TCDD
Genel Müdürü İsa Apaydın, Marmaray’ın tamamlayıcısı niteliğindeki Gebze-Halkalı
Tren Hattı yapımı için çalışmalarının devam ettiğini belirterek, “Şu anda
çalışmalarımız iyi gidiyor, belli bir hıza ulaştık.” dedi.
Türkiye
Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları (TCDD) Genel Müdürü İsa Apaydın, Girişimci İş
Adamları Vakfı'nın (GİV) düzenlediği Kasım Ayı Girişimci Buluşmaları'nda
TCDD’nin çalışmaları ve hedefleriyle ilgili bir sunum yaptı.
Sunumunda
TCDD’nin demiryolu sektörünün milli kaynaklarla geliştirilmesi için bağlı
iştirakleriyle beraber çalışmalar yürüttüğünü aktaran Apaydın, 2023 yılına
kadar 3 bin 500 kilometre Yüksek Hızlı Tren (YHT), 8 bin 500 kilometre hızlı
tren ve bin kilometre konvansiyonel demiryolu olmak üzere toplam 13 bin
kilometre ilave demiryolu yapılacağını söyledi.
Türkiye’de
yük taşımacılığına ilişkin yatırımların yeterince bilinmediğini aktaran
Apaydın, “Esasında alt yapımızın çoğunu yük ve karma işletmecilik yapacak
şekilde planladık. Yani sadece yolcu treni hizmet edebilecek, yük ihmal edildi
gibi bir durum yok. Özellikle Halkalı-Edirne hattı, Karaman-Adana Ulukışla
hattı, Samsun, Çorum, Çankırı Kuzey-Güney hatları, Sivas’tan sonraki kısımda
Kars’a kadar olan kısımda tamamen yük ve yolcu taşımacılığı birlikte
yapılacak.” diye konuştu.
"Marmara
Ring Demiryolu Projesi üzerinde çalışmalar aşama aşama ilerliyor"
Apaydın,
Marmaray’ın tamamlayıcısı niteliğindeki Gebze-Halkalı Tren Hattı’nda
çalışmaların devam ettiğini belirterek, “Banliyö rehabilitasyonu çalışmalarında
bir takım sıkıntılar oldu ama şu anda o sıkıntılar aşıldı. 2018’in sonuna doğru
inşallah İstanbul’da hizmet edebilecek şekle gelecek. Şu anda çalışmalarımız
iyi gidiyor, belli bir hıza ulaştık.” bilgisini verdi.
Marmara
Denizi'nin kenarından dolaşan Marmara Ring Demiryolu Projesi üzerinde
çalışmaların aşama aşama ilerlediğini belirten Apaydın, “Buradaki çalışmalar
zamanı ve yatırım programı önceliklerine göre yapılmaya devam edecek.” dedi.
Toplantıya
katılan girişimci iş adamlarına demiryolu alanındaki iş fırsatlarını da aktaran
Apaydın, “Özellikle elektrifikasyon ve sinyalizasyon tasarımı ve yapılması
konusunda mühendislik anlamında orası bakir bir alan. Elektrik, bilgisayar ve
elektronik mühendisleri için burası iyi bir alan sektör olarak… Demiryolunda
kesintisiz iletişim de burada oldukça önemli. Önümüzdeki süreçte çok miktarda
araç yapılması planlanıyor. Özellikle makine, metalürji malzeme, komponent
üreticisi işletmelerimiz bu alanda birçok parçayı yerli olarak üretebilir.”
diye konuştu.
"Ülkeyi
nasıl yönetirseniz yönetin dünyaya bağlı çalışıyorsunuz"
GİV
Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Koç, ABD başkanlık seçimlerinin ardından doların
tüm para birimlerine karşı değer kazandığını belirterek, “Malezya ringiti yüzde
5 düşmüş, Rus rublesi yüzde 4 değer kaybetmiş, Brezilya reali yüzde 8 değer
kaybetmiş, Türk lirası yüzde 9 değer kaybetmiş. Bu 10-18 Kasım dönemi
söylüyorum. Meksika pezosu yüzde 11 düşmüş. Biz Allah’tan sınırda değiliz.
Meksika duvar hikayesinden önemli ölçüde değer kaybetmiş. Sadece İngiliz
sterlini değer kazanmış son 1 ayda… Tabii önceki 6 ayda sterlinin ne kadar
değer kaybettiğini bilmezseniz ‘ne oluyor’ dersiniz. Ülkeyi nasıl yönetirseniz
yönetin dünyaya bağlı çalışıyorsunuz.” diye konuştu.
Türkiye’de
doların yükselmesinin girişimcileri kaygılandırdığını anımsatan Koç, doların
bütün gelişen para birimlerine karşı değer kazandığını söyledi.
ABD
Başkanı seçilen Donald Trump’ın uygulayacağı politikaların vaatlerinden farklı
şekilleneceğini savunan Koç, “Trump da 3 ay, 6 ay sonra dünyanın bütün
gerçeklerinin farkında olacak ve dolar buraya geri gelecek. Benim şahsi görüşüm
bu. Çünkü dolardaki bu yükselişin onlara da bir faydası yok. Bu kadar değerli
bir para birimiyle onların ticareti de çok etkilenir, açıkçası onların da çok işine
gelmez diye düşünüyorum.” değerlendirmesini yaptı.
"Brent
100 dolar 120 dolar olsaydı bizim cari açığımız bunun iki katı olurdu"
Koç,
Brent petrolün düşük seyrinin Türkiye ekonomisine nefes aldırdığını belirterek,
“Türkiye hakikaten 2023 hedeflerini yakalamak istiyorsa ulaşımdaki yük/ton,
kilometre/ton fiyatını belirli bir seviyenin altına indirmesi lazım. Çünkü
Türkiye enerjisini ithal eden bir ülke. Allah’a şükür ki Brent petrol ucuz da
ülke ekonomisini o kadar etkilemiyor. Düşünün ki bugünkü şartlarda bir de Brent
100 dolar 120 dolar olsaydı bizim cari açığımız bunun iki katı olurdu. Hamd
olsun ki bu durumdayız.” yorumunu yaptı.
Kaynak:
ulasimonline.com