TCDD Genel Müdürü Ömer
Yıldız, "2023`e kadar 3 bin 500 kilometre yüksek hızlı demir yolu, 8 bin
500 kilometre hızlı demir yolu ve 13 bin kilometre demir yolu yaparak toplam 25
bin kilometre demir yolu uzunluğuna ulaşılması planlanıyor" dedi.
Türkiye Cumhuriyeti Devlet
Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Ömer Yıldız, 2023 ile ilgili olarak;
"2023`e kadar 3 bin 500 kilometre yüksek hızlı demir yolu, 8 bin 500
kilometre hızlı demir yolu ve bin kilometre konvansiyonel demir yolu inşa
edilecek. 13 bin kilometre demir yolu yaparak toplam 25 bin kilometre demir
yolu uzunluğuna ulaşılması planlanıyor" dedi.
Mimar ve Mühendisler
Grubu`nun (MMG) düzenlediği toplantıda konuşan Yıldız, TCDD`nin yeniden
yapılandırılarak daha etkin ve verimli hale getirilmesi için çaba içinde
olduklarını ifade etti. Bu kapsamda 2004-2014 yılları arasında yılda ortalama
175 kilometre olmak üzere toplam bin 759 kilometre demir yolu yapıldığını
aktaran Yıldız, halihazırda 3 bin 80 kilometrelik demir yolu inşasının devam
ettiğini söyledi. Yıldız, demir yolu sektörüne ayrılan ödeneğinin 2003`te 1,1
milyar lira iken 2015`te 8,8 milyar lira olduğunu vurgulayarak, hızlı tren
konusunda önemli adımlar atıldığını dile getirdi.
“YÜZDE 53 YERLİLİK ORANI
VAR”
Mevcut Yüksek Hızlı Tren
(YHT) hattının bin 213 kilometre olduğuna dikkati çeken Yıldız, şöyle konuştu:
"Yapım ve ihale aşamasındaki YHT bin 520 kilometre, proje aşamasındaki YHT
ise bin 558 kilometredir. Mevcut konvansiyonel hat, 11 bin 272 kilometre,
yapımı ve ihale aşamasındaki konvansiyonel hat, 790 kilometre ve proje
aşamasındaki konvansiyonel hat ise 50 kilometre. 2003`ten bugüne kadar her yıl
ortalama 810 kilometre yol yenilenerek toplamda 9 bin 700 kilometre demir yolu
yenilemesi gerçekleştirildi. Demir yolu yük taşıma potansiyelinin yoğun olduğu,
öncelikle organize sanayi bölgeleriyle bağlantılı olarak kurulması planlanan 20
lojistik merkezden 7`si işletmeye alındı. 6`sında yapım ve 7`sinde ise proje ve
kamulaştırma çalışmaları devam ediyor. Organize sanayi bölgeleri, büyük sanayi
kuruluşları, liman ve iskele gibi hacimli yük taşınan merkezlere bağlanan 281
iltisak hattı bulunuyor. İşletmecilikte kullanılan 12 YHT setine ilave olarak
saatte 300 kilometre hız yapabilen bir adet Çok Yüksek Hızlı Tren (ÇYHT) seti
işletmeye alındı. 2016`da da imalatı devam eden altı ÇYHT seti teslim alınacak.
106 adet yüksek hızlı tren seti temini kapsamında yüzde 53 yerlilik oranı ve
öğrenme tabanlı teknoloji transferi ile birlikte üretilecek. 80 YHT setinin
ihale hazırlıkları devam ediyor. Altı YHT setinin ise Milli Hızlı Tren Projesi
kapsamında imal edilmesi planlanıyor." Bölgesel yolcu taşımacılığının
yoğun olduğu elektrifikasyon olmayan hatlarda metro standardında işletmecilik
yapabilmek amacıyla 24 adet 256 yolcu kapasiteli dizel motorlu tren setinin üretildiğini
ve 28 setin daha üretimine devam edildiğini aktaran Yıldız, 444 araçlık banliyö
ve bölgesel tren setini 2023`e kadar temin etmeyi planladıklarını kaydetti.
