O2
Lojistik Yönetim Danışmanlık Kurucusu ve Lojistik Yönetim Danışmanı Oruç Kaya,
“DİM çözüm paketi, doğru bilgi ve özellikle beceriye sahip depo çalışanının
istihdam edilmesini ve daha sonra depo çalışanlarının bilgi ve becerilerinin
eğitim ve özel uygulamalarla geliştirilmesini sağlıyoruz. Böylece personel
devir hızı düşüyor ve depo personeli hem daha uzun süreli çalışıyor hem de daha
verimli ve hatta etkili ve etkin çalışıyor. DİM Çözüm Paketi ile çalışanların
bilgi ve özellikle becerilerini tespit etmeye yönelik özel testler yapıyoruz.
Şunu söyleyebilirim ki, depo çalışanlarının bilgi ve özellikle becerilerini
tespite yönelik Türkiye’de başka bir uygulama yok” diyor.
Oruç Kaya, yazılarında ve çeşitli ortamlarda
lojistik ile ilgili ilginç öngörüler ve tespitler yapıyor ve özellikle
depoculuk alanındaki tespitleri, dikkat çekiyor. www.yesillojistikciler.com
olarak Oruç Kaya ile depoculukta istihdam nasıl olmalı sorusuna cevap veren
“DİM Çözüm Paketi” projesi hakkında görüştük. Röportajda ayrıca Oruç Kaya,
Suudi Arabistan’da gerçekleştirdiği önemli bir projeden ve oğlunun anaokulunda
verdiği “lojistik” dersi deneyiminden de bahsetti. İşte Oruç Kaya ile yaptığımız
görüşmede öne çıkanlar…
LOJİSTİK
FİRMALARI İNSAN KAYNAĞINI YÖNETEMİYOR
Ben,
lojistik şirketlerinin potansiyelini kullanamadığını düşünüyorum. Lojistik
firmaları da hizmet verdiği endüstriyel ve ticari firmalar gibi yönetilmelidir.
Çünkü bu firmalar, işinin geleceğini ve gelişimini çok yakından takip ediyor;
fiyatın dışında başka rekabet unsurlarını yaratmaya çalışıyor ve nasıl farklı
bir ürün geliştirebilirim veya bir ürünü nasıl farklı hale getirebilirim
arayışı içindedir. Lojistik şirketlerinde özellikle insan kaynağı, iyi
yönetilmiyor ve değerlendirilmiyor. Oysa şirketlerdeki potansiyeli ortaya
çıkartacak olan insandır.
LOJİSTİK
FİRMALARI ‘EN İYİ VE EN FARKLI BEN YAPARIM YERİNE EN UCUZ BEN YAPARIM’ DİYOR
Çok
az sayıdaki firma hariç Türkiye’deki lojistik şirketlerinin günün şartlarına ve
geleceğin gereksinimlerine göre yönetilmediğini düşünüyorum. Örneğin sadece
fiyat odaklı rekabet yapılıyor. Lojistik firmaları, “en iyi ve en farklı ben
yaparım yerine en ucuz ben yaparım” diyor.
ROBOTLAR
VE IŞINLANMA GELENE KADAR LOJİSTİK, EMEK YOĞUN OLMAYA DEVAM EDECEK
Türkiye’de
ve hatta dünyada lojistik sektörünün en önemli problemi, insan kaynağıdır.
Lojistik,
operasyonel bir işkoludur. Robotlar ve ışınlama gelene kadar lojistik, insan
odaklı ve emek-yoğun bir işkolu olmaya devam edecektir. Oysa lojistik
firmaları, bu emek-yoğun işi gerçekleştiren sahadaki çalışanlarını çok doğru
değerlendiremiyor.
Resmi
verilere ve araştırmalara göre Türkiye’deki çalışanların çoğu işinden mutlu
olmadığı için işinden ayrılanların sayısı artıyor ve özellikle gençler, bir yıl
içinde işinden ayrılıyor. Ayrıca işinden ayrılma sebeplerinde sanıldığının
aksine maaş yerine çalışma şartları ve yöneticilerle ilişkiler öne çıkıyor.
Lojistik işkolunda ise kıdem yılı azalırken işe başlayan her iki
çalışandan, biri işinden ayrılıyor.
