15
milyar dolardan fazla hizmet ihracatı yapan lojistikçilere Turquality kapısı
açıldı, başvurular bu hafta başladı, lojistikçiler sırada.
Lojistikçilerin
Turquality ve Marka Destek Programı kapsamına alınmasının önü açıldı. Ekol,
Kıta, Mars, Logitrans gibi büyük şirketler başvuru için sıraya girdi. UTİKAD
Başkanı Erkeskin, Turquality'nin standartlarına sahip olup bu desteklerden
yararlanabilecek en az 20 lojistik firması olduğunu ifade etti.
"Döviz
Kazandırıcı Hizmet Sektörleri Markalaşma Destekleri Hakkında Para-Kredi ve
Koordinasyon Kurulu Kararı" 2 Haziran 2015 yılında Resmi Gazete'de
yayımlanmıştı. Böylece, hizmet sektörlerinin markalaşma destekleri programı
Turquality kapsamına alınmasının yolu da açılmıştı. Ancak lojistiğin kapsama
alınıp alınmadığı tartışma konusuydu. Ekonomi Bakanlığı gözetiminde, Türkiye
İhracatçılar Meclisi Sekretaryası'nda kurulan Turquality Çalışma Grubu'nun bir
üyesi olarak Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) gibi sektörün sivil toplum
örgütleri desteklerden bir an önce yararlanabilmek amacıyla yoğun bir çalışma
yürütmüştü. UND, sitesinden üyelerine yaptığı duyuru ile sektörün de bu kapsama
kesin olarak alındığını, bu hafta itibariyle Turquality ve Marka Desteklerine
başvuruların başladığını duyurdu. Başvurular, Turquality web sayfası üzerinden
yapılıyor.
Firmaların
marka bilinirliği artacak
Uluslararası
Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİ- KAD) Başkanı Turgut
Erkeskin, "Döviz Kazandırıcı Hizmet Ticaretinin Desteklenmesi Hakkındaki
kararla lojistik sektörünün Turquality’den yararlanabilmesinin önünü açan bir
süreç başladı. Ekonomi Bakanlığı ve Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre
turizm sektöründen sonraki en büyük hizmet ihracatı sektörü olan lojistik
sektörünün önemli oyuncuları da Turquality desteklerinden yararlanmak için
hazırlık yapıyor. Başvuru süreci başladı" dedi. Erkeskin, Turquality
kapsamına alınmanın Türk lojistik markalarının dünya genelinde daha çok
tanınmasına katkıda bulunacağına vurgu yaptı. Erkeskin, "Ölçek kapsamında
Turquality kapsamında değerlendirilecek üyelerimizin yurt dışında yapacakları
ve marka bilinirliğini artıracak harcamalarında devlet desteği almaları
sağlanacak" dedi.
'İhracat
hedefine büyük katkı sağlayacak'
Ekol
Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Musul ise "Dünyada ilk ve tek devlet
destekli markalaşma programı olan Turquality’nin ülkemizin ihracatını artırma
hedefine çok ciddi katkı sağladığı açık. Programın başlangıç noktası olan
üretimden sonra lojistik gibi coğrafya bağımsız sektörlere de açılması
Turquality’ye ikinci bir boyut kazandırarak, Türkiye markalarının global
pazarlarda daha görünür olmasını sağlayacak. Kurumsal gelişimini tamamlamış
güçlü sektör temsilcilerinin alacağı bu destek sadece programa dahil olan
kurumlara değil Türkiye markasına büyük katkı sağlayacak" diye konuştu.
Her
fırsatta sektörün Turqualtiy kapsamına alınması gerektiğini dile getiren Kıta
Lojistik Genel Müdürü Emre Eldener de konuyla ilgili değerlendirme yaparak,
"Lojistik sektörünün Turquality kapsamına alınması uzun zamandır
beklediğimiz bir konuydu. Bunun önünün açılmış olmasını Kıta olarak büyük memnuniyetle
karşılıyoruz. Özellikle yurtdışı fuar desteğinin verilmesi sektör için çok
önemli. Yurtdışında kendimizi tanıtma imkanı artacak. Sektörü kısıtlı
imkanlarla yurtdışında pazarlama faaliyeleri yürütebiliyor. Turquality
kapsamına alınmamız markalaşmayı ve sektörde büyümeyi hızlandıracaktır"
dedi.