DÜNYADA 1 TRİLYON DOLAR
YATIRIM YAPILMASI BEKLENİYOR
Yıldız, 2023`te toplam 1
milyar yolcu 76 milyon ton yük taşımayı hedeflediklerini dile getirerek;
"Demir yolu payını yolcu taşımalarında yüzde 10 ve yük taşımalarında yüzde
15`e çıkarma, Milli demir yolu sanayisi ile Ar-Ge`sini desteklenme ve her türlü
demir yolu teknolojisinin geliştirilmesi hedeflenmektedir" diye konuştu.
Dünyada demir yollarına her yıl 70 milyar dolar yatırım yapıldığını ve 2023`e
kadar 1 trilyon dolar yatırım yapılmasının beklendiğini ifade eden Yıldız,
Türkiye`de de demir yolu yatırımlarının artığını ve 2023`e kadar yaklaşık 55
milyar dolar yatırım yapılmasının planlandığını söyledi.Yıldız, Türkiye`de
demir yolu şebekesinin artmasıyla eş zamanlı olarak raylı sistemlerde çeken ve
çekilen araç ihtiyacının da arttığına değinerek, bu ihtiyaca yönelik ülkenin
endüstriyel ekosisteminin oluşturulmasının büyük önem arz ettiğini dile
getirdi. Bu yönde milli demir yolu sanayisinin oluşturulması için de ciddi
adımlar atıldığını aktaran Yıldız; artık yüksek hızlı tren ray, makas ve
traversisinin Türkiye`de üretilir hale geldiğini kaydetti. Yıldız, demir yolu
enstitüsünün temellerini oluşturmak ve üniversite-sanayi iş birliğini
geliştirmek için 2010`da Demiryolu Araştırma ve Teknoloji Merkezi kurulduğunu
anımsatarak, merkezin dört ayrı başlıkta faaliyet gösterdiğini söyledi.
"SEKTÖRDE YERLİ FİRMALAR
GÜN GEÇTİKÇE DAHA YETKİN OLARAK YER ALIYOR"
MMG Genel Başkanı Murat
Özdemir ise 1951`den 2003 sonuna kadar yılda ortalama 18 kilometreyle toplamda
945 kilometre demir yolu yapıldığını ve ülke ulaşımının sadece kara yoluna
dayandırıldığını ifade ederek, 2004-2014 yılları arasında ise ortalama 175
kilometre ile bin 759 kilometre yeni hat yapıldığını kaydetti.Özdemir,
Türkiye`de yolcu taşıma paylarına bakıldığında, kara yolu yolcu taşıma payının
yüzde 96 iken demir yolu yolcu taşıma payının ise yalnızca yüzde 2 olduğunu
belirterek; "Demir yollarının, mevcut alt yapı ve işletme koşullarının
iyileştirilmemesi ve yeni koridorlar açılamaması nedeniyle yolcu
taşımacılığındaki payı son 50 yılda yüzde 38 oranında gerilemiştir. Diğer
taraftan, ulaşım sistemi içerisinde kara yolu-demir yolu yük taşıma paylarına
bakıldığında, kara yolu yük taşıma oranı yüzde 94, demir yolu yük taşıma payı
ise yüzde 4`dür. Demir yollarının yük taşımacılığındaki payı da son 50 yılda
yüzde 60 oranında gerilemiştir" şeklinde konuştu.Demir yolu sektöründe
yerli firmaların gün geçtikçe daha yetkin bir şekilde yer almalarından mutluluk
duyduklarını dile getiren Özdemir, tasarımdan demir yolu hat uygulamalarına,
elektrifikasyondan sinyalizasyona ve otomasyona kadar birçok alanda başarılı
çalışmalarda bulunan firmaların varlığının hem sektör, hem de ülkenin sanayisi
açısından sevindirici olduğunu kaydetti. Özdemir, demir yollarının işletmesinin
de özel sektöre açılarak, bu alanda rekabetin ve hizmet kalitesinin
artırılmasının mümkün olabileceğine inandıklarını belirterek; "Kuruluşu
1872`ye dayanan, ülkemizin göz bebeği kuruluşlarından olan TCDD`nin gelişmesi
ve güçlenmesinin ülkemizin gelişmesi ve güçlenmesine katkı sağlayacağı
şüphesizdir" dedi.
Kaynak: Lojiport