Depolarda da personel devir hızı çok yüksektir. Aynı durumun şoförlerde de
olduğunu sanıyorum. Ayrıca lojistikte bu insanları yöneten alt ve orta kademe
yöneticilerin operasyonu çok iyi bilmelerine rağmen insan yönetimi konusunda
zorluk çektiğini düşünüyorum.
Yüksek
Personel Devir Hızı yani şirketlerin sürekli değişen ve sürekli yeni personel
ile çalışmak zorunda kalması, şirketlere fazladan maliyetler ve zorluklar
getiriyor. Şirketler, çalışanları ile uzun süreli çalışılmasını sağlayacak ve
çalışanlarından daha fazla fayda sağlayacak uygulamalar yapmalıdır.
DÜNYANIN
EN İYİ DEPOSUNU DA SAHİP OLSANIZ, BURADA İNSAN ÇALIŞACAK
Lojistik
ile ilgili diğer sorunlar, teknik sorunlardır ve bu teknik sorunlar, bir
şekilde çözülebilir. Önemli olan insan kaynağının doğru yönetilmesidir.
Dünyanın en iyi ve modern deposuna veya limanına veya kamyonuna sahip olsanız
da neticede günümüzde ve yakın gelecekte bu alanlarda insanlar çalışacak.
ÇÖZÜM!
Özellikle
1995 yılı sonrası doğan gençlerin lojistikte çalışmaya çok hevesli
olmadıklarını düşünmüyorum. Bunu karşı bir çözüm bulmamız gerekiyor. Bu
gençlerin depoda, limanda ve benzeri alanlarda çalışmaya yönlendirecek çözümler
bulunmalı.
İnsan
kaynağı sorunu, sadece lojistik firmalarının değil lojistik faaliyeti olan
bütün firmalar için önemli bir sorundur.
SAHADA
ÇALIŞACAK DOĞRU LOJİSTİK PERSONELİ NASIL BULUNACAK?
Ofiste
veya masa başında çalışacak insanı bulmak sorun değil. Sorun, özellikle sahada
çalışacak doğru yani işe uygun nitelikli personel temininde ve yönetiminde
yaşanıyor.
Şirketler,
öncelikle lojistik operasyonlarının gereksinimlerine uygun bilgi ve özellikle
beceriye sahip personel istihdam etmeli. Daha sonra bu personel insani yönden
doğru yönetilmeli ve onların gelişim ihtiyaçları karşılanmalıdır. Bunlar
yapılabildiği taktirde lojistik, özellikle gençler tarafından tercih edilecektir.
DİM
ÇÖZÜM PAKETİ
Yaklaşık
10 yıllık lojistik danışmanlığı tecrübem süresince yerli ve yabancı 150 firmaya
danışmanlık ve eğitim hizmeti verdim. Bu firmalarda binlerce mavi yakalı ve
yüzlerce yöneticiyle çalışma fırsatı buldum. Onlardan edindiğim bilgi ve
yaptığım gözlemlere göre DİM Çözüm Paketi’ni geliştirdim. DİM Çözüm Paketi ile
depo operasyonlarının gerektirdiği bilgi ve özellikle beceriye sahip işe uygun
depo çalışanının istihdam edilmesini ve daha sonra bunların eğitim ve özel
uygulamalarla geliştirilmesini sağlıyoruz. Eğer işe uygun yani depo
operasyonlarının gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip depo çalışanı istihdam
edilirse hem bu çalışanların iş tatmini, çok yüksek olacak ve hem de bu
çalışanlar, daha doğru yönetilebilecektir. Böylece personel devir hızını
düşecek ve hem daha uzun süreli hem de verimli, etkin ve etkili çalışan depo
personeli, sahada olacaktır.
DİM
Çözüm Paketi ile çalışanların bilgi ve özellikle becerilerini tespit etmeye
yönelik özel testler yapıyoruz. Testlerdeki sorular, çalışanların tecrübesine
ve çalışacakları deponun operasyonlarına göre değişmektedir. Şunu
söyleyebilirim ki, depo çalışanlarının bilgi ve özellikle becerilerini tespite
yönelik Türkiye’de başka bir uygulama yok.
Depo
operasyonlarının gerektirdiği bilgilere ve özellikle becerilere sahip kişiler,
işe uygun personeldir. Bu kişiler, doğru seçilerek istihdam edilmelidir.
