Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / SEKTÖRÜN ÖNEMLİ KONULARI FIATA’DA DEĞERLENDİRİLDİ

SEKTÖRÜN ÖNEMLİ KONULARI FIATA’DA DEĞERLENDİRİLDİ

SEKTÖRÜN ÖNEMLİ KONULARI FIATA’DA DEĞERLENDİRİLDİ25.10.2016Her yıl sonbaharda düzenlenen bir FIATA kongresini daha tamamladık. Bu sefer İrlanda’nın başkenti Dublin’e konuk olduk. 3 günü genel katılıma açık ancak tamamı 5 gün süren çalışmalar sırasında lojistik sektörünün önemli konuları, gerek sektörden gerekse de sektör dışından değerli katılımcılarla detaylı bir şekilde değerlendirildi.

Çok dinamik bir sektör içinde yer alıyoruz ve gelişmeler büyük bir hızla devam ediyor. Kongre sırasında en çok istifade ettiğimiz iki konuşma Dünya Gümrük Örgütü WCO’nun Genel Sekreteri Kunio Mikuriya ve İrlanda Eski Başbakanı, ABD nezdindeki Avrupa Birliği Eski Büyükelçisi John Bruton’un konuşmalarıydı. Bay Mikuriya ticaretin kolaylaştırılması ve dünya ticaretinin artmasında gümrük idareleri ile taşıma işleri organizatörleri arasındaki işbirliğinin önemine çok sistematik bir analiz ile yer verdi. Bay Bruton da dünya politik arenasındaki gelişmelerle lojistik sektörü arasındaki bağlantıları çarpıcı bir ufuk turu ile irdeledi.

Bu seneki kongrenin en ön plana çıkan konusu FIATA ile IATA arasında imzalanan yeni işbirliği anlaşmasıydı. Çok uzun yıllar süren görüşmelerin sonucu kısa tarifi ile eşitlerin birbirleriyle işbirliği şeklinde tanımlanabilir. Söz konusu anlaşma imzalanana kadar IATA’ya bağlı havayolu şirketleri ile yine IATA tarafından kargo acentesi olarak yetkilendirilen biz taşıma işleri organizatörleri arasındaki ilişki, o havayolu adına acentesi olarak hareket etmemiz yönünde bir acentelik ilişkisiydi. Artık hem bir taraftan müşteri olarak hareket edecek olan taşıma işleri organizatörleri daha etkili bir konumda bulunacak hem de havayolu taşıması yapabilmek için yetkilendirme FIATA tarafından yapılacak. Yeni yapının neler getireceğini önümüzdeki günlerde hem FIATA hem de IATA’dan takip ederek üyelerimizle paylaşacağız.

Diğer bir önemli konu Hanjin’in yaşadığı sıkıntılı durum ve beklentilerdi. Hanjin konusu gerçekten çok taraflı ve çok karmaşık. Bir taraftan göndericilerin işletmenin kontrolü altındaki gemilerdeki konteynerlere ulaşamaması ve tedarik zincirinin aksaması, satış kayıpları diğer taraftan Hanjin gemilerinde yükü olan ve kendi konşimentoları ile taşıma yapan diğer hatların durumu, bununla birlikte Hanjin’e gemi kiralayanların problemleri çok karmaşık bir yumak oluşturuyor. Aynı zamanda Hanjin’i başka iflasların takip edip etmeyeceği de sektörde endişe uyandırıyor. Kongre sırasında yapılan sunumlardan görüldüğü üzere, konteyner taşımacılığı büyük bir arz fazlası içinde ve bu da yeni sorunların ve olası iflasların köşe başında bizleri beklediğini gösteriyor. İşin sigorta boyutu da oldukça karışık görünüyor. UTİKAD her zamanki ön etkin çalışması ile üyelerini bu konuda bilgilendirdi.

Sektörümüzün olmazsa olmazı da gelişen teknolojinin, dijitalleşmenin iş yapış şekillerimize ve hatta işlerimizin “var olabilmesine” etkileri. Dronelar artık proje olmaktan çıktı, uçuş bölgeleri ve uçuş yüksekliklerinin limitleri tanımlanmaya başladı. Yapılan sunumlarda gördük ki bugün yeryüzünde var olan “iş”lerin yüzde 50’si 2030 yılında olmayacak! Bu yüzde 50’nin içinde sektörümüzde hangi işlerin ortadan kaybolacağı çok iyi analiz edilmeli. Öyle görünüyor ki klasik forwarding hizmetleri tamamen dijital platforma taşınacak.

Her zamanki gibi FIATA Dünya Kongresi bizlere kongre sırasında çok önemli networking olanakları da sunuyor. Umarım UTİKAD üyeleri önümüzdeki yıllarda daha fazla katılım gösterir, zengin içerik ve işbirliği imkânlarından faydalanırlar.

Kongreye katılan delegasyonumuz ister istemez 2014’te İstanbul’da yapılan kongre ile diğer kongreleri karşılaştırıyor. Sevinerek ve gururla söylemeliyim ki bizler açık ara öndeyiz. Sadece kongre düzenlemede değil, sektör olarak da eğitimli, bilgili ve kaliteliyiz. Gerekli ve yeterli desteği görürsek lojistik sektörünü en büyük hizmet ihracatçısı sektör haline getirmek üyelerimizin marifetiyle gerçekleşecektir.

Turgut ERKESKİN