Temel
Kotil, THY Genel Müdürlüğü'nden "önemli bir görev yerine getirmek
için" görevinden ayrıldığını açıkladı.
Türk
Hava Yolları (THY) Genel Müdürü Temel Kotil, bugün itibariyle görevinden
ayrıldığını açıkladı.
Kotil,
yayınladığı veda mesajında finansal ve büyüme rakamları vererek kendisi
döneminde yapılan icraatları sıralayarak personelden haklarını helal etmelerini
istedi. Kendisine hava ve uzay teknolojileri ile ilgili görev teklif
edilmesinden dolayı ayrılma kararı aldığını da mesajında belirtti.
Temel
Kotil'in veda mesajı şöyle:
“Değerli
Çalışma Arkadaşlarım, Nisan 2005 tarihinden bu yana gururla sürdürdüğüm Türk
Hava Yolları Genel Müdürlüğü görevinden bugün itibariyle ayrılıyorum.
2003
yılının Mart ayında Teknikten sorumlu Genel Müdür Yardımcısı olarak katıldığım
Türk Hava Yolları ailesinin tüm üyeleriyle birlikte büyük başarılara imza
attık. Türkiye'nin dünyadaki en önemli markasını inşa eden böyle bir ailenin
üyesi olmaktan çok büyük bir mutluluk duyuyorum.
Görev
yaptığım süre boyunca birçok zorlu dönemeci birlikte aştığımız bütün çalışma
arkadaşlarıma minnet borçluyum. Artan ivmesiyle bir küresel oyuncu haline gelen
Türk Hava Yolları sadece bir şirket değil aynı zamanda on üç yıl boyunca acı
tatlı anılarımın geçtiği bir yuva oldu bana. 2005 yılında devraldığım Genel
Müdürlük pozisyonunun başlangıcında Türk Hava Yolları 102 noktaya uçan, haftada
2000 sefer yapan, yılda 12 milyon yolcu taşıyan 73 uçaklık filosu olan bir
havayoluydu. 2015 yılı sonu itibariyle uçtuğumuz nokta sayısı 282'ye, haftalık sefer
sayısı 9000'e, yıllık yolcu sayısı 61 milyona ve uçak sayısı 299'a ulaştı.
Yılda ortalama yüzde 30 büyüyerek 1.4 milyon transfer yolcudan 18.4 milyon
yolcuya ulaştık. Dünya pazarındaki payımız yüzde 0.5'den yüzde 2'ye çıktı.
Kırkıncı sıradan yükselerek dünyanın en büyük onuncu havayolu şirketi olduk.
Diğer
hava yollarına karşı 4 kat büyüdük
2013
yılından itibaren dünyada en çok yurtdışı noktaya uçan havayolu haline geldik.
2015 sonu itibariyle ise toplam uçuş noktası bazında en yakın rakibimiz İngiltere
ve İspanya bayrak taşıyıcılarının yer aldığı International Airlines Group'dan
35 daha fazla noktaya sefer yapmaktayız. Bütün bu süreçte diğer havayollarına
karşı dört kat büyüdük.
Şirketimiz
yükselirken İstanbul'umuz da yükseldi
Türk
Hava Yolları artan uçuş ağı ile İstanbul'u çok önemli bir transfer merkezi
haline getirdi. Bu sürecin İstanbul'da inşaatı süren yeni havalimanıyla daha
üst noktalara taşınacağından hiçbir şüphem yoktur. Bütün çalışma arkadaşlarıma
bu yolda en içten dileklerimle başarılar diliyorum.
2005
yılından bu yana finansal performansımız da göz doldurdu. On yıllık süreçte iki
milyar dolardan on milyar dolara ulaştık. Kar oranımız (EBITDAR) yaklaşık yüzde
18 oldu. Aynı dönemde şirketin servis kalitesini arttırıp, maliyetlerini
kontrol etmeyi başardık. Avrupa'nın en büyük havayollarından koltuk/km
maliyetimiz yüzde 20-30 oranında daha düşük gerçekleşti. Bu süreçte Türk Hava
Yolları olarak ülkemizin en önemli işverenlerinden biri de olduk. Yeni iş
olanakları sağlayarak istihdama katkı yaptık. Pilot sayımız 640'dan 4500'e,
kabin personeli sayımız ise 1700'den on bini aşan sayıya ulaştı.
Afrika,
Ortadoğu ve Asya'ya en çok bağlandı veren hava yolu olduk
Türk
Hava Yollarının genişleyen uçuş ağı aynı zamanda gelişen ve büyüyen Türkiye'nin
de izdüşümü oldu. Genel Müdürlüğüm sürecinde THY olarak Afrika'ya özel bir önem
verdik. Yalnızca dört noktaya uçarken buna bu süreçte 44 yeni nokta ekleyerek
sayıyı 48'e çıkardık. Mogadişu'ya altı yıldır emniyetli bir şekilde uçuş
gerçekleştirerek Somali'yi dünyaya bağlayan tek havayolu olduk. Türk Hava
Yolları'nın Afrika'da gerçekleştirmiş olduğu bu açılım Türkiye'nin bu
bölgelerdeki etkisini katladı. Afrika'daki başarımızı diğer kıtalarda da
gerçekleştirdik. Avrupa'da uçtuğumuz 40 noktaya 53 yeni nokta ekledik.
