöyle sürdürdü: “Şükürler olsun ki içinde
bulunduğumuz ve kaderimiz olan bu coğrafya bize sınırsız bir güç sunuyor. Bu
gücü en iyi şekilde kullanmalıyız. Ağaçlarla uğraşırken ormanı asla gözden
kaçırmamalıyız. Avrupa'ya, Ortadoğu'ya, Asya'ya ve Afrika'ya ihracatımızı hızlı
bir şekilde artırmalıyız. Artık daha büyük işler başarmak için yeniden harekete
geçmemiz gerekiyor. Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün dediği gibi; Kendiniz için
değil, bağlı bulunduğunuz ulus için el birliği ile çalışınız. Çalışmaların en
yükseği budur.”
ULAŞTIRMA
KOORDİNASYON KURULU OLUŞTURULACAK
TİM Başkanı
Mehmet Büyükekşi, Zirvede düzenlenen Lojistik ve Gümrük Paneli’nde yaptığı
konuşmada ise lojistik sektörünün mesai ücreti, kurumlar arası uyumsuzluk ve iç
gümrüklerle ilgili sorunların çözümü için Ulaştırma Koordinasyon Kurulu
kuracaklarını söyledi. Bu kurula TİM’in bir kişi vereceğini, Ekonomi, Maliye ve
Gümrük ve Ticaret Bakanlıklarından birer kişi isteyeceklerini aktaran
Büyükekşi, bu konuda gerekirse haftalık toplantılarla sorunun hızla çözmeyi
hedeflediklerini kaydetti.
SÜREÇ
KISALIRSA İHRACAT ARTAR
Gümrük ve
Ticaret Bakanlığı Müsteşarı Cenap Aşcı da, Ulaştırma Koordinasyon Kurulu’nun
sekretaryasını bakanlık olarak üstlenebileceklerini belirterek öneriye destek
verdi. Aşcı, komşu ülkelerde yaşanan karışıklıkların da etkisiyle Türkiye’nin
Lojistik Performans Endeksi’nde iki sıra gerilediğini ancak yeniden üst
sıralara çıkarmak için projeler hayata geçireceklerini vurguladı. Gümrük
süreçlerini ihracatçılar için iyileştireceklerini belirten Aşcı, şu anda bir
malın gümrüklerden geçmesinin 4 günü bulduğunu, bu sürenin 2 güne
indirilmesiyle ihracatın artırılabileceğini vurguladı. Fazla mesai ücretleriyle
ilgili sorunların giderilmesi için çalıştıklarını aktaran Aşcı, “2017 yılında
sınır kapılarında Türk tırlarından alınan ancak yabancı araçlardan alınmayan
fazla mesai ücretlerini Türk firmaları lehine olacak şekilde kaldıracağız.
Kurumlar arası işbirliği için gümrük makamları olarak tek yetkili olacağız,
hizmet veren birimlerin senkronize şekilde çalışılabilmesi için görüşmeleri
devam ettiriyoruz, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı olarak eksikliklerimizin
farkındayız ve bu alanları iyileştirmek için projelerimize devam ediyoruz”
dedi.
LOJİSTİK
SEKTÖRÜNÜN ÜÇ SORUNU
Panelde
konuşan Uluslararası Nakliyeciler Derneği Başkanı (UND) Başkanı Çetin Nuhoğlu
ise, lojistik sektörünün 3 temel sorununu sıraladı. Nuhoğlu, gümrüklerde
çalışan personelin fazla mesai ücretlerinin sektör üzerinde ciddi bir maliyet
unsuru oluşturduğunu söyledi. Gümrüklerle ilgili çalışan kurumların
mesailerinin bir birleriyle uyuşmadığını vurgulayan Nuhoğlu, “Her kurumun işe
başlangıç-iş bırakma, yemek ve mola saatleri farklı. Birinde işinizi
bitiriyorsunuz, diğeri tatile çıkıyor” dedi. UND olarak yaptıkları çalışmada
Kapıkule sınır kapısında harcanan 100 dakikanın yalnızca 7 dakikasının verimli
harcandığını belirten Nuhoğlu, bu yüzden ciddi kayba uğradıklarını kaydetti.
