Bu bölümün sürekli takipçileri, dijital dünya ile olan ilgimi sanırım fark
etmişlerdir. Dijital gelişmeleri sürekli gündeme getirmeye ve mümkün olduğunca
da lojistik sektörü ile ilişkilendirmeye çalışıyorum. Bu yazı ile birlikte;
“lojistik sektörü için dijital pazarlama dersleri” başlığı altında en az 3-4
seri sürecek bir diziye başlamak istiyorum. Amacım, lojistik sektörünün
özellikle Türkiye’de bu konu hakkında neler yapabileceğinin somut örneklerini
vermek. Çünkü çok iyi biliyorum ki, dijital pazarlama, sektörün hizmet
çeşitlendirmesinden yeni müşteriler bulmasına kadar birçok alanda faydalı
olabilecek. Bu serinin ilk yazısı, Philip Kotler’in Pazarlama Yönetimi
kitabından tarafımca çevrilerek özetlenmiş bilgileri içeriyor ve
perakendecilikteki durumu özellikle ABD boyutunda aktarmayı amaçlıyorum.
PERAKENDECİLİKTEN BİZE NE ÖĞRETİR?
Son dönemlerde, perakendecilik
sektöründe tüketicilerin hızla artan bir oranda web sitesinden veya mobil
uygulamalardan alışveriş yapma ve sosyal medya gibi olguları özellikle bilgi
almak amacıyla kullanma eğilimlerine girdiğini gözlemlemekteyiz. An itibariyle, online satışlar ABD’de toplam
perakende satışlarının sadece yüzde 5.8’ine karşılık gelse de inanılmaz bir hız
ile büyümeye devam etmektedir. 2014
yılında, ABD’de online perakende
satışları tahminen 263 milyar dolara yaklaşmış ve yüzde 16.9 gibi bir büyüme
oranına ulaştı. Online perakende satış rakamının 2017 yılında 370 milyar dolara
ulaşacağı tahmin ediliyor.
MOBIL UYGULAMADAN SATIŞ 2017’DE YÜZDE 25’E YÜKSLECEK
Perakendecilerin online siteleri, mobil ve sosyal medya uygulamaları, mağaza içi satın almayı da etkilemektedir.
ABD’de gerçekleşen perakende satışların yüzde 46’sının doğrudan veya dolaylı
olarak online bir araştırmadan etkilendiği tahmin edilmektedir. Online
satışların yüzde 15’inin mobil bir uygulamadan yapıldığı ve bu değerin 2017 yılında
yüzde 25’e çıkacağı da tahmin edilmektedir. Son yapılan bir araştırmada, tatile
çıkanların neredeyse yüzde 20’sinin satın alma kararlarını verirken Facebook
arkadaşlarından veya reklamlarından etkilendikleri ortaya çıkarmıştır. Bütün
perakendeciler, hedef pazarlarını elde tutmak için sosyal medya uygulamalarını
etkin bir şekilde gerçekleştirmektedir. Örneğin, Walmart, Facebook
beğenmelerinde perakendeciler arasında ilk sırada yer almaktadır, Norsdtrom ise
Pinterest takipçilerinde birinci sıradadır.
SADECE ONLINE SATIŞ YAPAN PERAKENDECİLERİN REKABETİ DE HIZLA ARTMAKTADIR
Online, mobil ve sosyal medya perakendeciliğindeki bu gelişmeler, özellikle
dükkânda hizmet veren perakendeciler için hem coşkulu hem de lanetli bir olgu
olarak değerlendirilebilir. Bu durum, perakendecilerin, müşterilerine ulaşmak
ve satış yapmak için yeni kanallar yaratmasına rağmen, sadece online satış
yapan perakendecilerin rekabeti de hızla artmaktadır. Bir çok müşteri, artık
mevcut dükkânların içine girerek showroom’da sergilenen ürünleri denemekte
sonrasında bir bilgisayar ve mobil araç kullanarak –showrooming denilen süreç-
hatta dükkanın içinde bile sipariş verebilmektedir. Bugünlerde, online
alışveriş yapanların neredeyse yüzde 50’si aldıkları ürünü daha önceden
herhangi bir dükkanda denemiş durumdadır. Özellikle dükkanda satış yapan
Target, WalMart, Best Buy, Bed Bath & Beyond, and Toys “R” Us gibi markalar
showrooming olgusundan etkilenmiş durumdadırlar.
LOJİSTİK SEKTÖRÜ NE YAPMALI?
Online satışlardaki bu büyüme büyüme, hem sanal hem de fiziksel ortamı
başarı ile bütünleştirebilen çok kanallı perakendecilerin işine
yarayacaktır. En son yapılan sıralamada
ilk 25’e giren online perakendecilerin 15 tanesi fiziksel dükkanı olan
işletmelerin yatırımıdır. Diğer bir araştırmaya göre de, online satış yapan 500
perakendeci içinde mağazası olanların satışlarının yüzde 8 daha fazla büyüdüğü
ve toplam e-ticarette de yüzde 40 daha fazla arttığı da görülmüştür.
Buraya kadar özetlediğim bilgiler, dijital ortamın çok rahat
kullanılabileceği ve tüketici pazarına hizmet eden perakendecilik sektörü
üzerineydi. Lojistik sektörü söz konusu olduğunda pazarın endüstriyel pazar
olduğunu ve tüketici pazarından çok farklı olduğu gerçeği doğal olarak
karşımıza çıkmakta. Haftaya, sektör
olarak dijital pazarlamada neler yapabilirizi ele alacağız.
Kaynak: yesillojistikciler.com