Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA)’nin açıkladığı
rakamlara göre dünyadaki hava kargo taşımacılığı sektörü önceki yıla kıyasla
yüzde 1.2 düşüşte.
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA)’nin yaptığı
açıklamada; aydan aya büyüyen kargo hacmi ile hava kargo taşımacılığının;
küresel talebin azalması nedeniyle düşüşe geçtiği belirtildi.
IATA tarafından yapılan açıklamada; hava kargo taşımacılığı
hacimleri; bir önceki yıla kıyasla % 1.2 düşüşte; ancak geçen yılın değerleri
2015'in ekim ayına kadar kıyaslandığında toplam kargo hacmi yükseliş gösteriyor.
IATA CEO’su Tony Tyler yaptığı açıklamada, “Büyüme oranı
düşmesine ve global ekonomik görünümün kırılgan olmasına rağmen Asia-Pasifik
coğrafyası yine büyüyor ve global ihracat siparişleri daha iyi görünüyor” diye
konuştu.
HAVA YOLLARI DOLANDIRICILARA YILDA 800 MİLYON DOLARDAN FAZLA
KAPTIRIYOR
Kredi kartı ile alınan uçak biletlerinde dünya genelinde her
yıl büyük oranda sahtecilikler yaşandığı ortaya çıktı.
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği'nin (IATA) verilerine
göre, hava yolu şirketlerinden kredi kartı üzerinden yapılan uçak bileti
alımlarının her yıl otalama yüzde 0,3’ü sahte alımları içeriyor.
Az gibi görünen bu oran toplamda 800 milyon doları aşkın bir
rakama tekabül ediyor. IATA verilerine göre, geçtiğimiz yıl 640 milyon doları
doğrudan hava yolu şirketlerinin satış kanallarından, 220 milyon doları da
acentelerden olmak üzere kredi kartları ile toplam 860 milyon dolarlık uçak
bileti alımında hava yolu şirketlerinin dolandırıldığı anlaşıldı.
Bu durumun önüne geçmek için çalışma başlatan IATA, merkezi
Almanya’nın Frankfurt kentindeki Ypsilon.Net teknik kontrol şirketi ile
anlaştı.
Ypsilon.Net’in IATA için geliştirdiği “IATA Argus” adlı
kontrol sistemi ile uçak bileti alımı yapılmak istenen kredi kartlarının sahte
olup olmadığının sistem tarafından kontrol edilebileceği ve böylece hava yolu
şirketleri ve acentelerin kayıplarının daha aza indirilebileceği belirtiliyor.
MOBİL TELEFONLAR HOSTES OLACAK
Havacılık sektöründe hep ileriye, yeniliklere, yeni model
uçaklara, yeni teknolojilere, yeni uçuş noktalarına, modern havalimanlarına,
hasılı sürekli geleceğe odaklanma söz konusu olduğu için hep gelecek ve
yenilikler konuşulur. Bu yüzden sektörde uçak siparişleri çok tartışılırken,
uçak teslimatları onlar kadar konu edilmiyor. Açılan yeni hatlar, uçaklardaki
yenilikler ve sunulan farklı hizmetler sürekli ilgi odağı oluyor.
Önceden havalimanlarında yolculara yardımcı olmak üzere
önemli oranda yer hostesi istihdam edilirken; artık hosteslerin yerini
teknolojik uygulamalar almaya başladı. Bu sene de pek çok havalimanında
yolcuların konforunu artıracak uygulamalar devreye girecek. Terminallerde
akıllı telefon ile etkileşime giren havalimanı hizmet birimlerinin yönlendirici
sistemleri, otomatik olarak uçağın kapısına ya da kafeye yolcuları
yönlendirebilecek. Önümüzdeki 3 yılda da havalimanlarının yaklaşık yüzde 80’i
bu sistemleri uygulayacak. Ayrıca havalimanlarında belli bir süre için ücretsiz
internet hizmeti de yaygınlaşacak.
UÇAKLAR KAYBOLMAYACAK
Özellikle okyanus üzerindeki uçakları izlemek, “Kayboldu”
şeklindeki haberleri ortadan kaldırmak için 2016 milat olabilir. Malezya
Havayolları’nın 370 sefer sayılı uçağının 2014’te kaybolması üzerine
Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO), uçakların uydular kanalıyla
izlenebilmesi için yeni kurallar getirip düzenlemeler yapılması yönünde
çalışmalarda bulundu. Uydu kanalıyla yolcu uçaklarının takibini sağlayacak
standart takip sisteminin, 2016’da hayata geçirilip 2 yıl süreyle test edilmesi
bekleniyor. Ayrıca 2016’da dronelarla ilgili yeni yaptırımlar gündeme gelecek.
Artık hayatımıza girmiş olan dronelarla beraber insanların nasıl daha güvenli
yaşayabileceği tartışılacak.
YENİ TEHDİT: SİBER SALDIRILAR
Sivil havacılık sektöründe, kaza oranlarının azalarak
yolculuğun daha konforlu hale gelmesinde en önemli faktör olarak karşımıza
çıkan teknolojik yenilikler, aynı zamanda yeni tehditlere de ortam hazırlıyor.
Belki önümüzdeki yıllarda uçaklar Malezya Havayolları örneğinde olduğu gibi
kaybolmayacak; ancak seyir halindeki uçaklar için daha büyük tehlikenin siber
saldırılar olacağı tahmin ediliyor. Nasıl bir tehditle karşılaşılacağı ve ne
gibi önlemler alınması gerektiği ise bu sene tartışılmaya başlanacak.
500 YOLCU UÇAĞI AŞILACAK
Başta Türk Hava Yolları (THY) olmak üzere Pegasus, Onur,
Atlasjet, Sunexpress, Corendon, Tailwind, Borajet, Freebird ve Anadolujet’in
filosunda bulunan uçak sayısı 2015 sonu itibarıyla 490’a ulaşırken,
havalimanlarını kullanan yolcu sayısı da 180 milyonu aştı. Eğer 2016’da önemli
bir sorunla karşılaşılmazsa Airbus ve Boeing gibi şirketlerin Türkiye pazarına
bakışlarını şaşırtacak şekilde 550 uçağa yaklaşılacak. Havalimanlarını kullanan
yolcu sayısı ise 200 milyonu aşacak. Toplamda 1342 tescilli sivil hava aracının
faaliyet gösterdiği Türkiye'de, 100 civarında olan iş jeti tarafında ise bir
durgunluk söz konusu.
DAHA UCUZA 3.7 MİLYAR UÇUŞ
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nin (IATA)
tahminlerine göre 2016’da 3.7 milyar yolcu hava yoluyla seyahat edecek.
Özellikle yakıt fiyatlarının son 2 yılda yaklaşık yüzde 60
oranında düşmesinin sektördeki olumlu etkisi bu sene de devam ederek, bilet
fiyatlarının ucuzlaması bekleniyor. Ayrıca daha teknolojik ve verimli uçakların
filolara girmesiyle birlikte hava yoluyla seyahate ilgi artacak. Yolcu ve kargo
taşımacılığında büyüme devam edecek. Süper verimli Airbus A320neo, bu sene
uçmaya başlayacakken; muadillerine göre yüzde 15-20 daha az yakıt harcayacak
olan bu uçağın, bakım ve onarım maliyetlerinde şirketler için ciddi avantajlar
söz konusu olacak. Bütün bu detaylar yolcuya ucuzluk, şirketlere verimlilik,
sektöre ise büyüme olarak yansıyacak.
DÜŞÜK MALİYETLİLER BÜYÜYECEK
“Bayrak taşıyıcı” veya “milli havayolu” olarak tarif edilen
şirketlerle birlikte, 2015’te düşük maliyetli hava yollarıyla da (low cost
carriers) 950 milyondan fazla yolcu seyahat etti. Geçen yıl, yaklaşık 3.4
milyar hava yolu müşterisinin yüzde 28’ine hizmet veren düşük maliyetli
şirketlerin uçuş ağları ve sayıları, özellikle gelişmekte olan ülkelerde
büyümeye devam edecek.
THY-HANOİ VE KÜBA-ABD
Bu sene, dünya genelinde sefer sayısının artırılması
beklenen en önemli uçuş noktası Vietnam olarak ön görülüyor. 2010’da Vietnam
pazarına giren Türk Hava Yolları (THY) da Saygon’dan sonra Vietnam’daki ikinci
uçuş noktası Hanoi’ye 2016’da uçmaya başlayacak. Öte yandan Havana ile
Washington arasında buzların çözülmesiyle yarım yüzyılı aşkın süredir devam
eden uçuşa kapalılık durumu sona erdi. Küba-Amerika arası tarifeli uçuşlar
başladı. 2016’da en çok ilgi görecek destinasyonlardan birinin de Küba olması
bekleniyor.
EN UZUN UÇUŞ: DUBAI-PANAMA
Dünyanın en uzun non-stop uçuşu rekoru 1 Şubat 2016’da
Emirates’in eline geçecek. Birbirlerine 13 bin 800 km uzaklıkta bulunan, Dubai
ile Panama’nın başkenti Panama City şehirlerini 17 saat 35 dakikalık bir uçuşla
birbirine bağlayacak olan Emirates, bu uçuşta Boeing 777- 200LR modelini
kullanacak. Şu anda dünyanın en uzun nonstop uçuşunu Qantas, 16 saat 55
dakikada Sydney ile Dallas arasında gerçekleştiriyor.
Kaynak: Ulaşım Online