Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, İstanbul’a yapılan 3. havalimanının devreye
girmesi sonrası ne olacağı merak edilen Atatürk Havalimanı konusunda yeni bir
açıklama yaptı.
Atatürk
Havalimanı’nın 45 milyon yolcu kapasitesi olan terminallerden, 2015 sonu
itibariyle 62 milyon yolcunun geçtiğini ve terminallerin tıkanma noktasına
geldiğini belirten bakanlık, “Atatürk Havalimanı, yeni havalimanı devreye
girdikten sonra bütünüyle ticari yolcu taşımacılığına kapatılacak. Sadece genel
havacılık, müstakil kargo ve eğitim, bakım-onarım faaliyetleri için hizmette
tutulacak” açıklamasında bulundu. Ancak Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım
2012’de Atatürk Havalimanı’nın kapatılmayacağını, eski Ulaştırma Bakanı Lütfi
Elvan ise 2014 yılında Atatürk Havalimanı’nın 3. havalimanı ile birlikte çalışmaya
devam edeceğini söylemişti.
Cumhuriyet
Halk Partisi (CHP) İstanbul Milletvekili Aykut Erdoğdu, Ulaştırma, Denizcilik
ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’a Atatürk Havalimanı’nın 3. havalimanın
ardından ne amaçla kullanılacağını sordu.
YAZILI
CEVAP VERİLDİ
Ulaştırma
Bakanlığı, Erdoğdu’nun sorularına yazılı cevap verdi.
Atatürk
Havalimanı’nın 2018 yılına kadar işletileceğini beliren bakanlık şu bilgileri
verdi: “Bu havalimanımız Türkiye toplam trafiğinin yaklaşık yüzde 34’ünü tek
başına karşılayan en önemli havacılık merkezi. Bu merkezde bugün itibariyle 45
milyon yolcu kapasitesi olan terminallerden 2015 sonu itibariyle 62 milyon
yolcu geçmiş ve terminaller tıkanma noktasına gelmiştir. Bu nedenle TAV yolcu
terminallerine bütünüyle 80 Milyon Euro maliyeti kendine ait olmak üzere
büyütmek istemiş ve devlet tarafından hiçbir taahhüt, garanti ve başka herhangi
bir ücret verilmeden terminalin büyütülmesine izin verilmiştir. Atatürk
Havalimanı, yeni havalimanı devreye girdikten sonra bütünüyle ticari yolcu
taşımacılığına kapatılacak, sadece genel havacılık, müstakil kargo ve eğitim,
bakım-onarım faaliyetleri için hizmette tutulacaktır. Öte yandan erken fesih
nedeniyle TAV firması için bugünden talep edilen veya belirlenen tazminat
tutarı olmayıp, fesih tarihine bağlı olarak uluslararası bağımsız denetim
firmalarının belirleyeceği ve tarafların müzakere edeceği rakamlar üzerinden
tazminat bedeli sonra belirlenecek.”
KAPATILMAYACAK
DENMİŞTİ
Öte
yandan Bakanlık bu şekilde açıklama yaparken, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım
2012’de 3. Havalimanı projesinin hayata geçtiği ilk dönemde yaptığı açıklamada,
3. havalimanının yapımının ardından Atatürk Havalimanı’nın kapatılmayacağını
belirterek, “Havalimanı yapıldıktan sonra Atatürk Havalimanı da daha küçük
ölçekli olarak hizmete devam edecek” demişti. Eski Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan
da 2014 yılının Aralık ayında yaptığı açıklamada, Atatürk Havalimanı’nın 3.
havalimanı ile birlikte çalışmaya devam edeceğini söylemişti.
Ege
Cansen ise 2013’te kaleme aldığı yazısında, Atatürk Havalimanı’nın yıkılacağını
yazmış, “Atatürk Havalimanının yıkılacak olmasının iki sebebi var. Birincisi bu
iki limanın iniş-kalkış koridorları birbirleriyle çakışıyormuş. Yani iki liman
aynı anda çalıştırılacak olsa, büyük yolcu uçaklarının güvenli bir şekilde iniş
kalkış yapmaları mümkün değilmiş” demişti.
THY
eski başkanı Hamdi Topçu da geçen yıl yaptığı açıklamada İstanbul’da yapımı
devam eden 3’üncü havalimanın Atatürk Havalimanıyla aynı hava sahasını
kullanacağını ve bu durumda iki tarafın çalışmasının zor olacağını söylemişti.
HAVAALANI
KÜÇÜLTÜLECEK, ARAZİLER TİCARİ OLARAK DEĞERLENDİRİLECEK
Atatürk
Havalimanı’nın kapatılma kararıyla birlikte gözler, bundan sonra havalimanında
neler olacağına çevrildi.
Nitekim,
Ulaştırma Bakanlığı’nın 2012’de yürüttüğü çalışmalarda da Atatürk
Havalimanı’nın tasfiye edilmesi yer alıyordu. Bakanlığı’nın eylem planında,
Atatürk Havalimanı’nda maddi değeri yüksek ama hafif ürünlerin kargo
taşımacılığının yapılması, alanın özel uçakların kullanabileceği boyutta
küçültülerek ticari ve turistik amaçlı imara açılarak finansal kaynak
yaratılması bulunuyor.
Plana
göre, havaalanıyla birlikte etrafındaki İstanbul Dünya Ticaret Merkezi binaları
ve fuar alanı dönüşüme tabi tutulacak, Ayamama Deresi çevresinde başlatılan
yüksek prestijli turizm ve ticaret merkezi kapsamında Atatürk Havalaalanı da
küresel ticaret ve fuar merkezi olarak kullanılacak. Havaalanının
küçültülmesiyle birlikte kalan araziler de ticari olarak değerlendirilecek.
ARSA
DEĞERİ 8-10 BİN DOLAR
Atatürk
Havalimanı arazisinin piyasa değeri ise 8-10 bin dolar olduğu belirtiliyor.
Havalimanı’nın yıkılmasıyla yaklaşık 12 bin metrekarelik bir alanın imara
açılması durumunda 100 milyar doların üzerinde bir rantın oluşacağın kaydediliyor.
Kaynak:
lojiport.com