Türkiye’de demiryolu ile yapılan
uluslararası taşımalarda düşüş devam ediyor.
2015 yılında Türkiye üzerinden
yapılan ithalat, ihracat ve transit taşımalar, ton-km cinsinden %10 düşüş
gösterdi.
Bu düşüşün en önemli sebebi, Türkiye
içinde uzun mesafe kat edilen İran yönlü taşımalardaki hızlı düşüş. Öte yandan
taşımalar ton cinsinden incelendiğinde %15’lik bir artış söz konusu. 2014
yılında 1,68 milyon ton olan uluslararası taşımalar 2015 yılında 1,96 milyon
ton olarak gerçekleşti.
Avrupa yönlü taşımalarda önemli bir
artış göze çarpıyor. 2014 yılına göre %25 artışta konteyner trenlerinin yeniden
yükselişe geçmesinin yanı sıra Derince-Bilecik demiryolunun yeniden açılmasıyla
başlayan yeni trafiğin de payı var.
Halkalı’nın 2016 başında hizmete
girmesiyle uluslararası taşımaların hem ton, hem de ton-km cinsinden artmaya
devam etmesi bekleniyor.
Öte yandan İran yönlü (İran ve Orta
Asya) taşımalarda önemli bir düşüş söz konusu. Ton olarak kısmi, ton-km olarak
önemli düşüşte, İran hattının 2015 yılında güvenlik nedeniyle bir süre kapalı
kalmasının yanı sıra, Van Gölü geçişindeki sıkıntılardan dolayı taşımaların
Van’dan itibaren yapılmasının payı var.
Yeni Van Gölü feribotlarının henüz
devreye girmemiş olması, bu sene de önemli bir artış yaşanmayacağına işaret
ediyor.
Transit taşımalar son iki yıldaki
yükselişin ardından 2011 seviyesinin de altına indi.
Suriye-Irak hattının kapalı olmaya
devam etmesi, Gürcistan-Azerbaycan hattının henüz açılmaması nedeniyle sadece
Avrupa-İran arası taşımalardan oluşan transit trafiğinde 2016 yılında da önemli
bir değişiklik beklenmiyor.
Kaynak: railturkey.org