Lojistik operasyonlarda, emniyet ve çevrenin korunmasının en üst sıraya
yerleştirildiği proje için 2015’te 440.500 tonluk taşıma gerçekleştirildi. Azerbaycan’daki
Şah Deniz-2 Sahası’ndan çıkarılacak doğalgazı Türkiye’ye ve Türkiye üzerinden
de Avrupa’ya taşıyacak olan TANAP, lojistik şirketleri için hem taşıma
büyüklüğü hem stratejik önemi, hem de kalite standartları ve güvenlik şartları
ile referans niteliğinde. Lojistik operasyonlarda, emniyet ve çevrenin
korunmasının en üst sıraya yerleştirildiği proje için 2015’te 440.500 tonluk
taşıma gerçekleştirildi.
Avrupa ve küresel enerji jeopolitiği açısından stratejik önem taşıyan Güney
Gaz Koridoru’nun önemli bir halkası olan Trans Anadolu Doğal Gaz Boru Hattı
Projesi (TANAP) ile Azerbaycan’ın Hazar Denizi’ndeki Şah Deniz-2 Gaz Sahası ve
Hazar Denizi’nin güneyindeki diğer sahalarda üretilen doğalgazın öncelikle
Türkiye’ye, ardından Avrupa’ya taşınması amaçlanıyor. Yaklaşık bin 800 km
uzunluğunda inşaa edilecek olan TANAP, Türkiye’ye Ardahan ili Posof ilçesinden giriş
yaparak Edirne İpsala’ya kadar uzanarak 20 il ve 67 ilçeden geçecek. Boru
hattında yaklaşık 1 milyon 280 bin ton ağırlığında toplam 160 bin adet yüksek
mukavemetli X70 tipi çelik boru ve bağlantı malzemeleri kullanılacak.
Türkiye’de bugüne kadar yapılan en büyük çap ve uzunluğa sahip boru hattı
projesi olan TANAP, hem taşıma büyüklüğü hem stratejik önemi hem de kalite
standartları ve güvenlik şartları ile referans niteliğinde. Lojistik sektörü
oyuncuları da bu büyük projeyi referans listesine katarak, gücüne güç katmayı,
marka bilinirliğini artırmayı hedefliyor. TANAP yetkilileri lojistikte
tedarikçi seçiminin nasıl yapıldığını ve taşıma süreçlerini UTA Lojistik’e
açıkladı.
TANAP, Türkiye ve Avrupa’nın enerji arz güvenliğine nasıl bir katkı
sunacak?
TANAP, Türkiye ve Azerbaycan’ın bugüne kadar başarı ile yürüttükleri
projelerin enerji alanındaki en önemli temsilcilerinden biridir. Tarihten gelen
kardeşlik bağlarını bugünün koşullarında “İki Devlet Tek Millet” ülküsüyle
perçinleyerek sürdüren iki ülke için de büyük öneme sahip olan TANAP, dünya
enerji piyasalarında da ses getirecek dev bir projedir. Dev yatırımlara imza
atan iki kardeş ülkenin, enerji alanında Bakü-Tiflis-Ceyhan Petrol Boru Hattı
ve Bakü-Tiflis-Erzurum Doğal Gaz Boru Hattı projeleri ile ivme kazanan
stratejik iş birlikleri, Avrupa’nın ve Türkiye’nin doğalgaz ihtiyacını
karşılamayı, bunun yanı sıra bölgede gaz çeşitliliğinin sağlanmasını hedefleyen
TANAP ile daha da kapsamlı hale gelmiştir.
Projenin birinci fazda başlangıç kapasitesi 16 milyar metreküp ve bu
kapasitenin yaklaşık 6 milyar metreküpü Türkiye’ye, 10 milyar metreküpü ise
Avrupa’ya taşınacak. Her ne kadar başlangıç kapasitesi 16 milyar metreküp olsa
da toplamda 31 milyar metreküp kapasiteyle inşa edilmektedir.
Doğalgazın sıvılaştırılmadan (LNG) boru hattı ile taşınması hem ekonomik
hem de hızlı bir lojistik operasyon. Dolayısıyla TANAP Türkiye’nin ve
Avrupa’nın enerji arz kaynaklarını çeşitlendirecek, enerji maliyetlerini
azaltacak, aynı zamanda enerji güvenliğini sağlayacaktır.
