Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / YASAKLAR, YÜKLERİ MERSİN’DEN İRAN’A KAYDIRIYOR

YASAKLAR, YÜKLERİ MERSİN’DEN İRAN’A KAYDIRIYOR

YASAKLAR, YÜKLERİ MERSİN’DEN İRAN’A KAYDIRIYOR15.04.2016Yasaklı ürünler nedeniyle yükler Mersin Limanı’ndan İran’daki Banderas Limanı’na kaymaya başladı. Ekonomiye katkı için yasaklamak yerine güvenlik önlemlerinin artırılmasını isteyen gümrük müşavirleri; konteyner depozitosunun da kaldırılmasını istiyor

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) 18 No’lu Gümrük Müşavirliği ve Lojistik Hizmetleri Meslek Komitesi Başkanı Zeki Şan, komite çalışmaları hakkında bilgi vererek ardından sektörü değerlendirdi.

Komite çatısı altında 400’ün üzerinde üye bulunduğunu anlatan Şan, özellikle gümrük müşavirliği ve dış ticaret uygulamalarıyla ilgili sorunlar başta olmak üzere ihracatçı, ithalatçı ve antrepocuların sorunlarıyla ilgili mesleki çözümler üretmeye çalıştıklarını söyledi.

Sorunlara mikro anlamda çözüm önerileri sunmaya çalıştıklarını bildiren Şan, bu sayede Mersin ekonomisine katkı sağlamaya çalıştıklarını ifade etti.

“LİMANDA SERİLİK İSTİYORUZ”

Şan, zaman zaman Mersin Liman İşletmesi, Mersin Gümrük Müdürlüğü, TSE, Tarım İl Müdürlüğü, zirai karantina, veterinerlik gibi sektörü ilgilendiren kurumlarla yakın temasta çalışarak var olan sorunların çözümünde destek aldıklarını bildirdi. Yakın zamanda Mersin Limanı’ndaki ihracata yönelik yükleme ve boşaltmaların seri şekilde tamamlanması için gerek liman yetkilileri gerekse Mersin Gümrük Müdürlüğü ile bir dizi toplantı gerçekleştirdiklerini bildiren Şan, “Sıkıntıların yüzde 70’e yakını bu görüşmelerle çözüldü. Şu anda ithalat ve ihracatçılarla konteyner taşımacılığıyla ilgili altyapı sorunlarını çözmek için çalışıyoruz. Bunun için Mersin’deki deniz acenteleriyle bir toplantı yapmayı planlıyoruz” dedi.

KONTEYNER DEPOZİTOSU KALDIRILSIN

Acentelerle görüştükleri diğer bir konunun konteyner depozitoları ve geçici kabul olduğunu anlatan Zeki Şan, limanda bekleyen konteynerler için konteyner başına bin dolarlık teminat talep edildiğini hatırlatarak, istenen bedelin 30-40 konteyner söz konusu olduğunda ciddi rakamlara ulaştığını söyledi. Mersin Limanı’ndan çıkmayacak konteyner için depozito alınmaması konusunda çalışma başlattıklarını bildiren Şan, şöyle konuştu:  “Konteyner geçici kabul ile limandan çıkarılıp fabrikaya gidiyorsa depozito alınabilir ancak bu noktada da fiyatlar oldukça yüksek. Maliyetleri artırıp rekabetçi yapıyı bozması nedeniyle bu rakamların da revize edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Ancak limanda kalan konteynerin böyle bir riski yok. Geçmişte böyle bir işlem uygulanmıyordu. Son iki yıldır bu uygulama var. Konteyner, gümrüklü saha içindeyken bir risk olmaması nedeniyle böyle bir bedel alınmaması gerekir.”

“İŞLEMLERİN KALİTESİNİ ARTIRMA YÖNÜNDE ÇALIŞIYORUZ”

Komite olarak faaliyet alanlarına giren konularda işlem kalitelerini artırma yönünde çalıştıklarını dile getiren Zeki Şan, çalışmalarıyla ilgili şu bilgileri verdi:

“Sıkıntımız ağırlıklı olarak cihaz yetersizliklerinden kaynaklanıyor. Bu nedenle Mersin Limanı’nda bir adet olan X-Ray cihazlarının sayısının artırılması yönünde girişimlerde bulunulmuş. X- Ray cihazının bir tane olması araç yığılmalarına yol açıyor. Bu durum araçların uzun süre beklemesini ve zaman kayıplarını da beraberinde getiriyor. Bir gümrükten diğerine mal taşırken riskli gruba giren malların takibi için gerekli ATS cihazlarında da benzer bir sorun yaşanıyor. Bunların çoğaltılmasıyla ilgili de çalışma başlatıldı. Bu iki konuyla ilgili Mersin Gümrük Bölge Müdürlüğü ve Gümrük Müsteşarlığı ile çalışmalarımız sürüyor.”

GÜMRÜK LABORATUARI GENİŞLETİLMELİ

Öte yandan Mersin Gümrük Laboratuvarı’nın var olan test altyapısının geliştirilip genişletilmesi gerektiğine de değinen Şan, özellikle Mersin’den kimya ve tekstil ihracatının yoğun olması nedeniyle plastik ve kimya alanında Mersin’de ciddi bir talep bulunduğunu, bu alandaki test çeşitlerinin zenginleştirilmesi gerektiğini anlattı. Mevcut durumda testleri akredite laboratuvarlara, üniversitelere ya da TÜBİTAK’a göndermek durumunda kaldıklarını bildiren Şan, bunun da zaman kaybına yol açtığını söyledi.

“YASAKLAR KALKMALI”

Üye firmaların işlerinin yoğun olarak Mersin Gümrük Müdürlüğü ve Mersin Limanı çevresinde gerçekleştiğini bildiren Zeki Şan, fiziki olarak da bir takım sorunlar yaşadıklarını anlattı. İthalat, ihracat firmaları ile acentelerin işlerini takip edecek personelinin Gümrük Müdürlüğü ve Mersin Limanı çevresinde araçlarını park edebilecek bir alan bulamadığını ifade eden Şan, trafik akışının düzenlenmesi ve park sıkıntısının giderilmesi adına bir çalışma başlatıldığını bildirdi. UKOME nezdinde karar çıkartılarak gerek park gerekse liman A Kapısı’nın düzenlenmesi için girişimlerde bulunduklarını ifade eden Şan, Mersin Büyükşehir Belediyesi nezdinde çalışmaların devam ettiğini ve konunun takipçisi olacaklarını söyledi.

Öte yandan bir takım ürünlerin antrepolara alınmasının yasaklandığını hatırlatan Zeki Şan, bu yasakların kaldırılması için Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile gerekli girişimlerde bulunulduğunu bildirdi. Yasaklama yerine kontrollerin artırılarak çözüm üretilmesini beklediklerini vurgulayan Şan, “Yasakların başladığı günden bu yana yaklaşık yüzde 30 iş kaybı yaşadık. Yükler Mersin Limanı yerine İran’da Banderas Limanı’na kaymaya başladı. Mersin ekonomisi için bu durum ciddi bir kayıp ve mutlaka çözümlenmeli” diye konuştu. Şan, güvenlik desteklerinin artırılması halinde gerek Mersin gerekse ülke ekonomisinin canlanabileceğini söyledi.

Kaynak: lojiport.com

 

 

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr