Erzurum-Bayburt
karayolunda Doğu Anadolu ile Doğu Karadeniz'i birbirine bağlayacak Kop
Tüneli'nin yüzde 38'i tamamlandı.
Erzurum-Bayburt
karayolunda Doğu Anadolu ile Doğu Karadeniz'i birbirine bağlayacak Kop
Tüneli'nin yüzde 38'i tamamlandı. Erzurum Valisi Seyfettin Azizoğlu
"Tünelin tamamlanmasıyla bölgede 2 bin 400 metre yükseklikten geçen yol 2
bin 100 metreye inecek ve tünelden geçilecek. Buradaki ulaşım güvenli, az
masraflı ve hızlı hale gelecek. Böylece hem yolcu hem de yük taşımacılığında
devrim yapılmış olacak" dedi.
Erzurum
Valisi Seyfettin Azizoğlu yaptığı açıklamada, Erzurum-Bayburt karayolu
üzerindeki 2 bin 400 metre rakımlı Kop Dağı'nın altından geçen tüneldeki
çalışmaların güçlükle sürdürüldüğünü söyledi. Tünel çalışanlarının 4 yıldır tüm
hızıyla devam ettiğini anlatan Azizoğlu, 6 bin 500 metre uzunluğundaki tünelin
her iki 2 tüpünde zorlu zemine rağmen 2 bin 250 metre ilerleme sağlandığını
söyledi.
Azizoğlu,
yaklaşık 270 milyon lira maliyetle 2019 yılında tamamlanması öngörülen tünel
hakkında, "Karadeniz'i Erzurum üzerinden Orta Asya'ya bağlayan bir tünel
olacak. Kop Dağı yıllarca hem tırların hem de diğer araçlarımızın kış aylarında
zorluk çektiği, ulaşımda büyük zorluklara sebep olan bir yerdi. Ülkemizin ihracatını
kısa zamanda 500 milyar dolara çıkarmak istiyorsak bunun için ulaşım
altyapısını hızlı şekilde tamamlamamız lazım." dedi.
Doğuya
açılan kapı
Kop
Tüneli'nin doğuya açılan önemli geçitlerden biri olduğunu ifade eden Azizoğlu,
"Kop Tüneli sayesinde Trabzon'u, Erzurum üzerinden doğu vilayetlerine,
aynı zamanda Orta Asya'ya bağlamış olacağız. Böylece ticaretimizin, ithalat ve
ihracatımızın da hızla artmasının önündeki engelleri kaldırmış olacağız."
diye konuştu. Azizoğlu, Kop Tüneli'nin 6 ay kar altında kalan rakımı yüksek
arazide yapıldığını söyleyerek, şunları kaydetti:
"Tünelin
yapıldığı alan kışın kar altında kalan bir bölge. Ama yılın her ayında, her
gününde insanlar ulaşım yapmak zorundalar. Yıllarca Kop Dağı'nda insanlarımız,
kış aylarında gerçekten büyük sorun ve sıkıntılar çekiyorlardı, yollarda mahsur
kalıyorlardı, kazalar ve can kayıpları oluyordu. Aynı zamanda araçlarımız bu
zor ve kötü yollardan giderken milli servete zarar oluyordu. Araçların yakıtı,
bakım ve onarımı açısından da önemli zararlar oluyordu. Tünelin tamamlanmasıyla
bölgede 2 bin 400 metre yükseklikten geçen yol 2 bin 100 metreye inecek ve
tünelden geçilecek. Buradaki ulaşım güvenli, az masraflı ve hızlı hale gelecek.
Böylece hem yolcu hem de yük taşımacılığında devrim yaratılmış olacak.
Türkiye'miz böylece muasır medeniyetler seviyesine, 2023'lerdeki 500 milyar
dolar ihracata hızla ulaşmış olacak."