İstanbul'u
bir transfer noktası haline getirerek Avrupalıların İstanbul üzerinden bütün
dünyaya bağlanmasını sağladık. Ortadoğu'da 2005 yılında 11 olan uçuş noktamıza
gelinen bu süreçte 24 nokta ilave ettik. Böylelikle Ortadoğu ülkelerinden gelen
turist sayısının artmasına katkıda bulunarak İstanbul'un turist sayısının 4
milyondan 13 milyona taşınmasında büyük rol oynadık. Uzakdoğu ve Amerika
kıtasında da uçuş ağımızı genişlettik. Uzakdoğu'da 16 noktadan 34'e, Amerika
kıtasında 2 noktadan 13 noktaya ulaştık. Bütün çalışanlarımızın gece gündüz
özverili çalışmalarıyla oluşturduğumuz bu uçuş ağı ile açık ara Afrika,
Ortadoğu, Avrupa ve Asya'ya en çok bağlantı veren havayolu olduk.
Şirketimizin,
bütün çalışanlarıyla beraber bu rakamların daha da üzerine çıkacağına inancım
tamdır. Ve bu nedenle şirketimizin gelecekte daha da başarılı hedeflere
ulaşacağını bilmek bana mutluluk veriyor. Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip
Erdoğan'ın işaret ettiği 2023 hedeflerine istinaden Türk Hava Yolları'nın da
hedefleri bulunuyor. Türk Hava Yolları'nın 2023 yılında 500'den fazla uçak, 120
milyon yolcu sayısı ve 24 milyar dolar ciro hedefine ulaşacağına inancım
tamdır.
Önemli
bir görev yerine getirmek için ayrılıyorum
Türk
Hava Yolları'ndan ayrılma kararımı, şahsıma hava ve uzay teknolojileriyle
ilgili yeni bir görev teklif edilmesinden dolayı almış bulunuyorum. Türkiye'nin
hava ve uzay teknolojilerinde birçok projesi bulunuyor ve bu alanda önemli
yatırımlar yapılıyor. Ben de önemli bir görevi yerine getirmek üzere THY'den
ayrılıyorum.
Yönetici
ve çalışanlara teşekkür
Türk
Hava Yolları'nda 2003 yılında başlayan ve bugün sona eren görev sürem boyunca
çok değerli yönetici ve çalışanlarımızla birlikte gece-gündüz demeden el ele
vererek bir başarı hikâyesi yazdık. Bu süreçte katkısı olan ve şu anda THY
bulunmayan arkadaşlarımızı da hatırlatmamız gerekiyor. Sizler bu başarı
hikâyesinin gerçek kahramanlarısınız. Sizlerin emeği ve katkısı olmadan bu
başarı mümkün olmazdı. Hepinize ayrı ayrı teşekkür ediyorum. İştiraklerimizle
birlikte 45 bin kişilik büyük bir aile olan THY'liler başarı hikâyesini yazmaya
devam edecektir. Ben bugün görevimi devrediyorum, aranızdan ayrılıyorum ama
ilelebet bir THY'li olarak Şirketimizin hep yanında olacağım.
Çalıştığımız
süre boyunca istemeden de olsa kırdığımız, üzdüğümüz arkadaşlarımız var ise
lütfen haklarınızı helal ediniz. Benden yana bir hakkım var ise helal olsun.
Türkiye
için çok önemli olan bu markanın genel müdürlük koltuğuna oturacak arkadaşımızın
da başarılı olacağına gönülden inanıyorum.
Hepinize
bundan sonraki yaşamınızda başarılar diliyorum.
Türk
Hava Yollarımız ve siz çalışma arkadaşlarım Allah'a emanet olun. Saygılarımla,”
Temel
Kotil'in THY'deki kariyeri
2003
yılında THY'deki kariyerine Teknik Genel Müdür Yardımcısı olarak başladı.
2005
yılında THY Genel Müdürlüğüne atandı.
2006
yılında Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) Yönetim Kurulu Üyeliğine
seçildi.
2010
yılında Avrupa Havayolları Birliği (AEA) Yönetim Kurulu Üyeliğine seçildi.
1
Ocak 2014 itibarı ile Avrupa Havayolları Birliği'nin (AEA) Başkanlığına
seçildi.
Kotil'in
biyografisi
1959
yılında Rize nin Gündoğdu ilçesi Araklı mahallesinde dünyaya geldi. İstanbul
Teknik Üniversitesi (İTÜ) Uçak Mühendisliği bölümünden 1983 yılında mezun oldu.
1986'da ABD'nin Ann Arbor kentindeki Michigan Üniversitesi'nin 'Uçak
Mühendisliği' bölümünde yüksek lisansını, 1987'de de aynı üniversitede Makine
Mühendisliği dalında ikinci yüksek lisansını, 1991'de de yine Michigan
Üniversitesinde “Makine Mühendisliği' bölümünde doktorasını tamamladı.
Kotil,
1991-93 yılları arasında İTÜ Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesinde Havacılık ve
İleri Kompozit Laboratuarlarının kuruculuğu ve yöneticiliğini yaptı. İTÜ Uçak
ve Uzay Bilimleri Fakültesinde Yardımcı Doçent ve Doçent olarak hizmet veren
Kotil, aynı fakültede Bölüm Başkan Yardımcılığı ve 1993–94 yıllarında da Fakülte
Dekan yardımcılığı görevlerini yürüttü.
İstanbul
Büyükşehir Belediyesi Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Daire Başkanı olarak
görev yaptıktan sonra, 2001 yılında ABD'de Illinois Üniversitesinde misafir
profesör olarak hizmet verdi ve daha sonra New York'ta Advanced Innovative
Technologies Inc.'de Araştırma ve Mühendislik Bölümü Başkanlığını yürüttü.
Halihazırda
İstanbul Üniversitesi Makina Mühendisliği Bölümü'nde dersler vermekte. Evli ve
dört çocuk babası olan Kotil'in birçok araştırma ve bilimsel yayını bulunuyor.
Kaynak:
dunya.com