“Mersin’i
Mersin yapan limanıdır” diyen MDTO Yönetim Kurulu Başkanı Cihat Lokmanoğlu,
dünyada ilk 100 liman arasında gösterilen ve 2015’te 30.865.898 ton yük
elleçlenen Mersin Limanı’nın Türkiye’nin Doğu Akdeniz’den dünyaya açılan en
önemli çıkış kapısı olduğunu söylüyor. Lokmanoğlu, 12 milyon TEU kapasiteye
sahip olacak yeni liman yatırımıyla Mersin’in önemli bir hub haline geleceğini
vurguluyor.
Mersin
Deniz Ticaret Odası (MDTO) Yönetim Kurulu Başkanı Cihat Lokmanoğlu, bir AB
projesi olan RIS Mersin Projesi kapsamında yapılan çalışmaya göre Mersin’de öne
çıkan sektörlerin lojistik, tarım ve tarıma dayalı sanayi ile turizm olduğunun
tespit edildiğini söylüyor. Tarım ve lojistik başta olmak üzere, kent
ekonomisine canlılık kazandıran neredeyse bütün sektörlerin limanla ve
denizyolu taşımacılığıyla bağlantısı bulunduğunu belirten Lokmanoğlu, bu
nedenle liman ve deniz ticaretinin kent ekonomisinin lokomotifi olduğunu
vurguluyor.
DÜNYADA
İLK 100 LİMAN ARASINDA
“Mersin’i Mersin yapan limanıdır” diyen
Lokmanoğlu, Mersin Limanı’nın Türkiye’nin Doğu Akdeniz’den dünyaya açılan en
önemli çıkış kapısı olduğunu belirterek sözlerini şöyle sürdürüyor:
“Hinterlandında bulunan Adana, Osmaniye, Hatay, Konya, Aksaray, Kayseri,
Gaziantep, Kahramanmaraş, Niğde ve GAP Bölgesi’ndeki üretim merkezlerini dünya
pazarlarına açan limanımız, aynı zamanda Ortadoğu ülkelerinin ve Bağımsız
Devletler Topluluğu’nun da transit merkezidir. Kentimiz bu yönüyle Türkiye dış
ticaretine önemli katkılar sunmaktadır. Mersin Limanı Doğu Akdeniz’deki uygun
coğrafi konumu ve 2007 yılında 36 yıllığına özelleştirilerek PSA&AKFEN
ortaklığınca başlatılan yatırımlar nedeniyle kazandığı ivme ile feeder liman
olma özelliği yanında önemli bir ana aktarma limanı olma yönünde çalışmalar ve
uygulamalar devam etmektedir. Son yıllardaki konteyner hareketi ile dünyada ilk
100 liman arasında gösterilmektedir. Organize Sanayi Bölgesi, Türkiye’nin ilk
ve kendi rıhtımlarına sahip tek Serbest Bölgesi ve AB Ulaştırma Ağı Deniz
Otobanları Projesi'ne Türkiye’den kabul edilen iki limandan birinin Mersin
Limanı olması, bölgesel akaryakıt dağıtımında önemli bir kapasitede ve konumda
bulunması gibi özellikleri ile Mersin gerek lojistik gerekse denizcilik
açsından çok önemli avantajlara sahiptir.”