Doğu
Anadolu'ya 'köprü' olacak tünel
2009
yılında yapımına başlanılan Malatya-Darende Karayolu üzerindeki Karahan
Tüneli'nin açılışı için Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan,
Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz ve Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci
Malatya'ya geliyor. Çift tüplü ve 1600 metre uzunluğundaki Karahan Tüneli 3
bakanın katılımı ile düzenlenecek tören ile hizmete açılacak. Malatya ile Doğu
Anadolu'daki 12 ili Kayseri üzerinden Batı'ya bağlayacak olan Karahan Tüneli
ile sürücülere güvenli sürüş konforu sağlanılacak. Öte yandan Malatya'ya
gelecek olan 2 Bakan, tünel açılışının ardından Valilik, Belediye ve AK Parti
İl Başkanlığı'nı da ziyaret edecek. Cuma namazını Battalgazi ilçesindeki tarihi
Ulu Cami'de kılacak olan bakanlardan Tüfenkci ve Arslan öğleden sonra Ankara'ya
gidecek. Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz ise Darende ilçesinde iftar
programına katılacak.
Kop
Tüneli, bölgedeki ulaşımı 45 dakika kısaltacak
Karayolları
12. Bölge Müdürü Enver Şerif Bağ da tünelin 2 tüp olarak yapıldığını ve her bir
tüpün uzunluğunun 6,5 kilometre olacağını dile getirdi.
Tünelle
trafiğin etkin ve güvenli şekilde sağlanmasını amaçladıklarını anlatan Bağ,
"Kop Dağı kışın sürekli kapanmalarla anılan, taşıtların ve sürücülerin çok
zorlandığı bir geçidimiz. Tünelimizin bitmesiyle bu olumsuzlukların
kaldırılmasını hedeflemekteyiz. Ana yolda toplam 6,5 kilometre bir kısalma sağlamayı
hedeflemekteyiz. Kilometre az olmakla birlikte ulaşım süresi yaklaşık 55-60
dakikalardan 10-15 dakikalara kadar düşecek." dedi.
Bağ,
tünelin Karadeniz ile Doğu Anadolu'yu bağlayan önemli bir aks üzerinde
bulunduğunu vurgulayarak, tünelin Karadeniz ile Doğu Anadolu'nun etkileşimini
hızlandıracağını kaydetti.
Tünelin
açılmasının turizm açısından da önemli olacağını söyleyen Bağ, şu ifadeleri
kullandı:
"Şu
an 4 aynada çalışmaktayız. Zor zeminden geçiyoruz. Serpantin dediğimiz akıcı,
sulu ve suyu görünce ayrışabilen ve bozulabilen bir zeminden geçiyoruz. Bu da
çalışma hızımızı olumsuz etkilemekte. Ancak arkadaşlarımız hızı artıracak
şekilde tam tünelimizin ortasına gelen 900 metre uzunluğunda bir yaklaşım
tüneli yaptı. O tünelin bitmesiyle ayna sayımız 8'e çıkacak. Bu da hızımızı
önemli ölçüde artıracak. Tünelin ilk maliyeti 270 milyon lira civarında ihale
edildi. Şu an 170 milyon lira civarında bir harcama yaptık. Yeni bir ikmal
ihalesini tamamladık, çıkıyoruz. Şu an tünelde yüzde 38 seviyesindeyiz.
Olağanüstü bir durum görülmezse 2019 yılı içerisinde ışığı görmeyi
hedeflemekteyiz. Belki 2020'de tamamen güvenli bir şekilde trafiğe hizmet
verecek hale getireceğiz."
Bağ,
tünelin Türkiye'nin en uzun 5 tüneli içerisinde yer alacağını aktararak,
tünelcilik açısından 6,5 kilometrenin çok uzun bir mesafe olduğuna dikkati
çekti.
Şerif
Bağ, "Tünelde şu anda firma bünyesindeki 270 personelin yanı sıra
karayolları ve müşavirlik elemanlarımızı da kattığımızda personel sayısı 300'ü
geçmektedir. Genelde bu rakamın altına düşmemek kaydıyla çalışmalarımız tam
hızıyla devam ediyor. Daha da hızlanacağız. Tünel çalışmalarında ilk portal
dediğimiz giriş yapıları bittikten sonra mevsimden çok fazla etkilenmiyoruz.
Kışın da biz durmadan hızla çalışabiliyoruz. Şu anda kazı ve destekleme
çalışmalarımız, akabinde beton kaplaması devam ediyor."
Kaynak:
ulasimonline.com