984
milyon TL hizmet ihracatı yaparak “Eşya Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetleri”
alanında ilk sırada bulunan Netlog Lojistik, 2017 yılını “yapılanma ve yatırım”
yılı ilan etti. Türkiye dahil dünyanın 6 ülkesinde lojistik merkezleri bulunan
Netlog Lojistik, bu yıl özellikle uluslararası nakliyede gaza yüklenecek ve bu
segmentteki payını 2-3 kat artıracak.
Netlog
Lojistik, Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) bu yıl ilk defa düzenlediği
“Türkiye'nin 500 Büyük Hizmet İhracatçı Firması” araştırmasının “Eşya
Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetleri” kategorisinde ilk sırayı aldı. Netlog
Lojistik’i birinciliğe taşıyan geçtiğimiz yıl yaptığı 984 milyon TL’lik hizmet
ihracatı. Bünyesinde 23 şirket, 12 marka bulunan Netlog Lojistik Grubu’nun
Türkiye dahil dünyanın 6 ülkesinde lojistik merkezi bulunuyor. Grup yurt dışı
acente ve iş ortaklarıyla, 75 ülkede 260 tane ofisten tüm dünyaya uluslararası
taşımacılık hizmeti sunuyor. Hali hazırda 1.100 adeti ısı kontrollü/frigo, 3
bin 300 araçlık dev bir filosuya sahip olan Netlog’un toplam 1.2 milyon
metrekare kapalı alandan oluşan 69 tane deposu bulunuyor.
www.yesillojistikciler.com olarak bu dev Türk lojistik firmasının Başkan
Yardımcısı Gökalp Çak ile bir söyleşi gerçekleştirdik. İşte Netlog Lojistik
Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Gökalp Çak’ın anlattıkları…
“984
MİLYON TL’LİK HİZMET İHRACATI YAPTIK”
TİM
bu yıl ilk kez “Türkiye'nin 500 Büyük Hizmet İhracatçı Firması” araştırması
gerçekleştirdi. Netlog olarak biz de bu araştırmanın “Eşya Taşımacılığı ve
Lojistik Hizmetleri” kategorisinde birinci olduk. Geçen yıl 984 milyon TL’lik
hizmet ihracatı yaptık. Avrupa’yla Türkiye arasında taşımacılığın dışında, Arap
Emirlikleri, Hollanda, Belçika, İngiltere ve Amerika gibi ülkelerde lojistik
hizmet sağlıyor olmamız en çok hizmet ihracatı yapan lojistik firması olmamızda
önemli etkeni oluşturuyor.
2016
ZOR BİR YIL OLDU
2015
için zor bir yıl diyorduk ancak 2016 daha zor bir yıl oldu. 2016’nın zor bir
yıl olacağını bekliyorduk ancak bu kadar zor bir yıl olacağını tahmin
etmiyorduk. 2016 neden zor bir yıl oldu? Yıl içinde yaşanan iki seçim, bir
darbe girişimi, terör olayları etkili oldu. 2016’da yüzde 20 civarında büyüdük.
Küçülmeyi tabii ki öngörmüyoruz ama 2017 yılıyla ilgili bir öngörüde bulunmak
istemiyorum.
