Geçtiğimiz
yıllarda Konya, Aksaray, Trabzon ve Gümüşhane’de düzenlenen Ulusal Lojistik ve
Tedarik Zinciri Kongresi’nin beşincisi, 40'ı aşkın üniversiteden 156
akademisyen ve lojistik sektöründen 200' e yakın temsilci ile Mersin’de
gerçekleştirildi.
Toros
Üniversitesi, Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO), Mersin Deniz Ticaret Odası
(MDTO) ve LODER işbirliğiyle 26-28 Mayıs 2016 tarihlerinde düzenlenen 5. Ulusal
Lojistik ve Tedarik Zinciri Kongresi’nde UTİKAD Yönetim Kurulu Üyesi Koral
Karşılıklı da yer aldı. Kongrede, lojistik sektörünün gündemindeki konular ve
Doğu Akdeniz’deki yük trafiğinde Türkiye’nin etkinliğinin arttırılması için
yapılması gerekenler tartışıldı.
Kongre
kapsamında düzenlenen 2 büyük panelden birinde sunum yapan UTİKAD Yönetim
Kurulu Üyesi Koral Karşılıklı, lojistik sektörünün gündemine dair bilgileri
katılımcılarla paylaştı. İran’a uygulanan ambargonun kaldırılmasının önemine
değinen Karşılıklı, “İran ile ticari
ilişkilerimizin boyutu, İran’ın uyguladığı dış ticaret kontrolleri, yüksek
gümrük tarifeleri, tarife dışı engeller, bankacılık ve ödemeye ilişkin sorunlar
ve iki ülke arasındaki ulaşım ağlarının yetersizliği ile sınır kapılarında
karşılaşılan sorunlar gibi engeller nedeniyle istenen düzeyde gerçekleşememiştir.
Ancak İran, Ekonomi Bakanlığımız tarafından hedef ülkelerden birisi olarak
belirlenmiştir. Bu sebeple ambargonun kaldırılması ile ortaya çıkan fırsatların
gecikmeden değerlendirilmesi gerekmektedir” şeklinde konuştu.
Konuşmasında
2 Aralık 2014 tarihinde yürürlüğe giren ve transit taşımacılığın gelişmesine
engel olan gümrük düzenlemelerine de değinen Karşılıklı, “Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı’nın antrepoya alınacak eşyalarla ilgili getirdiği önlemler lojistik
maliyetleri arttırmış ve Mersin’in transit yüklerdeki avantajlı konumunu zedelemiştir.
İran’daki ambargonun kalkması ile daha çok kullanılmaya başlayan Bander Abbas
limanı ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın getirdiği kısıtlamalar nedeniyle
sektörde yaşanan daralma devam etmektedir” dedi.
İran’ın
Abadan kentinde kurmayı planladığı lojistik üs ile Türkiye üzerinden yapılan
transit ticaretin bir kısmının İran’a kaymasının da olasılıklar dahilinde
olduğunu belirten Karşılıklı, Mersin ve
İskenderun limanlarında lojistik hizmet pazarının başka ülkelere kaptırılmaması
için rekabet stratejilerinin geliştirilmesi büyük önem arz ettiğinin de altını
çizdi. İskenderun Limanı’nın avantajlarına da değinen Karşılıklı, “Hassa -
Dörtyol tünelinin yapımıyla, halen 3 saatte Mersin Limanı’na
gönderilmek zorunda kalınan Gaziantep’in ihraç ürünleri, 1 saatte İskenderun Limanı’na
inebilecektir” şeklinde konuştu.
İki
gün süren 5. Ulusal Lojistik ve Tedarik Zinciri Kongresi’nde yayınlanan
bildiriler, Çukurova Kalkınma Ajansı tarafından kitap haline getirilerek
yayınlandı.