Hazırlığını
tamamlayan firmalar başvuru yaptı
Türkiye'de
Turquality desteklerden yararlanabilecek yaklaşık 20 firma olduğunu belirten
UTİKAD Başkanı Erkeskin, "Lojistik sektörü; Türkiye’nin ihracatına olan
katkısının yanı sıra üçüncü ülkeler arası taşımalardan daha fazla pay alarak
net hizmet ihracatçısı olma potansiyeline sahip bir sektör" dedi. Ekol
Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Musul, "Turquality programının
hizmet sektörlerine açılmasının gündeme geldiği ilk gün itibariyle Ekol olarak
kurum içi bilinçlendirme çalışmalarımıza ve ilgili tüm iş süreçlerimizi
Turquality modeline göre gözden geçirmeye başladık. Türkiye haricinde 13 ülkede
daha bayrağımızı dalgalandıran, bir kurum olarak Turquality için yaptığımız bu
ön çalışmaların bile markalaşma yolculuğumuza ivme kazandırdığını
söyleyebiliriz. Programın sektörümüze açılması ile birlikte de başvurumuzu
yaptık ve çalışmalarımızı hızlandırdık. Bizim çok net bir hedefimiz var, bu da
Avrupa’nın ilk tercih edilen lojistik markası olmak. Turquality kapsamına
alınmamız bize çok büyük bir ivme kazandıracak" diye konuştu. Logitrans
CEO'su Sertalp Demirağ, Turquality kapsamına girmek için hazırlık yaptıklarını
ve bu gerekli standartlara ulaştıklarını söyledi. Kıta ve Mars Lojistik gibi
diğer büyük lojistik firmaları da Turquality kapsamına alınmak için hazırlık
yapıyor.
'Sektöre
özel teşvik bekliyoruz'
Lojistiğin
sektör bazında desteklenmesi gerektiğini vurgulayan UTİKAD Başkanı Turgut
Erkeskin, "Türk lojistik sektörünün Turquality kapsamına alınmasının
önemli bir adım olduğunu düşünüyoruz. Ancak çoğunluğunu küçük ve orta boy
işletmelerin oluşturduğu lojistik sektörünün bütünsel bir yaklaşımla sektör
bazında desteklenmesi için daha cesur adımların atılması gerektiğinin de altını
çizmekte fayda var. Lojistik sektörünün tümünün döviz kazandırıcı hizmet
ürettiğini dikkate alınarak ölçek ayrımı yapmadan değerlendirilmesinde fayda
var. UTİKAD olarak Ekonomi Bakanlığı ile bu yöndeki görüşmelerimizi sürdürüyoruz"
şeklinde konuştu.
128
marka Turquality destek programında
TURQUALITY®
Projesi, Dünyada ilk kez uygulanan, devlet destekli markalaşma programı.Proje
Türkiye'nin uluslararası pazarda, kendi markalarıyla ayakta durabilen global
bir oyuncu olması amacıyla ve “10 Yılda 10 Dünya markası yaratmak” vizyonuyla
oluşturulan bir destek platformu. Tohumları 2003 yılında atılan proje 23 Kasım
2004 tarihinde başlatılan altyapı çalışmaları ile birlikte yürürlüğe girmiş
oldu. 2011 yılı sonu itibariyle dayanıklı tüketim ürünleri, endüstriyel makina,
hazır giyim, kuyum/mücevherat, otomotiv ve tekstil sektörlerinde 77 şirketin 87
markası TURQUALITY® programı, 28 şirketin 31 markası da Marka Programı
kapsamında destek altına alınmıştı. Bugün ise Türkiye'deki 118 firmanın, 128
markası TURQUALITY Destek Programı’nda, 66 firmanın 66 markası Marka Destek
Programı’ndan faydalanıyor. Altınbaş, Bellona, Koton, Polisan, Alfemo, Arzum,
Banvit, Elvan bu markalardan bazıları.
Performansı
yüksek olana 5 yıl ek süre
Konuyla
ilgili DÜNYA'ya açıklama yapan Ekonomi Bakanlığı yetkilileri, şunları kaydetti:
"Hizmet ihracatımızın öncü sektörleri arasında yer alan ulaştırma
sektörünün “Marka ve TURQUALITY®” programları kapsamına alınmasına öncelik
verildi ve programa kabul için gerekli altyapı çalışmaları tamamlandı.
Başvurular başladı.Mevzuat uyarınca, programların kapsamına alınacak
yararlanıcıların belirli bir iş yönetimi kalitesi, operasyonel mükemmellik
düzeyi ve markalaşma potansiyeline sahip olması şartı aranıyor. İgili markanın,
hazırlanacak Stratejik İş Planı ile belirlenecek yurt dışı hedef pazarlarının
en az birinde tescil edilmiş olması gerekiyor. Marka Programı, yararlanıcının
destek kapsamına alınmasından itibaren 4 yıl, TURQUALITY® Programı ise 5 (beş)
yıl boyunca uygulanıyor. Performansa göre destek süresi 5 yıl uzatılabiliyor.
Kaynak:
dunya.com