ADR
Yönetmeliği’ne göre araçların model yıllarına göre yeniden düzenleme
getirilirken, araçlarda 2004 model ve öncesi araçlar için 2019 yılına kadar
ADR’li olma şartı getirildi.
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme (UDH) Bakanlığı’nın hazırladığı yönetmeliğe göre ADR
gerekliliklerini karşılamayan 2014 ve öncesi model yılına sahip ve Taşıt Durum
Tespit Belgesi/Taşıt Uygunluk Belgesi almış tamamlanmış araçların (römork/yarı
römork hariç) üst yapıları, Bakanlıkça yayımlanan usul ve esaslarda belirtilen
teknik kriterleri karşılamaları şartıyla, ADR’ ye uygun üretilmiş 2015 ve
sonrası model yılına sahip araçlara aktarılabilecek. Bu durumda ilgili araçlara
model yıllarına bakılmaksızın Taşıt Uygunluk Belgesi düzenlenebilecek.
Aynı
yönetmeliğin geçici 1’inci maddesi de değiştirildi. Geçici 1’inci maddeye göre
tehlikeli maddelerin yurtiçindeki taşınmasında kullanılan ve yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihte trafik siciline tescilli ve Taşıt Uygunluk
Belgesi/ADR Uygunluk Belgesi bulunmayan, ancak Bakanlığın yetkilendirdiği
kurum/kuruluşlara başvuruda bulunarak araçlarına Taşıt Durum Tespit Belgesi
almış taşıt sahipleri;
–
2014 model taşıtlar 1 Temmuz 2017’ye kadar,
–
2013 model taşıtlar 31 Aralık 2017’ye kadar,
–
2012 model taşıtlar 1 Temmuz 2018’e kadar,
–
2009-2011 model taşıtlar 31 Aralık 2018’e kadar,
–
2005-2008 model taşıtlar 1 Temmuz 2019’a kadar,
–
2004 ve öncesi model taşıtlar 31 Aralık 2019’a kadar,
Yönetmeliğin
Tam metni:
TEHLİKELİ
MADDELERİN KARAYOLUYLA TAŞINMASI HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE
1 - 24/10/2013 tarihli ve 28801 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli
Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasına aşağıdaki bentler ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“dd)
Tamamlanmış araç: İlgili mevzuata uygun olarak çok aşamalı tip onayı veya
26/10/2016 tarihli ve 29869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların İmal,
Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre uygunluk belgesi alınarak
imal edilen aracı,
ee)
Relay tankeri: Karayolu yol inşaatı için bitüm taşımacılığında kullanılan ve
tank içindeki bitümün ısıtılmasını sağlamak veya belirli sıcaklığın altına
düşmesini engellemek için brülörlerle donatılmış olan tankeri,
ff)
U-Net Otomasyon sistemi: Bakanlığın elektronik ortamdaki bilgi kayıt
sistemini,”
“(2)
Bu Yönetmelikte yer alan ancak birinci fıkrada tanımlanmayan ifadeler için
ADR’de belirtilen tanımlar esas alınır.”
MADDE
2 - Aynı Yönetmeliğin 7 inci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(4)
ADR gerekliliklerini karşılamayan 2014 ve öncesi model yılına sahip ve Taşıt
Durum Tespit Belgesi/Taşıt Uygunluk Belgesi almış tamamlanmış araçların
(römork/yarı römork hariç) üst yapıları, Bakanlıkça yayımlanan usul ve
esaslarda belirtilen teknik kriterleri karşılamaları şartıyla, ADR’ ye uygun
üretilmiş 2015 ve sonrası model yılına sahip araçlara aktarılabilir. Bu durumda
ilgili araçlara model yıllarına bakılmaksızın Taşıt Uygunluk Belgesi
düzenlenir. (5) Karayolu yol inşaatları için bitüm taşımacılığında kullanılan
ve yükün belirli sıcaklığın altına düşmesini engellemek için brülörle
donatılmış, 2014 model ve önceki yıllarda üretilmiş relay tankerlerine
Bakanlıkça belirlenen teknik kriterleri karşılamaları halinde, 2015 model ve
sonraki yıllarda üretilmiş relay tankerlerine ise ADR`de belirtilen yanmalı
ısıtıcılar dışında kalan diğer şartları sağlamaları şartıyla Taşıt Uygunluk
Belgesi düzenlenir.”
MADDE
3 - Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde yer
alan “, Sınıf 6” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE
4 - Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“a)Tehlikeli
maddeleri taşıyan taşıtların Türk boğazları bölgesindeki köprüleri ve tüp
geçitleri kullanımıyla ilgili usul ve esaslar, Bakanlığın ve ilgili
valiliklerin görüşü alınmak kaydı ile Karayolları Genel Müdürlüğünce
belirlenir. Bu usul ve esaslara uyulması zorunludur.”
MADDE
5 - Aynı Yönetmeliğin 24 üncü maddesinin madde başlığı “Yol kenarı ve işletme
denetimi” şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2)
Bakanlık, görev ve yetkileri kapsamında, bu Yönetmeliğe göre faaliyet gösteren
işletmelerin yerinde denetimini yapar. İşletmelerin yerinde denetimine ilişkin
usul ve esaslar, Bakanlık tarafından belirlenir.”
MADDE
6 - Aynı Yönetmeliğin 28 inci maddesinin dördüncü fıkrasının (ğ) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkraya aşağıdaki bent ve aynı maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“ğ)
33 üncü maddeye aykırı hareket ederek tehlikeli madde güvenlik danışmanını istihdam
etmeyen veya tehlikeli madde güvenlik danışmanından hizmet almayan işletmelere
üç bin Türk Lirası,”
“k)
21 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendine aykırı hareket eden taşımacıya,
bin beş yüz Türk Lirası, sürücüye beş yüz Türk Lirası,”
“(6)
Bu Yönetmeliğin 28 inci maddesinin dördüncü fıkrasının (ğ) bendine göre idari
para cezası karar tutanağı düzenlenen işletmeye, ihlali düzeltmesi için 30
(otuz) gün süre verilir. Bu sürenin sonunda Bakanlığa ait U-Net Otomasyon
sistemi üzerinden yapılacak denetimlerde, ihlal giderilinceye kadar aynı
işletmeye her ay tekrar idari para cezası uygulanır.”
MADDE
7 - Aynı Yönetmeliğin 34 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. “(1) Tehlikeli maddelerin karayoluyla taşınması için gerekli
olan eğitimler, Bakanlıkça belirlenen mevzuat kapsamında gerçekleştirilir.”
MADDE
8 - Aynı Yönetmeliğin 39 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. “(2) Bakanlık, taşımacılık yetki belgesi/tehlikeli madde
faaliyet belgesi sahibi işletmecilerden, faaliyet konularına ilişkin yıllık
faaliyet raporu isteyebilir.
MADDE
9 - Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Diğer
düzenlemeler
EK
MADDE 1 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanması amacıyla, Bakanlıkça alt
düzenleyici işlemler yapılabilir.”
MADDE
10 - Aynı Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1)
Tehlikeli maddelerin yurt içindeki taşınmasında kullanılan ve bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihte trafik siciline tescilli ve Taşıt Uygunluk Belgesi/ADR
Uygunluk Belgesi bulunmayan ancak, Bakanlığın yetkilendirdiği kurum/kuruluşlara
başvuruda bulunarak araçlarına Taşıt Durum Tespit Belgesi almış taşıt
sahipleri;
a)
2014 model taşıtlar için 1/7/2017 tarihine kadar,
b)
2013 model taşıtlar için 31/12/2017 tarihine kadar,
c)
2012 model taşıtlar için 1/7/2018 tarihine kadar,
ç)
2009-2011 model taşıtlar için 31/12/2018’e kadar,
d)
2005-2008 model taşıtlar için 1/7/2019’a kadar,
e)
2004 model ve önce taşıtlar için 31/12/2019’a kadar,
Bakanlığın
belirleyeceği usul ve esaslara göre Bakanlıktan veya Bakanlığın yetkilendirdiği
kurum/kuruluştan Taşıt Uygunluk Belgesi/ADR Uygunluk Belgesini almak
zorundadırlar.
(2)
Bakanlığın yetkilendirdiği kurum/kuruluşa başvuruda bulunarak Taşıt Durum
Tespit Belgesi almayan taşıtlara 28 inci maddenin dördüncü fıkrasının
(e)
bendine göre idari para cezası uygulanır. Araçlara düzenlenen Taşıt Durum
Tespit Belgesi, Taşıt Uygunluk Belgesi/ADR Uygunluk Belgesi yerine geçmez.
(3)
Birinci fıkrada belirtilen takvime uygun olarak Taşıt Uygunluk Belgesi/ADR
Uygunluk Belgesi almayan taşıtlara 28 inci maddenin dördüncü fıkrasının (e)
bendine göre idari para cezası uygulanır.”
MADDE
11 - Aynı Yönetmeliğin 20 inci maddesi ile geçici 3 üncü, 4 üncü, 6 ncı ve 7
nci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE
12 - Aynı Yönetmeliğin EK-1’i ekteki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE
13 - Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE
14 - Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı
yürütür.
Kaynak:
transmedya.com