Dünyada
büyüyen ekonomik hareket ve dış ticarette rekabet gücü açısından lojistik
kabiliyetlerin belirleyiciliği yeni ulaşım koridorları oluşturmayı gerekli
kılıyor.
TRACECA da
bunlardan biri. Tarihi Büyük İpek Yolu’nun Güney Kafkasya ülkelerinden geçerek
Avrupa’yı Asya’ya bağlayan en kısa yol alan TRACECA, 1998 tarihinde 12 ülkenin
devlet ve hükümet başkanları tarafından ‘Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaşım
Koridorunun Geliştirilmesi İçin Çok Taraflı Temel Uluslararası Ulaştırma
Anlaşması’nın (MLA) imzalanması ile hayata geçirildi. Anlaşma, taraf ülkeler
arasında ekonomik ilişkiler, ticaret ve iletişimi geliştirmek amacıyla
uluslararası taşımacılığı kolaylaştırmak için taşımacılık politikalarının ve
taşımacılık alanındaki yasal çerçeve ve işlemlerin uyumlaştırılmasını
hedefliyor. Bu ayki Bir Bakışta bölümümüzde TRACECA’yı mercek altına aldık.
TRACECA
nedir?
Transport
Corridor Europe Caucasus and Asia kelimelerinden gelen Avrupa-Kafkasya-Asya
Ulaşım Koridoru’dur. Kısaca İpek Yolu’nun yeniden canlandırılması amacıyla çok
modlu ulaşım için şekillendirilen ve geliştirilen bir Doğu-Batı koridorudur.
TRACECA
Programı ne zaman başladı?
TRACECA
Programı’nın Mayıs 1993 tarihinde Brüksel'deki bir konferansta 8 TRACECA
ülkesinin (5 Orta Asya Cumhuriyeti ve 3 Kafkasya Cumhuriyeti) ticaret ve
ulaştırma bakanlıklarının katılımı ile AB tarafından teknik yardımın Doğu-Batı
eksenin Avrupa'dan, Karadeniz'e geçerek Kafkasya ve Hazar Denizini içine alarak
Orta Asya'ya uzanan bir ulaştırma koridorunun geliştirilmesi için finanse
edilmesine karar verildi.
TRACECA
Programı’na temel teşkil edilen Temel Çok Taraflı Anlaşma (MLA) ne zaman
imzalandı?
8 Eylül 1998
tarihinde, Türkiye, Ukrayna, Moldova, Romanya ve Bulgaristan’ın da katılımıyla
toplam 12 ülkenin Devlet ve Hükümet Başkanları tarafından, Avrupa-Kafkasya-Asya
Ulaşım Koridorunun Geliştirilmesi İçin “Çok-Taraflı Temel Anlaşma(MLA )”
imzalanmış olup, bu anlaşma TRACECA Programı’nın uygulanmasına temel teşkil
ediyor. Türkmenistan Tacis-TRACECA Programına katılımcı olmakla birlikte,
MLA’ya taraf değildir.2009 yılında İran da MLA’yı imzalamış ve TRACECA üyesi
oldu.
TRACECA
Ulaştırma Koridoru’nun organizasyon yapısı: IGC TRACECA Hükümetlerarası Komisyonu,
IGC TRACECA Daimi Sekreterliği ve Ulusal Komisyon. 2000 yılında, temel
anlaşmanın hükümlerini uygulamak ve tamamlamak için TRACECA Hükümetlerarası
Komisyonu (IGC), 2001 yılında ise IGC'in yürütme organı olarak görev yapan IGC
TRACECA Daimi Sekreterliği Bakü'de kuruldu.
GC TRACECA
Stratejisi’nin ana odak noktaları neler?
Ulaştırmanın
kurumsal birimlerini güçlendirmek ve modernize etmek, altyapı şebekelerini
entegre ve birleştirme, çok modlu zincir geliştirme, hava taşımacılığının tüm
potansiyeli ile kullanımı ve hava trafiği yolcu artırımı, TRACECA'nın
güçlendirilmesi ile stratejiyi desteklemek.
TRACECA
Programı’ndaki ülke sayısı: 5 Avrupa, 3 Kafkasya ve 5 Orta Asya ülkesi olmak
üzere 13 ülkeyi kapsıyor.
TRACECA
Koridoru: Ulaştırma koridoru TRACECA dünyanın en eski yollarından biri olan
Büyük İpek Yolu'nun Rönesans’ı olarak görülüyor. Koridor Doğu Avrupa'dan
başlayıp (Bulgaristan, Romanya, Ukrayna), Türkiye'yi içine alıyor.
Karadeniz’den geçip Gürcistan’daki Poti ve Batum limanlarına ulaşıp, Güney Kafkasya
ulaştırma ağlarından geçip bu bölgeyi karayolu ile Türkiye’ye bağlıyor. Hazar
feribotları (Bakü-Türkmenbaşı, Bakü, Aktau) Azerbaycan üzerinden, TRACECA yolu
Orta Asya devletleri Türkmenistan ve Kazakistan demiryolu ağları ile
ulaştırıyor. Bu ülkelerin ulaştırma ağları Özbekistan, Kırgızistan ve
Tacikistan'da son bulmakta ve Çin ile Afganistan sınırına dayanıyor.
TRACECA eylem
planı nasıl oluşturuluyor?
TRACECA
desteği üye ülkelerin önerdiği projelerden oluşan ve de Avrupa Komisyonu
düzenlemeleri ve amaçları altında kararlaştırılan eylem planları çerçevesinde
oluşturuluyor. Eylem planları arz-talepten diyalog-talebe olan hareketi teşvik
eden, işbirliğinin karşılıklı bir süreç olduğu anlayışı üzerine dayanıyor.
Böylesi bir diyalog TRACECA projelerinin finanse edilmesi sırasında belirli
somut ve soyut kaynakları mobilize ediyor.
TRACECA
Türkiye Ulusal Sekreteri: Dr. Barış TOZAR
TRACECA
Türkiye tarafından tamamlanan projeler: TRACECA ve TENs Koridorları arasında
deniz bağlantılarının geliştirilmesi, ticaretin geliştirilmesi ve kurumsal
destek, trafik akışı tahmini, sınır geçiş prosedürlerinin uyumlaştırılması,
ulaştırma sektörü kıdemli yöneticileri kapasite geliştirme, transit taşımacılık
için ortak hukuksal temel oluşturma, transit ücretleri ve tarifeler ortak
politikası.
TRACECA
Türkiye tarafından sürdürülen projeler: Sivil havacılık emniyet ve güvenlik,
ulaştırma kapasitelerinin güçlendirilmesi, Karadeniz ve Hazar Deniz’i için
deniz otoyolları, AB ve komşu ülkeleri ve orta Asya ülkeleri arasında ulaştırma
diyaloğu, kara ulaştırmasında emniyet ve güvenlik, Karadeniz ve Hazar
Deniz’inde ortak güvenlik yönetimi, denizcilikte güvenlik ve gemi kirliliğin
önlenmesinin geliştirilmesi uluslararası lojistik merkezleri.
TRACECA
PROGRAMI’NIN AMACI
· Bölgedeki
ticareti geliştirmek için üye ülkeler arasındaki işbirliğinin teşvik edilmesi,
· Uluslararası
ulaştırma koridoru Avrupa-Kafkasya-Asya TRACECA'nın Trans-Avrupa Networks’e
(TENs) dönüştürülmesinde ki en uygun entegrasyonu teşvik etmek,
· Ticaret ve
ulaştırma sistemlerinin gelişimini sağlayan faktörleri tanımlamak,
· TRACECA
projelerini, IFIs ve özel yatırımcıların kredilerini etkilemek için teşvik
etmek,
· Avrupa,
Karadeniz, Kafkasya, Hazar Denizi ve Asya bölgelerinde ekonomik ilişkilerin,
ticaretin ve ulaştırma bağlantılarının gelişimi.
. Uluslararası
yol, hava ve demiryolu ve de ticari denizcilik konularını içeren ulaştırma pazarına
girişleri kolaylaştırmak,
· Malların,
yolcuların ve Hidrokarbon'un uluslararası ulaştırmasını teşvik etmek,
· Trafik
ehemmiyetinin, malların güvenliğinin ve çevresel korumanın garanti edilmesi,
· Değişik
ulaştırma modları arasında eşit rekabet oluşturmak.
Kaynak:
lojistikhatti.com