Böylece depo operasyonlarını verimli, etkili ve etkin yapabilecek işe uygun personel,
işbaşında olacaktır. En önemlisi bu personelin, doğru yönetilerek uzun süreli
performans sağlanması ve bunun sonucunda hem personel hem de onları istihdam
eden şirket için fayda elde edilmesidir.
Herkes,
OECD’nin PİSA sonuçlarını konuyor. Öte yandan yine OECD tarafından hazırlanan
PIAAC çalışması vardır. OECD’nin bu çalışması ile 16-65 yaş arasındaki çalışan
nüfusun becerilerini tespit etmeye çalışıyor. OECD’nin 2016 yılının Haziran
ayında açıkladığı bu çalışmaya göre Türkiye’nin “Sözel”, “Sayısal” ve “Problem
çözme” becerileri, hem OECD ortalamasının çok altında hem de Türkiye 34 ülke
içinde son sıralardadır.
ÇALIŞANIN
DEPODAKİ BENZER ÜRÜNLERİ FARK EDEBİLME BECERİSİNİ TESPİT EDİYORUZ
Örneğin
depolarda dış görünüş olarak birbirine benzer birçok ürün vardır. Depolarda
toplama işi yapılırken bunların karıştırılması ve yanlış ürünün alınması çok
sık görülen bir olaydır. DİM Çözüm paketindeki test ile depoda toplama yapacak
çalışanın depodaki benzer ürünleri fark edebilme becerisini tespit ediyoruz.
Bu
testten geçemeyenleri “işe almayın” demiyoruz. Bunun yerine o kişinin
becerisine göre depoda iş verilmesini veya becerisinin geliştirilmesini
öneriyoruz ve özel uygulamalarla bu becerileri geliştirecek yöntemleri de
sunuyoruz. Böylece çalışanların hem iş tatminin çok yüksek olacağını hem de
yaptığı işi çok daha doğru yapacağını garanti ediyoruz.
LOJİSTİK
ANAOKULLARINDA ANLATILMAYA BAŞLANMALI
Daha
önce söylediğim gibi lojistik işinin en önemli sorunu nitelikli insan
kaynağıdır. Özellikle 5 veya 10 yıl sonra çalışma hayatına girecek bugünün
çocuklarının, lojistik işinde olması sağlanmalıdır.
Bu
vesile ile bir tecrübemi sizle paylaşmak isterim. Geçen hafta oğlumun
anaokulunda anne veya babaların, mesleklerini tanıttığı “sıra sende” isimli bir
etkinliğe katıldım. Ben de işimi yani lojistiği, çocukların diliyle anlatmaya
çalıştım. Sütün ineğin memesinden bardağa geçen sürecindeki lojistik adımları,
çocukların anlayacağı görsellerle ve çizgi filmlerden aşina olduğu ve çok
sevdiği lojistik ile ilgili çizgi kahramanlarla anlattım. Daha sonra çizgi
filmlerdeki lojistik kahramanlarının resimlerini boyadık. Etkinlik sonrasında
çocukların evde annelerine sütü taşıyan kamyonları anlattığını duyunca çok
sevindim. Etkinlik esnasında bir çocuk kamyoncu ve bir çocukta pilot olmak
istediğini söyledi. Bence lojistik anaokullarında ve hatta ilköğretimde
anlatılmalı. Böylece Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. Yılı için konulan hedeflerin
gerçekleşmesini sağlayacak lojistik işinde çalışmak isteyecek gençleri
kazanabiliriz.
SUUDİ
ARABİSTAN PROJESİ
Geçtiğimiz
Nisan ve Eylül ayları arasında Suudi Arabistan’da Suudi firmalar için üç tane
lojistik projesi yaptım. Bu projeler, hem yeni lojistik iş modelinin yeniden
oluşturulması hem de mevcut lojistik ve tedarik zinciri süreçlerinin iyileştirilmesi
için yapıldı. Eğer yanlış bilmiyorsam bir Türk firması tarafından bu coğrafyada
lojistik ile ilgili yapılan ilk danışmanlık çalışması. Benim için çok iyi bir
deneyim oldu.
Kaynak:
yesillojistikciler.com