KONTEYNER
ELLEÇLEMESİNDE %80 ARTIŞ
Mersin Deniz Ticaret Odası istatistiklerine
göre, 2015’te Mersin Limanı’nda; 11milyon 859 bin 44 ton yükleme, 19 milyon 6
bin 855 ton boşaltma olmak üzere, toplam 30 milyon 865 bin 898 ton yük
elleçlendiğini aktaran Cihat Lokmanoğlu, bu rakamlara göre, Türkiye
limanlarında elleçlenen toplam yükün % 7.5’inin Mersin Limanı’nda
elleçlendiğini söylüyor. Lokmanoğlu, Mersin Limanı’nın yıllık elleçleme
kapasitesiyle Botaş-Ceyhan, Kocaeli/Tütütnçiftlik, Aliağa ve Ambarlı
limanlarından sonra beşinci sırada yer aldığını belirtiyor. Lokmanoğlu,
sözlerini şöyle sürdürüyor: “ÖTV’siz yakıt uygulamasına rağmen Mersin
Limanı’nda 2015’te kabotaj taşımalarında %8, ihracat taşımalarında %1, ithalat
taşımalarında ise %3.3 gibi bir azalma yaşandı. 1999 ve 2002 yılları arasında ortalama
500.000 ton olan transit taşıma miktarı 2008 yılına kadar artış trendi
içerisine girmiştir. 2009 ve 2010’da belli bir düşüş yaşanırken, 2011-2014
yılları arasında tekrar bir yükseliş ivmesi yakalanmıştır. 2015’te bir önceki
yıla göre %1.6 gibi bir artış ile 4 bin 53 adet gemi ticari operasyonu
yapılmıştır. Özelleştirildiği dönemden
itibaren Mersin Limanı’nda, konteyner taşımacılığında önemli artışlar
kaydedilmiştir. Konteyner hareketi kriz nedeniyle 2008 ve 2009 yıllarında
durağanlaşmış, en yüksek değere ise, 2014 yılında ulaşmıştır. Mersin Limanı’nda
2014 yılında 1.470.798 TEU, 2015 yılında ise 1.423.231 TEU konteyner
elleçlenmiştir. Ülkemiz limanlarının toplam konteyner elleçlemesinin beşte
birine yakını (% 17.5’i) Mersin Limanı’nda gerçekleşmiştir. Yine Mersin
Limanı’nda özelleştirildiği 2007 yılından bugüne kadar elleçlenen konteyner
sayısı (TEU olarak) %80 oranında artmıştır. Mersin Limanı’nda kargo bazında
yapılan yüklemelerde ilk 5 sırayı sırasıyla; genel yük (karışık yükler), maden,
gıda maddeleri, çimento ve petrol ürünleri; boşaltmada ise; petrol ürünleri,
genel yük, kimyasal madde, hububat ve baklagiller oluşturmaktadır.”
Cihat
Lokmanoğlu, Mersin’de planlanan ön önemli kamu yatırımının ise “3 denize 3
büyük liman“ projesi kapsamında gerçekleştirilen Mersin Ana Konteyner Limanı
yatırımı olduğunu söylüyor. ÇED süreci tamamlanan Mersin Ana Konteyner
Limanı’nın Mersin Limanı’nın güneyinde, 394 hektarlık deniz alanında inşa edileceğini
vurgulayan Lokmanoğlu, “Mersin Ana Konteyner Limanı, tamamlandığında Ortadoğu
ve Orta Asya orijinli yüklerin Akdeniz’e çıkışında önemli bir ana liman görevi
üstlenecektir. Aynı zamanda dünyanın en büyük konteyner gemilerinin uğramasına
uygun bir ana aktarma limanı (hub) haline gelecektir. 3 aşamada tamamlanacak
olan bu projede ilk etapta 1.7-1.9 milyon TEU kapasite hedeflenmektedir. Liman
tamamlandığında yıllık 12 milyon TEU ilave kapasite yaratacak ve Mersin’in
40-50 yıllık liman ihtiyacı karşılanmış olacaktır. Projenin geciktirilmeden Mersin’e
kazandırılması sektörümüz ve bölgemiz açısından son derece önemlidir” diyor.
Denizcilik
sektörünün uluslararası arenada yaşanan siyasi ve ekonomik değişmelerden ilk ve
en çok etkilenen sektörlerden biri olduğunu belirten Lokmanoğlu, ekliyor:
“Dünya ticaret hacmindeki daralma taşımacılığı ve deniz ticaretini de
etkilemektedir. Ortadoğu’da yaşanan kaos, terörün küresel bir boyut kazanması,
Çin ekonomisindeki yavaşlama, petrol fiyatlarındaki düşüş, düşük navlun oranları
vb. faktörlerle ortaya çıkan kötü tablonun denizcilik sektörü açısından yakın
dönemde değişeceğini söylemek mümkün görünmemektedir.”
MERSİN LİMANI’NDA YÜK CİNSİNE GÖRE İTHALAT-İHRACAT
YAPILAN ÜLKELER
İHRACAT
|
İTHALAT
|
Maden
|
Çin, ABD, Belçika, Yunanistan,
Mısır
|
Petrol Ürünleri
|
İsrail, Hindistan, İtalya, ABD,
Yunanistan, Rusya
|
Gıda Maddeleri
|
Yemen, Suudi Arabistan, Sudan,
Suriye
|
Kimyasal
|
Suudi Arabistan, Kore, Ukrayna,
Belçika, Mısır, İsrail
|
Çimento
|
ABD, Belçika, İtalya, Gana,
İspanya
|
Hububat
|
Rusya, Romanya, Fransa, Meksika,
Gine
|
Petrol Ürünleri
|
İtalya, Malta, Libya, Romanya
|
Bakliyat
|
Paraguay, Kanada, Ukrayna, Amerika
Birleşik Devletleri
|
Kaynak:
lojistikhatti.com