Türk
TIR'larından alınan geçiş ücretlerine karşı nakliyecilerin açtığı davaların
ilki Lüksemburg'da görüldü. Sonuçlar bir yıl içinde belli olacak.
Gümrük
Birliği Anlaşması'na aykırı olduğu halde Avrupa'ya ihracat yükü taşıyan Türk
TIR'larından alınan geçiş ücretlerine karşı nakliyecilerin açtığı davaların
ilki görüldü. Dava, Türkiye ile Avrupa arasında 3.5 milyar euroluk ticaret
kaybına neden olan engellerin aşılması mücadelesinde tarihi bir adım olarak
görülüyor.
UND İcra
Kurulu Başkanı Fatih Şener, mahkemenin Türkiye lehine olumlu geçtiğini, 1 yıl
içerisinde belli olacak sonuçtan umutlu olduklarını söyledi.
AB
ülkeleriyle yaşanan geçiş belgesi, kota ve vize sorununa karşı mücadelesini
artırarak sürdüren nakliyecilerin bazı ayrımcı AB ülkelerine dava açtığı
davalardan ilki dün Luxemburg’da yapıldı. Davacı şirket İstanbul Lojistik'in
üyesi olduğu Uluslararası Nakliyeciler Derneğinin (UND) yanı sıra Ekonomi
Bakanlığı, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, AB Bakanlığı, Türkiye
İhracatçılar Meclisi (TİM), TOBB ve İktisadi Kalkınma Vakfı (İKV) yetkilileri
de davaya gözlemci olarak katıldı. Dava, Türkiye ihracatına ağır darbe vuran
kota ve geçiş belgesi gibi haksız rekabete sebep olan uygulamaların tamamen
ortadan kalkması noktasında tarihi öneme sahip. Temmuz ayında açıklanan etki
analizine göre Türkiye-AB arasındaki ticaret engellerinin her iki tarafta 3.5
milyar euro kayba neden oluyor.
Anlaşmalara
aykırı
Dün görülen
dava 2014 yılında Macaristan'ın 438 euroluk geçiş ücretini ödemediği için bir
TIR şoförüne 2 bin 400 euroluk para cezası verilmesi üzerine İstanbul Lojistik
tarafından açıldı. UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, bu cezayı ilgili
anlaşmalara aykırı olduğu için davaya dönüştürdüklerini, Macaristan’daki yerel
mahkemenin de konuyu Avrupa Adalet Divanına taşıdığını aktardı. Bunun üzerine
Avrupa Adalet Divanı’nın üye ülkeler ile AB Komisyonuna görüş sorduğunu ifade
eden Şener, Macaristan ve İtalya'nın benzer görüşleri yazdığını ancak, AB
komisyonunun net olarak, Türk tarafının tezlerinin doğru olduğunu, alınan
ücretlerin taşımayı pahalılaştırdığını ve dolayısıyla malların serbest
taşınması taahhüdüne uymadığını yazdığını aktardı.
Fatih Şener,
dava sonrası şu önemli açıklamayı yaptı: "Bugün Türk taşımacılık sektörü
olarak tarihi bir ana tanıklık ediyoruz. Bir Türk taşımacısına Macaristan’dan
kesilen haksız bir cezaya karşı açılan bir davaydı. Avrupa Adalet Divanı’nda
(AAD) açılan davada üç taraf vardı. Mağdur olan taşımacının temsilcisi
avukatları, Komisyon, Macaristan devleti. Komisyon aslında burada Türk
tarafının hakkını teslim etti. Konu aslında Gümrük Birliği Ortaklık Konseyinin
1/95 sayılı kararı gereği ile ilgili malların serbest dolaşımı hakkı olan
Türkiye Cumhuriyetinin ihraç ürünlerinin geçtiği ülkelerde alınan ekstra
ücretlerle taşımanın pahalılaştırılması ve yönlerinin değiştirilerek farklı
güzergahlarının zorlanlamaları. Biz bu davadan çok umutluyuz. Burada Macaristan
tarafından alınan 436 avro ücretin malların serbest dolaşımı ilkesine aykırı
olduğu söylenmişti. Bugün bunlar duruşmada tekrar gündeme geldi ve itiraz etti.
