Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, peyzajın son aşamaları ve
temizlik hariç Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve otoyolların tamamen bittiğini
belirterek, "En geç salı günü temizlik dahil bütün çalışmalar bitmiş
olacak. Cuma günü 26 Ağustos`ta ülkemizin gurur projesini ülkemizin hizmetine
vermiş olacağız" dedi.
Yavuz
Sultan Selim Köprüsü'nü ziyaret ederek yetkililerden bilgi alan Bakan Arslan,
burada gazetecilere yaptığı açıklamada, köprü ile birlikte ana aks olarak
bitirilen 95 kilometrelik bağlantı otoyollarının ve 215 kilometreye tamamlanan
bağlantı yollarının 26 Ağustos’ta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, TBMM
Başkanı İsmail Kahraman, Başbakan Binali Yıldırım ve yurt dışından misafirlerin
katılımıyla açılacağını söyledi. Köprü için 36 ay öngörüldüğünü ancak 27 ayda
bitirildiğini dile getiren Arslan, bunun rekor sürede bitirilen devasa bir
proje olduğunu aktardı. Arslan, projenin maliyetinin 8,5 milyar TL olduğunu
kaydederek, bu büyüklükteki bir projenin 27 ayda bitirilmesinin sadece Türkiye
açısından değil dünya açısından da rekor olduğunu bildirdi. Cumhurbaşkanı
Erdoğan'ın, Başbakan Yıldırım'ın ve kendisinin projeyi baştan beri takip
ettiğini, incelemelerde bulunduğunu ve projeyle ilgili açıklamalar yaptığını
anımsatan Arslan, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Bugün
tekrar güzergahta incelemelerde bulunduk. Geldiğimiz nokta şu ki; artık
peyzajın son aşamaları ve temizlik hariç köprü ve otoyollar tamamen bitmiş
durumda. Bir-iki gün içerisinde temizliği de bitirmiş olacağız. En geç salı
günü temizlik dahil bütün çalışmalar bitmiş olacak. Cuma günü 26 Ağustos'ta
ülkemizin gurur projesini ülkemizin hizmetine vermiş olacağız."
Arslan,
toplamda 8 şeritli kara yolu ve 2 şeritli demir yolu olan köprünün 59 metre
genişliğiyle dünyada ilk olduğunu belirterek, 322 metrelik kule yüksekliğinin
de dünyada ilk olma özelliği taşıdığını aktardı.
" 5,1 milyon ağaç dikilecek"
Arslan,
köprünün yap-işlet-devret modeliyle kamu kaynağı kullanılmadan yapıldığını
anımsattı. Köprünün İstanbul'a ve çevreye zararı olup olmadığına dair çok
konuşulduğundan bahseden Arslan, şu ifadeleri kullandı:
"İstanbul'un
ağır vasıtalardan kaynaklı yükünü alarak özellikle emisyonu azaltacağız ve
tarihi dokusuyla dünyanın göz bebeği, başkenti olan İstanbul'un hem trafik
yükünü hem çevrecilik anlamında zararlı yüklerini üzerinden alacağız. Orman ve
Su İşleri Bakanlığımız ve Orman Genel Müdürlüğümüz ile birlikte süreci başından
sonuna titiz bir şekilde takip ettik. Yaklaşık 300 bin ağaç başka yerlere
aktarıldı. Buna karşılık bu projede şu an 2,5 milyon ağaç dikmiş durumdayız.
Ancak günde 10 bin ağaç daha dikiyoruz ki bununla birlikte proje güzergahında 5
milyon 100 bin ağaç dikeceğiz. Yani aktarılan ağaçların yaklaşık 17-18
katı."
Arslan,
bu projelerin sadece bürokratların ve şirket sahiplerinin gayretiyle olmadığını
dile getirerek, projelerin Türk mühendisinin, teknikerinin, teknisyenin,
işçisinin katkısıyla, alın ve akıl teriyle ortaya çıktığını anlattı.
“31
trilyon dolarlık pastadan ülkemize düşen payı almak istiyoruz"
Türkiye'nin
büyük projeleri yapmaya alıştığını aktaran Arslan, Anadolu gibi Avrupa'dan
Asya'ya geçiş hattı olan coğrafyayı kesintisiz ulaşım güzergahı haline getirmek
istediklerini söyledi. Arslan, Anadolu'yu Asya'dan Avrupa'ya kesintisiz
ulaşımın her türünde koridor haline getirmek istediklerini kaydederek, bu
coğrafyada yaklaşık 3 saatlik uçuşla 1,5 milyar insana erişilebildiğini aktardı.
Bakan Arslan, "Bu insanların yılda oluşturduğu ticaret hacmi 31 trilyon
dolar. Bu hacim gerçekleşirken yılda 75 milyar dolarlık bir taşıma potansiyeli
var. İşte bütün büyük projeleri yaparken 31 trilyon dolarlık ticaret
pastasından ulaştırma projelerimiz marifetiyle ülkemize düşen payı almak
istiyoruz." ifadelerini kullandı.
Projenin
devamında etüt çalışmalarını yaptıkları demir yolunun Akyazı'dan başlayarak
köprü marifetiyle Üçüncü Havalimanına bağlanacağını belirten Arslan,
Halkalı'dan Kapıkule'ye giden uluslararası hızlı tren koridoruna
bağlayacaklarını bildirdi.
"Ücrette
herhangi bir değişiklik olmayacak"
Arslan,
"Osman Gazi Köprüsü Ramazan Bayramında bedava olmuştu. Burası da Kurban
Bayramına yetişiyor. Burası ücretsiz olacak mı?" şeklindeki soru üzerine
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın isteği ve ilgili şirketin kabulü ile Osman Gazi
Köprüsü'nün bayram boyunca ücretsiz olduğunu hatırlattı. Üçüncü köprünün
açılışından bayram sonuna kadar ücretsiz olmasının mümkün olmadığını
kaydederek, Erdoğan'ın vatandaştan yana sürpriz yapmayı sevdiğini, bayramda
ücretsiz olmasıyla ilgili bir talebi olması durumunda bunun
değerlendirileceğini aktardı. Arslan, geçiş ücretine ilişkin bir soru üzerine
şu bilgileri verdi:
"Özellikle
uluslararası bir proje olması ve finansmanının ağırlıkla yurt dışından temin
edilmesi hasebiyle dolara endeksli bir sözleşme hazırlamıştık. Sözleşmemiz 3
dolar + KDV'dir otomobillerin geçiş ücreti. Yıllara sari olarak da dolardaki
eskalasyon da dikkate alınmaktadır. İhale sürecinden bugüne geldiğimiz zaman
köprünün geçiş ücreti 1 Ocak'taki dolar kurulu esas alınır ve 1 yıl boyunca
geçerli olur. Dolayısıyla 26 Ağustos'ta uygulayacağımız ücretler 1 Ocak 2016
tarihindeki dolar kuru esas alınarak hesaplanmıştır. O da 9 lira 90 kuruştur.
Bu ücrette herhangi bir değişiklik olması söz konusu değildir.
Büyük
araçlara gelince de araçların büyüklüklerine ve akslarına bağlı olarak
sözleşmede hangi araçların otomobil ücretine bağlı olarak hangi eşdeğer ücrete
geçeceği belirlenir. 4 akslı ağır vasıta dediğimiz kamyonlar için bugün
itibarıyla 21 lira 29 kuruşa tekabül etmektedir. Bütün baz alınan nokta
otomobiller için alınan ücret ve ona bağlı olan katsayılardır." "Ağır
taşıtların buradan geçmesi zorunlu olacak"
Arslan,
ağır vasıtaların Fatih Sultan Mehmet Köprüsünden geçip geçemeyeceğine dair bir
soruya karşılık, sözlerini şöyle sürdürdü:
"İstanbul
gibi tarihi bir kentin üzerindeki yükün azaltılması gerektiğini hep söyledik.
Bunun da olmazsa olmazı ağır vasıtaların tamamen Üçüncü Köprüyü kullanma
zorunluluğu getirilmesidir. İstanbul Büyükşehir Belediyemiz ile şu an o
çalışmalarımızı yapıyoruz. UKOME onun kararını alıyor. Ağır vasıtalar Yavuz
Sultan Selim Köprüsünü kullanmak zorundadırlar, kullanacaklar. Her ne kadar
mesafe biraz uzuyor gibi gözükse de FSM'de yaşanılan trafik sıkışıklığını ve
bundan kaynaklı zaman ve yakıt kaybını düşündüğünüz zaman burası onlar
açısından avantajlı olacak."
Arslan,
ağır taşıtların köprüyü kullanamadıkları saatlerde bir yerlerde beklediklerini
ve buralarda trafik sıkışıklığı oluşturduklarını kaydederek, bunun da engellenmiş
olacağını söyledi.
"Tüm
ağır vasıtalar bu köprüyü 7 gün 24 saat hiçbir saat kısıtlaması olmadan
kullanabilecekler. 26 Ağustos itibarıyla ağır vasıtalar kesinlikle İkinci
Köprüyü kullanamayacaklar, bu köprüyü kullanmak zorundalar" diyen Arslan,
araçların bu köprüye yönlendirilmesiyle diğer köprülerdeki trafiğin
hafifleyeceğini, her iki yakada da trafiğin rahatlanacağını bildirdi.
"Bağlantı
yolları ücreti kilometre başına alınacak"
Arslan,
köprünün isminin değişip değişmeyeceğine ilişkin tartışmaların yeniden gündeme
geldiğine dair bir yorum üzerine, "Nasıl ki Hacı Bektaş-ı Veli bizim bir
değerimizse Yavuz Sultan Selim de bizim bir değerimiz. Buna hiç kimsenin
şüphesi olmasın. Biz ayrışmanın değil gerçeklerimizi ve değerlerimizi bugüne
taşıyarak kardeşliği pekiştirmenin peşindeyiz." diye konuştu. Bakan
Arslan, "Biz, bu dediğinizden hareketle yola çıkarsak ayrıştırmanın sebebi
oluruz. Tam tersine herkesi kucaklayarak bu coğrafyada bin yıl süren kardeşliği
pekiştirmek istiyoruz." dedi. Bağlantı yollarının ücretine ilişkin bir
soruya karşılık Arslan, ücretin kilometre başına 8 cent olduğunu kaydetti.
Arslan, "Dolayısıyla köprü dahil devamında hangi kavşaktan çıkarsa oradaki
mesafeye bağlı olarak köprü ücretine kilometre çarpı 8 cent eklenecek. Ona göre
otomatik hesaplama yapılacak. Mesafeye endeksli biraz." ifadelerini
kullandı.
Arslan,
bağlantı yollarının hazır olduğunu kaydederek, Avrupa Yakasında Odayeri'nden ve
Mahmutbey Gişelerine kadar bütün bağlantı yollarının tamamlandığını, Anadolu
Yakasında ise Riva, Çamlık, Paşaköy ve Kurtköy'den çıkış ve girişlerin mümkün
olduğunu bildirdi.
Kaynak:
T.C. ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI