Gündem

LOJİSTİK SEKTÖRÜNÜN GELECEĞİLOJİSTİK SEKTÖRÜNÜN GELECEĞİ

Daha önceki yazılarımı takip eden bilirler. Lojistik sektörü içerisindeki teknolojik girişimlerden sıkça bahsediyorum. Bunlardan bir tanesi de Freightos. Son yıllarda, önemli bir ivme yakalayan bu işletme elektronik ortamda freight forwarder’lık yapan bir platform. Misyonu gereği, lojistiğin geleceğini teknolojik/dijital yapılanmalarda görüyor ve bu anlamda önemli çalışmalar da yapıyor.

NAVLUNUN GELECEĞİ

Bu yazımda, Freightos’un 2016 yılı için hazırladığı “Navlunun Geleceği (The Future of Freight)” başlıklı sektör araştırmasını size özetlemeye çalışacağım. Çalışmanın tamamını edinmek isteyenler için ise tavsiyem www.freightos.com sitesini tıklamaları ve basit bir üyelik sürecinden sonra ilgili dokümanı elde etmeleri.

YILLIK 210 MİLYAR DOLAR GELİRİN TEMSİLCİLERİ

Bu araştırma, sektörden 92 üst düzey yönetici ile görüşülerek gerçekleştiriliyor ve dünyanın en büyük 20 forwader’ından 19 tanesini kapsıyor. Aynı zamanda, araştırmaya katılan işletmeler, 210 milyar dolarlık bir yıllık geliri de temsil ediyor.

Araştırma üç ana eksen üzerine odaklanılıyor:

1) Karların azalması,

2) Müşteri beklentilerin artması ve değişkenliği,

3) Pazardaki yeni oyuncular.

KARLARIN AZALMASI

Katılımcıların yüzde 44’ü deniz taşımacılığında, yüzde 54’ü havayolu taşımacılığında, yüzde 59’u ise karayolu taşımacılığında karların artacağına inanıyor. Bu durum, ilk bakışta olumlu bir tablo olarak gözükse de, sektörün en önemli üç fonksiyonunda diğer fonksiyonlara göre kar beklentilerinin düşük olduğu gözlemleniyor. Örneğin, kar beklentileri depoculukta yüzde 75, 4PL/5PL hizmetlerde, yüzde 76, gümrüklemede yüzde 77, 3PL hizmetlerde ise yüzde 78 olarak oluşuyor. Bu durum, fazla kapasite, düşen petrol fiyatları, artan işçi maliyetleri ve rekabet düzeyinin bir yansıması olarak değerlendiriliyor.

MÜŞTERİ BEKLENTİLERİNİN ARTMASI VE DEĞİŞKENLİĞİ

Değişen müşteri beklentileri freight forwarder’ları zorlayan en önemli konulardan biri haline gelmeye başladı. Bu durum, işletmelerin daha çok katma değerli hizmetleri vermelerine neden oluyor. Haliyle de, karlara olumsuz bir etki yaratıyor. Araştırmaya katılanlar, yükletenlerin lojistik hizmet sağlayıcı seçme konusunda hangi faktörlere önem verdiği sorusunda üç değişkeni ön plana çıkıyor: Güvenilirlik (yüzde 95), Maliyet (yüzde 86) ve İletişim (yüzde 68).

Müşteri beklentileri konusunda sorulan diğer soru ise, yükletenlerin hangi bilişim teknolojisi hizmetlerine önem verdiğini kapsamakta. Verilen yanıtlar iki değişkeni öne çıkarıyor: Takip sistemi (yüzde 83) ve gerçek zamanlı rezervasyon (yüzde 70).

PAZARDAKİ YENİ OYUNCULAR

Pazardaki yeni oyuncuların daha çok teknolojik çerçevede oluştuğunu ortaya koyan araştırma, bu kapsamda önemli bazı bulgulara ulaşmış. Örneğin, araştırmaya katılan üst düzey yöneticilerin yüzde 73’ü lojistik sektöründe yükletenlere doğrudan online satışın devam edeceğini öngörüyor. Diğer taraftan, düşen kar marjını engelleyebilmek için üç önemli olgunun üzerinde duruluyor: Teknoloji kullanma (yüzde 86), yeni hizmetleri piyasaya sunma (yüzde 63), satın alma ve birleşmeler yoluyla organik büyüme (yüzde 50).

Teknoloji kullanma boyutunun lojistik sektörünün mevcut yapısını değiştirecek uygulamalarının, depoculukta robot uygulamaları (yüzde 68) ve 3 boyutlu yazıcılar (yüzde 49) olacağı belirtiliyor. Teknolojik boyutta ön plana çıkan online satış platformlarının ise freight forwarder’lara fırsat olduğu (yüzde 62) belirtiliyor.

SON SÖZ

Her zaman belirttiğim gibi, lojistik sektörünün geleceği teknolojik adaptasyon ve gelişmede yatıyor. Bunu fark edenleri çok yakın zamanda pazar da fark edecek.

Prof. Dr. Okan TUNA / Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Lojistik Yönetimi Bölüm Başkanı

Kaynak: yesillojistikciler.com

 

Şenlikköy Mahallesi Saçı Sokak, No: 4 / F Florya 34153 Bakırköy İSTANBUL
+90 212 663 62 61
+90 212 663 62 72