Türkiye'nin
mermer ihracatının yaklaşık yüzde 50'sinin Antalya Limanı'ndan
gerçekleştirildiği bildirildi.
Port
Akdeniz Antalya Limanı Genel Müdürü Özgür Sert, AA muhabirine yaptığı
açıklamada, kruvaziyer limanı, konteyner limanı, dökme yük ve marina içeren
Antalya Limanının, Türkiye'nin gelişme potansiyeli en yüksek limanları arasında
ilk sıralarda yer aldığını söyledi.
Antalya
Limanından gerçekleştirilen ticaret hakkında bilgi veren Sert, 700 kilometrelik
sahil şeridinin tek ve en kuvvetli çıkış noktasının Antalya Limanı olduğunu ve
limandan dünyanın her bölgesinden onlarca ülkeye yüzlerce çeşit mal
gönderildiğini, ihracatta en önemli kalemin maden ürünleri olduğunu bildirdi.
Azalan
ihracat rakamlarına rağmen konteyner cinsinden ifade edilen yükte bu yılın ilk
5 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık yüzde 10 büyüdüklerini ve
büyümenin de devam ettiğini belirten Sert, "Her şeye rağmen yüzde 10
büyüyebiliyorsak önümüzdeki dönemde daha hızlı koşmamak için bir sebep yok."
dedi.
Antalya
Limanının 500 TEU yükleme-boşaltma kapasitesi bulunduğunu fakat şu anda
kapasite kullanım oranının yüzde 40'lar civarında bulunduğunu kaydeden Sert,
"Orta vadeli hedefimiz kapasite kullanımını 500 TEU ya da başka bir ifade
ile 500 bin adet konteynere ulaştırmak, yani tam kapasite çalışmak. 2023'ten
sonraki hedefimiz ise kapasiteyi 1 milyon TEU'ya yükseltmek. Umarım ticaret
gelecekte böyle şekillenir. Yolcu kapasitesi hedefimiz de 1 milyon yolcu."
diye konuştu.
Mermer
ihracatının yüzde 50'si Antalya'dan
Maden
sektörünün Antalya'nın yanı sıra Isparta, Burdur ve Afyonkarahisar gibi civar
illerin de temel ihracat kalemlerinden biri olduğunu anlatan Sert, şöyle devam
etti:
"Antalya,
Türkiye'nin en büyük ihracat lokasyonlarından biri. Antalya Limanı Çin'e
yapılan ihracatın temel çıkış noktası. Çin'e yapılan mermer ihracatının yüzde
50'si Antalya Limanı'ndan yapılıyor. Geçen yıl Türkiye yaklaşık 4 milyon ton
mermer ihracatı yaptı, bunun yaklaşık 2 milyon tonu Antalya Limanı'ndan
gerçekleştirildi. Türkiye'nin mermer ve maden ürünleri ihracatı dünya
ekonomisindeki durağanlıktan dolayı olumsuz etkilendi fakat önümüzdeki yıllarda
ihracat rakamlarının daha da artacağını öngörüyoruz."
Bölgenin
önemli ihracat kalemlerinden birinin de yaş meyve ve sebze ürünleri olduğunu
ifade eden Sert, meyve ve sebze ihracatının önemli bölümünün karayolu ile
yapıldığını belirterek, "Günümüzde konteynerle taşıma, konteynerize olma
diye ifade edilen taşıma şekli ciddi şekilde gelişiyor. Bunun yaş meyve sebzeye
de sirayet edeceğine inanıyoruz. Ürünü soğutuculu konteynerlerle taşımak malın
değerini koruyor ve büyük avantajlar sunuyor. Aslında yaş meyve sebzenin
karayolu değil de deniz yolu ile gitmesi konusunda hem devletimizin hem de
firmaların ciddi bir çabası ve isteği var. Umarım yakın zaman içerisinde
başarırız. Karayolunda gerçekleşecek küçük lokal problemlere takılmadan çağın
gereklerine uygun şekilde taşıma yapılacağını düşünüyoruz." ifadelerini kullandı.
5
yılda 100 milyon liralık yatırım
Global
Liman İşletmelerinin son 5 yılda limana 100 milyon liranın üzerinde yatırım
yaptığını anlatan Sert, yatırımların halen devam ettiğini bildirdi.
Sert,
"Yeni yatırımlarla 40 yıllık liman işletmesinin altyapısını çağın
gereklerine uygun hale getirdik. Şu anda işletmedeki hiçbir şey 5 yaşın üstünde
değil. Altyapı tamamen yenilendi. Daha büyük kapasiteli gemilere hazır olmak
için yatırımlarımıza devam ediyoruz." dedi.
Liman
için bu yıl 10 milyon liralık altyapı yatırımı planladıklarını dile getiren
Sert, ekipman ve modern teknoloji teçhizatı kullanma konusunda yatırımlara
devam ettiklerini vurguladı.
Demiryolunun
önemi
Ticarette
liman ile demiryolu bağlantılarının çok önemli olduğunu, Türkiye'de ise
demiryolu ile bağlantısı liman sayısının oldukça az olduğunu kaydeden Sert,
"Önümüzdeki dönemin kalkınma projelerinden birisi de demiryolunun
Antalya'ya ulaşması. Topu topu 90 kilometre mesafesindeki demir yolunun
limanımıza ulaşması ülke ve bölge ekonomisi için gerçekten çok büyük bir değer
olacak. Eğer limanımıza demiryolu bağlantısı olursa bölge ihracatçısı,
ithalatçısı ve sanayici daha düşük maliyetleri yakalayacak."
değerlendirmesinde bulundu.
İsminde
sadece Antalya geçse de Antalya Limanı'nın aslında Burdur ve Isparta hatta
Afyonkarahisar'a da hizmet verdiğini ifade eden Sert, malların daha uygun
maliyetlerle taşınması açısından demiryolunun büyük önem taşıdığını vurguladı.
Kaynak:
lojiport.com