Türkiye’de
havayolu ile taşınan yük miktarının son yılda 276.284,8 tondan 904.761,7
tonlara çıktığını vurgulayan Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel
Müdürü Serdar Hüseyin Yıldırım, Yeni İstanbul Havalimanı’nın bu büyümeyi daha
da yukarı çıkaracağını söylüyor.
Dünya
hava kargo sektörü 2015 yılı itibariyle nasıl bir büyümeye ulaştı? Türkiye’nin
bu pazardaki konumu nedir?
2015
yılında dünyada hava kargo sektörü, hacimsel miktar olarak büyümekle birlikte,
getiri yönünden zayıf bir profil sergiledi. Dünya hava kargo gelirinin 2011
yılındaki 67 milyar dolar olan büyüklüğü, geçtiğimiz yıl 52 milyar dolar
seviyesinde gerçekleşti. Bunun yanında
dünyada kilometrede taşınan kargo bir önceki yıla oranla %2,2 büyüdü.
Ülkemizin
dünya hava kargo pazarından aldığı payın gelişmesinde ise; hava ulaşım
sektöründeki bağlantı artışı ve beraberinde gelişen ticaret imkanları güçlü bir
etkiye sahip. Günümüzde hava kargo taşımacılığı sektörünün mevcut yapısı,
taşınan mal grupları, güvenliği, diğer ulaşım modları ile etkileşimi,
zamanlaması, bilişim teknolojisi, küresel standartları gibi öne çıkan konular
gerek dünyanın gerekse ülkemizin gündeminde. Küresel ekonomi ile olan güçlü
ilgisi nedeniyle hava kargo taşımacılığının özel öneminin bilinciyle gerekli
tüm altyapı, üstyapı ve düzenleme çalışmaları yapılıyor. Ülkemiz kargo
taşımacılık altyapısının geliştirilerek ve mevzuat düzenlenmesi yapılarak kargo
ulaştırma kapasitesinin yükseltilmesi için; 11. Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşme Şurası Hava Kargo Raporu’nda değinilen, “Uluslararası kargo
taşımacılığını artırmak üzere ülkeler arası ikili anlaşmaların artırılması,
ihtisaslaşmış bir (hava) kargo birimi oluşturulması, etkin rekabet koşullarının
hava kargo taşımacılığı pazarında tesis edilmesi, hava kargo ile ilgili hizmet
veren personel altyapısının geliştirilmesi, hava kargo taşımacılığında
etkinliği artıracak bir gümrük mevzuatının (sektördeki paydaşlarla koordineli
olarak) oluşturulması” önerileri Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığımızca
dikkate alınıyor.
552
UÇUŞ NOKTASINDAN TAŞIMA YAPILIYOR
2015’te
Türkiye hava kargo sektörü nasıl bir performans gösterdi?
Küreselleşme
ile birlikte dünya metropolleri arasındaki ulaşım ve erişim ihtiyacı hava
ulaşımı ile sağlanıyor. Bu manada Hava kargo trafiği Türkiye’deki ekonomik
gelişmeler doğrultusunda, İstanbul’un merkez konumu ile hızlı bir şekilde
gelişti. DHMİ verilerine göre, Türkiye genelinde taşınan kargo miktarı son on
yılda ortalama oranında bir artış gösterdi. 2015 yılında ise bir önceki yıla
göre %7,4 oranında bir artış gözlemlendi. Artışların gerçekleşmesinde de en
büyük rolü dış hat kargo trafiği oynadı.
Türkiye’de
havayolu kargo taşımacılığı, uçuş noktalarının artmasıyla etkinliğini daha da
artırdı. Bugün ülkemiz havalimanlarından yurtdışına 552 uçuş noktasından kargo
taşımacılığı yapılıyor. Geçtiğimiz yıl havayoluyla; ülkemizin 17 havalimanından
yurtdışına, dünyanın 334 havalimanına kargo taşımacılığı gerçekleştirildi.
Bunların
yanında ülkemiz havalimanlarından hava kargo taşımacılığının en yoğun
gerçekleştiği kıta ve ülkeler, bir önceki yıla göre değişiklik gösterdi. Geçen
yıl beşinci sırada yer alan Kuzey Amerika kıtası, bu yıl Afrika kıtasının
yerini alarak dördüncü sıraya yükseldi. Afrika kıtasında en çok taşımacılık
gerçekleşen ülke Libya yerini Nijerya’ya bıraktı. Güney Amerika kıtası ve
Brezilya ise Rusya’nın yerini alarak altıncı sıraya yükseldi. En çok taşıma
yapılan ülke ve kıtaları şöyle sıralayabiliriz:
- İlk
sırada, Avrupa kıtası yer aldı. Bu kıtada en çok Almanya’ya taşıma yapıldı.
- İkinci sırada
Asya kıtası yer aldı. Bu kıtada en çok Çin’e taşıma yapıldı.
- Üçüncü
sırayı, Ortadoğu kaptı. Bu kıtada en çok Birleşik Arap Emirlikleri’ne taşıma
yapıldı.
- Dördüncü
sırada, Kuzey Amerika kıtası yer aldı. Bu kıtada en çok ABD’ye taşıma yapıldı.
- Beşinci
sırada, Afrika kıtası geldi. Bu kıtada en çok Nijerya’ya taşıma yapıldı.
- Altıncı
sırada, Güney Amerika kıtası yer aldı. Bu kıtada en çok Brezilya’ya taşıma
yapıldı.
- Yedinci
sırada Rusya yer aldı.
İSTANBUL
MERKEZ KONUMUNDA
En
fazla yük trafiğinin olduğu havalimanları hangileri oldu?
Sağlık,
tıbbi malzeme, elektronik yedek parçaları, lüks ürünler gibi sayısız mal grubu,
yüksek hızı sebebiyle hava kargo ağırlıklı taşınıyor. Taşınan kargonun da çok
önemli bir kısmı İstanbul Atatürk Havalimanı odaklı. Atatürk Havalimanı’nda
Türkiye toplamının %87’si olan 790.744 ton kargo işlem gördü. Burada
gerçekleşen kargo hareketinin %93’ü dış hatlarda, %40’ı sadece kargo amaçlı
uçuşlar ile %60’ı ise yolculu kargo uçuşları ile gerçekleşti. 2015 yılında İstanbul Atatürk Havalimanı’nı
sırasıyla 50.868 ton ile İstanbul Sabiha Gökçen, 24.640 tonla İzmir Adnan
Menderes, 15.674 tonla Ankara Esenboğa, 7.783 tonla Antalya ve 5.940 tonla
Adana havalimanları takip etti.
Özelleştirme
süreci Türkiye hava kargo sektörünün büyüme hedeflerini nasıl etkiledi?
Kamu-özel
sektör işbirliği projeleriyle uygulanan model, yatırımın çağdaş ve modern
seviyede süratle hayata geçirilmesi özelliği ile hava kargo sektörünü de olumlu
etkiledi. Lojistik sürecin önemli bir parçası olan ve depolama imkânı sağlanan
havalimanlarımızda, oluşan kargo talebine bağlı olarak gerekli yatırımların
süratle hayata geçirilmesi büyük önem arz ediyor. Bu kapsamda, 2015 yılında
Türk Hava Yolları’nın yeni kargo tesisi hizmete girdi. Ancak İstanbul Atatürk
Havalimanı’nın sınırlı kapasite ile hizmet verdiği biliniyor. Yeni hava
limanının hizmete girecek olması, hava kargo taşımacılığında öngörülen
potansiyel büyümeye her anlamda katkı sağlayacak.
Dünya
Ticaret Örgütü raporlarına göre; ulaştırma sektörünün “Dünya Hizmet Sektörü”
içinde ortalama %24 olan payı, mevcut seviyesini koruyor. Ülkemizde ise bu oran
2000 – 2008 yılları arasında ortalama . Ulaştırma hizmetlerinin oransal olarak
her geçen yıl artış göstermesi neticesinde Türkiye’nin dünya ortalamasını kısa
dönem içerisinde yakalayıp geçmesi kaçınılmaz. Böylece taşımacılık
hizmetlerimiz küresel sıralamalarda ilk onda yer alabilecek.
TÜRKİYE
BİR HUB KONUMUNDA
Türkiye
hava kargoda transit hub olmaya ne kadar yakın?
Merkez
konumunda bulunan havalimanları, etkin ulaşım bağlantısı ve zamanlılık avantajı
sağlamalıdır. Ülkemiz coğrafi konumundan dolayı, büyüyen pazar olan Asya ve
Ortadoğu’ya en avantajlı sürelerde transfer imkânı sağlıyor. Öyle ki, Türkiye,
hava ulaşımında yolcu sayısı bakımından dünyada 9’uncu, Avrupa’da 4’üncü
sıradadır. Mevcut durumda Türkiye hub konumunda.
Bunun
yanında hava ulaştırma sistemimizi oluşturan 55 aktif havalimanında yatırımlar
kesintisiz devam ediyor. Merkez
konumunda olan İstanbul Atatürk ve gelecekte merkez olacak İstanbul Yeni
Havalimanı, sadece kendi coğrafyasından değil, Anadolu’da yer alan diğer
havalimanlarımızın ticari ve sosyoekonomik gücünden de besleniyor. Bu çerçevede
Kuruluşumuz işletmesinde bulunan tüm havalimanlarında; daha yüksek standartlarda
ve daha kaliteli hava ulaşım hizmetlerinin verilmesini teminen, bölgesel
özellikler de dikkate alınarak çevreci bir yaklaşımla, gerekli olan
yatırımların sürekli yapılmasına özen gösteriyoruz.
İstanbul
Yeni Havalimanı Türkiye’nin hava kargoda büyüme hedeflerine nasıl bir katkı
sunacak?
İstanbul
Yeni Havalimanı ile lojistik ve depolama hizmetleri yönünden kargo taşımacılığı
daha geniş imkânlara kavuşmuş olacak. Bu doğrultuda Yeni Havalimanı’nın diğer
ulaşım modları ile bağlantı yatırımları eş zamanlı yürütülüyor. Lojistik
altyapısı geliştikçe hem üretim hem de dış ticaret operasyonlarının verimliliği
artıyor ve maliyetlerin GSYİH içindeki oranı da azalıyor. Yeni Havalimanı ile
ülkemiz çoklu ulaşım imkânlarının sağlandığı büyük bir lojistik merkeze
kavuşmuş olacak. Böylece ulaştırma ve depolama sektörünün uzun yıllardır ’ler
civarında olan GSYİH içindeki payı da artmış olacak.
e-AWB’YE
BAŞVURU ÇAĞRISI
Hava
kargoda e-dönüşüm sürecinden söz eder misiniz? Bu dönüşüm neler getirecek?
Türkiye bu dönüşüme ne kadar hazır?
Hava kargoda e-dönüşüm süreci (e-Freight,
e-AWB) hava kargo işlemlerini modernize edecek bir program. Hava kargo
endüstrisinde karmaşık kağıt işlemleri azaltılarak zaman kaybını önlenecek,
hatalar azalacak, verinin geçerliliği ve güvenilirliği sağlanabilecek. Şimdiden
Hong Kong, Dubai ve Singapur gibi lider kargo hublarında e-AWB uygulamasına %50
oranında geçilmiş durumda.
Hava
kargoda e-dönüşüm süreci ülkemizin de gündeminde. Teknolojik faydalanmanın
(utilization) çok daha ön planda olduğu havacılık sektöründe, e-AWB’ye başvurulmaması
bir eksiklik. Bu konuda endüstrinin tüm
bileşenleri ve otoritelerin işbirliği önemli rol oynayacak.
TÜRKİYE
GENELİ KARGO TRAFİĞİ (2003-2015)
YIL
|
İç Hat (Ton)
|
Dış Hat (Ton)
|
Genel Toplam (Ton)
|
2003
|
54.107,3
|
222.177,5
|
276.284,8
|
2004
|
71.000,8
|
253.590,6
|
324.591,4
|
2005
|
72.204,1
|
258.910,9
|
331.115,0
|
2006
|
70.323,5
|
278.404,8
|
348.728,3
|
2007
|
72.439,6
|
312.588,9
|
385.028,5
|
2008
|
66.110,6
|
328.898,5
|
395.009,1
|
2009
|
64.018,4
|
354.019,2
|
418.037,7
|
2010
|
71.218,0
|
470.141,7
|
541.359,7
|
2011
|
76.268,8
|
508.204,6
|
584.473,4
|
2012
|
84.431,3
|
539.627,0
|
624.058,3
|
2013
|
100.097,1
|
631.864,9
|
731.962,0
|
2014
|
104.941,1
|
737.300,4
|
842.241,5
|
2015
|
101.447,3
|
803.314,3
|
904.761,7
|
EN
FAZLA TRAFİĞİN OLDUĞU HAVALİMANLARI (2015)
Havalimanı Adı
|
İç Hat (Ton)
|
Dış Hat (Ton)
|
Genel Toplam (Ton)
|
Oran (%)
|
İstanbul Atatürk
|
43.762,70
|
746.980,86
|
790,743,56
|
87,4
|
İstanbul Sabiha Gökçen
|
6.152,59
|
44.415,77
|
50.868,35
|
5,6
|
İzmir Adnan Menderes
|
21.478,46
|
3.161,33
|
24.639,79
|
2,7
|
Ankara Esenboğa
|
11.242,74
|
4.430,78
|
15.673,52
|
1,7
|
Antalya
|
5.311,39
|
2.472,00
|
7.783,40
|
0,9
|
Adana
|
5.201,68
|
738,05
|
5.939,73
|
0,7
|
Trabzon
|
1.853,80
|
50,67
|
1.904,47
|
0,2
|
Kaynak: lojistikhatti.com