Türkiye'nin,
bölgesel ve kıtalar arası ticarette bir köprü konumuna gelebilmesi amacıyla
yapılması planlanan dev ulaşım projeleri damga vuracak.
Uluslararası
ana ulaşım koridorlarının üzerinde yer alan Türkiye'nin, bölgesel ve kıtalar
arası ticarette bir köprü konumuna gelebilmesi amacıyla yapılması planlanan dev
ulaşım projelerinden bazıları hizmete alınırken, bazılarının temelinin atılması
planlanıyor. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi'nden 1915 Çanakkale Köprüsüne,
3 Katlı Büyük İstanbul Tünelinden Kanal İstanbul'a kadar pek çok proje hayata
geçirilecek.
Bakü-Tiflis-Kars
Demiryolu Projesi
"Demir
İpek Yolu" olarak da adlandırılan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi'nin
bu yılın ilk yarısında hizmete açılması planlanıyor. Bakü-Tiflis-Ceyhan ve
Bakü-Tiflis-Erzurum projelerinden sonra her üç ülkenin gerçekleştirdiği üçüncü
büyük projede, hat işletmeye alındığında 1 milyon yolcu ve 6,5 milyon ton yük
taşınabilecek. 2034 yılında proje hattı üzerinde 3 milyon yolcu ve 17 milyon
yük taşıma kapasitesine çıkılması planlanıyor.
DENİZE
YAPILACAK 2. HAVALİMANI 2 MİLYON YOLCUYA HİZMET VERECEK
Dünyanın
üçüncü, Türkiye'nin ikinci deniz üzerine yapılacak havalimanı olan Rize-Artvin
Havalimanı ihalesi, bu yıl içinde tamamlanacak. Rize merkeze yaklaşık 34
kilometre, Trabzon merkeze yaklaşık 105 kilometre ve Artvin sınırına 75
kilometre uzaklıktaki Yeşilköy ve Pazar sahili mevkisine inşa edilecek
havalimanının, 3 bin metreye 45 metrelik pisti, 265 metreye 24 metrelik taksi
yolu denilen bağlantı yolu ve 300 metreye 120 metrelik de apronu olacak.
Havalimanı için yaklaşık 25 milyon ton taş dolgu olmak üzere toplam 88,5 milyon
ton dolgu yapılacak. En derin yeri 22 metre olmak üzere ortalama 17 metrelik
bir dolgu oluşturacak.
Havalimanı,
terminal binası ve diğer üst yapı tesisleriyle yılda 2 milyon yolcuya,
Türkiye'nin 56. havalimanı olarak hizmet verecek.
MEGA PROJENİN
ETÜT İHALESİ SONUÇLANDIRILACAK
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğünce 3
katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi'nde ön yeterlilik alan 6 firma, 15 Şubat'ta
mali ve teknik tekliflerini sunacak. 2017 yılında tamamlanması planlanan
projenin etüt, proje ve mühendislik hizmetleri kapsamında, karada ve denizde
derin sondaj çalışmaları yapılarak, zemin verileri belirlenecek. İhale
sürecinin ardından 1 yıl içinde mühendislik projelerinin tamamlanması
planlanıyor. İstanbul Boğazı'nın altından geçecek söz konusu tünelde, tek tüpte
hem karayolu hem de demiryolu bulunacak. Tünelde, orta katta geliş ve gidiş
olmak üzere demiryolu, üst ve alt katta da lastik tekerli araç geçişine uygun
iki şeritli yol yer alacak. Büyüklüğü ve kapsamıyla dünyada ilk olacak projenin
birinci ayağı, Avrupa yakasında E-5 aksında İncirli'den başlayan ve İstanbul
Boğazı'ndan geçerek Anadolu yakasında Söğütlüçeşme'ye kadar uzanan yüksek
kapasiteli ve hızlı metro sisteminden, ikinci ayağı ise Avrupa yakasında TEM
otoyolu aksında Hasdal kavşağından başlayan ve İstanbul Boğazı'ndan geçerek
Anadolu yakasında Çamlık Kavşağı'na bağlanan 2x2 şeritli karayolu sisteminden
oluşacak.
31 KM
UZUNLUKTA
Tünel, TEM
otoyolu, E-5 karayolu, Kuzey Marmara otoyolu ve 9 metro hattıyla entegre
edilecek. Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yapımına başlanmasının ardından 5
yıl içinde tamamlanması hedeflenen tünelin kullanıma geçmesiyle Avrupa
yakasında İncirli'den, Anadolu yakasında Söğütlüçeşme'ye, 31 kilometre
uzunluğunda 14 istasyondan oluşacak hızlı metroyla yaklaşık 40 dakikada
ulaşılacak. Avrupa yakasında Hasdal kavşağından Anadolu yakasında Çamlık
kavşağına karayoluyla yaklaşık 14 dakikada geçilecek. Hattın entegre olacağı
tüm hatlardan günde 6,5 milyon yolcunun yararlanması bekleniyor.
1915
ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ İÇİN 26 OCAK'TA TEKLİFLER ALINACAK
352 kilometre
uzunluğunda olması planlanan
Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Gelibolu-Balıkesir-Savaştepe Otoyolu'nun ilk etapta
Malkara-Gelibolu-1915 Çanakkale Köprüsü ve Çanakkale bağlantısını sağlayacak
100 kilometrelik Malkara-Çanakkale kesimi için 26 Ocak Perşembe günü yapılacak
ihalede teklifler alınacak. İhalede, teknik olarak yeterli bulunan firmalar
kısa bir süre içinde tekrar davet edilerek tekliflerinde verdikleri süreleri
yarıştırılacak ve en kısa süreyi teklif eden firma ihaleyi kazanmış olacak.
Dünyanın "en uzun açıklıklı köprüsü" olma unvanını alacak "1915
Çanakkale Köprüsü" için Anadolu yakasındaki Lapseki'nin Şekerkaya mevkisi
ile Avrupa tarafındaki Gelibolu'nun Sütlüce mevkisinde ihaleye teklif vermeyi
düşünen firma grupları tarafından şimdiden sondaj ve zemin etüdü çalışmalarına
başlandı. Trakya'dan Ege ve Akdeniz'e uzanan taşımacılık hattında Çanakkale'yi,
Marmara Bölgesi'nde vazgeçilmez bir konuma taşıyacak köprü, Gelibolu ile
Lapseki arasında yapılacak.
TOPLAM
UZUNLUĞU 354 KM
İki yakanın
birbirine, kenar açıklıkları ile kendisinin toplam uzaklığı 3 bin 860 metre ve
yaklaşım viyadükleri ile 5 kilometre üzerinde olacak köprünün iki ayağının
açıklığının ise 2 bin 23 metre olması planlanıyor. Köprü ve 100 kilometrelik
kısmın 2023'te hizmete açılması hedeflenen otoyolun, toplam uzunluğu 354
kilometre olacak. Yol, İstanbul Silivri'den başlayıp, Balıkesir'in Balya
ilçesindeki otobanla birleşecek. Otoyol projesi kapsamında Çanakkale Boğaz
Köprüsü'nün yanı sıra toplam 31 viyadük, 5 tünel, 30 köprülü kavşakla 143 alt ve
üst geçit köprüsü yapılacak.
EDİRNE'DEN
ŞANLIURFA'YA KESİNTİSİZ OTOYOL İÇİN İHALE HAZIRLIĞI
Türkiye'nin
önemli otoyol projelerinin başında gelen Ankara Niğde Otoyolu, Ankara Çevre
Otoyolu'nun güneyinde bulunan Gölbaşı ilçesinin batısındaki Hacılar Köyü'nden
başlayacak. Otoyol, Niğde-Gölcük Kavşağı'nda ise sona erecek. Ankara Niğde
Otoyolu tamamlandığında Kızılırmak Nehri'ni geçerek Kırşehir'in Merkez
ilçesinde bulunan İğdecik ve Gölhisar mahallesi civarından Kırşehir-Kayseri
D260 karayoluna bağlanacak. YİD modeliyle 14 Nisan'da ihale edilecek
Ankara-Niğde Otoyol Projesi, 330 kilometrelik otoyolun yapılmasıyla Edirne'den
Şanlıurfa'ya kesintisiz ulaşım sağlanacak. Toros Dağları'ndan geçen
Tarsus-Niğde kesimi ve Ulukışla bağlantı yolu trafiğe açıldı. Kırkgeçit Tünel
ve Viyadük grubunun da parçası olan otoyolun tamamlanmamış kısmının, YİD
modeliyle gerçekleştirilmesi planlanıyor.
KANAL İSTANBUL'DA
BU YIL TEMEL ATILACAK
Cumhurbaşkanı
Recep Tayyip Erdoğan tarafından 2011'de kamuoyuna "çılgın proje"
olarak açıklanan Kanal İstanbul Projesi ilgili hazırlıklar tamamlandı, uygulama
için gerekli çalışmalar devam ediyor. İstanbul'a değer katacak proje için
yapılan yasal düzenlemeyle kanalın güzergahındaki mera vasfındaki yerler,
kamulaştırma bedeli olmadan kullanılabilecek. YİD modeliyle yapılacak projede,
süre yarıştırılacak ya da trafik garantisi verilecek. Kanalın etrafında yeni
cazibe alanları oluşturulacak. Ön projesi Bakanlıkça, uygulama projesi ise
yüklenici firma tarafından hazırlanacak. Panama ve Hollanda'daki kanallarda
incelemede bulunulan Kanal İstanbul Projesi'nin iki yakasına toplam 100 bin
konut yapılacak. 6 köprünün yer alacağı proje kapsamında oluşturulacak şehrin,
spor ve kültür alanları, alışveriş ve fuar merkezleri de olacak.
Projenin
bitirilmesi için hedeflenen tarih 2023 olarak belirlendi. 400 metre
genişliğinde, 25 metre derinliği olması planlanan proje için 15 milyar dolar
yatırım yapılması öngörülüyor.
TÜRKSAT 5A VE
5B UYDULARININ İHALESİ YAPILACAK
Yerli
katkının mümkün olduğu kadar yüksek olacağı Türksat 5A ve 5B uydularına ilişkin
sözleşmeleri yaparak, işe başlanması hedefleniyor. Söz konusu uydular için
dünyada bu işi en iyi yapan ülkelerin firmalarından teklif alındı. Türksat 5A
2018 sonununda 31 derece doğu yörüngesine, Türksat 5B ise 2019'da 42 derece
doğu yörüngesine fırlatılacak. Türksat 5A uydusuyla Türkiye, Avrupa, Afrika,
Ortadoğu, Asya ve Avrupa ülkelerine yönelik televizyon yayıncılığı ve veri haberleşmesi
hizmetleri verilecek.
TÜRKİYE'DE
YAPILMIŞ EN BÜYÜK PROJE
İstanbul'un
Avrupa yakası Yeniköy ve Akpınar yerleşimleri arasında Karadeniz sahil
şeridindeki 76,5 milyon metrekare büyüklüğündeki alana yapılan İstanbul Yeni
Havalimanında, çalışmalar daha da hızlandırılacak. İstanbul'un stratejik
önemini çok farktı noktalara taşıyacak proje, Türkiye'de yapılmış en büyük
proje olma özelliğine sahip bulunuyor. Havalimanı yapımı tamamlandığında
dünyanın en büyüğü olacak ve aktarma merkezi olarak bölge ülkelerine de hizmet
verecek. Havalimanının ilk etabının 26 Şubat 2018'de açılması hedefleniyor.
TOPLAM 65 KM
YENİ RAYLI SİSTEM
"3.
Havalimanı Raylı Sistem Hattı Etüd-Proje" işi kapsamında 34 kilometre
uzunluğunda Gayrettepe-Yeni Havalimanı ile 31 kilometre uzunluğunda
Halkalı-Yeni Havalimanı olmak üzere toplam 65 kilometre olarak planlanan raylı
sistem hattının, birinci aşaması olarak belirlenen Gayrettepe-Yeni Havalimanı
kesimine ilişkin projenin ihalesi sonuçlandırıldı. Yaklaşık 4 milyar 816 milyon
744 bin 896 lira yatırım bedelli Gayrettepe-Yeni Havalimanı Raylı Sistem hat
kesimi inşaat ve elektromekanik işlerini Şenbay-Kolin İş Ortaklığı aldı.
Kaynak:
lojiport.com