Bizim değerlendirmemize göre hakimler de çok doğru sorularla sorarak konunun
haksızlığını ortaya çıkardı. Biz bu yolla Türk ihracatının önünün açılacağına
inanıyoruz. Zira AB’nin kendi yaptığı etki analizine göre, şayet bu engeller
kalkarsa Türk dış ticaretine ilave 3.5 milyar euro ilave ticaret olacak. 6
Nisan’da başkan görüşünü açıklayacak, bu yıl içinde de dava sonuçlanacak. Biz
bu yolla Türk ihracatçısının ve ekonomisinin kazanacağına inanıyoruz. Ekonomi
Bakanlığı yanında, TİM, TOBB, İKV gibi sivil toplum kuruluşları burada. Bu
meselenin bu dava ile çözüleceğini düşüyoruz."
Sırada
Avusturya davası var
Türk
TIR'larından özellikle Bulgaristan, Romanyave Macaristan’dan geçerken geçiş
ücreti alınıyor. Uygulamanın taşımayı pahalılaştırdığı için Türk ürünlerinin
Avrupa’daki rekabet gücünü zayıflattığını dile getiren UND İcra Kurulu Başkanı
Fatih Şener, “Bulgaristan’a 84, Romanya’ya 236, Macaristan’a 438 euro geçiş
ücreti ödendiğini kaydeden Şener, AB-Türkiye Gümrük Birliği Anlaşmasına aykırı
olduğu gerekçesiyle uygulamaya itiraz ettiklerini kaydetti. Fatih Şener,
sıradaki davanın ise Türk nakliyecisini trene bindirmeye zorlayan Avusturya'ya
yönelik olduğunu söyledi.
Bakanlıklar
ve STK'larla ortak mücadele veriliyor
UND ve TİM,
ilgili bakanlıkların desteğiyle, Macaristan, Avusturya, Bulgaristan, Slovenya,
İtalya, Romanya, Yunanistan'a karşı Türk tırlarına uyguladıkları kota ve
tarifeler nedeniyle kapsamlı bir mücadele başlattı. Böylece, ikili veya transit
geçiş belgesi kotaları, geçiş belgesi ücretleri, profesyonel sürücü vizesi
işlemlerindeki karmaşıklık, maliyetler ve kalış süresi kısıtlamaların
kaldırılması amaçlandı.
Haziran
2015'te AB Komisyonuna gönderilen şikayet dosyasında, söz konusu kısıtlamalar
nedeniyle Almanya ve diğer ülkelerle yapılan ticaretin ciddi zarar gördüğü
belirtildi. AB Komisyonu da, Temmuz 2015'te yayınladığı Türkiye-AB Karayolu Yük
Taşımacılığı Anlaşması Etki Analizinde, sadece geçiş belgesi kotaları nedeniyle
Türkiye ve AB arasındaki ticaretinin yılda 3,5 milyar avro kaybettirdiğine
vurgu yapıldı. Türkiye'nin en büyük ticaret partneri Almanya güzergahında
taşımaları engelleyen kota kaynaklı sorunlara karşı yerel düzeyde idari davalar
açılmaya başlandı. Konu ilk olarak, Macaristan ve Avusturya'da mahkemelerin
gündemine geldi. Macaristan'daki davada, anlaşmaya varılamaması üzerine davanın
Avrupa Adalet Divanına taşınmasına karar verildi. Adalet Divanı da Ocak
2016'da, Türkiye'nin yanı sıra üye ülkeler ve AB Komisyonundan görüş istedi.
Kaynak:
dunya.com