Yüksek
lojistik maliyetlerden dolayı Avrupalı firmalarla rekabette zorlanan otomotiv
yan sanayicileri Almanya, Hollanda ve Fransa’da lojistik merkezler kuracak,
nakliye maliyetini yüzde 15 düşürecek.
Türkiye’nin
lokomotif sektörü otomotivde yan sanayiciler, ihracatı artıracak önemli bir
projeye imza atıyor. Yüksek lojistik maliyetlerinden dolayı Avrupalı firmalarla
rekabette zorlanan otomotiv yan sanayicileri Almanya, Hollanda ve Fransa’da
lojistik merkezler kurmaya hazırlanıyor. Bu merkezlerde tutulacak stoklarla
müşteriye istediği ürün, istediği sürede ve daha düşük maliyetle
ulaştırılabilecek. Proje TAYSAD tarafından yürütülüyor. Ekonomi Bakanlığı ve
TİM’in de desteğini arkasına alan yan sanayiciler, projeyi 2017’de hayata
geçirmeyi planlıyor. Özellikle darbe girişimi sonrası Avrupalı müşterinin bu
yönde talepleri olduğuna dikkat çeken TAYSAD Başkanı Alper Kanca, “Lojistik
maliyetlerimiz yüksek. Birçok ülkedeki müşterilerimiz bizden, kendi ülkelerinde
sunulacak imkanlar ve avantajlarla yaşanabilecek her türlü lojistik sorunun
önüne geçmemizi bekliyor. Proje ihracatımıza büyük katkı sağlayacak” dedi.
Rekabette
lojistiğin önemi artıyor
Rekabette
lojistiğin giderek daha fazla önem kazandığına dikkat çeken Alper Kanca,
“Dünyanın en iyi pizzasını da üretseniz, istenilen sürede istenilen şekilde
gelmiyorsa tercih edilmez. Otomotiv sektöründeki tedarik tam da bu. Müşteri
küreselleşme ile beraber üretim alanlarını dünyanın dört bir yanına yaydı.
Böyle olunca da bizden o değişik ülkelerdeki fabrikalara aldıkları ürünleri
uygun zamanda uygun koşullarda parçaları teslim edemiyorsanız anlamı kalmıyor.
Lojistik rekabette çok önemli bir konu haline geldi. Bir parçanın değeri mesela
10 euro ama o 10 euro zamanıında müşteriye gitmezse onun gecikmesinden kaynaklı
imal edilemeyen arabanın değeri 15 bin euro. Avrupalı firmalara göre Türk
firmalarının dezavantajı bu. Proje hayata geçerse hem rekabet gücümüz artacak
hem de ihracata önemli bir katkı sağlanacak” diye konuştu.
Taşıt
Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) bünyesinde hayata geçirilen projenin
başında aynı zamanda TAYSAD Yönetim Kurulu Üyesi olan Ekoplas Genel Müdürü
Kemal Yazıcı bulunuyor. Daha önce benzer bir çalışma yapıldığına ancak yarım
kaldığına dikkat çeken Yazıcı, “5 kişilik bir ekiple eski çalışmaları tekrar
inceledik. İyileştirilmesi gereken alanları belirledik” dedi. Türk
tedarikçilerin Avrupa’ya mesafe sorununun olduğunu ve bunun bir dezavantaj
yarattığını ifade eden Yazıcı, “Bizim Almanya, Fransa, İtalya ve İngiltere gibi
ülkelerde potansiyel müşterilerimiz BMW, Porsche Mercedes, Wolkswagen, Peugeot
veya Renault ve Toyota, Honda, Nissan, Fiat gibi otomotiv devleri. Türkiye’nin
işçilik ve hammadde maliyetleri konusunda avantajları var ancak bunu lojistikteki
dezavantajlar nedeniyle kaybediyoruz. Mesafeler uzak. Stoklar gerekiyor.
Firmalar, özellikle OEM’ler özellikle darbe girişimi sonrası sıkıntı yaratmaya
başladılar. Bu mesafe sorununu bir şekilde çözülmesini bekliyor” dedi.
