Daha
önceki yazılarımı takip eden bilirler. Lojistik sektörü içerisindeki teknolojik
girişimlerden sıkça bahsediyorum. Bunlardan bir tanesi de Freightos. Son
yıllarda, önemli bir ivme yakalayan bu işletme elektronik ortamda freight
forwarder’lık yapan bir platform. Misyonu gereği, lojistiğin geleceğini
teknolojik/dijital yapılanmalarda görüyor ve bu anlamda önemli çalışmalar da
yapıyor.
NAVLUNUN
GELECEĞİ
Bu
yazımda, Freightos’un 2016 yılı için hazırladığı “Navlunun Geleceği (The Future
of Freight)” başlıklı sektör araştırmasını size özetlemeye çalışacağım.
Çalışmanın tamamını edinmek isteyenler için ise tavsiyem www.freightos.com
sitesini tıklamaları ve basit bir üyelik sürecinden sonra ilgili dokümanı elde
etmeleri.
YILLIK
210 MİLYAR DOLAR GELİRİN TEMSİLCİLERİ
Bu
araştırma, sektörden 92 üst düzey yönetici ile görüşülerek gerçekleştiriliyor
ve dünyanın en büyük 20 forwader’ından 19 tanesini kapsıyor. Aynı zamanda,
araştırmaya katılan işletmeler, 210 milyar dolarlık bir yıllık geliri de temsil
ediyor.
Araştırma
üç ana eksen üzerine odaklanılıyor:
1)
Karların azalması,
2)
Müşteri beklentilerin artması ve değişkenliği,
3)
Pazardaki yeni oyuncular.
KARLARIN
AZALMASI
Katılımcıların
yüzde 44’ü deniz taşımacılığında, yüzde 54’ü havayolu taşımacılığında, yüzde
59’u ise karayolu taşımacılığında karların artacağına inanıyor. Bu durum, ilk
bakışta olumlu bir tablo olarak gözükse de, sektörün en önemli üç fonksiyonunda
diğer fonksiyonlara göre kar beklentilerinin düşük olduğu gözlemleniyor.
Örneğin, kar beklentileri depoculukta yüzde 75, 4PL/5PL hizmetlerde, yüzde 76,
gümrüklemede yüzde 77, 3PL hizmetlerde ise yüzde 78 olarak oluşuyor. Bu durum,
fazla kapasite, düşen petrol fiyatları, artan işçi maliyetleri ve rekabet
düzeyinin bir yansıması olarak değerlendiriliyor.
MÜŞTERİ
BEKLENTİLERİNİN ARTMASI VE DEĞİŞKENLİĞİ
Değişen
müşteri beklentileri freight forwarder’ları zorlayan en önemli konulardan biri
haline gelmeye başladı. Bu durum, işletmelerin daha çok katma değerli
hizmetleri vermelerine neden oluyor. Haliyle de, karlara olumsuz bir etki
yaratıyor. Araştırmaya katılanlar, yükletenlerin lojistik hizmet sağlayıcı
seçme konusunda hangi faktörlere önem verdiği sorusunda üç değişkeni ön plana
çıkıyor: Güvenilirlik (yüzde 95), Maliyet (yüzde 86) ve İletişim (yüzde 68).
Müşteri
beklentileri konusunda sorulan diğer soru ise, yükletenlerin hangi bilişim
teknolojisi hizmetlerine önem verdiğini kapsamakta. Verilen yanıtlar iki
değişkeni öne çıkarıyor: Takip sistemi (yüzde 83) ve gerçek zamanlı rezervasyon
(yüzde 70).
PAZARDAKİ
YENİ OYUNCULAR
Pazardaki
yeni oyuncuların daha çok teknolojik çerçevede oluştuğunu ortaya koyan
araştırma, bu kapsamda önemli bazı bulgulara ulaşmış. Örneğin, araştırmaya
katılan üst düzey yöneticilerin yüzde 73’ü lojistik sektöründe yükletenlere
doğrudan online satışın devam edeceğini öngörüyor. Diğer taraftan, düşen kar
marjını engelleyebilmek için üç önemli olgunun üzerinde duruluyor: Teknoloji
kullanma (yüzde 86), yeni hizmetleri piyasaya sunma (yüzde 63), satın alma ve
birleşmeler yoluyla organik büyüme (yüzde 50).
Teknoloji
kullanma boyutunun lojistik sektörünün mevcut yapısını değiştirecek
uygulamalarının, depoculukta robot uygulamaları (yüzde 68) ve 3 boyutlu
yazıcılar (yüzde 49) olacağı belirtiliyor. Teknolojik boyutta ön plana çıkan
online satış platformlarının ise freight forwarder’lara fırsat olduğu (yüzde
62) belirtiliyor.
SON
SÖZ
Her
zaman belirttiğim gibi, lojistik sektörünün geleceği teknolojik adaptasyon ve
gelişmede yatıyor. Bunu fark edenleri çok yakın zamanda pazar da fark edecek.
Prof.
Dr. Okan TUNA / Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Lojistik Yönetimi
Bölüm Başkanı
Kaynak:
yesillojistikciler.com