ÖNCELİK EMNİYET VE ÇEVRENİN KORUNMASI
TANAP’ta tedarik zinciri süreci nasıl yönetiliyor? Lojistik şirketleri
seçilirken hangi kriterler göz önünde bulunduruyor?
TANAP olarak gerek üst yönetim stratejimiz, gerek operasyon
uygulamalarımızda her şeyden önce emniyet ve çevrenin korunması öncelikli
konuların başında gelmektedir. İş ve işçi sağlığı ile güvenliği, çevrenin
korunması, üzerinde hassasiyetle durduğumuz noktalardır. Bu kapsamda,
tedarikçilerimizin bu proje için çalışmak istedikleri lojistik firmaları için
belirledikleri kriterler arasında seçilecek araçların gerekli ileri emniyet
sistemleri ile donatılmış olması, şoförlerin gerekli tüm eğitimleri almış
olması, gece sürüşünün en asgari oranda ve risk değerlendirmesi sonucunda
yapılması gibi hususlar yer almaktadır.
Lojistik şirketlerini siz mi yoksa ürün ve hizmet aldığınız firmalar mı
seçiyor?
Direkt çalıştığımız bir lojistik firması bulunmamaktadır. Müteahhitlik ve
tedarik ihale şartnamelerimizde malzemelerin teslim yeri olarak ana stok sahalarımız
belirtilmiştir. Bu nedenle ihaleyi kazanan firmalar malzemelerin taşınmasında
ve/veya elleçlemesinde lojistik operasyonlarını da kendileri veya lojistik
şirketleri ile anlaşarak yapmaktadırlar. Biz de idare olarak süreci yakından
takip etmekteyiz. TANAP olarak şu anki tedarik stratejimizde “lojistik
hizmetleri” ayrıca ihale edilen ve/veya satın alınan bir hizmet başlığı
değildir. Tedarik ve müteahhitlik sözleşmeleri ile beraber yürütülmektedir.
Dolayısıyla tedarikçilerimiz ve müteahhitlerimiz ihtiyaçları doğrultusunda yeni
alımlar yapacaklardır.
MALZEMELER KARA VE DENİZYOLUYLA TAŞINIYOR
TANAP için gerekli olan malzemelerin taşınmasında hangi taşıma modları
kullanılıyor? 2015 yılında kaç tonajlık bir taşıma gerçekleştirildi?
TANAP kapsamında boru hattının inşası ve işletmesi için ihtiyaç duyulan
malzemeler çeşitli yurtiçi ve yurtdışı kaynaklardan kara ve denizyoluyla temin
ediliyor. Tabi boru hattı projesi olduğu için en önemli tedarik malzemelerinin
başında boru geliyor. Borular büyük oranda yurtiçi ve bir miktar da
yurtdışından tedarik edilmekte. Söz konusu malzemeler yapılan planlamalara göre
boru hattının geçtiği noktalara yakın kurulan ana stok sahalarına, oradan da
boru hattı montaj alanına taşınmaktadır. 2015 yılında yaklaşık olarak yurtiçinden
338.639 ton yurtdışından 105.876 ton olmak üzere toplamda 440.500 tonajlık
taşıma gerçekleştirilmiştir.
LOJİSTİKÇİLER KNOW-HOW GÜCÜNÜ ARTIRIYOR
TANAP, lojistik şirketlerine ne tür fırsatlar sunuyor?
Bu tarz büyük ve uluslararası projelerin ülkemizde gerçekleştiriliyor
olması ve bu projelerde görev almak şirketlerimize çok değerli bir know-how
sağlamaktadır. Proje firmalarının talepleri nelerdir? Çalışma sistematiği ve
güvenlik, emniyet gibi konulara yaklaşımı nedir? Bu bilgiler, şirketlerimiz
kendilerini sürekli güncel tutarak yurtiçinde ve yurtdışında gerçekleştirilecek
lojistik ihalelerinde güçlü birer aday haline gelmelerini sağlamaktadır.
PROJEDEN SATIRBAŞLARI
• 1850 km uzunluğunda olacak,
• 20 il 67 ilçeden geçecek,
• 15 binden fazla kişiye doğrudan veya dolaylı istihdam imkanı yaratacak,
• 160 bin adet yüksek mukavemetli X70 tipi çelik boru ve bağlantı
malzemeleri kullanılacak,
• İlk aşamada 16 milyar m3’lük gaz akışı sağlanacak. 2026’da 31 milyar m3’e
çıkarılacak.
Kaynak: Lojistikhatti