“İhracata
destek değil, ilave olacak”
TAYSAD
olarak bu sorunu çözmek için bir çalışma grubu kurulduğuna dikkat çeken Yazıcı,
projenin hayata geçmesi ile lojistik maliyetlerin yüzde 15 düşmesini
hedeflediklerini söyledi. Yazıcı, “Bu oran Türk tedarik sanayinin toplam
maliyetinde de yüzde 1 iyileştirme anlamına geliyor” dedi. Yazıcı, “Avrupa’daki
müşteri kendini garantide görmek istiyor. istediği ürüne istediği zamanda
ulaşabileceğinden emin olmak istiyor. Biz bunu sağlayarak Avrupa’nın
Türkiye’den daha çok mal almaya yöneleceğini düşünüyoruz. Mevcut ihracatı
artıracak yönde etkisi olacak. Destek değil ilave yaratacağını düşünüyoruz”
diye konuştu. 2023 hedefi için yan sanayinin 30 milyar dolar ihracat yapması
gerektiğine dikkat çeken Yazıcı, bizim 2014 yılı ihracatımız 9.4 milyar dolar
2015 ise kur etkisi ile 8. 6 milyar dolar oldu. Yani 3 kata kadar artış olması
lazım. Proje bu noktada da büyük önem kazanıyor. Lojistikteki avantaj Türk
firmalarının Avrupalı firmalarla aynı şartlarda rekabet edebilmesini
sağlayabilirsek ihracata büyük katkısı olacak. Çünkü Türk firmaları kaliteli
üretim yapıyor ancak lojistikten dolayı rekabette zorlanıyor” dedi.
TİM
projeyi destekliyor
Ekonomi
Bakanlığı ve TİM’in de desteğini aldıklarını ifade eden Yazıcı, “Ekonomi
Bakanımız Sayın Nihat Zeybekçi ile görüştük. Çok olumlu karşılandık.TİM ile
görüştük onlar da buna pozitif bakıyorlar. Mevzuat açısından sıkıntı çıkmaması
için bir iki düzenleme istediler. Şimdi artık bakanlığa gidip bir tebliğ
değişikliği isteyeceğiz. Geçtiğimiz mayıs ayında bu projeye başladık 2017’nin
Mart ayına kadar en azından projenin adını koymuş ve depo bakar seviyeye gelmiş
olmayı hedefliyoruz” dedi.
Ana
sanayiye kolaylık sağlayacak
Projenin
ana sanayi firmalarına da büyük katkı sağlayacağının altını çizen Yazıcı, “Bu
projeyi hayata geçirdiğimiz zaman Honda, Renault, Fiat gibi firmaların ürünleri
Türkiye’de toplayıp kendi lojistik sistemi ile Avrupa’da dağıtmasına gerek
kalmayacak. Belki daha verimli bu işi yapar hale gelebiliriz” dedi.
“Türk
Ticaret Merkezi Kanunu kapsamına alınmak istiyoruz”
Türk
Ticaret Merkezi Kanunu’nu lojistik merkez projesi için bir fırsat olarak
gördüklerine ve kanun kapsamına alınmak istediklerine dikkat çeken Kemal
Yazıcı, şöyle konuştu: “Bu konunun üzerinde biraz yoğunlaştık. Türk Ticaret
Merkezi Kanunu şu andaki haliyle otomotiv sektörüne pek hitap etmiyor. Kanun
daha çok bir markası olan bir yerde bir fuar, stand ya da bir ofis kurarak
malını tanıtma isteği içerisinde olan firmalara yönelik. Ancak otomotiv biraz
daha farklı. Otomotivde 5-10 tane müşteri ihtimalimiz var ki kendi
müşterilerini tanıyor, onlarla yakın temas içerisinde. Bizim derdimiz daha çok
malımızı en hızlı bir şekilde Avrupa’daki OEM’lerin olduğu noktaya
ulaştırabilmek ve oradan müşterinin istediği zaman ve miktarda malı teslim edebilmek.
Böyle bakınca otomotiv tedarik sanayinin ihtiyacı biraz daha Avrupa’da depo ve
oradaki elleçleme ayrıca Avrupa’ya nakliye şeklinde görünüyor. Yani
diğerlerinden biraz farklı. Bu nedenle Türk Ticaret Merkezi Kanunu’nda bir
takım değişiklikler yaparak tedarik sanayinin de bu kapsama alınarak
teşviklerden yararlanmasını sağlamaya çalışıyoruz.”
Kaynak:
dunya.com