Nuhoğlu, dış ticarette malların hem ülke içindeki gümrüklerde hem de kapıda
kontrol edilmesinin lojistik ve zaman açısından sıkıntı yarattığını aktardı.
İHRACATCI
İÇİN TEHLİKE ÇANLARI ÇALIYOR
Ekol Lojistik
Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Musul da Türkiye’nin, ihracatın önündeki mevzuat
engelini süratle giderememesi halinde yurtdışına ticarette geri kalacağını,
incir ve fındık dışında ürün satmakta zorlanacağını söyledi. Musul, “Gümrük
Bakanlığı ihracatımızın iyileşmesi için pratik çözümleri süratle devreye
almalı. İhracatın önündeki mevzuat engelini süratle kaldırmazsak ihracatımız
için tehlike çanları çalıyor” dedi.
23 HEDEF
PAZAR İLE STA ÇALIŞMASI YÜRÜTÜLÜYOR
“İhracat
Zirvesi 2016”da düzenlenen “İhracatta Yeni Pazarlar” oturumunda konuşan Ekonomi
Bakanlığı Müsteşarı İbrahim Şenel, Dünya Ticaret Örgütü’ne bildirilmiş 600’ün
üzerinde Serbest Ticaret Anlaşması (STA) bulunduğunu, bunun 419’unun yürürlükte
olduğunu söyledi. Dünya ticaretinin %82'sini STA’ların, ’unu Gümrük
Birliği’nin, %8’ini ise tercihli ticaret anlaşmalarının şekillendirdiğini
vurgulayan Şenel, bu çerçevede hem bölge ülkeleri hem de menfaatleri gereği
ülke ihracatını artırmak için STA’lar konusunda çalışmalar yürüttüklerini
anlattı. Şenel, başta Japonya ve Meksika olmak üzere dünyanın önemli pazarları
ve ekonomileri ile 23 Serbest Ticaret Anlaşması (STA) müzakereleri yürütüldüğünü
bildirdi.
E-TİCARET
OSB’Sİ OLUŞTURULSUN
İhracat
Zirvesi 2016’da düzenlenen ‘Dijital Dönüşüm ve e-ticaret’ başlıklı panelde
konuşan sefamerve.com CEO’su Metin Okur devletten e-ticaret OSB’si
oluşturmasını beklediklerini ifade etti. E-ticarette en büyük maliyetin
depolama alanında olduğunu vurgulayan Okur, “OSB ile toplu kargo satın alması
yapmak istiyoruz. E-ticaret firmalarını toplu olarak birleştirirsek, toplu
kargo çıkışı yapabiliriz. Bir ihracatçı olarak tek başına bana maliyeti 15
euro. Toplu alırsak ve AB’ye kargo bedava dersek, Avrupa’ya çok miktarda mal
satarız. Bir kişiden 100 euro almaya çalışıyoruz” dedi.
Alibaba.com
Türkiye CEO’su Cüneyt Erpolat ise, Türkiye’nin e-ticarette bir marka çıkarmak
için uygun bir ülke olduğunu söyledi. Erpolat, şunları söyledi: “Alibaba. com,
dünyada internetin bile doğru dürüst olmadığı 1999 yılında e-ticarete inandı.
Geçen 16 yılda dünyanın bir numarası oldu ve 300 milyar dolar büyüklüğe erişti.
Türkiye’den de e-ticarette bir marka çıkma ihtimali var. Türkiye e-ticaret için
uygun bir toprak. Doğru adımlar ve devlet desteği ile olması mümkün.”
Intel Türkiye
CEO’su Burak Aydın da “Hollanda, 873 bin tarım istihdamı ile yılda yaklaşık 90
milyar dolar ihracat yapıyor. Türkiye olarak milyonlarca tarım işçisine sahibiz
ama ihracatımız 20 milyar dolar. Hollanda tarımda makineleşme ve teknolojiyi
çok iyi kullanıyor ve maksimum verim alıyor. Bizim de Hollanda gibi e-dönüşümün
nimetlerinden faydalanmamız lazım” dedi.
Kaynak:
lojistikhatti.com