İTHALAT
VE İHRACAT ARASINDAKİ DENGE BOZULDU, İHRACAT FİYATLARI TAVAN YAPTI
2016’da
gelişmeler uluslararası nakliyede ve yurtiçi nakliye farklı oldu. Ama bir
gerçek var ki Türkiye'de bir daralma gördük. Yani tüketimde ve üretimde bir
daralma gördük. İhracat fiyatları tavan yaptı. İhracat fiyatları ihracat
artığından tavan yapmadı. Peki neden yaptı? İthalat durduğundan dolayı araçlar
gelemedi, bu da ihracat fiyatlarını tetikledi. Araçlar yurtdışında yüksüz
kalınca, Türkiye’ye dönemedi. Araçlar dönemeyincede yükler yerde kaldı bu da
ihracat yükleyebilecek hazır araçların fiyatlarını tetikledi. İthalat ve
ihracat arasındaki denge bozuldu ve arasındaki makas açıldı. Hele yılın son 3
ayında yerlerdeydik. İthalatta dönüş yükü bulamadığımız için Türkiye’ye ciddi
anlamda boş treyler çekmek zorunda kaldık. Bu treylerleri çekmeseydik bu kez de
ihracata araç veremezdik. Eskiden Türkiye’ye boş treyler çekmek büyük utançtı,
kimse böyle bir şey yapmayı öneremezdi bile. Bugün bizim gibi kendi blok
trenlerini hareket ettiren firmalar için bu neredeyse standart bir uygulama
oldu.
İNTERCOMBİ
VE NETLOG GLOBAL FORWARDING; NETLOG LOJİSTİK MARKASINDA BİRLEŞECEK
Netlog’un
içinde 23 tane şirket 12 tane marka var. Çok dallanıp, budaklandık bu konuda
bir konsolidasyona gideceğiz. Bazı markaları konsolide ediyoruz. Örneği gelecek yıl uluslararası nakliyede
İntercombi ve Netlog Global Forwarding kalmayacak. Artık hepsi Netlog Lojistik
olacak. Netlog Lojistik; depolama, yurtiçi taşımacılık, uluslararası kara üzeri
nakliye, uluslararası hava ve uluslararası deniz nakliye olmak üzere 5 birimden
oluşan bir şirket olacak. İntercombi şirket olarak kalacak ama bundan sonra
marka olarak her şey Netlog Lojistik üzerinden gerçekleştirilecek. Şirket
sayısında azalma olmayacak, hatta artış da olabilir ama marka konsolidasyona
gidip 12 tane olan marka sayımızı 7’ye düşüreceğiz.
AVRUPA
İLE ULUSLARARASI KARA TAŞIMACILIĞIMIZI 2-3’E KATLAYACAĞIZ
Özellikle
uluslararası kara nakliyesinde önemli yatırımlar yapacağız. Uluslararası kara
nakliyeyi 2-3’e katlamayı düşünüyoruz. Biz bu zamana kadar kara taşımacılığında
gaza çok fazla basmadık, hep bekledik. Şu anda zaten yeniden yapılanma
içindeyiz. Hem filo, hem sistem hemde kadromuza ciddi yatırım yapıyoruz.
Netlog’a yeni bakış açıları getirecek arkadaşları aramıza alıyoruz, her şeyi
bugünden daha iyi nasıl yaparızı tartışıyoruz.
GAZA
BASACAĞIZ
Biz
uluslararası kara nakliyede bu zamana kadar ne yapıyorduk? Yedek kulübesinde
oturmuş bekliyorduk. Piyasada ciddi bir rekabet vardı ki, bazı konsolidasyonlar
olacaktı. Biz bu süreçte diğer yatırımlarımızı ve yapılanmalarımızı tamamladık.
Bu arada yanlış anlaşılmasın, uluslararası kara nakliyede hala Türkiye’deki en
büyük firmalardan biriyiz. Bu yıl yedek kulübesinden çıkıp kara, hava ve deniz
nakliyesinde ciddi gaza basmayı öngörüyoruz. Kriz yılında gaza mı basılıyor
diyorlar. Evet tam da kriz zamanı gaza basacaksın. Biz bugüne kadar hep böyle
yaptık ve bundan fayda sağladık. Herkesin gaza bastığı zamanda sen de gaza
basarsan öne çıkamazsın.
1.000’E
YAKIN ARAÇ YATIRIMI YAPACAĞIZ!
Filomuzda
şu an 3 bin 300 tane aracımız var ancak bu araçlarımızın sadece 850 tanesi
(treyler) Avrupa’ya çalışıyor. Bu 850 adet treyler sayısını 1800’e
çıkartacağız. Burada hacmimizi artıracağız. Bu bir anda değil ama önümüzdeki
yıl sonuna kadar kademeli olarak bu yatırımı tamamlama hedefimiz var. Şu an
çalışan 340 tane çekicimiz var. Bizim bu hacmi artırabilmemiz için çekici
sayısını da artırmamız gerekecek. Yani ciddi de bir çekici alımı yapacağız.
69
NOKTADA TOPLAM 1.2 MİLYON METREKARE KAPALI DEPOMUZ VAR, YENİ KİRALIK DEPOLAR
BAKIYORUZ
Biz
depo inşaatı yapmıyoruz, genellikle kiralıyoruz. Depolarımız şu anda dolu ve
kiralık depo bakıyoruz. Yeni işlerimiz geliyor ve yeni işler için yeni depolar
açmamız gerekecek. Şu anda 69 tane depomuz var ve bunların toplam kapalı alanı
1.2 milyon metrekare. Depodada ciddi büyüme hedeflerimiz var. Özellikle e-ticaret kanalında çok büyük
global işlerimiz var ve artarak devam ediyor. Sadece Black Friday (Kara Cuma)
haftasonunda depolarımızdan 2.9 milyon adet sipariş hazırladık ve bu
siparişlerin pick&pack operasyonlarını yaptık.
TÜRKİYE’DE
ENTEGRE ŞEKİLDE TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ YAPABİLEN LOJİSTİK FİRMALARINDAN
BİRİYİZ
İngiltere’de
Supply Chain Managemen (Tedarik Zinciri Yönetimi) çok önemli. Artık Türkiye’de
de tedarik zinciri yönetimi çok önem veriliyor. Eskiden tedarik zincirine bu
kadar detaylı bakılmazdı. Şimdi bunun önemi daha da belli olmaya başladı. Malın
rafta bulunabilirliği çok önemli. Şimdi mallar daha hızlı dağıtılıyor. Çünkü
kimse stok tutmak istemiyor. Neden? Çünkü stok tutmak maliyetli. Stok tutmak
yerine düzenli ve hızlı bir şekilde mağazaları beslemek istiyor. Bunun için de
ciddi bir tedarik zinciri yönetimi gerekiyor. Türkiye’de araç altyapısıyla,
depo yönetimiyle, malın depoya tedariki gibi bütün süreçlere gerçek anlamda
hakim olacak şekilde faaliyet gösteren firma sayısı 4-5’dir. 15 tane
yoktur. Türkiye’de gerçek anlamda
lojistik yapan, tam entegre şekilde tedarik zinciri yönetimini yapabilen ve
lojistiğin tüm hizmetlerini birleştirerek satabilen ve de bunun yönetimini
müşterilerine online sunabilen sayılı firmalardan biriyiz.
MÜŞTERİLER
LOJİSTİĞİN TÜMÜNÜ YAPABİLEN FİRMALARA GİDİYOR
Artık
müşteriler lojistiğin tümünü yapabilen firmalara gidiyor. Neden? Çünkü her
firmaya bir iş verildiği zaman bu firmaların her biri kar koyuyor. Biz bu
süreci tek bir iş olarak gördüğümüz için bir kere kar koyuyoruz ve işin
hacminden dolayı daha makul karlılıklarla çalışabiliyoruz. Dolayısıyla
müşterinin bize verdiği iş paketi büyüdükçe o zaman kar rakamını düşürebiliyoruz.
STRATEJİSİNİ
DOĞRU YAPMIŞ OLAN KRİZDEN KUVVETLİ ÇIKAR
Türkiye’de
şu anda ciddi anlamda arz talebi geçmiş durumda. Herkes tekerleği döndürmeye
çalışıyor. Tekerleği döndürmeye çalışıyor ama bir yerden sonra herkes birbirini vuruyor. Bu durum sadece bizim
sektörde yaşanmıyor. Bu bütün sektörlerin sıkıntısı şu an. Stratejisini doğru
yapmış, yatırımını doğru planlamış, sağlam, yatırımı destekleyebilecek
finansmanı olanlar krizden kuvvetli çıkar. Ancak bu kriz çok can yakacak gibi
görünüyor. Herkes şu an ip üstünde, yatırımlarına çok dikkat etmek zorunda.
CİROMUZUN
YÜZDE 55’İ TÜRKİYE, YÜZDE 45’İ YURTDIŞI ODAKLI
Bizim
şirketimizin şöyle bir özelliği var: Bizim toplam ciromuzun yüzde 55’i Türkiye,
yüzde 45’i ise yurtdışı odaklı. Yurtdışı derken bir fiil yurtdışında gelişen
cirodan söz ediyorum. Örneğin Dubai’den bütün Ortadoğu’ya, Avrupa’dan bütün
Avrupa’ya yaptığımız işler var. Avrupa’da 2 bin 500 çalışanımız var. Bunlar
Türkiye ile alakası olamayan işler. Bir başka örnek vermek gerekirse; bizim
ABD’de Ohio’da depomuz var. 160 tane çalışanımız var. Bu depodan
gerçekleştirdiğimiz operasyonlarımızı ABD içinde yapıyoruz.
YURTDIŞI
BÜYÜME STRATEJİSİ
Değişik
markalarımızın değişik büyüme stratejileri var. Netlog ile şu an Suudi
Arabistan’a girmeyi hedefliyoruz. Avrupa’da, Dubai’de ABD’de ve Çin’de varız.
Ancak Çin’de kendi ofislerimizle büyümeyeceğiz. Katar’da açıyoruz. İran’a
açacağız. Hindistan’a ilerleyen süreçte girmeyi düşünüyoruz. Ortadoğu, Körfez,
GAFTA ülkeleri, ABD, Avrupa, MENAT Bölgesi ile ilgili şirketlerimizin
stratejileri var.
RUSYA’DA
2 BİN-3 BİN TIR’LIK BİR PROJE ÖNGÖRÜYORUZ
Şu
an Rusya’da yokuz ama Rusya ile ilgili farklı bir stratejimiz var. Rusya içinde
taşımacılık yapacağız. Hatta şirketi de kurduk. Önümüzdeki 6 ayda Rusya’ya 50
ila 100 TIR’lık bir filo göndereceğiz. Rusya’nın en büyük süpermarket
zincirlerinden birinin hubları arasında taşıma yapmak üzere anlaştık. Deneme
süreci başarılı olursa Rusya’da 2 bin-3 bin TIR’lık bir proje öngörüyoruz.
Gerçekte
Netlog kaç ülkede lojistik yapıyor derseniz? Biz şu anda 6 ülkeyi hub olarak
kullanıyoruz. Bu ülkeler; Türkiye, Dubai, ABD, Belçika, Hollanda, İngiltere.
Lojistik kapsam alanımız 49 ülke, uluslararası taşımacılık kapsam alanımız ise
79 ülke.
EVLERE
KARGO İŞİNE GİRECEĞİZ, BU İŞ İÇİN SATIN ALMA YAPABİLİRİZ
Türkiye
içinde nakliye konusunda bir satın alma yapmayacağız ancak ortak olduğumuz yeni
şirketler var. Bunlar içinde teknoloji şirketleri de var. Satın almaya açığız
ama doğru satın alma yapmamız lazım. Olmadığımız alanlarda satın almamızı
zamanında yaptık. Yapmadığımız bir iş var. B2C, yani e-ticaret için evlere
kargo dağıtımı. B2B’de varız. “Business to consumer” (B2C) yani birey için
kargo işine girmeyi düşünüyoruz. Bu konuda yeni bir yapı da kurabiliriz, satın
alma da yapabiliriz.
Kaynak:
yesillojistikciler.com