Her
yıl sonbaharda düzenlenen bir FIATA kongresini daha tamamladık. Bu sefer
İrlanda’nın başkenti Dublin’e konuk olduk. 3 günü genel katılıma açık ancak
tamamı 5 gün süren çalışmalar sırasında lojistik sektörünün önemli konuları,
gerek sektörden gerekse de sektör dışından değerli katılımcılarla detaylı bir
şekilde değerlendirildi.
Çok
dinamik bir sektör içinde yer alıyoruz ve gelişmeler büyük bir hızla devam
ediyor. Kongre sırasında en çok istifade ettiğimiz iki konuşma Dünya Gümrük
Örgütü WCO’nun Genel Sekreteri Kunio Mikuriya ve İrlanda Eski Başbakanı, ABD
nezdindeki Avrupa Birliği Eski Büyükelçisi John Bruton’un konuşmalarıydı. Bay
Mikuriya ticaretin kolaylaştırılması ve dünya ticaretinin artmasında gümrük
idareleri ile taşıma işleri organizatörleri arasındaki işbirliğinin önemine çok
sistematik bir analiz ile yer verdi. Bay Bruton da dünya politik arenasındaki
gelişmelerle lojistik sektörü arasındaki bağlantıları çarpıcı bir ufuk turu ile
irdeledi.
Bu
seneki kongrenin en ön plana çıkan konusu FIATA ile IATA arasında imzalanan
yeni işbirliği anlaşmasıydı. Çok uzun yıllar süren görüşmelerin sonucu kısa
tarifi ile eşitlerin birbirleriyle işbirliği şeklinde tanımlanabilir. Söz
konusu anlaşma imzalanana kadar IATA’ya bağlı havayolu şirketleri ile yine IATA
tarafından kargo acentesi olarak yetkilendirilen biz taşıma işleri
organizatörleri arasındaki ilişki, o havayolu adına acentesi olarak hareket
etmemiz yönünde bir acentelik ilişkisiydi. Artık hem bir taraftan müşteri
olarak hareket edecek olan taşıma işleri organizatörleri daha etkili bir
konumda bulunacak hem de havayolu taşıması yapabilmek için yetkilendirme FIATA
tarafından yapılacak. Yeni yapının neler getireceğini önümüzdeki günlerde hem
FIATA hem de IATA’dan takip ederek üyelerimizle paylaşacağız.
Diğer
bir önemli konu Hanjin’in yaşadığı sıkıntılı durum ve beklentilerdi. Hanjin
konusu gerçekten çok taraflı ve çok karmaşık. Bir taraftan göndericilerin
işletmenin kontrolü altındaki gemilerdeki konteynerlere ulaşamaması ve tedarik
zincirinin aksaması, satış kayıpları diğer taraftan Hanjin gemilerinde yükü
olan ve kendi konşimentoları ile taşıma yapan diğer hatların durumu, bununla
birlikte Hanjin’e gemi kiralayanların problemleri çok karmaşık bir yumak
oluşturuyor. Aynı zamanda Hanjin’i başka iflasların takip edip etmeyeceği de
sektörde endişe uyandırıyor. Kongre sırasında yapılan sunumlardan görüldüğü
üzere, konteyner taşımacılığı büyük bir arz fazlası içinde ve bu da yeni
sorunların ve olası iflasların köşe başında bizleri beklediğini gösteriyor.
İşin sigorta boyutu da oldukça karışık görünüyor. UTİKAD her zamanki ön etkin
çalışması ile üyelerini bu konuda bilgilendirdi.
Sektörümüzün
olmazsa olmazı da gelişen teknolojinin, dijitalleşmenin iş yapış şekillerimize
ve hatta işlerimizin “var olabilmesine” etkileri. Dronelar artık proje olmaktan
çıktı, uçuş bölgeleri ve uçuş yüksekliklerinin limitleri tanımlanmaya başladı.
Yapılan sunumlarda gördük ki bugün yeryüzünde var olan “iş”lerin yüzde 50’si
2030 yılında olmayacak! Bu yüzde 50’nin içinde sektörümüzde hangi işlerin
ortadan kaybolacağı çok iyi analiz edilmeli. Öyle görünüyor ki klasik
forwarding hizmetleri tamamen dijital platforma taşınacak.
Her
zamanki gibi FIATA Dünya Kongresi bizlere kongre sırasında çok önemli
networking olanakları da sunuyor. Umarım UTİKAD üyeleri önümüzdeki yıllarda
daha fazla katılım gösterir, zengin içerik ve işbirliği imkânlarından
faydalanırlar.
Kongreye
katılan delegasyonumuz ister istemez 2014’te İstanbul’da yapılan kongre ile
diğer kongreleri karşılaştırıyor. Sevinerek ve gururla söylemeliyim ki bizler
açık ara öndeyiz. Sadece kongre düzenlemede değil, sektör olarak da eğitimli,
bilgili ve kaliteliyiz. Gerekli ve yeterli desteği görürsek lojistik sektörünü
en büyük hizmet ihracatçısı sektör haline getirmek üyelerimizin marifetiyle gerçekleşecektir.
Turgut
ERKESKİN