Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Türkiye’nin 10
yıl içinde demiryolu projeleri için 40 milyar dolara yakın yatırım planladığını
belirterek, “Uzun vadeli stratejik işbirliğine ihtiyacımız var. Türkiye’de
müşterek imalat yapalım ve bölge ülkelerine, dünyaya ihracat yapalım” dedi.
Uluslararası Demiryolu, Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Lojistik
Fuarı’nın (Eurasia Rail) açılışını yapan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanı Binali Yıldırım, 30 ülkeden 300’e yakın katılımcıya Türkiye’ye bu konuda
sanayi-üretim yatırımı yapmaları çağrısında bulundu. Sektörün küresel
devlerine, “Tedarikçi firmalar, basit ve kolayı tercih etmeyin, ‘mal satalım
işimize bakalım’ dönemi artık bitti. Bundan sonra uzun vadeli stratejik
işbirliğine ihtiyaç var. Belirli yer yer de teknolojiyi ve imalatı tutmanın,
demiryolu sektörünün gelişmesine hiç faydası yok. Türkiye’de müşterek imalata
çok önem veriyoruz ve teşvik ediyoruz. Türkiye’de müşterek imalat yapalım ve
bölge ülkelerine de, dünyaya da ihraç edelim” diye seslendi. Yıldırım, hükümet
olarak demiryollarına 2003’ten bugüne 20 milyar dolarlık yatırım yaptıklarını,
önümüzdeki 10 yılda da 40 milyar dolara yakın yatırım planlandığını açıkladı.
YATIRIMA ÇAĞIRIYORUZ
Yüksek Hızlı Tren (YHT) ihalesi için de hazırlıkların devam ettiğini
söyleyen Yıldırım, hızlı tren setlerinde yerli üretimin vazgeçilmez kriter
olduğunu vurguladı. Yıldırım, ”80 adet hızlı tren seti önemli. Zannediyorum 5-6
milyar doları bulan bir yatırım. Bu yatırım bir satın alma şeklinde
planlanmıyor, yurt içinde mümkün olduğunca yerli katkı oranıyla yapılmasını
öngörüyoruz. Biz dünyanın bilinen üreticilerini Türkiye’ye yatırıma davet
ettik, bazıları hali ortaklıklarını kurdu. Fabrikalarını yapanlar da var.
Amacımız sadece hızlı tren seti almak değil hızlı treni üreten, kullanan ve
ihtiyacı olan ülkelere temin eden bir Türkiye” dedi.
HIZLI TREN VE HAYDARPAŞA
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin yaptığı son değişikliklere göre Haydarpaşa
Garı’nın hızlı tren seferlerinin son durağı olacağını yapılacağını aktaran
Yıldırım, “Hızlı tren Ankara’dan geliyor Pendik’te duruyor. Pendik ve
Ayrılıkçeşme-Haydarpaşa arasında banliyö hattı ile hızlı tren beraber
çalışacak. Buradaki hat tamamen yenileniyor. Bir hızlı tren hattı bir de
banliyö hattı olacak. Takriben 2 yıl, banliyö hattının bitimiyle beraber” dedi.
İstanbul’un her iki yakasında da banliyö hatları inşaatlarının sürdüğünü
hatırlatan Bakan Yıldırım, “Anadolu yakasında Pendik’ten Ayrılıkçeşme’ye kadar
olan bölüm, oradan Marmaray, Kartal metrosuyla birleşmiş oluyor. İkinci bölüm
de Kazlıçeşme’den Halkalı’ya devam ediyor. Onun inşaatı biraz gecikti maalesef.
Firmayla ilgili bazı sıkıntılardan dolayı ama bundan sonra arkadaşlarımız
öncelikle bu proje üzerinde çalışacaklar. En geç 2018 içinde hizmete almış
olacağız” diye konuştu.
İSTANBUL’UN RAYLISI 800 KİLOMETRE OLACAK
Bakan Yıldırım, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) çalışmalarıyla
Üsküdar-Çekmeköy metrosunun büyük bir bölümünün yıl sonuna kadar açılacağını
söyledi. Yıldırım, şöyle devam etti: ”Üsküdar’da, Marmaray’la da bu hat
birleşmiş olacak. Kartal’dan Sabiha Gökçen bağlantısı da şu anda başladı,
yapılıyor. Kaynarca’dan Kaynarca’dan hızlı trene katılıyor. Önümüzdeki 6-7
yılda İstanbul raylı sitem uzunluğu 800 kilometreyi geçecek. 15 milyonluk
İstanbul’da her gün 29 milyon kişi yolculuk yapıyor. Bütün bu projeler
tamamlandığında İstanbul’un trafiği hissedilir derecede rahatlayacak ama
tamamen bitmez. Hedef katlanılabilir bir trafik.”
YSS KÖPRÜSÜ’NDE İKİ YAKA BİRLEŞİYOR
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde iki yakanın birleşmesine son 9 metrelik
mesafe kaldığını da söyleyen Binali Yıldırım, pazar günü yapılacak törenle
birleşmenin tamamlanacağını açıkladı. Köprünün üzerindeki raylı sistem altyapı
çalışmalarının otoyol çalışmalarıyla eş zamanlı devam ettiğini anlatan
Yıldırım, ”Raylı sistemin köprüden sonraki devamı henüz başlamadı. Köprü
yapılırken daha sonra üzerine raylı sistem yapılamayacağı için biz baştan
koyduk, raylı sistem köprü üzerinde hazır. Bilahare Akyazı’dan itibaren,
İzmit’ten, Köseköy’den alınacak bir hatla köprünün Anadolu yakasını
bağlayacağız, Avrupa yakasından aldığımız hattı da Edirne güzergahına giden
Halkalı’daki kısma bağlamış olacağız. Bu sene Halkalı’dan Edirne’ye olan demir
yolu hattının yanına bir de hızlı tren hattının yapımına başlanacak” dedi.
ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ 2023’TE HİZMETTE
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, yapımı
planlanan bir diğer büyük proje Çanakkale Köprüsü projesi için de, “Bu köprü
2023 senesine kadar hizmete girmiş olacak. Köprü ayakları arasındaki mesafe
2023 metre olacak. Türkiye’nin tarihe saygısını simgeleyecek. Dünyada kuleler
arası açıklık olarak birinci olacak. Köprünün adı da ‘Çanakkale 1915’ olacak”
dedi. Kanal İstanbul’un güzergâhıyla ilgili her habere itibar edilmemesi
gerektiğini bir kez daha vurgulayan Bakan Yıldırım, “Kanal İstanbul’un
güzergahı hiçbir zaman resmen bizim tarafımızdan açıklanmadı. Kanal İstanbul’la
ilgili 5 tane güzergah üzerinde çalışılıyor, halen bitmiş değil. Birkaç ay
içerisinde bitmiş olacak, resmen ilan edeceğiz” diye konuştu.
Kaynak: T.C. ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI